[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:50

Remember schreef:
En dan zo'n 50-60cm hoog? Het lijkt me ook geen probleem om in eerste instantie in draf aan te komen? Dan heb ik net wat meer controle en minder kans dat meneer het in 1x gaat proberen (dat heeft 'ie nl al een keer eerder gedaan vanuit een heel truttig tempo wat ik totaal niet aan zag komen :+ .....)

Hooo! Voordat je in-uitjes gaat springen, heb je nog een weg te gaan. Dat begint bij je paard leren over balkjes te draven, dan een kruisje van 30 cm, dan een tweede en na een paar weken ben je toe aan je eerste in- uitjes. En in -uitjes van 50-60 cm zijn al best wel aardig gevorderde oefeningen. Normaal begin je ze dat te leren door een kruisje op 10-20 cm.[/quote]

Had het misschien anders moeten verwoorden, we hebben al eerder in-uitjes gesprongen (3 stuks) en dan stond de laatste op 50-60cm en die daarvoor beduidend lager, en helemaal vooraan een balkje. Het was meer mijn vraag of het meer/minder gymnastische waarde heeft om het vanuit draf aan te rijden.
Hij is erg handig met dit soort dingen, ik heb regelmatig met longeren allemaal balken in de bak (en dan niet allemaal netjes recht achter elkaar, maar verschillende afstanden, waaiers, cavalettie ertussen voor wat hoogteverschil) en dan weet hij zich heel goed te redden. Maar ik weet dan dat dit wel de oefeningen zijn om mee verder te gaan en dat het dus zeker niet hoog hoeft :j. Bedankt![/quote]

Ik help Remember altijd bij het springen of het balkjes lopen, ik spring zelf niet meer maar ik heb vroeger voor een vriend van marcel gewerkt in de tijd dat hij nog errug rebels was :+ Dus we weten wel een beetje wat we aan het doen zijn =:)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:03

Franske schreef:
Ik denk dat Eric uitstekend gereden heeft met Oklund , oa wereldbeker Toronto, grote prijzen gewonnen.
Echter bij een klein dipje is in overleg met Eric besloten naar Jeroen Dubbeldam te gaan, dit gaf echter niet het gewenste effect op 1 overwinning na. Waarna hij weer naar Eric ging die hem direct mee nam naar Birmingham en daar top resultaten mee naar huis nam. Echter direct thuis stierf hij.

Eric heeft hem dus jaren gereden met veel succes, Jeroen maar heel even.

Volgen jullie het nog ? :)

Dit gaat echter niet over dit topic, dus laten we er niet over uitwijden :)

Zal eens een vraag gaan bedenken voor Marcel vandaag :D

Nee joh, dit is wel degelijk on-topic!! Als de vraag was geweest, 'Marcel hoe zat dat ook alweer met Oakland en Eric en Jeroen?'. Dan was het toch ook goed geweest? Dit topic heet nog wel springen met Marcel, maar langzamerhand is het geworden springen met o.a. Marcel, en dat vind ik een hele goeie zaak. Meerdere wegen leiden naar Rome, en mijn mening is absoluut geen wet. Soms werkt mijn manier, soms die van een ander.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:10

Citaat:
En dan zo'n 50-60cm hoog? Het lijkt me ook geen probleem om in eerste instantie in draf aan te komen? Dan heb ik net wat meer controle en minder kans dat meneer het in 1x gaat proberen (dat heeft 'ie nl al een keer eerder gedaan vanuit een heel truttig tempo wat ik totaal niet aan zag komen :+ .....)
Hooo! Voordat je in-uitjes gaat springen, heb je nog een weg te gaan. Dat begint bij je paard leren over balkjes te draven, dan een kruisje van 30 cm, dan een tweede en na een paar weken ben je toe aan je eerste in- uitjes. En in -uitjes van 50-60 cm zijn al best wel aardig gevorderde oefeningen. Normaal begin je ze dat te leren door een kruisje op 10-20 cm.

Had het misschien anders moeten verwoorden, we hebben al eerder in-uitjes gesprongen (3 stuks) en dan stond de laatste op 50-60cm en die daarvoor beduidend lager, en helemaal vooraan een balkje. Het was meer mijn vraag of het meer/minder gymnastische waarde heeft om het vanuit draf aan te rijden.
Hij is erg handig met dit soort dingen, ik heb regelmatig met longeren allemaal balken in de bak (en dan niet allemaal netjes recht achter elkaar, maar verschillende afstanden, waaiers, cavalettie ertussen voor wat hoogteverschil) en dan weet hij zich heel goed te redden. Maar ik weet dan dat dit wel de oefeningen zijn om mee verder te gaan en dat het dus zeker niet hoog hoeft :j. Bedankt!

