Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:14

Dat 'hoe snel' ben ik nog niet helemaal achter, maar het is wel duidelijk dat we in een opwaartse spiraal zitten :))

Dais was zo groen als gras toen ze in Nld kwam dus echt alles was nieuw voor haar. Dat duurde wel even voordat we daar enige progressie in zagen :)) . Scheelt wel dat wij al gelijk vanaf het begin met Dais bij een goede instructeur zaten die ook onderkende dat Dais gewoon nog echt van niks wist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:39

Gefeliciteerd Apple!

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:18

Leuk dat je merkt dat er vooruitgang is Apple! Dat zorgt er ook voor dat je positief blijft denken! :D

Abra stond vandaag echt super goed aan de hulpen zowel vooruit als terug, alleen halthouden vind hij niet zo leuk. Van het minste dat ik mijn benen aanspande reageerde hij al, net of hij gedachte kan lezen!! *\o/* Ik heb alleen een beetje een probleem met het contact/ de verbinding. Die is er namelijk niet echt, ik zie dat mijn teugels vaak een beetje doorhangen of los-vast gaan. In stap valt het wel mee, in draf wordt het erger en in galop hangen mijn teugels gewoon in boogjes…
En als ik geen contact heb kan hij ook niet nageven toch? Want dan is er ook niets om op na te geven.
Abra probeert dat soms op te lossen door zijn neus naar beneden te duwen en zo contact te maken, en dat is wel goed denk ik?
De hand volgen kan hij wel goed, bij het uitdraven gaat hij helemaal met zijn neus naar de grond. Maar dan moet ik wel eerst even goed contact hebben gehad (Logisch? ) . :o?
Maar hoe vind ik nu een goed contact, want ik ben bang dat als ik het zwaarder maak ik hem naar beneden ga trekken / mijn handen ga vast zetten? Of mag contact wel een beetje zwaarder zijn zolang je je handen niet vast zet?
Ik hoop dat jullie even kunnen bevestigen dat wat ik denk juist is. Dan kan ik weer even verder! :j

O, en ik heb nog een probleempje! |o Mijn paard wil niet meer op de wei! Vind hij veel te nat en te modderig. Maar hij moet van mij, toch zeker een klein uurtje… ~~}> normaal loopt hij zo de wei op als ik de poort open doe, nu moet ik hem er bijna in duwen! En als hij mij dan voorbij ziet komen komt hij onmiddellijk in volle galop tot tegen de draad en blijft daar hinniken tot ik hem mee neem..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:13

Abra,
Nageven kan een paard ook zonder contact teugel, want nageven is de ontspanning in nek- en kaakgewricht.
Klint als dat jou probleem niet bij je druk licht maar bij de veerkracht in jou armen. Je wilt uiteindelijk naar aanleuning komen, dat is de constante veerkrachtige verbinding tussen jou hand en de mond van het paard. Er komt nog meer bij kijken maar dit in het kort.
Om de verbinding constant te kunnen krijgen en dus ook houden, is het noodzakelijk dat je los in je hele arm bent. Zie je arm als een soort elastiek die van je vingertoppen, over je schouders naar je andere vingertoppen. Je houder, elleboog en pols zijn scharnierpunten. Belangrijk om te onthouden dat je onderarm en teugel in 1 rechte lijn moet zijn, maw vanaf je elleboog 1 rechte lijn naar het bit.
Ga eens oefenen met iemand, pak een stel teugels en de 1 speelt paardenmond, de ander de ruiter.

Belangrijk is dat als je meer druk wilt op de teugels dat je niet de spieren in je schouder gebruikt, iets wat vele wel doen, dan ben je al je scharnierpunten namelijk kwijt, ga maar testen met een proefpersoon.
Als je dus meer druk op de teugels wilt gebruik je de spieren aan de binnenkant van je onderarm en je buikspieren. Die laatste klinkt voor sommige raar, maar ga maar eens op de grond staan en wederom die proefpersoon vragen jou van je positie te trekken. Als je je buikspieren los laat dan lukt het je niet om rechtop te blijven staan, en probeer je dmv je armen aan te spannen toch nog de weerstand te weerstaan, maar je red het niet. Span je je buikspieren dan kan je je scharnierpunten los houden en de weerstand weerstaan.

