[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_98

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:49

Met zijn hoofd omhoog en naar beneden gaat slaan zegmaar :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:49

Welke hulpen geef je?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:36

Ik denk dat je dan de kneepjes methode gebruikt :)
Dan wil hij de druk van die kneepjes ontwijken.
Alleen kun je wat duidelijker vertellen wat je dan precies doet?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:58

Ik lees hier al een tijdje mee... En nu heeft laatst in een ander topic op RIJ-DIS een mede-bokker (S_en_Z) een heel mooi stukje geplaatst over aanleuning... Vond dat ook wel gepast om hier te plaatsen :)

Citaat:
Aanleuning is een begrip waarover de FEI in de internationale doelstelling niet spreekt. Internationaal wordt niet het begrip „aanleuning‟ gebruikt, maar „in de hand gesteld‟. De FEI zegt daarover: “Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard „in de hand gesteld‟ zijn. Men zegt, dat een paard „in de hand gesteld is‟, wanneer het bij juist geplaatste spronggewrichten met meer of minder opgeheven hals, verband houdend met de snelheid van de gang, met een stil hoofd en een vriendelijke mond, geen enkele weerstand biedt aan zijn ruiter. De houding van het paard, wanneer het „in de hand gesteld‟ is, hangt af van zijn bouw, en graad van africhting.” In Nederland en vooral ook in Duitsland wordt juist wel met het begrip „aanleuning‟ gewerkt. En dan blijkt dat dit begrip een veel bredere context heeft dan het begrip van de FEI. Coby van Baalen zegt erover in het boek “Basisboek Dressuur” van Tineke Bartels: “Ik vind aanleuning met het paard eigenlijk iets wat op drie punten tot stand komt. Het eerste contactpunt is voor mij het been. Tussen jouw been en het paard moet een voortdurend contact zijn, dat door het paard begrepen wordt. Dat begrip van het paard is al een soort aanleuning. Het tweede punt is de zit: je zitvlak, je knie en je heup. Met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard met een reactie worden beantwoord. Dat antwoord zou je aanleuning kunnen noemen. En tenslotte heb je nog het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat. Dat is het derde contactpunt. Met andere woorden, de ruiter begint met contact, het paard antwoordt met aanleuning.” Johann Hinnemann, Duitse dressuurtrainer zegt erover: “Ik wil goed benadrukken dat een ruiter in de eerste plaats met benen en zit zijn paard rijdt, terwijl de teugelhulp daar als derde als ondersteuning nog bij komt. Die drie samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden. Het paard neemt het bit aan en treedt als het ware „aan de hand van de ruiter‟. Zo ontstaat aanleuning. Er wordt ook wel gezegd dat het paard de aanleuning zoekt en dat de ruiter het paard toestaat deze aanleuning te vinden.” Een goede aanleuning is een logisch resultaat van het voorwaarts rijden en het streven naar een altijd goede takt en naar ontspanning in de bewegingen. Uit die tevreden houding en losheid en ontspanning bij het paard, ontwikkelt zich een zekere en constante aanleuning. Natuurlijk moet voor een ideale aanleuning de verbinding met de ruiterhand altijd aanwezig zijn. Wie steeds teruggaat naar de basis van takt en ontspanning en naar het contact maken met kuit, zit en hand, zal vroeg of laat het antwoord van het paard krijgen waarop hij wacht: aanleuning!
Een goede aanleuning
Een goede aanleuning is een voorwaarde om het paard op de juiste manier te trainen. We kunnen het zien als de basis voor het uiteindelijke hogere dressuurmatige werk zoals het verzamelen van het paard. Daarentegen kunnen er ook dressuurmatige oefeningen gereden worden om het paard in de aanleuning te verbeteren. We kunnen hierbij denken aan tempowisselingen en wendingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:14

Mooi stukje.
Doet me ook denken aan de term "naGEVEN". Paard zoekt de hand van de ruiter en niet andersom en de ruiter geeft in een meegaande beweging het contact. Maar dan geeft het paard ook na,door de hand van de ruiter te blijven volgen in elk gevraagde houding.
Daarmee bedoel ik dat veel ruiters het willen nemen,terwijl het begrip vrij letterlijk is.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:31

Dat is mijn probleem ook geweest inderdaad, ik zag het uiteindelijke doel van nagevelijkheid niet, het mooi laten lopen van paardlief was veel belangrijker.. Oftewel; teveel druk, en het willen nemen van nagevelijkheid inderdaad, in plaats van dat het paard jouw de nagevelijkheid geeft als antwoord op jouw rijden, om het zo maar even te zeggen...

