ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:18

ik lees even mee, ook een puntje waar ik tegen aan loop idd..
Stap en draf zijn bevestigd, galop nog nooit gedaan, in mijn ogen ook nog niet relevant, want wat wij doen is 1x per week een kwartiertje rijden, soms 2 weken niks. Dat is dus alleen stap en draf,overgangen, figuren (grote figuren) en af en toe het bos in. Ook ik zit met de galop, nog niet gedaan dus.

Izzy19

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:34

Ik zou denken, als je stap en draf bevestigd zijn en zonder problemen gaan dat je best ook eens de galop probeert? Al was het maar om te weten hoe ze daarop reageren? Ik denk dat je dan meteen voelt of ze er klaar voor zijn of niet?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:02

Leuke foto's gezien van d0nnaa_dan en veersche.

Gaaf dat het galopJE zo goed ging ju1982! Je bent echt al een stuk verder dan mij ;-)

Odeale, jij gaat ook goed zeg!! Bij Dalica waren de scherpe bochten juist lastig. Dan vond ze het moeilijk worden, en ging stil staan ;-) Filmpje lijkt me ERG leuk om te zien!!

Izzy19, jeetje, wat pakt die van jou het goed op! Zeker heel lief kalm dier of niet? Zo komt het over in ieder geval ;-) Heb je nog beeldmateriaal van je paardje, of heb ik daarover heen gekeken?

En dan kan ik met vertellen wat ik gedaan heb, gelijk de vraag van Diaz beantwoorden.

Want jaja, vrijdag en zaterdag zijn we weer een stapje verder gegaan met Dalica, namelijk de galop. Ik weet dat het ontzettend moeilijk voor een jong dier is om in een bak te galopperen. Toch had ik een heel goede reden om dit toch even gedaan te hebben. Ik wil dadelijk lekker het bos enkel nog met haar in gaan, en stel dat je nog nooit gegaloppeerd hebt, en ze schrikt ergens van, springt in galop, en vervolgens omdat ze in galop aanspringt er vandoor gaat. Dat wilde ik voorkomen ;-)
Dus vrijdag vriendin kunnen strikken. Die is net even iets lichter en leniger dan mij, en voor de duvel niet bang. Dus zij erop, ik Dalica vast aan de longe. Vanuit draf gaan aandrijven, en toen sprong ze in galop. En ging ze ahum een beetje ahum ERG hard. Maar vriendin bleef super zitten, en meer dan heel hard gaan deed ze niet. Dus ik de longeerlijn korter genomen, en kwam ze terug en ging stilstaan. Even later nog een keer gedaan, en toen was er al veel minder een vluchtreactie, en kwam ze na een paar passen weer terug.
Zaterdag dus opnieuw opgepakt. Wel weer gewoon aan de longe. En dit keer helemaal geen vluchtreactie, en na een paar passen galop weer terug komen in draf. Toen ik mezelf even moed ingepraat (en door mijn vriendin) en ben ik er zelf nog even opgestapt. En ja hoor, ik kan trots zeggen in galop te zijn geweest met mijn paardje :-D

Verder wil ik eigenlijk weinig met de galop in de bak gaan doen de komende tijd. Maar als ik dit dus niet had gedaan, en ze was in het bos een keer in galop gesprongen, had ik die eerste schrik/vlucht reactie toen gehad, en dat zou in het bos nooit goed komen.
Maar ook dit hebben we weer gehad. Zo even kind naar school brengen, en dan weer lekker gaan rijden! Heb der zin in ;-)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:37

Ik heb stiekum al gegaloppeerd := . Bij één van de eerste keren draf sprong hij in galop aan. Heb toen een rondje of zo gegaloppeerd. Moet zeggen dat hij heel gemakkelijk galoppeerd. Als we hem aan de longe doen galoppeerd hij standaard aan gaat zo een paar rondjes door. Niet bewust van ons dus maar van hem zelf.