Wat voor sommige helpt is je handen eigenlijk wat te hoog dragen, dan heb je al een juiste knik in je elleboog en wordt het makkelijker mee te veren met de mond van je paard.
Hoe veel gewicht je in je handen hebt is voor elk paard, moment, ruiter, graad van africhting, etc afhankelijk, zolang hij maar veerkrachtig en constant is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:20

gefeliciteerd apple!
ik wil even reageren op abra, een paard hoeft geen verbinding aan de teugel te voelen die van de ruiterhand uitkomt om nagevelijk te zijn.>je ziet dat wel bij de hogere opgeleide paarden die in uiterste verzameling zijn,paard volledig op de achterhand en mooi rond in de bovenlijn e de teugels komen even in een boogje te hangen, nagevelijkheid is het loslaten. wij willen van een paard dat hij in eerste instantie loslaat in het nek en kaakgewricht,maar uiteindelijk in het hele lijf... een nagevelijk paard kan aan het gewicht van de teugel al genoeg hebben,aanleuning echter wil je krijgen [komt altijd van het paard uit en is niet te dwingen] om door de verbinding die daarmee ontstaat het paard in verbinding te rijden-de bovenlijn aan te laten spannen\ bekken kanteling \vermeerderd ondertredend achterbeen met uiteindelijk ontspanning

toevoeging, ik postte m en ik zag dat jappeloep ook gepost had maar onzeposts zijn aanvullenddenk ik

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:23

blijf het grappig vinden dat we elkaar mooi aanvullen knollentuin :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:25

ja zo wordt t wel een compleet plaatje denk ik, ook vind ik het leuk dat je een vraag zo op verschillende kanten belicht,ik was wat lang aanhet typen want ondertussen kwam er weer s een kind voorbij.... :roll:

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:32

Abra_ schreef:
O, en ik heb nog een probleempje! |o Mijn paard wil niet meer op de wei! Vind hij veel te nat en te modderig. Maar hij moet van mij, toch zeker een klein uurtje… ~~}> normaal loopt hij zo de wei op als ik de poort open doe, nu moet ik hem er bijna in duwen! En als hij mij dan voorbij ziet komen komt hij onmiddellijk in volle galop tot tegen de draad en blijft daar hinniken tot ik hem mee neem..

Heeft hij het niet koud? of staat hij onder een regendek? Mijn merrie vind het echt niet leuk buiten als het zo regent, ondanks de 'hoge' buitentemperatuur krijgt ze het toch echt koud, trillen, flanken optrekken etc, dekentje erop en madame is weer happy... enigzins dan, regen in haar gezicht vindt ze dan nog steeds vreselijk.

Kreeg gisteren een telefoontje dat mijn merrie het juist reuze naar haar zin had op de wei... tenminste ze was in volle rengalop rondjes aan het scheuren, moest toen maar verplicht de laatste paar uurtjes op de paddock voor de paarden naar binnen gingen want de hele weide ging zo naar de mallemoeren.
Heb echt het idee dat ze zich langzamerhand veel beter gaat voelen. De cortico's en speciaal beslag lijken dus goed aan te slaan *\o/*
Ik ga morgen eens kijken hoe ze het op de harde volte doet, en de medicijnen halveren, natuurlijk iom de dierenarts

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:37

staat er genoeg gras op de wei, en idd wat annemiek zegt ,misschien te koud? ik heb ook zo een paard, wil niet langer dan 3-4 u op de wei als ik m bij t hek laat staan gaat ie eerst 5 minuten drentelen ,dan draven en heel driftig een gat graven en 5 minuten later neemt ie een aanloop en springt eruit en gaat lekker in zn eigen stal staan... >;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:38

mag ik raden wie dat is of is dat erg offtopic

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:41

/3 nee hoor, volgens mij niet, past alleen maar meer in het topic, het is belangrijk dat je weet hoe je dier in elkaar steekt om daarvanuitgaande een manier te vinden om ermee aan de slag tegaan.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:45

GOOF de koning van jou knollentuin!? Is ook wel een heel bijzonder paard, niet alleen omdat hij geweldig beweegt, maar zeker om zijn karakter.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:48

yes,raar paard is het

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:49

ik hou van rare paarden :D

net als paarden met een chinese gebruiksaanwijzing, altijd puzzelen :=

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:51

knollentuin schreef:
yes,raar paard is het

Eerder een erg bijzonder paard, met een verschrikkelijk goede band met zijn baasje