Moet zeggen dat dit berichtje mij een beetje de ogen heeft geopend, en gezien paard de zomer heeft stilgestaan door gebrek aan een zadel, heb ik de kans van opbouwen gelijk aangegrepen om het op een heel andere manier aan te gaan pakken.

Zal eens kijken of ik een "cirkelfoto" van voor en na kan maken, misschien dat dat ook iets meer duidelijkheid bied aan de jonge meiden hier, zodat ze beter kunnen zien wat "in de krul trekken" is en wat een goede aanleuning is (al is onze aanleuning nog lang niet waar hij moet zijn, nog niet bevestigd en nog net niet helemaal fijn, maar juist daarom misschien een mooi startplaatje, ook omdat het hezelfde paard is)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:36

Mooi stukje!
En in de krul trekken doe ik niet aan ;)
Rijd nog liever helemaal niet met zijn hoofd naar beneden dan dat hij naar beneden MOET. :)
Want voor beide, paard en ruiter, wat bereik je er nou mee alks je m in de krul trekt?
Je krijgt er geen ontspanning door, je krijgt er geen soepelheid door, ook geen mooi plaatje, niets!
Je bent alleen maar constant aan het bewegen in de zeer gevoelige mond van je paard. En om daarna als je paard de drukk van de kneepjes ontweken heeft, zijn hoofd vast te zetten, heeft ook niet veel zin. Je blokkeert dan éen van je hulpen, waardoor hij je hand niet mooi na kan volgen.

Fotos zouden inderdaad wel mooi zijn, maar in de krul rijden, doe ik niet aan :) . Je bereikt er niets mee, en je paard ook niet. En je krijgt de tegenovergestelde effecten van de nagevelijkheid die je eigenlijk wil :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:47

Helemaal mee eens, kim_dura :) Ik hoor het op maneges ook vaak van instructie. "Kneed hem er doorheen" en "kneepje links en kneepje rechts" zijn veelgehoorde termen. Ik blijf er van schrikken hoe algemeen dat toch schijnt te zijn. Toen ik jonger was en niet beter wist deed ik het ook, moest toen ook van de instructie. Ben blij dat ik nu beter weet :j

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:26

jou stukje ook @kim_dura ;) kan je eens een foto (of filmpje als je wil/hebt) posten? nu maak je me nieuwschierig :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:53

superwoman schreef:
Mooi stukje.
Doet me ook denken aan de term "naGEVEN". Paard zoekt de hand van de ruiter en niet andersom en de ruiter geeft in een meegaande beweging het contact. Maar dan geeft het paard ook na,door de hand van de ruiter te blijven volgen in elk gevraagde houding.
Daarmee bedoel ik dat veel ruiters het willen nemen,terwijl het begrip vrij letterlijk is.

Ik wou dat ik dat de eigenaresse van mn nieuwe bijrijdpaard kon vertellen.
Ik heb niets te mekkeren, eerst buitenteugel er aan, binnenkant knijpen, loslaten zodra hij loslaat.

Doe me zeer in mijn eigen mond als ik dat moet doen.
Diertje is het al 10 jaar gewent en is nu 17...nou misschien wel al 12/13 jaar gewent op die manier.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:56

maralyn schreef:
Ik wou dat ik dat de eigenaresse van mn nieuwe bijrijdpaard kon vertellen.
Ik heb niets te mekkeren, eerst buitenteugel er aan, binnenkant knijpen, loslaten zodra hij loslaat.

Doe me zeer in mijn eigen mond als ik dat moet doen.
Diertje is het al 10 jaar gewent en is nu 17...nou misschien wel al 12/13 jaar gewent op die manier.

Ik snap je reactie niet?
Doet zij dat?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:04

Japp...En dat moet ik ook van haar doen, anders gaatie niet aan de teugel.
Ik ga niet met haar in discussie want dan zijn we 3 uur verder, kan ik een ander bijrijdpaard zoeken.
Ze heeft het zo geleerd van wel 3 instructeurs. en na mijn mening, dus geen correcte.

