Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knightloekie

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:57

MissArianne schreef:
zij anky? she wishes.... wacht eens, misschien heeft ze multiple person syndrome Clown

en daar past dit dan weer heel goed bij:

Kaja schreef:
Bloos! Nu ben ik betrapt!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:02

en nu gaan we ons weer volwassen gedragen en weer naar het topic gaan.

dankjewel voor het antwoord op de vraag van die handen, het viel me altijd al op. maar nogmaals: het gevaar op het vastzetten van de hand?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:04

Kaja, ik weet heus wel hoe dit onderwerp werd aangesneden, dat hoef je voor mij niet te herhalen.
Het feit dat ik het één en ander over Joker weet, maakt dat ik ook weet welke uitspraken over hem wel of niet waar zouden kunnen zijn. Jou uitspraken stroken niet met de waarheid, dús ga ik er vanuit dat je Joker niet écht kent.
Tuurlijk, het is mogelijk dat je hem een keertje geaaid hebt. Was zeker op een Anky-fanclub-dag hè, waar je mensen van jou eigen leeftijd en niveau aantrof.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:06

Nogmaals; ik ben écht héél erg benieuwd wie je bent, Kaja.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:06

Euhmmmmmmmmm..

Zou het effectr van LDR ook niet te maken hebben met bijvoorbeeld de bouw van een paard??
IS het voor een Fjord net zo effectief als voor een Dresuurgefokte KWPN-er??

Klassieke dressuur wordt toch meer op barokke paarden gereden die over het algemeen een stuk compacter gebouwd zijn dan KWPN-ers..

Ofzo

(ik geef er maar een draai aan hoor .. ben ik tenminste ontopic Clown van dressuur heb ik verders geen verstand)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:09

je hebt wel gelijk hoor riant, maar een 'systeem' hangt volgens mij af van hoe je paard is, daar ligt bouw natuurlijk in, maar ook karakter, hoe hij zich voelt die dag,...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:12

Biepje schreef:
je hebt wel gelijk hoor riant, maar een 'systeem' hangt volgens mij af van hoe je paard is, daar ligt bouw natuurlijk in, maar ook karakter, hoe hij zich voelt die dag,...

Juist dat is zeker een belangrijke factor waar je rekening mee moet houden bij de training van je paard..
Ik rij zoals vaker gezegd mijn paard LDR.. dit doe ik niet elke dag, maar alleen als ik voel dat mijn paard dat nodig heeft.. Knipoog

Er zijn ook zeer zeker paarden idd zoals Fjorden waar dat niet echt bij lukt..Ik denk eigenlijk de meeste Friezen ook niet echt..Die hebben een hele andere hals als een kwpn-er..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:13

nee, je hebt wel een lange hals nodig en een redelijke schoft. maar die hals is ook wel sowieso nodig bij dressuur (naar mijn ervaring dan)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:14

MissArianne schreef:
zij anky? she wishes.... wacht eens, misschien heeft ze multiple person syndrome Clown

Kaya - Anky
Maar één lettertje verschil....
Volgens mij zijn Kaja en Aimee gewoon één Haha! Niks leuker dan discuseren met jezelf Tong uitsteken

Aimee schreef:
Nee Kaja, ik ga het er niet op houden dat we Joker allebei kennen. Ondertussen weet ik namelijk wat jij onder kennen verstaat en in die zin van kennen ben ik de allerbeste vriendin van koningin Beatrix en de rechterhand van Fidel Castro....

hmm....hier krijg ik héél rare beelden bij Ziek Bloos Haha!
Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:18

Haha Q, viespeuk Tong uitsteken

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:20

Hohohoho, ff de Friezen verdedigen! Ik ben toevallig in het bezit van een Fries met een hele mooie hals, die makkelijk LDR gereden kan worden. Niet alle Friezen en WPNers over 1 kam scheren graag.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:23

WHAHAHAHAHAHAHAHAHA
*klimt weet op haar stoel*

Nou ik denk dus ook dat je voldoende hals en ruimte in de schoft nodig hebt voor LDR.. En zelfs denk ik dat een beetje ruime schouderpartij ook meespeelt.

maaaarrrrr uiteindelijk is dressuur op hoog niveau toch feitelijk beheersing, gehoorzaamheid en de juiste combinatie van kracht en souplesse. (denk ik)

Lippzaners hebben van nature geen lange hals , zijn vaak korter in de rug maar doen toch wel hele mooie dingen .. op klassieke wijze.