Maar de eerste keer straks los in de bak lijkt me ook heel spannend. Maar als het zo door blijft gaan zit het er wel aan te komen. Maar was eigenlijk niet van plan aan de longe maar gewoon los. Daarom nog even wachten tot hij goed te sturen is en dan maar eens proberen.

En Wendy, weer een stapje verder *\o/*

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:54

:( heel lap tekst getypt en ben ik alles weer kwijt. Snel een nieuwe poging :(

Odeale stiekem gegaloppeerd :D ...Goed hoor!
ik galoppeer nog heel weinig met Chev. En als ik het doe onder het zadel dan beide kanten 2 rondjes en alleen maar hoefslag...En in het bos natuurlijk, lekker rechtuit :D

Wendy...WOOOOOW goed bezig hoor *\o/*

Izzy ook al zo goed vooruit! WAt gaat het hier toch lekker!

Odeale, het is zeker koud! Ik heb bij Chev al zijn 250 grams deken opgedaan. Hij was niet echt warm onder zijn 150 grams.
Chev eet ook weer slechter -O- . Nu eet hij wel weer zijn kuil maar biks weer niet..Vanaaf maar eens kijken en anders morgen de DA bellen voor tips. Alles is verder goed, zijn onlasting, temparatuur, hij glanst, wortels etc eet hij wel. Hij is ietsje slomer dan normaal maar niet echt benoemingswaardig. Misschien maar ff terug naar 1/4 biks per keer ofzo. Maar zo raar dat het ineens is!!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:01

Ja Wendy, ze pakt het erg goed op. Ik wou eigenlijk redelijk snel los in de bak omdat ze dan wat rechte lijnen (nou ja recht ;) ) kan doen en niet altijd op die volte moet. Lijkt mij beter qua belasting voor haar benen. Voor beeldmateriaal moet ik nog eens zorgen :)
Ze is inderdaad enorm lief en kalm. Ze heeft wel alles gezien maar geen gekke toeren. Meestal wint de nieuwsgierigheid het van de angst :) Wel een gevoelige merrie maar als je zelf rustig en kalm blijft, is zij het meestal ook. Enkel van de koeien was ze overlaatst eens onder de indruk. Maar dan was het vooral kijken en een showdraf dat eruit kwam, geen stoute dingen. Dus toch al heel positief!

Die van jou toch ook wel lijkt mij? Fijn dat ze eigenlijk wel zo flink was, hard gaan tot daar aan toe, beter zo dan bokken e.d. ! Gaat goed daar precies!

Met galop wacht ik even tot ze makkelijk rond stuurt in draf en de reactie op mijn been ook nog wat verder op punt staat. Ze begint het nu wel te snappen wat ik bedoel als ik been geef :)

Eens ik met de galop zou beginnen zal het dus ook gewoon rechtuit worden in de bak of een hele grote volte :) Of iets dat erop trekt. En niet te veel, maar het is wel handig als ze de galophulp gaan snappen :D

Ai, minder dat Chev weer wat moeilijker eet. Raar zeg dat het enkel die biks is.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:22

Ach, mooi is dat dan toch Odeale! Hoef je daar niet meer zo tegenop te kijken ;-)

ju1982, kun je niet even aan een ander merk brok komen? Kun je uitsluiten dat het door de smaak van de brok komt... Maar lastig hoor...

Izzy19, is waar hoor, hoe meer rechtuit hoe beter voor die beentjes. En als je weet dat ze niet gek gaan doen, heeft de longeerlijn ook weinig toegevoegde waarde. En net als bij die van mij, is het bij die van jou idd dus ook van belang om gewoon rustig en kalm te blijven. Is alleen zo lastig soms ;-) En ga maar eens achter dat beeldmateriaal aan!! Willen wel kunnen zien welk paardje je onder je billen hebt ;-)