Citaat:
Ik help Remember altijd bij het springen of het balkjes lopen, ik spring zelf niet meer maar ik heb vroeger voor een vriend van marcel gewerkt in de tijd dat hij nog errug rebels was :+ Dus we weten wel een beetje wat we aan het doen zijn =:)

Vergis je niet, ik ben nog steeds zo rebels als vroegah! Dat zal nooit veranderen, alleen doe ik het nu louter nog bij zaken die me echt aan het hart gaan. Rebels voor het rebels zijn is er niet meer bij. Maar als het moet, zal ik nog steeds mijn mond open trekken. Zoals nu bijvoorbeeld over dat Rollkur/Hyperflexie gebeuren. Ik vind het een gruwelijke manier van rijden, en zal ook nooit mn mening onder stoelen of banken steken. Voor de rest vind ik het echt heel leuk om mensen tips te geven over springen, dat is wel een grote omslag met vroegah. Maar dat zie je heel vaak met sporters in alle takken, eerst zeggen ze dat ze nooit trainer worden, maar zodra zijn ze wat rustiger in de kop, dan vinden ze het ineens toch heel leuk om hun ervaringen en kennis door te geven aan anderen.
Welke vriend van me was dat waar je mee werkte? Als je het niet openbaar wilt zeggen mag je me ook een PB sturen, hoor.

Dat ik de nadruk legde op hoe om te gaan met die in -uitjes was vooral om in het algemeen te laten weten dat dat een oefening is die er heel makkelijk uitziet op het oog, en dat de hoogte maar zeer gering is, maar zodra je ze aan het uitvoeren bent je echt merkt dat in- uitjes van 1.00-1.10 mtr echt hele serieuze materie is, en er niet veel paarden zijn die dat goed afkunnen. Ik probeer dus te vermijden dat mensen daar te makkelijk over denken en de in- uitjes zien als gewone sprongen met de hoogte die ze ook als normaal zien. Want, dat weet jij dan ook inmiddels, daar kunnen paarden zwaar door in de problemen komen en kan het vertrouwen van paard en ruiter een flinke knauw geven.
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:34

besita schreef:
dat dacht ik dus ook al :o ..maar durfde het niet te zeggen ivm alle meelezers :+

Waar mensen werken worden fouten gemaakt dus ook vergissingen :o
Wat maakt het uit wie wel of niet meeleest? Ben eigen baas en bepaal zelf wat ik zeg of niet... :o

MarcelDufour schreef:
Waarom niet? Dat heeft Eric echt niet expres gedaan en hij heeft het ook zeker niet gewild!
Eric is een goeie vent en bij hem heb ik nooit gezien dat 'ie zn paarden hardhandig of slecht behandelde.
Ik mag hem heel graag, in ieder geval, een een topjockey.

Idd,koliek ga je niet voor de fun creeren....
En iedereen doet wel iets wat een ander niet graag ziet maar dat hou je toch,daar doe je niks aan.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:56

MarcelDufour schreef:
irissahorse schreef:
Topruiters zie ik allemaal met hun handen hoog rijden, waarom doen ze dat?
Want ik doe dat wel eens als ik op een hindernis afrij automatisch en iedereen heeft er commentaar op dat ik ze laag moet doen, maar nu twijfel ik wie/wat ik moet geloven, die mensen die zeggen dat ik mijn handen laag moet doen, of wat ik zie bij topruiters

Ik weet niet wat je met hoog bedoelt, maar inderdaad niet zo laag als bijvoorbeeld dressuurruiters. Ik heb mijn armen altijd in een haakse hoek. Zo als op deze foto;

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IP7AWXUL.jpg

Ja, dat bedoel ik :)
Ik heb mijn handen ook altijd zo, maar dat mag niet van mijn instructrice.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:27

irissahorse schreef:
Ja, dat bedoel ik :)
Ik heb mijn handen ook altijd zo, maar dat mag niet van mijn instructrice.

Dan is dat een dressuur instructrice zeker?

