Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:46

nog een paar foto's van de training van vandaag :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Safiera

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:11

Jeetje echt knap van die vrachtwagens zeg! Mijn respect heb je := Verder ga ik even niks zeggen over het rijden, van oprichten geen kaas gegeten, laat staan dat ik een paard op de achterhand kan zetten. (nouja, ad dubbele longe kunnen we het een beetje :+ )

knollentuin schreef:
safiera komt hier binnenkort ook s heen en er is geen beter paard om te voelen wat je paard doet als je spant of onstpant als mn merrie, hoop dat dat jou helpen gaat :j
woensdag kan gewoon doorgaan hoor sab, ik geloof dat alles wel ok is nu.

Ik kom hoor, KT. Alleen zulke heavy dagen hier, durf niet zo goed iets te plannen. En ga volgende week woensdag (offtopic) naar m'n eerste boktmeeting, bij de Pavo-voerfabriek. Genoeg spannends weer :=

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:37

TK, ik snap denk ik wel wat je schrijft. Ik wil ook heel graag 1 hulp geven en dat het paard dat blijft doen totdat ik een andere hulp geef en heb ook eens een bekende IJslanderinstructrice gedag gezegd omdat ik voor mijn gevoel veel te veel hulpen moest geven, zoals tegelijk drijven als met handen terugwerken bij het halthouden, dat voelde zo tegenstrijdig en vooral op een jong paard. Wat jij vertelt over iedere stap drijven valt voor mij onder het 'babysitten' waar JK het over heeft. Je gunt het paard geen ruimte om op z'n eigen benen te lopen omdat je elke stap wil controleren en wat er dan gaat gebeuren is zodra jij stopt met drijven, staat het paard stil. Geen hulp = geen actie. En dat is dus het tegenovergestelde van wat jij wil bereiken.

Knap van die vrachtwagens, Anke! Op de stapfoto's hierboven lijkt je paard het achterbeen meer achter de massa dan onder de massa te zetten. Ik kan niet veel zeggen over het oprichten, want daar ben ik nog niet mee bezig, maar ik heb een paard dat erg op de voorhand gebouwd is en bij hem heb ik veel aan dat achterbeen onder de massa krijgen moeten werken om bij hem de voor en achterhand op gelijke hoogte te krijgen (lukt nog steeds niet altijd). Wat ik merkte is dat hij wel heel vlot voorwaarts was en daarbij veel stuwing had, maar weinig draagkracht en zo lijkt het er bij jou ook een beetje uit te zien. Wellicht heb je hier iets aan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:51

Citaat:
Sporen/drijven jullie constant aan?heb ik nu zo'n verkeerd beeld dat ik juist wil dat hij op een enkel hulp iets inzet en dat volhoud tot ik iets anders vraag?

Nee ik wil niet constant aansporen (maar ik heb van de week een filmpje van mijzelf laten maken... |o 8)7 :x -O- )
Maar het is ook niet zo simpel als het klinkt, een enkele hulp geven en dan doorgaan tot je wat anders aangeeft.
Voordat je dat kunt moet je wel heel veel herhalen. Ik laat het paard iedere keer de "fout" maken, dus ik spoor aan -paard gaat vooruit- ik doe niks- paard loopt nog even door- vertraagt in tempo- ik spoor aan-paardgaat vooruit- etcetcetc.
Dus niet bij iedere pas maar wel zodra het terugvalt en dat is best heel moeilijk aanvoelen en dan ook nog eens met veel geduld volhouden tot het paard wel gewoon op een tempo door blijft lopen. En dan heb je verder nog niks gedaan met sturen, verzamelen, oprichten :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:06

ha, safiera, kalm aan.
tk ik drijf ook niet continu, nu heb ik de luxe dat ik voorwaartse paarden heb, ik kom er echter wel steeds meer achter dat ik wel alle paarden voorwaarts krijg als ik erop ga rijden dus dan is mijn vraag - heb ik mn eigen paarden zelf zo geconditioneerd? ik denk het bijna wel.. nu ik er zo over nadenk.
het verhaal van jk komt overeen met mijn manier : even iets wat ik heel belangrijk vind dat er absoluut bij hoort. vanaf t eerste moment dat ik op mn paard stap heb ik met mezelf een afspraak : als ik mn kuit aangelegd heb wil ik standaard tempo in alle gangen als ik mn kuit bijdruk wil ik voormaartse reactie altijd,whatever. hier moet ik van mezelf heel consecuent mee omgaan en leg mezelf dus ook de discipline op om hierin niet te versloffen of makkelijk te worden. wat doe ik als ik niet de rectie krijg die ik wil? ik geef mn hulp iets groter en dan wil ik een goede reactie komt die ga ik terug naar het begin, die kleine hulp. komt er geen reactie dan heb ik mn spoor en goed ook, heel flink en groot naar voor heftig! en dan weer terug naar de kleine hulp ,altijd weer terug naar de kleine hulp. hier worden alle paarden heel fijn van en snel.
als dat voorlkaar is kun je tempowisselingen gaan rijden die heb je nodig voor de vraag van partywich, een vermeerderd ondertredend achterbeen, waardoor de opwaartse rugwelving een lichte of meerdere daling van achterhand en opwaartse schoft en schouder