Dus zal het niet zo zijn dat je het juiste systeem bij het juiste paard zoekt??

En LDR moet je ook maar kunnen ik heb weleens een poging gewaagd maar ik krijg mijn springgefokte slagschip van 1.78 en 3 meter lang echt never nooit met zijn kin op zijn borst (dat ligt niet aan het paard hoor Knipoog )

Als de ene ruiter nou goed uit de voeten kan met LDR en de ander erg handig is met de klasieke methode ..

En dan zoeken we daar ook nog het juiste paard bij (hele aanschaf-paard verhaal van net).. zou je dan niet tot de conclusie kunnen komen dat het één niet perse beter is dan het ander ??

(en met friezen bedoel ik mestal het barok gefokte type en niet het RT gefokte type)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:29

O gelukkig, zijn we het met elkaar eens Haha! .

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:31

Ik ben het met iedereen eens vandaag .. het is 30 graden zeg.. ik maak me niet druk

(en buiten dat ben ik nog een springruiter ook .. die dicussieren een hoop minder Clown)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:33

En vergeet de menners niet, ook een stuk gezelliger dan de dressuurprikkers. Haha!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:39

Betteke schreef:
En vergeet de menners niet, ook een stuk gezelliger dan de dressuurprikkers. Haha!

owwww nu ga je echt te ver Clown

Ik bedoelde ook net als Riant de fries als Fries.. en dus ook niet de RT gefokte Fries.. (die ik overigens wel erg mooi vind Knipoog )

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:44

Dat van die menners heb ik persoonlijk ervaren, net als springers. Geen jaloezie en pure gezelligheid!
Ben zelf ook een dressuurprikker trouwens, maar dan zonder jaloezie.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:49

Dressuurprikkerts kunnen in ieder geval niet zo goed on topic blijven? Cool

Had ik nog een vraag: waarom zo minderwaardig zeiken op Aqua over haar aandacht voor balans terwijl iedereen dat continu in z'n hoofd zou moeten hebben als ie op een paard klimt? Wanneer een -noem maar wat- Wim Bomhof zoiets meldt zit iedereen jaja meneer te knikken Verward

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:54

friemel schreef:
Dressuurprikkerts kunnen in ieder geval niet zo goed on topic blijven? Cool

Had ik nog een vraag: waarom zo minderwaardig zeiken op Aqua over haar aandacht voor balans terwijl iedereen dat continu in z'n hoofd zou moeten hebben als ie op een paard klimt? Wanneer een -noem maar wat- Wim Bomhof zoiets meldt zit iedereen jaja meneer te knikken Verward

dat is net als het fijt dat een paard eerst voorwaarts moet zijn voordat ie naar beneden kan... Denkt ook (bijna) niemand bij na.. Altijd maar naar beneden denken, en de achterhand vergeten...

Verder... Ik heb lekker geen verstand van dressuur Clown Ik heb een compact zielig gehandicapt paard wat lekker niks kan! (behalve naar buiten Haha!)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:02

Ik heb van Aqua nog geen zinnig woord gehoord. Het enige woord wat eruit komt is "balans" en daar kan ik dus geen fiets mee. Kom met voorbeelden, aanwijzingen en meer van dat soort ongein, maar ga niet in het wilde weg "balans" roepen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:31

met dat zinnetje met die hals, bedoelde ik dat ik het makkelijker vind (op een of andere manier)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:36

en voor de rest ben ik het ook weer met iedereen eens, weinig commentaar... en ik zeg ook niks tegen friezen en fjorden, ik zei namelijk ook dat het vooral belangrijk was welk karakter enzovoort je paard had.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:33

