Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:17

O ben dus niet de enige die vroeg op was.
Moest er ook uit voor een ukkie, we hebben sinds 2e kerstdag een pup. Gister om 1u nog uitgelaten, maar ja zijn wekker gaat "gewoon" om 6u. Maar heb het er graag voor over :j
Voor de nieuwsgierige; hij heet Amaro en is een newfoundlander. Is nu 9wkn oud en een leuke zwarte pluizebol van bijna 10kg.

Roxx vergeet ik je gewoon te feliciteren met je punt in het M *\o/*

LiVetime

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:24

Ik was er ook al op tijd hoor. Voor zover je het 'op tijd' kunt noemen :D Kwart voor 9 was ik eruit.
Hondje gelijk uitgelaten.. Wat een stilte op straat! En wat warm ook!! Echt zo klam.

Ahh wat leuk een Newfoundlander. Zo'n hond hebben ze ook bij ons op stal. Vind het een prachtdier! Ook een zwarte pluizebol.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:25

Gelukkig, gezond en sportief 2012!

Gooya, klink goed hoor! Hele overwinning. Ik ga echt niet zonder zadel op mijn paarden zitten. Daarnaast vind ik het voor ons doelloos en heb ik er geen tijd voor.

Roxx, goed gedaan!

New Foundlanders zijn geweldig Jappeloup! Gefelciteerd ermee!

Jammer dat er veel zijn met last van vuurwerk de afgelopen dagen. Die van mij reageren daar dan weer niet op en heb dus heerlijk gereden.

Paard-voor-een-week ging weer zo fijn. Vrijdagaaf had lief van MF even meegekeken en hebben we nog wat geprobeerd. Dus weer wat bewegingen waarvan paard niet wist dat dat kon en even wat dingetjes voor mijn zit. Was wel even lekker. Iemand die ook echt wel snapt wat en hoe ik het wil en dan zijn ding erbij pakt. Leuk :))

Die heb ik gisteren dus lekker ontspannen nagereden om de spiertjes wat rust te gunnen. En dat zal ik straks ook nog even doen.

Heb gisterenet foon even mijn oranje laten filmen met iets waar ik dus heel mijn leven van droomde, wat we al een tijdje doen maar had het zelf nog nooit gezien.
http://www.youtube.com/watch?v=ue6Gy9N_TSw&sns=em

Durf deze wel zo online te zetten :+

Zal vandaag eens op zoek naar mensen die de anderen even willen filmen en zo tussen de verhuisspullen op zoek naar de camera %)

Vind mezelf laten filmen altijd super omdat je dan zoveel ziet wat je niet voelt :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:35

Wat een gaaf filmpje Zooist. Het lijkt jullie ook vrij eenvoudig af te gaan. Wat heerlijk om even zo'n ruime binnenbak voor je alleen te hebben ;)

Wij hadden vanmorgen om 10.30 voerdienst. Nadat alle paarden voorzien waren van voordroog en ik Kelly dr stal gemest had, ging ik nog even rijden. De bak was alleen erg nat. Ze was meer bezig met haar balans houden, dan dat ik er even lekker aan kon rijden. Dus hebben we nog even een stukje langs de weg gestapt.
Foto:

Afbeelding

@japeloup
Wat leuk dat je een pup hebt!

@livetime
Ik kom ong. 1x p.m. bij Paulette (zonder paard op dit moment), dus we kunnen best een keertje meeten.

@gooya
Wat stoer dat je zonder zadel hebt gereden. Ik heb het in het verleden ook wel gedaan, maar mijn vorige merrie vond dat niet zo tof. Die was erg gevoelig op de rug. En op Kelly zou ik het nu echt niet willen doen. Die heeft nu zo'n scherpe, hoge schoft, auwie....!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:06

<3

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:11

Wooohhhwwww Zooist :~ ziet er erg mooi uit.

Japeloup, een New Foundlander. Leuk! Maar heb je een heel groot huis, of gaat Amaro straks in de bijkeuken wonen of zo.