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:10

Ja dat doe ik ook zo :j maar dan wat minder consequent dan ik dacht dat ik was :Y)
En wat ik ook steeds hoor; ik bepaal wat we doen en waar we rijden en ik moet dus wel rijden en niet meeliften :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:19

zoals ik al zei partywich is dat je paard hoog in het kruis blijft en teveel op de voorhand gericht, als daar veel voorwaartse energie bijkomt blijft die zich naar voor-beneden richten.
leg voor je idee een lijn over de bovenlijn van je paard en vergelijk het met een wip, jij zit in het midden op de zwengel en het hoofd en de kont zijn de uiteinden, dat moet eerst in evenwicht komen wil je aan oprichten gaan denken, ik ben van mening dat je instrukteur hier een paar treden van de africhtingstrap overslaat..
ik ga t een beetje proberen uit te leggen, hoop dat t lukt want t is eigenlijk meer een "voelding" vraag aan jou: als je gaat halthouden wat voel je dan onder je? 1 een paard dat vierkant staat volledig recht boven de benen-2 een paard dat met de voorbenen onderstandig leunend naar de boeg zichzelf van het achterbeen stuwend staat en elk moment weg kan lopen-3 een paard dat hangt naar achter onderhals erop, rug hol je voelt alsof je naar achteren getrokken wordt [overdreven gezegd]
iedereen snapt dat je het eerste wil voelen.
al deze houdingen zijn een graadmeter hoe t paard in balans staat. kun je vanuit 1 wegstappen heb je een goede, stel je eens voor dat je vanuit de 2e wegstapt? of de 3e? pas als je paard kan stappen zoals ie in 1 staat en kan draven en kan galoperen, dan kan je aan oprichten gaan denken...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:04

Gisteren ben ik met suuske ff naar buiten geweest. ff 45 min. stappen langs de HSL :+
suus was denk aangestoken door de HSL want op de terugweg zijn we wel 490 keer stil gana staan....
ze was een en al vooruit!! ik heb toen heel goed met het telkens halthouden gevoelt hoe ze stond en hoe ze vertrok... ik denk 480 keer voorover hangend... wat ze graag doet. Dus ik ben gaan zoeken naar wat KT uitlegt hierboven de positie 1. suus weet wat ik bedoel, want met ff kuiken laten piepen voelde ik haar schommelen onder me in haar balans. Grappig toch dat ik het zo aanvoel tegenwoordig... al moest ik lachen om haar volhardendheid. Ze bleef proberen voorover te hangen en zo weg te stappen.
8)7 eigenwijze pismerrie <3

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:26

KT bedankt voor de uitleg, ik zit tussen 1/2 in (voor mijn gevoel)
ik heb net een nwe instructeur en daarvan pas 1 les gehad, komende week mijn 2e les
bij de vorige instructeur ware we bezig met het stimuleren van het binnenachterbeen en goed aan het been maken. Dit zijn we nu aan het proberen te begrenzen zodat het tempo wat terugkomt (met zithulp) en de energie wat meer in het paard te houden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:09

Ok,mag ik dan iets aan je vragen? Waarom waren jullie het binnenachterbeen aan het stimuleren? Wat is jjou daarbij als Uiteleg gegeven? Ik kom er later op terug,even iets doen!iemand anders mag ook op deze vraag reageren hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:18

Ik ben zo benieuwd hóe.......

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:51

van mijn vorige instructeur moest ik op de volte het binnenachterbeen stimuleren, zodat deze meer onder de massa geplaatst wordt. En ik ook echt van mijn binnenbeen naar mijn buitenhand ging rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:01

dat is duidelijk, lukte dat jou ook? of had je het idee dat je ppaard alleen maar harder ging of sterker werd aan je bit of over de schouder wegliep of achterhand uitzwaaide?
theoretisch klopt dit verhaal wel ,maar ik heb het idee met jouw verhaal met een steeds harder lopend paard dat hier het evenwicht nog niet stabiel genoeg is en er beter andere manieren gebruikt kunnen worden . hoe draaft je paard? grote trage passen of kan hij snelle leine pasjes? ik geef op moment wel meer friezen les en ze hebben allemaal moeite met kleine snelle pasjes- willen snel groot worden en van t achterbeen af.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:30

