[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:39

Het probleem zit het met in haar voorkant maar hoogst waarschijnlijk in haar achterhand of jou rijstyle. En anders iets lichamelijks. druk=spanning trekken=spanning spelen=irriteren=spanning Precies dat wat je niet wilt....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:16

superwoman schreef:
lailapri schreef:
van een elastiek worden veel paardjes harder in de mond omdat ze lekker kunnen hangen, het geeft wel mee.

Een elastiek is zeker niet geweldig,dat is geen enkel hulpmiddel, maar imo ff het veiligste hulpmiddel.
Elk hulpmiddel vind ik dat je het met afwisseling moet gebruiken, dus niet elke dag.
Mijn ervaring is niet dat paarden er harder van in de mond werden!

"mijn" verzorgsters hebben ook een poosje met elastiek op mijn paarden gereden.
Belangrijk is om veel heel veel tempowisselingen te maken tegen en voorkomen van het hangen.
Ook belangrijk is dat je veel leert te voelen en daarop te reageren. Corrigeren gaat het makkelijkst en het snelst wanneer je het snel door heb en daar moet je je dus op concentreren. Zelf tempowisselingen maken houdt het paard scherp en daardoor zal hij niet snel zelf langzamer gaan lopen. Elastiek nooit te strak, dat is het enige wat je fout kunt doen. (elastiek kost maar een tientje geloof ik)

Dank u. Ik ga het eens proberen, volgende week Bloos

Ilovefidji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:27

ja ik heb ook wat problemen het beste is elastiekjes
die treken beter en dat bid gaat er goed van aan op
dat is de beste manier Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Cheese!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:40

Ik snap jou post niet. Jij hebt probleempjes dus gebruik je een elastiek?

Je zegt het zelf al jij hebt probleemjes, niet je paard. Je moet de problemen oplossen ipv omzijlen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:35

Nou, heel die post is onbegrijpelijk van Ilovefidji Verward

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:58

ik lees in haar profiel dat ze 2 maanden rijdt en een halve. (neem aan dus 2,5 maanden?) en dan al een elastiek kunnen adviseren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:03

nee, elastiekjes Knipoog Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:06

ja die treken beter aan dat bid

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:42

Een elastiek, daar ben ik geen voorstander van. Bij een elastiek zit er constant druk op de mond. Een elastiek dwingt min of meer naar beneden en dat is iets wat je juist wil bereiken door de motor achter te stimuleren. Bovendien kan een paard door de constante druk van die elastiek, als hij daar tegen in verzet komt omdat z'n rug dan pijn doet doordat de spieren door onbehoorlijk rijden zijn verkort, een lekkere onderhals ontwikkelen. Dat is net het tegengestelde van wat je wilt bereiken.

Dan lijkt het me beter om te gaan longeren met pessoa of aan de dubbele longe (onder begeleiding als je daar geen ervaring mee hebt). Deze hulpmiddelen zijn goed om de rugspieren beter te ontwikkelen. Wat rijden betreft zie ik dan ook liever een slof dan een elastiek (ook onder goede begeleiding als je er geen ervaring mee hebt). Je paard loopt dan, op het moment dat hij zijn hoofd te ver omhoog doet, tegen een begrenzing aan. Maar als hij zelf loslaat, dan heeft hij ook geen last meer van die slof.
Begrijp me goed, ik ben ook geen fan van de slof, maar als deze goed gebruikt wordt, dan zie ik dat toch liever. En ik vind het eerlijker tegenover het paard dan een elastiek.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:23

Dat onderhals dat is mij idd ook opgevallen. Ik heb hem ook hangen en gebruik hem wel eens om te kijken wat het effect is, wat er gebeurd in het lijf. de pony die ik normaal longeer met buiten bijzet of niets en die redelijk ontspant kwam vreselijk tegen de elastiek in, nu heeft hij die onderhals al, maar je zag acht zijn rug aanspannen en kaken klemmen. Dat was dus voor zeer korte duur Tong uitsteken Hij is de rest van de longeertijd onrustig gebleven,

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:22

maikeltje schreef:
Een elastiek, daar ben ik geen voorstander van. Bij een elastiek zit er constant druk op de mond. Een elastiek dwingt min of meer naar beneden en dat is iets wat je juist wil bereiken door de motor achter te stimuleren. Bovendien kan een paard door de constante druk van die elastiek, als hij daar tegen in verzet komt omdat z'n rug dan pijn doet doordat de spieren door onbehoorlijk rijden zijn verkort, een lekkere onderhals ontwikkelen. Dat is net het tegengestelde van wat je wilt bereiken.