BRRRRRRRRRRRRRRRRR..... wat was het koud vanochtend. Auto gaf -1,C aan. Mijn handjes waren vooral erg koud, even opzoek naar goede rij handschoenen. Maar potverdorie, wat heb ik lekker gereden zeg!! Ze was zo ontzettend braaf, en het voelt zo vertrouwd! Normaal had ik wel een paar puntjes in de draf dat ze spanning opbouwde en een beetje vluchtig werd. Daar schrok ik dan weer van en daar baalde ik dan zo van. Maar vandaag heeft ze dat dus geen 1 keer gedaan. Gewoon heel kalm en braaf, echt super. Ook wat langere stukjes (lees anderhalve hoefslag) aan het draven geweest, en sturen, rem en voorwaarts geoefend. En het ging echt lekker. Binnenkort even stalgenootje strikken om mee naar buiten te gaan! Kan niet wachten ;-)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:39

Inderdaad, ben heel blij dat ze het allemaal zo goed en rustig opneemt. Geen gek gedoe, dus vanaf het mogelijk is veel rechte stukken rijden :) Ze voelt ook echt al zo fijn aan, ik zit er eigenlijk heel gerust op. En dat is een fijn gevoel. Goed voor mijn vertrouwen en dus ook voor dat van haar.
Heb wel nog haar verkoopsfoto: Afbeelding
Bij mij zit er nu een appelbitje in en lage neusriem :) Vind ik vaak wel fijn voor jonge paarden.

Super zeg dat het rijden zo goed ging! Wordt fijn als je ook naar buiten kan! Staleigenaars hebben hier superbrave lespony's staan en eens we er klaar voor zijn, gaan we zo eens naar buiten, met een brave pony mee waar ze aan kan plakken :) Maar voorlopig eerst nog even in de bak :D

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:47

Wow Izzy dat is een mooi koppie :j .

Koeien, dat vindt Deamen ook heel spannend.

Per ongeluk aanspringen in galop is niet hetzelfde als bewust in galop willen :o

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:12

gave foto's allemaal. moest weer heel wat bijlezen. de eerste keer bij ons in galop moest ik versnellen in draf zodat hij in de galop zou vallen. en dit elke keer uitbreiden. intussen kent hij het op commando, maar hij heeft zulke lange benen dat hij niet weet waar hij ermee heen moet en dan bokt hij even en galoppeert weer verder. Sturen gaat heel moeilijk nog bij ons in de galop.
Moet nu moet nu zorgen dat hij spieren gaat ontwikkelen. hij oogt heel iel ook doorsat hij zo hoog op de benen staat. iemand tips?

heb nog een kleine video van de draf op dit moment. op de lange zijde een beetje veruimen in draf.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:50

<3 Izzy wat een mooi beestje!!

@melanie81, nee dat moet gewoon allemaal nog ontwikkelen qua bouw. Gewoon even geduld hebben en dat iele gaat vanzelf weg ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:52

Izzy19 schreef:
Ik zou denken, als je stap en draf bevestigd zijn en zonder problemen gaan dat je best ook eens de galop probeert? Al was het maar om te weten hoe ze daarop reageren? Ik denk dat je dan meteen voelt of ze er klaar voor zijn of niet?

Tot nu toe was galloperen aan de longe --> bokken..
Dus dat lijkt me al geen fijn begin..

Maar de laatste keer was het na 3x aanspringen zonder bokken! *\o/* Dus wie weet! Ik ben benieuwd of ze ook zou bokken met mij erop..

Ik vraag me alleen af hoe ze het door zou moeten hebben dat ik haar in galop wil :') ipv bijv. harder draven..