Je kan hem ook niet aansporen zonder sporen en zweep issie bang voor....

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:20

juliedo24 schreef:
jou stukje ook @kim_dura ;) kan je eens een foto (of filmpje als je wil/hebt) posten? nu maak je me nieuwschierig :D

Uh, ik wil wel, moet ik eerst even iemand er een foto van laten maken :)
EN dan moet ik even mijnalbum of zoets dergelijks aanmaken, ben nl nog niet lang op bokt en moet nog even kijken wat gratis is enzo....

Maar ik zak er aan werken maar ik rijd alkeen op de manege en soms in de vakanties bij mijn oma maar die is net afgelopen, ik zal even vragen of iemand op de manege een foto zal willen maken :)

If ik zoek een oude foto maar ik rijd nog maar twee jaartjes, ;)
Maar mijn vooruitgang is snel gegaan maar dan kan het nog wel zo zijn dat ik dat nig niet door had...
Oh wat een getyp en gezeur van mij... :')
Ik stop wel want het is toch niet heel interessant en het is offtopic. :P
Sorry mods :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:50

maralyn schreef:
Japp...En dat moet ik ook van haar doen, anders gaatie niet aan de teugel.
Ik ga niet met haar in discussie want dan zijn we 3 uur verder, kan ik een ander bijrijdpaard zoeken.
Ze heeft het zo geleerd van wel 3 instructeurs. en na mijn mening, dus geen correcte.

Je kan hem ook niet aansporen zonder sporen en zweep issie bang voor....

Klopt.
Als je denk dat je er slechter door gaat rijden,kost het je meer dan je lief is,denk ik...
Dus goed over na denken.

met het paard aan de teugel rijden op de "correcte" manier,zal je weinig last hebben van haar manier. (tenminste,dat is mijn evaring) . wanneer het paard vast zit,heeft dat meerdere oorzaken.
Normaal gesproken kan ik een paard ook redelijk snel scherp aan het been rijden,maar heb daar wel 2 uitzonderingen bij gehad. Deze paarden werden volgens mij op spoor en bovenbeenkracht gereden ipv op de kuit. Dat was dus geen succes. Nadeel is wel dat je het dus steeds opnieuw (nadat de eigenaar heeft gereden) weer aan het been moet zetten.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:45

@ superwomen
Ik probeer je reactie aan maralyn te begrijpen, maar begrijp het niet.
Bedoel je dat als je op de corecte manier aan de teugel rijd dat je dan geen last hebt van de niet goede kneepjes/vastzet methode?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:15

kim_dura schreef:
@ superwomen
Ik probeer je reactie aan maralyn te begrijpen, maar begrijp het niet.
Bedoel je dat als je op de corecte manier aan de teugel rijd dat je dan geen last hebt van de niet goede kneepjes/vastzet methode?

idd (echter heb jij er "vastzet" bij gezet en dat lees ik niet terug in de post van maralyn, dat is namelijk wat anders)
Dat je als bijrijder geen last hoeft te hebben van die methode van de eigenaar.. (tenzij het paard daarna niet correct loopt natuurlijk, bijv met een weggedrukte rug en achter de teugel....dat zijn wel problemen die meer tijd nodig hebben en kun je niet oplossen wanneer de eigenaar blijft rijden)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:55

Klopt.
Als je denk dat je er slechter door gaat rijden,kost het je meer dan je lief is,denk ik...
Dus goed over na denken.

met het paard aan de teugel rijden op de "correcte" manier,zal je weinig last hebben van haar manier. (tenminste,dat is mijn evaring) . wanneer het paard vast zit,heeft dat meerdere oorzaken.
Normaal gesproken kan ik een paard ook redelijk snel scherp aan het been rijden,maar heb daar wel 2 uitzonderingen bij gehad. Deze paarden werden volgens mij op spoor en bovenbeenkracht gereden ipv op de kuit. Dat was dus geen succes. Nadeel is wel dat je het dus steeds opnieuw (nadat de eigenaar heeft gereden) weer aan het been moet zetten.[/quote]

dat is dus het probleem....Ik mag niet anders rijden. Ik moet het op haar manier doen, omdat ze ook wedstrijdne met hem rijd op deze manier.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:41

maralyn schreef:
dat is dus het probleem....Ik mag niet anders rijden. Ik moet het op haar manier doen, omdat ze ook wedstrijdne met hem rijd op deze manier.