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:53

Vraagje aan de in dit topic:
Tijdje geleden is gesproken over lichtrijden in de galop. Ik oefen dit zelf ook regelmatig, merk ook echt wel verschil bij mijn paard. Maar kunnen jullie nog een keer uitleggen wat het lichtrijden in de galop nu precies bij het paard doet?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:02

knollentuin schreef:
ik wil even reageren op abra, een paard hoeft geen verbinding aan de teugel te voelen die van de ruiterhand uitkomt om nagevelijk te zijn.>je ziet dat wel bij de hogere opgeleide paarden die in uiterste verzameling zijn,paard volledig op de achterhand en mooi rond in de bovenlijn e de teugels komen even in een boogje te hangen, nagevelijkheid is het loslaten. wij willen van een paard dat hij in eerste instantie loslaat in het nek en kaakgewricht,maar uiteindelijk in het hele lijf... een nagevelijk paard kan aan het gewicht van de teugel al genoeg hebben,aanleuning echter wil je krijgen [komt altijd van het paard uit en is niet te dwingen] om door de verbinding die daarmee ontstaat het paard in verbinding te rijden-de bovenlijn aan te laten spannen\ bekken kanteling \vermeerderd ondertredend achterbeen met uiteindelijk ontspanning

Hier kom ik weer even langs op de vroege morgen. :D
Ik hoop later zorgvuldig bij te kunnen lezen.
Ikzelf rijd meestal met losse teugel en eigenlijk zo min mogelijk contact via bit, concentreer me op zit.
Hoe losser je bent in je handen en contact zoeken via de teugel hoe minder je met de handen de aanleuning voelt, toch?
Als loslaten goed is, hoe kan ik dan voelen dat paard volledig achter ondertreed en ronder loopt?
Ik las opmerkingen - hier of elders - dat je dat direct voelt. Of is een teugelvering toch wenselijker?
Ik mis een spiegel in de oase of een persoon die naast me loopt, ik wil dus alles zelf voelen, maar wil uiteraard meer zekerheid en weten hoe het voelt. :o

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:43

Hey bedouin,
Kid heeft haar hals eigenlijk altijd al laag.
Ik rij haar eerst vooruit dus met mijn benen en die voorwaartse beweging vang ik dan na een poosje op met mijn handen.
Eigenlijk span je een boog.
Als je de teugels helemaal los laat dan stop je er energie in van achter, door je benen zet je de achterkant in werking maar je laat alles er net zo snel aan de voorkant weer uitlopen.
Omdat Kid het al makkelijk vindt om met haar hoofd laag te lopen is het voor haar niet zo moeilijk om haar rug op te bollen (en zo te verzamelen)
Ik denk dat jouw paarden een hoge hals houding/inplant hebben en dan is het belangrijk dat ze die eerst kunnen laten vallen anders is het moeilijk om een mooie boog te maken. dan knikt eigenlijk alleen het eerste stukje in, hun hoofd maar blijft de rug hol. Dat is het tegenovergestelde van wat je wil berreiken.
Als de rug omhoog komt dan voel je dat echt meteen is mijn ervaring met Kid.
Volgens mij is de eerste stap eigenlijk dat ze de hals willen laten zakken.
Als ze dan ontspannen kunnen lopen met jou op hun rug dan komt de rug al wat omhoog.

Zeg ik het zo goed K en J?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:49

Volgens mij wel justkid!

Van de week heeft mijn instructeur erop gezeten. Dan issie toch wel heel gaaf! Probleem bij mij is dat ik het contact ook continu verlies, maar dat doe ik onbewust. Beeb heeft nog redelijk veel druk/contact nodig, maar ik steeds het steeds weg en verlies daarmee de hele aanleuning en zelfs de nagefelijkheid. Plus dat we erachter zijn gekomen dat hij stiekem nog zoveel moeite heeft om rechtsom in galop normaal door te galoperen als hij recht is, dat hij achter om springt. Had hem keurig recht, maar als hij netjes verzameld, springt hij in de hoeken om. Ben nu dus licht traversachtig aan het galoperen, want hij ging steeds meer omspringen (je ziet niet dat die traversachtig loopt,maar je voelt het wel, hij wil graag zijn kont naar buiten gooien rechtsom) Maar voor de rest is hij nu echt keurig recht. We hebben 1 korte zijde met alleen maar spiegels, best fijn om ook eens iets te zien bij je gevoel. Vooral omdat onze filmcamera paardlief vervormd.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:15

knollentuin schreef:
ik heb ook zo een paard, wil niet langer dan 3-4 u op de wei als ik m bij t hek laat staan gaat ie eerst 5 minuten drentelen ,dan draven en heel driftig een gat graven en 5 minuten later neemt ie een aanloop en springt eruit en gaat lekker in zn eigen stal staan... >;)