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:28

Marcel, Ik krijg altijd te horen van mijn springinstructeur dat ik mijn handen naar beneden moet houden. Zelf rijd hij ook niet met een hoge handhouding!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:31

Mijn instructeur zegt ook juist altijd dat ik mijn handen laag moet houden. (hij is zelf ook springruiter/instructeur)

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:32

Ik moet eerlijk toegeven dat ik vroeger ook vaak hoorde "handen laaaaaaag"
Terwijl ik helemaal niet met hoge handen rijd :+

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:43

Citaat:
nou hier op Bokt niet hoor dat zal je nog ondervinden

Haha weet ik,ben nog noit geblokt daar let ik wel op ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:43

mo_van_dijk schreef:
Marcel, Ik krijg altijd te horen van mijn springinstructeur dat ik mijn handen naar beneden moet houden. Zelf rijd hij ook niet met een hoge handhouding!

Ja, 100 ruiters, 100 meningen. Ik ben er geen voorstander van want het is geforceerd rijden, en het ligt ook veel aan wat je doet. Zit je op dat moment in de verlichte zit dan zal je ze iets lager hebben dan dat je zit. Op zich is het belangrijkste dat je goed meeveert met de beweging van het hoofd en de mond.
Maar let maar op dat verreweg de meeste topruiters hun armen in een hoek hebben.
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:44

Shanna_W schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik vroeger ook vaak hoorde "handen laaaaaaag"
Terwijl ik helemaal niet met hoge handen rijd :+

Ik ook, maar vaak zeggen instructuers ook wat ze aangeleerd is. Hebben ze een dressuurbasis, dan zullen ze dat vaker zeggen dan dat ze een springbasis hebben.
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:44

Marcel, dat is inderdaad het volgende waar ik dan weer commentaar op krijg!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:48

Mijn instructrice is inderdaad een dressuurprikker :')
Ook zit ik op een dressuur pension waar het dressuur voor en dressuur na is, wat ik erg jammer vind :P Maar ja, het is even niet anders.

edit; 1x in de week is er wel een echte goede springles van een springruiter, daar heb ik gisteren in gereden en die zei het 1x, toen was het wel terecht.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:50

Ik hoor ook altijd handen laag, bij dressuur, spring en sgw-instructie ;) Maar wat is nou dan weer de definitie van laag ;) Bij dressuur heb ik ze duidelijk anders staan dan bij springen.. Maar zodra ik mijn handen hoog/hoger hou, ga ik zelf teveel regelen in de mond om afstand te willen bepalen, heel dom eigenlijk, want als ik mn handen laag heb, heb ik hier totaal geen last van (en ook niet de drang van moet regelen of, ohjee het komt niet lekker uit, wat ik wel heb met hogere handen). Als ik mn handen lager heb, blijf ik meer van de mond af, stillere hand dus, en dat is waar ik naar toe wil. Maar dat is persoonlijk misschien?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:53

MarcelDufour schreef:
Maar let maar op dat verreweg de meeste topruiters hun armen in een hoek hebben.

En wat is daar het idee achter? Is daar een theorie over of komt dat uit de praktijk voort? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, als dressuurprikkert zijnde :+

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:56

De hoek in je armen zorgt dat je hand zacht blijft, kun je voelen als je gewoon op de bank de beweging maakt. Hand te laag maakt je armspieren strak.
Toch roep ik heel vaak hand laag in mijn lessen omdat veel mensen naar de andere kant doorschieten met name als je een martingaal eraan hebt vind ik dan dat mensen al snel aan de martingaal gaan hangen.
Denk dat de helft van die ruiters zelf niet in de gaten heeft hoe hoog ze de hand op dat moment hebben.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:58

Jolienn schreef:
Ik hoor ook altijd handen laag, bij dressuur, spring en sgw-instructie ;) Maar wat is nou dan weer de definitie van laag ;) Bij dressuur heb ik ze duidelijk anders staan dan bij springen.. Maar zodra ik mijn handen hoog/hoger hou, ga ik zelf teveel regelen in de mond om afstand te willen bepalen, heel dom eigenlijk, want als ik mn handen laag heb, heb ik hier totaal geen last van (en ook niet de drang van moet regelen of, ohjee het komt niet lekker uit, wat ik wel heb met hogere handen). Als ik mn handen lager heb, blijf ik meer van de mond af, stillere hand dus, en dat is waar ik naar toe wil. Maar dat is persoonlijk misschien?