Maar wanneer je het op de correcte manier doet, zou je geen verschil moeten kunnen zien. Dan loopt het paard ook direct na het oppakken van de teugels aan de teugel.. (tenzij het paard stug en vast is, maar dat is een totaal probleem, niet alleen van het aan de teugel "vragen")
Denk dat je nog niet zover bent qua niveau en dan denk ik dat je aan dit verzorgpaard weinig hebt (eerder juist dat je minder gaat rijden)
Maar dat moet jouw keuze zijn om er wel of niet te gaan/blijven rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:09

Hoe bedoel je dat?
Want ik weet niet precies wat je er mee bedoeld namelijk

Qua het niveau nog niet hebben...........
Want dat komt enorm bot over. Vooral van mensen die niet weten met hoe ik rijd.

Want het gaat namelijk om een e pony van 17 jaar. Deze is al wel 12 jaar zo gereden.
Buiten vasthouden binnen knijpen. Aansporen met sporen, geen bolsporen maar platte sporen van 2 cm.
Inbuigen doet hij ook niet lekker. En hij begin al een aardig gezakte rug te hebben.

Zelf rijd ik altijd van achteren naar vorne. Maar als ik dat bij dit paard toepas word er meteen geroepen: Buitenteugel er aan en binnenteugel knijpen, druk je spoor er maar in. Dan zakt het dier, en moet ik ontspannen.
Die handelingen voer ik precies uit, waardoor hij wel "aan de teugel loopt" maar ik vind dit niet het correcte manier.
Zweep, daar word hij panisch van volgens de eigenaresse.

Dus ik krijg de kans niet om hem te laten ontspannen.
Dit zie ik aan de gespannen kaak als zijzelf rijd.

Maar ik krijg het, en durf het niet duidelijk te maken aan haar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:29

Ik bedoel dat niet bot, maar als constatering. Zelf moet ik ook nog een hoop leren en raak met paardrijden nooit uitgeleerd.

Als hij achter actief is en direct (na de foute manier) aan de teugel gaat en de ruiter ontspant (dus niet vast zet) , dan verpest je er niet zoveel mee. Dan maakt het niet uit dat het paard zo lang zo gereden is.
(echter ben ik bang-uit je verhaal, dat hij niet actief op je been reageerd)
Blijkbaar blijft hij ook gespannen in de kaak??

Wanneer hij gespannen aan de teugel blijft, kun je hem wel laten ontspannen. Blijf zelf ontspannen en ga hem aan je been zetten, dus steeds een paar pasjes versnellen en of verruimen en weer terug op je zit. Zweep heb je daar in princiepe net voor nodig. Probeer hem dan in de hals weer wat te verlengen. Dan krijg je de ontspanning wel.

Echter blijf je het probleem houden, dat je steeds opnieuw kunt beginnen en dus niet verder komt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:43

superwoman schreef:
Ik bedoel dat niet bot, maar als constatering. Zelf moet ik ook nog een hoop leren en raak met paardrijden nooit uitgeleerd.

Als hij achter actief is en direct (na de foute manier) aan de teugel gaat en de ruiter ontspant (dus niet vast zet) , dan verpest je er niet zoveel mee. Dan maakt het niet uit dat het paard zo lang zo gereden is.
(echter ben ik bang-uit je verhaal, dat hij niet actief op je been reageerd)
Blijkbaar blijft hij ook gespannen in de kaak??

Wanneer hij gespannen aan de teugel blijft, kun je hem wel laten ontspannen. Blijf zelf ontspannen en ga hem aan je been zetten, dus steeds een paar pasjes versnellen en of verruimen en weer terug op je zit. Zweep heb je daar in princiepe net voor nodig. Probeer hem dan in de hals weer wat te verlengen. Dan krijg je de ontspanning wel.

Echter blijf je het probleem houden, dat je steeds opnieuw kunt beginnen en dus niet verder komt.

Ja hij blijft gespannen in zijn kaak. Daarnaast reageert hij echt alleen maar op mijn spoor. En ik zag ook dat de eigenaresse zelf hem veel prikt, om de kleinste dingen.