Zit er ook constante druk op als je zo'n elastiek gewoon los hangt? Een vrij los elastiek dwingt toch geen paard naar beneden? Bloos

maikeltje schreef:
Dan lijkt het me beter om te gaan longeren met pessoa of aan de dubbele longe (onder begeleiding als je daar geen ervaring mee hebt). Deze hulpmiddelen zijn goed om de rugspieren beter te ontwikkelen. Wat rijden betreft zie ik dan ook liever een slof dan een elastiek (ook onder goede begeleiding als je er geen ervaring mee hebt). Je paard loopt dan, op het moment dat hij zijn hoofd te ver omhoog doet, tegen een begrenzing aan. Maar als hij zelf loslaat, dan heeft hij ook geen last meer van die slof.
Begrijp me goed, ik ben ook geen fan van de slof, maar als deze goed gebruikt wordt, dan zie ik dat toch liever. En ik vind het eerlijker tegenover het paard dan een elastiek

Ik heb geen ervaring met pessoa's of dubbele longes en degene die mij begeleid ook niet. Ik ken buiten de club ook heel weinig mensen met paarden en die doen daar ook niet aan. Ik zou niet weten wie mij hierin moest begeleiden dan. Het klinkt best mooi, maar zelf gaan prutsen met een pessoa is ook niet echt een heel goed idee, denk ik. Datzelfde geldt eigenlijk voor een slof. Daar ben ik nogal huiverig voor omdat ik er nog nooit mee gereden heb. De begeleiding doet dat wel eens, weet ik, maar ik kan niet beoordelen hoe goed zij een slof gebruikt, aangezien ik van slofgebruik niet zoveel verstand heb.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:58

idd, op een elastiek moet niet constant spanning staan.
Logisch dat ze er dan op gaan hangen en/of zich verzetten.

Met logeren is een elastiek dus ook vrij nutteloos.
Zelf gebruik ik 'm alleen bij de eerste keren longeren, dat ze wat spanning voelen wanneer ze hun hoofd overdreven omhoog of opzij gooien. Dan voelen ze wat weerstand, maar die geeft wel mee ipv een slof. Dat vind ik vriendelijker en is de overgang naar de slof (voor longeren) veel fijner. maar dat is mijn ervaring.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:19

Ik heb een jaar of 10 geleden zo'n elastiek aangeschaft. Dat was toen net "in". Ik heb hem 2x gebruikt en nu ligt ie nog steeds in de kast maar ik vind het een onding. Ook op z'n ruimst zit er constant druk op en ja, als hij z'n hoofd omhoog doet dan wordt die druk wat groter maar als je goed kijkt dan traint ie alleen z'n onderhals ermee en zet de rug vast.

Ik denk dat je meer schade toe kunt brengen met een stiek dan met een pessoa. Zoveel kan daar niet aan fout gaan. Je stelt 'm ruim in en gaandeweg het longeren maak je hem wat strakker. Maar wel met genoeg ruimte dat ie z'n neusje vooruit kan steken. Het fijne van de pessoa is dat, door de band om de billen, de achterhand geactiveerd wordt. Als hij z'n neusje eruit steekt dan werkt dat gelijk ook in op de band achter de billen waardoor hij zelf eigenlijk z'n achterhand stimuleert. En een (gezond) paard wat los door de wei draaft en ontspannen is, die loopt zonder ruiter ook met de rug los en neusje eruit. Je stimuleert dus z'n spieren eigenlijk door zijn eigen natuurlijke houding te gebruiken. (als je de pessoa niet te strak zet natuurlijk) Daarom vind ik dat een fijn ding om mee te werken. Ik ben 'm gaan gebruiken op aanraden van mijn DA omdat hij vanwege een blessure zich een verkeerde houding had aangeleerd waardoor hij erg scheef werd. Die blessure was in eerste instantie niet opgemerkt door ons omdat hij nog in de opfok liep. Die scheefheid is er nagenoeg uit, mede dankzij dat ding. Ik moet erbij zeggen dat ik in het begin wel begeleiding heb gehad van mijn DA bij het gebruik van dat ding. Knipoog Als je 'm wil gaan gebruiken dan zijn er misschien wel bokkers bij jou in de buurt die je een keer willen helpen ermee Haha!

