Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:hmm dan raad ik je eigenlijk aan om in de winter gewoon niet op Buitenrit te gaan, of kan je niet anders?
Zandro schreef:Beste Wilke,
Van je angst kom je af door de dingen wel te doen, maar in kleine, haalbare stappen. Dus, begin met iets wat moeilijk is maar niet te moeilijk en bouw dat rustig uit. Pas uitbouwen als hetgeen wat je eerst deed echt niet meer moeilijk is (er moet een gewenningseffect optreden). Bijv; pas van de longe af als je angst hierbij bijna 0 is. Los gaan oefenen in een stap die wederom haalbaar is; bijv eerst met iemand die naast je loopt.
Het gaat er vooral om geduld met jezelf te hebben en tevreden te zijn met de stap die je die dag gehaald hebt. Ga je vooral niet fixeren op je einddoel.
Mocht je teveel last blijven houden van flashbacks mbt je val trauma dan kun je nog altijd EMDR overwegen. (therapie bij psycholoog die ervoor zorgt dat de beelden mbt het trauma minder heftig aanvoelen en je dus ook minder beinvloeden)
Veel succes!!!
xRiiannex schreef:Wilke93 schreef:Kan er niet iemand met je meelopen?
Stappen en draven gaat gwn goed hoor, het probleem is meer die galop.
Paard kan super goed galopperen in het bos, alleen die angst die ik heb meegemaakt wilt er maar niet uit gaan zegmaar.
Zandro schreef:Hoi Wilke,
Het is een balans vinden tussen enerzijds wel iets doen wat je moeilijk vindt maar ervoor zorgen dat dit haalbaar is. Vermijden is ook weer niet goed, maar door kleine, haalbare stappen te zetten doe je dit juist niet.
De fout die veel mensen maken is dat ze het of helemaal niet meer doen (alles vermijden) of veel te grote stappen nemen waardoor de kans dat het mislukt te groot wordt.
Het moeten kleine stappen zijn waarbij je wel een gewenningseffect per keer wilt krijgen. Dus als je iets doet moet je het zo lang doen totdat je voelt dat je spanning zakt en dan pas stoppen. (bijv; spanning bij start is 6 en zakt na een half uur naar 2; dan kun je stoppen; niet stoppen als de spanning nog op hetzelfde niveau als in het begin zit)
en natuurlijk rijden op een betrouwbaar paard![]()
danoesje schreef:Oooh dames, we worden ook gewoon ouder denk ik zomaar
Ik merkte het ook toen ik afgelopen jaar voor het eerst ging skieen: Wat als....(vul maar in)
Je bent je meer bewust van wat er kan gebeuren en dat het een dier is, dus in bepaalde omstandigheden gewoon onvoorspelbaar.
HermaMaria schreef:Mag ik me ook aanmelden als angsthaas te paard?
Woensdag mn eerste manege les na 10 jaar niet meer echt gereden te hebben omdat ik het gewoon niet meer durfde. Ik had een draak van een welsh die wist dat ze mij de baas was . Het was zo erg dat ik tijdens het rijden mn handen niet los wilde laten van het zadel omdat ik er elke keer afvloog door de bak heen. Destijds wel therapie gehad maar het kwam nooit meer terug. Ook bang voor het bokken/steigeren.