Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:lailapri schreef:van een elastiek worden veel paardjes harder in de mond omdat ze lekker kunnen hangen, het geeft wel mee.
Een elastiek is zeker niet geweldig,dat is geen enkel hulpmiddel, maar imo ff het veiligste hulpmiddel.
Elk hulpmiddel vind ik dat je het met afwisseling moet gebruiken, dus niet elke dag.
Mijn ervaring is niet dat paarden er harder van in de mond werden!
"mijn" verzorgsters hebben ook een poosje met elastiek op mijn paarden gereden.
Belangrijk is om veel heel veel tempowisselingen te maken tegen en voorkomen van het hangen.
Ook belangrijk is dat je veel leert te voelen en daarop te reageren. Corrigeren gaat het makkelijkst en het snelst wanneer je het snel door heb en daar moet je je dus op concentreren. Zelf tempowisselingen maken houdt het paard scherp en daardoor zal hij niet snel zelf langzamer gaan lopen. Elastiek nooit te strak, dat is het enige wat je fout kunt doen. (elastiek kost maar een tientje geloof ik)
maikeltje schreef:Een elastiek, daar ben ik geen voorstander van. Bij een elastiek zit er constant druk op de mond. Een elastiek dwingt min of meer naar beneden en dat is iets wat je juist wil bereiken door de motor achter te stimuleren. Bovendien kan een paard door de constante druk van die elastiek, als hij daar tegen in verzet komt omdat z'n rug dan pijn doet doordat de spieren door onbehoorlijk rijden zijn verkort, een lekkere onderhals ontwikkelen. Dat is net het tegengestelde van wat je wilt bereiken.
maikeltje schreef:Dan lijkt het me beter om te gaan longeren met pessoa of aan de dubbele longe (onder begeleiding als je daar geen ervaring mee hebt). Deze hulpmiddelen zijn goed om de rugspieren beter te ontwikkelen. Wat rijden betreft zie ik dan ook liever een slof dan een elastiek (ook onder goede begeleiding als je er geen ervaring mee hebt). Je paard loopt dan, op het moment dat hij zijn hoofd te ver omhoog doet, tegen een begrenzing aan. Maar als hij zelf loslaat, dan heeft hij ook geen last meer van die slof.
Begrijp me goed, ik ben ook geen fan van de slof, maar als deze goed gebruikt wordt, dan zie ik dat toch liever. En ik vind het eerlijker tegenover het paard dan een elastiek
maikeltje schreef:Ik denk dat je meer schade toe kunt brengen met een stiek dan met een pessoa.
maikeltje schreef:Ik heb gezien wat het met paarden doet als ze langere tijd met zo'n ding gereden worden. Ze worden stug in de mond en vast in de rug en ontwikkelen een beste onderhals.
Dat is jou ervaring. IMO moet je zo'n ding ook niet elke x gebruiken voor een lange periode. Je kan 'm af en toe gebruiken. De grootste fout is ook het aan het been maken en houden, dáárdoor komen de grootste problemen (met en zonder hulpteugel).maikeltje schreef:Je moet bovendien een paard niet aan die mate van druk in de mond willen wennen, zeker een jong paard niet. Dat leert hij gaandeweg tijdens het zadelmak maken en doorrijden in combinatie met stemhulpen. Een niet-probleempaard kun je zonder dat soort hulpmiddelen veel beter beleren. En een probleempaard, daar zoek je in samenspraak met DA en instructrice een methode voor uit die bij dat probleem als hulp kan dienen.
maikeltje schreef:Ik begrijp gewoon niet zo goed wat je nu met die stiek wil bereiken eerlijk gezegd.....
Ik val jou persoonlijk ook echt niet aan op wat je met je paarden doet, ik geef alleen mijn eigen bevindingen weer