Maar er gaat natuurlijk niets boven gewoon rijden, dat je kunt voelen wat er onder je gebeurt Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:55

maikeltje schreef:
Ik denk dat je meer schade toe kunt brengen met een stiek dan met een pessoa.

Maar nu vergelijk je een stiek voor het rijden met een pessoa voor het longeren.....
Als jij een elastiek 2 x heb gebruikt, dan denk ik dat je een kleine ervaring heb met zo'n ding Lips are sealed
(voor het longeren van de jonge paarden heb ik 2 elastieken verknipt en zet ik vast als bijzet, op die manier werkt dat heel fijn voor hun eerste ervaring met een beetje weerstand.)
Het kán een hulpmiddel zijn voor het rijden, maar net als met een slof of elk ander hulpmiddel moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan.
Van elk hulpmiddel kun je een marteltuig maken Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:08

Dit is nou echt een topic waar ik het weer eens ben met Kiwiko.
Ieder paard ies anders iedere ruiter rijd anders iedere ruiter krijgt anders les, de één leert zagen de ander leert spelen met je handen links rechts, de ander leert weer knijpen contenue en weer een ander leert twee teugels gelijke druk weerstand bieden van achteruit eerst kuit.

dan kan je beter eerst vragen op wat voor manier iemand rijd. dus hoe men zijn paard nagefelijk rijd voor je adviesen gaat geven aan een bepaald persoon of personen helaas kennen we de paarden niet en zien we de ruiters niet rijden als je een ruiter ziet rijden en je ziet wat het paard doet dan kan je de beste adviesen geven.

en jong paarden met elastiek longeren dat vind ik een slecht advies en met rijden ook. Bij jonge paarden moet je zeker geen hulpmiddelen gaan gebruiken met rijden hooguit een martingaal. en met longeren bij jonge paarden kan je beter dubbele longe gebruiken of touwtjes of passoa.

met een elastiek of bijzet zet je een paard vast dus daar hou ik niet van een paard moet op zijn eigen benen kunnen lopen en van achteruit werken en als je hem vast zet werkt hij niet van achteruit en ze gaan blokkeren op ten duur.

de beste manier om nagefelijk te rijden is kuit van achteruit weerstand bieden twee teugels gelijke druk als hij nageeft ontspan je , je hand maar blijf contact houden en houd je kuit erbij voel je druk tegen je hand aan komen bied je weer weerstand maar weer met kuit. Als hij om hoog komt met zijn hoofd ben je al te laat. Dus je moet niet denken maar rijden op gevoel.

en misschien zijn er dus mensen die het op een andere manier hebben geleerd en die gelijk zeggen dat dit verkeerd is. Dus dit blijft een moeilijke topic om mensen de juiste adviesen te geven.
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 06-02-08 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:14

Ik heb hem zelf twee keer gebruikt ja, ben ik mee gestopt toen ik zag hoe hij inwerkte. Maar ik had mijn paard toendertijd op een pensionstal staan en die stiek was daar een echte hype.
Ik heb gezien wat het met paarden doet als ze langere tijd met zo'n ding gereden worden. Ze worden stug in de mond en vast in de rug en ontwikkelen een beste onderhals.

Je moet bovendien een paard niet aan die mate van druk in de mond willen wennen, zeker een jong paard niet. Dat leert hij gaandeweg tijdens het zadelmak maken en doorrijden in combinatie met stemhulpen. Een niet-probleempaard kun je zonder dat soort hulpmiddelen veel beter beleren. En een probleempaard, daar zoek je in samenspraak met DA en instructrice een methode voor uit die bij dat probleem als hulp kan dienen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:34

maikeltje schreef:
Ik heb gezien wat het met paarden doet als ze langere tijd met zo'n ding gereden worden. Ze worden stug in de mond en vast in de rug en ontwikkelen een beste onderhals.