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:11

ze vallen uit zichzelf in galop en dan goed belonen.... zo hebben wij het aangeleerd. na 2 keer snapte hij wat de bedoeling was

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:31

eerst zorgen dat ze aan je been zijn. dus met minimale druk van stap naar draf, zonder enige moeite. daarna van draf naar middendraf - als dat helemaal lekker zit, en gevoelig op je benen dus het paard begrijpt als jij benen geeft: gaan we harder: ga je vanuit draf/middendraf weer benen geven en val je in de galop. en dan BRAAFF en weer terugnemen.

even spammen...heb gister werkelijk op mn bange friesje gezeten. t schaapje, ze vond het héél spannend, maar zooo leuk ook om wat te doen, ze was niet weg te slaan bij me toen we klaar waren en ze los was hihi. een foto:
Afbeelding
Afbeelding

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:41

Denk dat je in het begin altijd vanuit het harder gaan draven en dan in galop vallen gaat moeten vertrekken. Heb nog geen enkele jonkie geweten die zo maar even netjes aanspringt op de hulpen van de eerste keer :) Dus gewoon in het begin in galop laten vallen en belonen daarvoor, na een paar keer snappen ze de bedoeling meestal wel.
Niet handig als ze aan de longe altijd bokken bij het aangaloperen, maar ja, dat wil nog niets zeggen. Mijn 13jarige ruin die al bijna de oefeningen van de St. Georges loopt en super braaf is onder het zadel, bokt nog steeds bij het galoperen aan de longe... Daar kan hij zijn ei eens kwijt zeker? :D

Leuk dat je erop gezeten hebt FahyaFemke! Maar zit jij niet erg lang? Ik bedoel dan eigenlijk: zit jij wel stabiel zo voor moest er eens iets gebeuren?

Ik heb gisteren ook weer even los gereden en nu met een ander paard erbij in de piste. Ze vond het eerst even raar maar daarna was ze superflink, ze keek er eerst een paar keer naar, maar daarna was ze mooi met haar aandacht bij mij. Ze versnelde niet als we richting het andere paard gingen of ze was ook niet bang als we elkaar kruisten. Erg leuk zo! Op het einde ook naast elkaar even een rondje gestapt. Ze wou er liever achter gaan plakken maar ze was dus erg flink! Ik moet enkel zorgen dat ik echt goed mijn evenwicht bewaar want het tempo is nog niet helemaal stabiel en ik wil geen steun nemen aan mijn teugels. Ik denk dat het soms intensiever is voor mij dan voor haar := Stap-draf-stap overgangen beginnen ook beter te gaan, we blijven er even op oefenen en als ze fijn gaat reageren, dan gaan we eens aan de galop denken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:26

het kan best...dat ik de gaatjes pas wat langer heb gemaakt met het rijden met fahya... en dat ik die nog niet terug gezet heb. maar dan nog, zit ik dus maar 1 gaatje korter op elk paard met dit zadel. en dan blijf ik goed zitten. het is een boomloos, wat dieper, en ik heb hele lange dunne benen dus geen kuit om te compenseren. misschien dat het optisch te lang lijkt? kan er gewoon in staan wel :j En mn hakken kan ik nog ver naar beneden steken ; dus heb ik grip.
maar misschien kan t nog korter ik probeer het volgende keer even. Maar ik ziet liever niet te kort.

leuk dat het samen los rijden goed ging. als spannend als ze elkaar kruisen wat het paard er van vind ;)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:00

@Diaz..Ik heb Chev geleerd tijdens het longeren dat ik als ik zeg LET OP Galop springt hij aan. Meestal met LET OP al haha. Dus dat doe ik nu met het rijden. Chev reageert dat in ieder geval op.

@Fahya, rij jij op het begin niet met bodyprotector? Ik vind de beugels ook vrij lang lijken, maar inderdaad op foto's is dat altijd lastig te zien. Jij kan het beste beoordelen en als je goed en stevig zit, daar gaat het om :D

@Izzy, wat fijn dat het goed ging!