Dit lukte wel, kon echt enkel nog op de buitenteugel rijden. Maar hij heeft ook de neiging om van het achterbeen af te lopen. Als ik begin met rijden dan gaat hij vaak heel groot en ruim draven. Dit probeer ik dan op te vangen. Maar meestal pas na 20/30 min is hij echt aan de zithulpen en dan kan ik hem ook mooi klein laten draven en echt enkel op mijn zithulpen de overgangen rijden. Dan voel ik ook echt dat hij over de rug is (heb daar geen foto's van helaas, de foto's van laatst zijn eigenlijk meer van het losrijden. Dus het gedeelte waar volgens mij het probleem zit) Dan lijkt het wel of hij mijn gedachten 'leest'. Maar ik heb zelf het gevoel dat die 20/30 minuten te lang zijn en ik iets niet goed doe in het losrijden. (ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven)
Ik kan hem namelijk heel mooi lang/laag rijden, maar zodra ik het tempo wat terug probeer te rijden en wat meer de teugels oppak gaat hij proberen onder me vandaan te rennen en wordt hij sterk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:47

hoe is hij in de omgang? traag en niet zo snel onder de indruk?
wat je moet willen is dat hij vlijtig wordt, in de stap al gaan schakelen, snel maken >aandribbelen naar de draf toe,en dan aan je been laten reageren zoals ik hier eerder postte. vanaf t moment dat je erop zit .been is reactie en niet : uchepuffe twee ietwat actievere stappen... nee: prt prt snel snel haast.
als je groot draven gaat opvangen ga je tegenhouden en daar moet je niet aan willen beginnen. daarbij komt verhaal 2 : jouw paard hangt dus aan je hand. hij wordt zwaar en gaat drammen... hij moet 1- meer onder de indruk raken van een ophouding 2-niet aan je hand kunnen hangen. jij geeft m de kans op op t 5e been te lopen [dat is dus jouw hand]

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:56

In de omgang is hij rustig ja (wel de leider van elke kudde waar hij in heeft gestaan)
met mijn nwe lerares zijn we bezig om hem echt aan de beenhulpen te maken. Van haar moet ik ook been geven en een directe reactie eisen. Enkel merk ik dat hij die energie in mijn handen probeert te leggen. Ik moet mijn handen op de plek houden en niks mee doen verder. (wel blijven ademenen in mijn handen)
In het losrijden gaat hij in mijn hand hangen en na 20/30 minuten niet meer, dan loopt hij echt op eigen benen en is hij los in zijn hele lijf.
Het probleem zit hem volgens mij dus in het loswerken, dan is hij niet aan mijn been en reageert hij ook niet op mijn zithulpen of ophoudingen.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:58

Hij moet dus nog feller op het been worden! Maar hoe voorkom ik dan dat hij die energie in mijn handen wil leggen? en dat hij onder de indruk raakt van mijn ophouding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:10

op t moment dat je been geeft en hij naar voren gaat absoluut niet tegen houden aan de voorkant, geen druk aan de teugel nemen,boogjes in je teugels en gas geven, meerdere keren net zoalang tot hij reageert op een kleine verplaattsing van je kuit naar achter,dan ga je rustig je teugels opnemen en maakt je contact, meer niet.
met verbinding aan het bit rij je door op de manier als ervoor zonder contact,niet tegenhuden, ruimte meegeven als je been geeft en dan ga je eens een halve ophouding geven om iets terug in tempo te komen met je hele lichaam niet alleen je hand, en niet vasthouden die ophouding, inknijpen en los.[ op het moment dat hij tegen je hand aan gaat hangen steek je je hand naar voor-beneden en geef je been,altijd, wat je ook aan het doen was en dan ga je weer terug waar je mee bezig was] als hij nou niet reageerd op je ophouding kun je er eens voor kiezen om het op de e-b lijn te doen recht op het hek af, of eind korte of lange zijde en dan gebruik maken van de remmende werking van het hek. en dan is er nog niks mis om eens een x heel flink in te grijpen met je hand als ie heel bot door blijft denderen[wat ik wel vermoed met een baasjesfries..je hebt koudbloed en alpha ineen snappie]. is feitelijk hetzelfde als respect voor je been bijbrengen

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:17

heel duidelijk!
ik snap nu wat ik in het loswerken verkeerd doe.
ik heb hem niet genoeg aan het been (ik begrens teveel) en hij is niet goed genoeg aan de ophoudingen.
Ik ben ontzettend blij met deze uitleg en ga het morgen meteen proberen. (het is wel in de lijn zoals we altijd rijden, maar ik moet gewoon meer respect voor de hulpen eisen. Ben er nu zelf te makkelijk in..... als ik echt eerlijk ben ;-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:19

succes, laat je even weten hoe t ging? ik ga mn horsies binnenzetten en een lekker netje kuil brengen, slaap lekker! :z

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:20

Ja dat doe ik, dank je wel!
fijne avond nog.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:44

Justkid: ben benieuwd naar rijfoto's van je. Heb het idee dat het aardig overeenkomt met de dressuur. Zou je er een willen plaatsen, of eentej van de gewenste houding met western?
TK: Lijkt me lastig die onzekerheid. Is het dan een andere manier van rijden?
KT: het reageren op het been zoals je omschreef, probeer ik ook na te streven. Ik ga hier ook bewut mee aan de gang dmv tempowisselingen en merk dan echt resultaat in reactie.