_O- _O- Te grappig!!

Suus gaat dan iedere keer in volle galop naar het hek of gaat gewoon de hele tijd brullen. Volgens mij roept ze dan...
IK WIL NAAR BINNEN! NU....NU.....NU.... NU.....NU....NU.....NU.....

Gisteren mochten ze niet naar buiten en vandaag ook niet |( land is te nat dus de boer wil het niet.
Dan moet ze het doen met uurtje voor de stallen staan. en meestal staat ze dan te drammen dat ze naar binnen wil.
doet ze zelf deur open of trekt alles van de wand wat er in de buurt is. -O- (pismerrie)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:36

Stalpaarden dus :+
Jim staat 24/7 buiten, met de keuze tussen stal, uitloop, bak en wei.
Maar hij staat eigenlijk altijd wel buiten. Behalve om te eten :D

Apple +:)+

MWM ook +:)+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:26

Heb suus 2 jaar geleden 24/7 buiten gehad. Toen sloopte ze de wei door heen en weer te rennen langs het hek en kuilen te graven. Boer was niet blij, dus suus kreeg ook stal :)

edit: Zou haar graag op dagen dat ze niet in wei kunnen in paddock of bak hebben staan. Maar ja paddock is er niet en in de bak mag niet |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:42

We gaan ze vandaag hier ook binnenhalen, de twee jonge paarden stonden deze zomer 24/7 op het land, maar het is nu zo nat dat ze het land kapot lopen, dus ze gaan weer fijn 's nachts op stal, en overdag in de paddock.

Vanmiddag weer les *\o/*

Met een Wintec van Japeloup, heb verdikke al 2 weken of zo niet meer gereden :(

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:45

Nog even over trailerladen.
Die van mij heb ik al als veulen gekocht maar (best dom) nooit met de trailer geoefend tot ze drie was. Toen maakte ze er ook best een theater van.
Ik heb toen heel veel geoefend samen met mijn vader (die man is de rust zelf, op dat soort momenten is dat perfect). Mijn paard is net een shetlander, zo dol is ze op eten. Op een gegeven moment heb ik een hans-en-grietje-spoor van brokjes gelegd over de klep zo de kar in. En dat werkte!

Later kreeg ik weer problemen met laden op vreemd terrein, dan vond ze haar omgeving zo spannend en interessant dat de trailer even te veel werd. Heel grappig was dat ze in dat soort stress-situaties meteen met haar neus naar de grond ging om de brokjes te zoeken, en dat kon ik dus weer gebruiken.

Nu kan ik haar in m'n eentje overal laden, geen enkel probleem.
Onze tactiek is in principe niet zoveel verschillend van het wachten, maar ik wil wel dat mijn paard zijn aandacht er bij houdt. Dus niet een beetje om zich heen staan kijken, ik ben wel met haar bezig en blijf de hele tijd (zachtjes) aandringen. Geweld gebruiken heeft geen nut, maar het is in zekere zin wel een kwestie van gehoorzaamheid.

On topic:
@Japeloup, dat van die buikspieren is weer zo-n typisch CR-ding.
Wat teugelcontact betreft moet ik van de CR-juf trouwens altijd denken dat de verbinding met de mond niet alleen van de mond naar mijn handen is, maar van de mond naar mijn ellebogen en dan naar mijn schouders. Ik krijg dan een heel grappig, soort 'stevig' gevoel van de verbinding, die beter 'werkt'.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:51

Wel grappig, heb van Gooya 2 boeken van CR te leen. Ben er al wel in begonnen, maar ben geen snelle lezer....
Maar de dingen die ik gelezen heb klinken wel als bekende muziek in mijn ogen.