Ik denk dat A. inderdaad een paard kiest die in het LDR systeem past, want dat is immers hun manier van rijden en hun tijd is te kostbaar om te besteden aan een paard die niet in het systeem past.
Zou ik ook doen.
Mijn eerste paardje was een "ex"draver en ja daar zwijgen we verder over (wel een prachtig halsje voor de LDR maar een rampzalige rug..) en mijn 2e paardje was een impuls aankoop..
Zou ik noooooit meer doen...
Rampen plan merrie...
Vanwege mijn rug weer verkocht en daarna een enterhengst gekocht..
En toen kwam het commentaar..
Wat moet je in vredesnaam met een Haflinger is een vaak gehoord iets.
Maar ik ben met het beest dressuur gaan rijden... oei oei oei dachten de dressuurmiepen..
Met name toen ik ze voorbij reed hihihi Haha!

Waar dit verhaal heen gaat....

ehhh ik geloof dat het staat voor het feit dat je ook als basis ruiter wel de keuze hebt...
En dat elk paard dressuur lopen kan Haha! Haha!
Ongeacht het systeem.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:45

Nou ik denk dat balans voor een paard heel belangrijk is. Zeker met zoiets op je rug wat ruiter heet. Normaal gebruikt een paard daar een vrije hals en het hoofd voor. Op het moment dat een paard z'n halsvrijheid en de invloed van het hoofd kwijt is, ben je op dat moment als paard je "balanceer-stok" en daarmee ook de balans kwijt. De hals van een paard hoeft geen slappe hap te zijn, maar overdreven spierontwikkeling in de hals - voor de zuivere bewegingen - heeft een paard beslist niet nodig. Een paard dat met een hoofd achter de loodlijn gaat, de hals inkrult e.d. gaat op dat moment onregelmatig in tijd en ruimte, de takt gaat op dat moment in die houding verloren. Er zijn maar weinig paarden waarmee je dit met de onderlijn kan compenseren. Je kan de hele handel ook als een veer pakketje beschouwen, op het moment dat je de veer loslaat, komt de hele handel zeer sterk naar voren. Dat heb je ook met paarden die je in een pakketje rijdt, ahw korter maakt. Je zorgt dat de drang naar voren veel sterker, bijna explosief, maar wel onder controle is. Daarnaast is het resultaat meer expressie of uitdrukking. Je komt dan alleen in het grijze gebied wat de FEI regels betreft om de kwaliteit van een proef te beoordelen. Je aandacht bij de beoordeling van een proef als jurylid is dan snel weg. Dat dansen, dat veren werkt alleen als je de oefeningen vlak voor de proef doet, daarna ebt het effect weg. Ook de aktie van het voorbeen wordt daardoor versterkt. Dat kunnen anderen beter uitleggen. Het maakt mij niet uit of er LDR of klassiek of wat daar voor doorgaat gereden wordt. Het gaat erom dat de proeven correct worden gereden en dat de gezondheid van paarden niet in het geding komt.

Dressuur wordt tegenwoordig meer naar de massa gebracht. De massa heeft "de ballen" verstand van dressuur, dus als je dressuur wat fraaier kan verpakken, is dat meegenomen.

Ik weet niet wat Aqua met haar balans opmerking - in dit verband - bedoelde, dus mompelde ik maar wat ..... Cool. (het is 30 graden!).
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-06-05 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:57

Goofy44 schreef:
Ik weet niet wat Aqua met haar balans opmerking bedoelde, dus mompelde ik maar wat ..... Cool (het is 30 graden!).

Bij de stukjes van a8h staat net zoals bij die van de andere een "knopje" naar profile.
Die druk je in en dan kijk je naar rechts en zie je ... "bekijk de berichten van deze gebruiker"
Dat druk je in en je kan alle geposte berichten van Aqua zien.
En ook haar uitleg over haar vorm van Balans.