Morgen komt de DA voor Chev, hij eet eigenlijk alleen maar slechter. Hij staat inmiddels op 2x 1/4 brok ipv 2x 1 kilo en zelfs dat eet hij niet op. Staat zelfs niet op als de staleigenaar gaat voeren :\
Dus ik wacht morgen even af, alleen erg moeilijk want over een maand is het een jaar geleden dat ik mijn vorige paardje heb moeten laten inslapen (onverwachts en ze weten nog steeds niet wat ze had)..En dat komt dan toch weer omhoog. Dat was wel heel wat anders maar toch ;( ..Ik hoop maar op een virusje ofzo..

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:16

Ik meld me ook weer is :+

Lange tijd geleden was ik ook in dit topic, omdat ik bij mijn merrie tegen wat problemen liep.

Na een keer flink te zijn gevallen, heeft iemand op stal aangeboden het verder over te nemen. Dit gaat super goed!

Rose kan nu stap, draf, sturen, en zelfs een paar sprongen galop, we boeken vooruit gang dus!

Ik zal vandeweek is foto's laten maken als ik er zelf weer op ga.

En, fijn dat het bij de meeste in dit topic ook al de goede kant uit gaat!

Succes allemaal:-)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:30

Ai, klinkt niet zo fijn van Chev. Hopelijk kan de DA helpen! Zijn hooi/voordroog eet hij wel nog op?
Pfoeh, je paard moeten laten inslapen zo onverwachts en geen duidelijk verklaarbare reden, dat moet erg moeilijk zijn. Ik mag er niet aan denken. Maar zo ver zal het nu wel niet komen!
Wie weet heeft ze gewoon last van haar tanden ofzo? Of had je er onlangs al een tandarts bij gehad? Ik weet niet of ze er erg veel last van hebben van het wisselen van tanden?

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:42

Kuil nu ook niet meer..Stro knabbelt hij wel aan en wortels/brood/appels eet hij wel.
Ontlasting is goed, temparatuur is goed, drinkt goed, glanst en is nog niet afgevallen. Ik vind hem zelf wel iets slomer geworden maar ja of dat echt zo is weet ik nu niet.
Tandarts is in juni geweest en hij heeft alles al gewisseld en gebit was toen nog goed. Dus ik denk aan een virus, of iets aan zijn slokdarm of wat dan ook.
Ik hoop dat ze morgen meer kunnen zeggen want ik maak me echt zorgen nu :\

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:46

Ja dat kan ik geloven dat je je zorgen maakt, dat zou ik ook doen! Jammer dat de DA pas morgen kan komen, lijkt nog een eeuwigheid als je dat nu bekijkt. Maar hopelijk weet je dan snel meer! Langs een kant wel een beetje raar dat de ontlasting goed blijft? Als er niet veel eten in gaat, kan er toch ook niet veel uitkomen? Maar het is nog niet lang dat hij geen kuil meer eet zeker?

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:51

Ik vind alles bij elkaar een beetje vreemd. Nou kuil eet hij op en aan zeg maar, maar inderdaad sinds een paar dagen nog slechter

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:50

Inderdaad wel vreemd. Ik duim dat je zo snel mogelijk duidelijkheid hebt en goed nieuws!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:53

Dank je wel :D , ik laat het wel weten zodra ze meer weten. Ik hoop dat het meevalt....

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:08

@ju1982; oooh dat is niet goed om te lezen.. pff, hoop dat de da je morgen wat meer duidelijkheid geeft. mocht da het "op het oog" ook niet weten zou ik sowieso een bloedonderzoekje doen. beter het zekere voor het onzekere nemen, miss komt daar dan wel iets uit. :(:) sterkte!

@ de rest, zo te lezen gaat het allemaal super bij jullie! :D Wij hebben even stil gelegen ivm lichte kreupelheid bij mn mannetje ;( maar nu dat die beentjes weer de oude zijn gaan we het weer oppakken! we gaan nu voornamelijk werken aan het nagefelijk lopen (over zn rug heen lopen) zodat zn spieren op een correcte manier getraind worden! dit is toch best lastig voor hem aangezien ie een nogal korte nek heeft en een grote hobby voor sterren kijken heeft ontwikkeld.. :Y)