Dat is jou ervaring. IMO moet je zo'n ding ook niet elke x gebruiken voor een lange periode. Je kan 'm af en toe gebruiken. De grootste fout is ook het aan het been maken en houden, dáárdoor komen de grootste problemen (met en zonder hulpteugel).

maikeltje schreef:
Je moet bovendien een paard niet aan die mate van druk in de mond willen wennen, zeker een jong paard niet. Dat leert hij gaandeweg tijdens het zadelmak maken en doorrijden in combinatie met stemhulpen. Een niet-probleempaard kun je zonder dat soort hulpmiddelen veel beter beleren. En een probleempaard, daar zoek je in samenspraak met DA en instructrice een methode voor uit die bij dat probleem als hulp kan dienen.

Dat vind ik zo raar, want die constante druk is juist hetgene wat ik voorkom bij m'n jonge paarden.(heb er nu "maar" 1 Tong uitsteken ) Jij denkt blijkbaar dat ik die stiek anders gebruik. Jammer, maar ik ga er geen energie meer in steken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:31

Ik begrijp gewoon niet zo goed wat je nu met die stiek wil bereiken eerlijk gezegd.....
Ik val jou persoonlijk ook echt niet aan op wat je met je paarden doet, ik geef alleen mijn eigen bevindingen weer Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:07

maikeltje schreef:
Ik begrijp gewoon niet zo goed wat je nu met die stiek wil bereiken eerlijk gezegd.....
Ik val jou persoonlijk ook echt niet aan op wat je met je paarden doet, ik geef alleen mijn eigen bevindingen weer Knipoog

Dat begrijp ik.
Ik vind die bevindingen nogal standaard als een stiek verkeerd wordt gebruikt.
Zelfde verhaal met de slof, wanneer iemand enkel gezien heeft dat de slof verkeerd is gebruikt, zal deze ook negatief zijn over de slof.
Vele die een hulpmiddel gebruiken (zeker als het "in"is), zoeken een manier om hun beperkingen op te lossen ipv van ervan te leren.
(bijv rekenen met een rekenmachine kanleerzaam zijn, als je 'm soms gebruikt en soms de som uit je hoofd op lost,
Wanneer je dat niet afwisselt zal je dommer worden. Je traint je geheugen namelijk niet meer)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:41

Maar een stiek kan in mijn ogen maar op één manier gebruikt worden. En tenzij je hem in tweeen knipt geeft ie altijd een bepaalde mate van druk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:28

Ik heb 'm dus verknipt, zoals ik eerder aan gaf Knipoog
2 stuks omdat 1 doormidden te korte stukken gaf.

Rijden zal je met een hulpteugel altijd heel bewust moeten doen. Vaak doordat het paard "afgebogen" loopt door de hulpteugel, worden mensen nog luier om het paard aan het been te houden, dán krijg je dus rug wegdrukken etc etc.
Dán wordt er van voren alleen begrenst (want natuurlijk zit hij dan vrij strak) en zal er niet meer van achter naar voren gereden worden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:33

Eén van de redenen dat ik de stiek niet eerlijk vind naar het paard toe is, ook al rij je wel van achter naar voren, hij toch altijd die druk blijft voelen. Op den duur krijg je dus een tegengesteld resultaat van wat je wilt. Want het paard zal in verzet komen tegen die druk waar hij niet onderuit kan komen. En dat is niet te vergelijken met het contact naar de mond toe van een stille hand. Dan heb je contact ipv druk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:40

Dan zit hij te strak als er altijd druk op staat of/en doet de ruiter te weinig.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:52

Mag ik vragen, wat jullie van dit beeld van nageeflijkheid vinden?

Afbeelding
Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:14

Hij/zij loopt netjes. Achterhand mag nog net iets actiever.
Je zadel is iets te klein en denk dat je zit zal verbeteren met een ander zadel.