Nu moet ik zelf wel leren ontspannen omdat ik 4 maanden niet in een zadel heb gezeten en verkeerd les heb gehad. Nu wil ik dat recht zetten, maar door haar motivatie word ik niet gemotiveerd eerlijk gezegd. En naar een manege gaan en les nemen: Daar gaat het ook allemaal. "knijpen maar. Kneden maar". Tja sorry, maar kneden doe ik in deeg.

Als hij eenmaal laag is, moet ik contineu "spelen" om hem laag te houden. Geef ik mijn hand toe, volgt hij niet, maar gaat hij omhoog. En je raad het al. Dan staat er iemand aan de rand te roepen.......

Maar hoe kan ik een paard goed aan mijn been zetten, zonder zweep? Want hij reageert alleen op spoor, en soms moet die ook erg diep.
Voorwaarts is hij niet te krijgen, alleen als je hem een keer port. Vind ik zelf een zeer onprettig gevoel. Puur omdat ik met me eigen, die ik nu niet rijd, vragen daar over op PB want dat is een verhaal wat bijna 1 a4 vol is. Mijn eigen was ontzettend vlot op het been, zowel mijn kuit, als mijn bovenbeen als mijn bips. Alles wat ik deed, zag ik terug in hem. Nu gaf hij dan niet na, omdat ik mijn ellebogen vastzette, wat ik nu ben afgeleerd.
Dit nu een half jaar, want ik ben op een aantal paarden gezet op stage, en dat vertelden ze me.
Maar door stagewisseling kan ik daar ook niet rijden.

Lang verhaal kort te maken.

Ik moet eerst mijn balans terug brengen, want die is verdwenen.
Ik onstpan mijn ellebogen, polsen en schouders.
Mijn onderbenen moet ik beter controleren, dit komt ook door mijn onbalans.
En ik moet positief rijden, want positief geeft positieve reacties.

Maar hoe doe ik dat, wanneer ik een paard rijd, waarmee ik contineu moet porren met mijn spoor, terwijl ik nog geen stil been heb.
En dat durf ik ook nog wel te zeggen ook. Ik heb geen stil been.

Op mijn eigen pony c/d pony fjord. Reed ik vroeger elke dag of om de dag en had ik daardoor een goede balans, stille been maar geen sporen nodig. Enigste wat ik wel deed was mijn elleboog vastzetten door spanningen omdat ik niet in een bak reed. Dus ik was bang.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:06

Waarom ga je niet lekker op zoek naar een ander paardje om te rijden? :(:) Zo te lezen word je hier (begrijpelijk) niet gelukkig van, maar de eigenaresse blijft toch de baas over haar paard, dus dat zal zo te horen niet zo snel veranderen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:08

Aleeneh schreef:
Waarom ga je niet lekker op zoek naar een ander paardje om te rijden? :(:) Zo te lezen word je hier (begrijpelijk) niet gelukkig van, maar de eigenaresse blijft toch de baas over haar paard, dus dat zal zo te horen niet zo snel veranderen.

Idd,als je moet blijven spelen,is dat echt een probleem. Vooral omdat de eigenaresse het zo wil. Denk dat je niet toe komt aan het verbeteren van jezelf én leer je ook nog een hoop fouten aan. Op de manege kun je nog een eigen plan trekken (met mate natuurlijk).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:01

Dat is waar natuurlijk....!

Ja...ze is en blijft de eigenaresse en die bepaalt wat er gebeurt, en dat is een knoop in mijn maag.

Ik ga op zoek naar een ander diertje in de buurt. Hoeft van mij ook geen KWPN te zijn. Moet gewoon een diertje zijn waar ik 3 maal in de week max op kan rijden.
Manege is ook zeker wel een optie, dan moeten we wel ff reizen, want dezen in de buurt ben ik niet zo van te spreken (paarden en ponys die 4 uur achter elkaar lopen, slecht passende zadels, ponys staan in stands) En ik ben daarin een behoorlijke mieperd.
Paarden moeten er fris en goed uitzien. Geen stands, maar stallen en liefste een weidegang natuurlijk. harnachement moet passen per dier en er moeten geen hulpteugels aan gehangen worden. (Die maneges zijn er ook namelijk)

En daarnaast hoop ik volgend jaar in 2014 weer op mn eigen te kunnen rijden. Dan ga ik met hem particulier lessen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:04

Op zo'n manege rij ik inderdaad :j Goed van je dat je die keuze hebt gemaakt hoor! :)