Gister voor het eerst weer met mijn meneer gereden. Blijf even zonder zadel rijden. Zit heerlijk en voel alles zoveel beter. Hij had er echt zin in gister, liep in het begin niet 100% zuiver, maar later wel. Merk zo'n verschil met lopen als ik anders ga zitten.
Helaas had hij vandaag een mindere dag, ik heb blauwe billen en heup. Mocht stof (of in mijn geval:gras) happen... :+ Vond het nog netjes dat ik een half rondje ben blijven zitten, maar toen we 240 graden omgingen bokken, trok ik het echt niet meer. Meneer sprong nog een rondje verder en kwam toen bij mij kijken. Ben er nog wel weer opgeklauterd en hij liep heerlijk! Alleen mijn billen deden zo'n pijn.... (Toen hij begon te springen. had ik net een innerlijke discussie over 'salsa billen'. Dus eigenlijk is dit gewoon jullie schuld! :P
Daarvoor Menno gereden. Wat was die stijf in het begin! Alleen wat voltes gereden en wat tempowisselingen. Weet niet meer wie het opperde (Rhys?) , maar ook geprobeerd tweemaal zit, eenmaal staan. Maar raak hier zelf helemaal van in de war!
Het is een dominant paard en merk dat ik dit best lastig vind. Hij neemt snel een loopje met je. Ik weet uit het verleden dat het bijten en omver lopen minder wordt als ik wat meer met hem doe, maar voor nu vind ik het best lastig. Gister trok hij halster kapot en hij is dan zeker een kwartier springerig en rillerig, ook agressief naar mensen. Het effect hiervan is dat ik ook nerveuzer word. Let dan echt op mijn ademhaling, maar helpt zo weinig! Iemand tips/ideeen??
Heb net afzegging voor laatste afspraak van morgen gehad, dus met een beetje geluk (zonder al te zere billen) kan ik ze morgen beide weer even rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:15

klinkt heel gek maaikemike, maar ga eens luidkeels een liedje zingen en ga rijden ! rijdt voltes diagonalen,gebroken lijnen en negeer je paard.. doe wat jij wil in die bak trek je eigen plan en doe. paard volgt jou echt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:23

Ik heb alleen hele oude foto's :o daar kun je niet echt goed op zien wat ik bedoel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XIB36C8Y.jpg knap peerdje <3 hier kun je het hoofdstel en de teugelvoering zien, mag nog wel wat losser
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGTTNONH.jpg foto uit 2009 :P Ze loopt hier nog veel te veel op de voorhand maar de halshouding klopt wel ongeveer. Mag nog wat lager, en ze mag nog wat meer de achterhand eronder zodat ze zich wat beter draagt.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:37

KT: Met rijden heb ik hier minder last van (het zingen gebruik ik ook al jaren voor mijn eigen meneer), is voornamelijk in de omgang. Hij komt al een aantal jaren (denk 6,5) weinig in handen. Zelfs met buiten zetten wordt hij los gegooid, omdat hij je of onver trekt, of bijt, of omhoog komt. Met longeren bijvoorbeeld kan hij zomaar gaan sprinten, zodat je zelf hangt. Of (en dit gebeurd heeeel vaak) op je af rennen. Zweep richt ik op zijn hoofd, maar hier rent hij doorheen. Pakt elk moment dat je je hoofd er niet voor de volle 1000% bij hebt. Ik weet van de vorige keer dat dit minder word als ik wat langer met hem bezig ben. Bijten is nu sowieso al met 90% gereduceerd. Maar als hij eenmaal bezig is met etteren (ook onder het zadel) krijg ik hem bijna niet meer bij de les. Probeer hem af te leiden en ohz veel wisselende oefeningen te doen, maar hij kan blijven doorgaan en dan word ik nerveus, hij is echt reuze als hij omhoog gaat...(komt gelukkig niet heel vaak voor, maar is wel mijn angst. Hij spant ook niet van te voren, maar blijft daarna wel spanning houden in zijn lichaam).

JK: leuk die foto's! En moooooi peerd! Even een onwetende vraag: wat is het doel van lager (hoofd/hals) rijden? En is het goed mogelijk om de achterhand er dan adequaat onder te krijgen?

Ps. Heb een blauwe plek ter grote van een halve voetbal... zal wat worden morgen...