Bij de dressuur heb je ook al snel dat een paard zijn hoofdhouding verandert naar gelang je je handen hoger doet, dus ik kan we wel voorstellen dat ze dus de handen laag houden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:59

Katja schreef:
De hoek in je armen zorgt dat je hand zacht blijft, kun je voelen als je gewoon op de bank de beweging maakt. Hand te laag maakt je armspieren strak.
Toch roep ik heel vaak hand laag in mijn lessen omdat veel mensen naar de andere kant doorschieten met name als je een martingaal eraan hebt vind ik dan dat mensen al snel aan de martingaal gaan hangen.
Denk dat de helft van die ruiters zelf niet in de gaten heeft hoe hoog ze de hand op dat moment hebben.

Helemaal waar! Ik zocht de woorden, maar zoals jij het schrijft is het. De vering is veel groter. En, in de verlichte zit is het ook heel moeilijk om je handen laag te hebben, want je staat bijna in de beugels. Armen als die van Reed Richards zouden wel helpen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:03

MarcelDufour schreef:
Jolienn schreef:

Bij de dressuur heb je ook al snel dat een paard zijn hoofdhouding verandert naar gelang je je handen hoger doet, dus ik kan we wel voorstellen dat ze dus de handen laag houden.
Dat ben ik niet met je eens. Een goed gereden dressuurpaard zal niet hoger of lager gaan lopen omdat de hand hoger of lager is maar omdat je met been tegen de hand aanrijdt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:12

Katja schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Een goed gereden dressuurpaard zal niet hoger of lager gaan lopen omdat de hand hoger of lager is maar omdat je met been tegen de hand aanrijdt.

Normaal gesproken wordt de teugel diagonaler naar gelang je hand omhoog gaat, dus de werking van de stang en trens wordt dan sterker. Maar dat denk ik, want ik rij bijna nooit met bitten met kinketting. Het moet nogal een olifant zijn wil ik hem niet tegen kunnen houden met een gewone trens.
Sterke bitten zijn voor mietjes en vrouwen.

PS Ook wel eens leuk dat we het een keer niet eens zijn, want het werd wel saai. :D

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:16

Ik maak zo'n hoek in mijn elleboog dat de teugel denkbeeldig doorloopt in een rechte lijn van bit naar elleboog. Als het paard dus richting halsstrekken loopt is de hoek groter (arm minder gebogen) dan wanneer hij in de oprichting loopt. Overigens gaat dit eigenlijk erg automatisch, want ik denk hier niet bewust over na.

http://i30.photobucket.com/albums/c349/Bokt2/15.jpg

http://www.dropshots.com/photos/125676/ ... 183423.jpg

Misschien dat dit bij het springen zorgt voor een meer gebogen arm? Denk dat je handhouding (al dan niet onbewust) een rechte lijn van bit naar elleboog bewerkstelligt omdat de hulpen dan het minst verstoord door komen, waardoor je het prettigst kunt rijden.

Katja schreef:
MarcelDufour schreef:

Daar zeg je het al, goed gereden....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:21

Dat is idd een hele mooie Besita.

MarcelDufour schreef:
Katja schreef:

Normaal gesproken wordt de teugel diagonaler naar gelang je hand omhoog gaat, dus de werking van de stang en trens wordt dan sterker. Maar dat denk ik, want ik rij bijna nooit met bitten met kinketting. Het moet nogal een olifant zijn wil ik hem niet tegen kunnen houden met een gewone trens.
Sterke bitten zijn voor mietjes en vrouwen.

PS Ook wel eens leuk dat we het een keer niet eens zijn, want het werd wel saai. :D
Ik was ook blij met een klein meningsverschil :+

Zoals jij het omschrijft is het net alsof je een dressuurpaard aan de stang omhoog moet hijsen en dat is niet helemaal de insteek :P
Gebeurt overigens wel....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:23

waarom is mijn post weg ???

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:26

Remember schreef:
Ik maak zo'n hoek in mijn elleboog dat de teugel denkbeeldig doorloopt in een rechte lijn van bit naar elleboog. Als het paard dus richting halsstrekken loopt is de hoek groter (arm minder gebogen) dan wanneer hij in de oprichting loopt. Overigens gaat dit eigenlijk erg automatisch, want ik denk hier niet bewust over na.

Misschien dat dit bij het springen zorgt voor een meer gebogen arm? Denk dat je handhouding (al dan niet onbewust) een rechte lijn van bit naar elleboog bewerkstelligt omdat de hulpen dan het minst verstoord door komen, waardoor je het prettigst kunt rijden.

Dit is inderdaad een typische dressuur handhouding. Niks mis mee, hoor!
Maar springruiters hebben vaak de arm in een haakse hoek.