Ankem, leuk die foto. Wil ik ook zo graag gaan doen met Tov. Maar dat durf ik niet zo goed meer. Ik heb het wel gedaan, en ook haar vorige baas ging veel met haar naar buiten, maar sinds ik er paar keer afgegaan ben durf ik niet meer. Maar ik heb met instructrice afgesproken dat we het eerst een keer samen gaan doen aan de longe, en dan volgt stap twee. Ik wandel wel regelmatig met haar, en dan is ze met name langs de weg heel cool. Hoe opener het landschap hoe beter het gaat. Dus voornemen voor 2012 :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:28

Tov, zou vooral dat doen wat goed voelt. Dus lekker samen met je instructie het stap voor stap gaan doen.
Ik woon in een "standaard" rijtjes huis. Het zijn wel grote honden maar thuis liggen ze vooral lekker rustig te slapen. Wel ben ik veel op stal en gaat hij straks lekker mee. En ga zeker proberen om hem zo op te voeden dat ik hem mee kan nemen als ik lesgeef.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:46

Heb met mijn instructrice overlegd dat ik per vandaag weer een blog bij ga houden, zodat ik terug leer te zien hoeveel vorderingen we eigenlijk maken ipv vooral te kijken naar de dingen die nu nog niet goed gaan.
Heb net mijn blog terug gelezen van afgelopen mei.. :wow: Laten we zeggen dat we van aap-noot-mies naar Pluk van de Petteflet zijn gegaan in die tijd :7
O en ik neem het Freestylen weer op in de training voorafgaand aan het rijden, zodat ik eerst meer in verbinding kom met paard en dus eenmaal op haar gelijk directer aan de slag kan ipv hoofd vol chaos eerst nog ergens moet zien te dumpen onder het rijden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:48

Ziet er heerlijk relaxt uit Zooist!
Dat van jou ook AnkeM, lekker aan een lang teugeltje naar buiten.

Heb die van mij vandaag alleen even gelongeerd. Kan daar soms echt van genieten als ik zie hoe fijn hij dan sjouwt en hoe lekker hij in zijn bespiering komt. Morgen er maar weer op en weer hard werken aan mijn houding en zit.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:44

Gelukkig nieuwjaar allemaal!!!!
Moge alle wensen groot en klein uitkomen dit jaar voor iedereen.
En ik wens vele plezierige ritten op onze paardjes <3

Vrijdag voor oud en nieuw heb ik les van KT gehad. Suus liep super... ik was erg blij.
Ze heeft heel lief foto's gemaakt... die ga ik echt plaatsen, maar heb bijna geen tijd gehad.
oud en nieuw was druk met paarden, oliebollen bakken, naar vriendinnetje.... happy newyear, slapen, vroeg wakker door hun kind die gezellig bij mij in bed kwam slapen <3 en toen paardjes voeren (ze hadden geen last van vuurwerk) en nieuwjaar wensen bij familie, taartjes maken voor mijn zus die is vandaag jarig en nu zit ik bij te komen op werk :D

hahaha
ik zal bij de foto's vanavond beetje verslagje maken (kan KT aanvullen uiteraard)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:18

En dan te bedenken dat ik absoluut geen buitenrijheld ben hoor.
Mijn overleden merrie was niet echt verkeersmak. Ze had een hekel aan landbouw- en ander groot verkeer en we hebben regelmatig in een penibele situatie gezeten.
Vrijdag hebben we de eerste rit buiten gemaakt, samen met een stalgenoot. Dat was voor mij werken aan mijn ontspanning, dus adem naar beneden, loslaten en alles onbevangen benaderen. Hoe langer we op weg waren, hoe beter dat ging. Op de terugweg stapte ze aan een volledig losse teugel, met de neus over de grond.
Het scheelt dat de persoon die met me mee was ook zeer relaxt was en totaal geen angst of wat dan ook had. Dan heeft wel een positieve uitwerking. Dus zondag durfde ik het alleen. Ik ben niet ver gegaan, alleen de straat op en neer, maar wel alleen. :D babysteps.

@sabm
Ben benieuwd naar jullie fotoverslag.

@roxx
Veel succes vandaag met het rijden en aan je zit sleutelen.

@livetime
Wat leuk dat je je blog weer gaat oppakken.
Ik ben benieuwd...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:32

+:)+ Ankem. Buitenrijden is heerlijke ontspanning.
Ik ga vanmiddag ook ff lekker met suuske op pad. Suus vind het geweldig.
Helemaal als ik zonder zadel ga (op 2 dekjes die op plek worden gehouden anders heb ik een blauwe tumtum) :+ dan is het lekker stappen met lange teugel en lekker koekeloeren naar alles. vind ze heerlijk de tut <3

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:05

Het zonnetje schijnt *\o/* Ga straks ritje in het bos maken.

Voor iedereen de beste wensen!

Japeloup, tuurlijk mag jij barebackpad lenen :j Gefeliciteerd met Amaro. Op stal is ie welkom, dus neem hem maar lekker mee

Ziet er goed uit op het filmpje Zooist. Toppie! Heel mooi gecontroleerd.

Moooie foto Ankem!

Een goed idee om een blog bij te houden LiveTime.

Ben heel benieuwd naar je foto's Sabm.
Ik zal binnekort ook weer eens foto's laten maken. heb alleen foto's van les 2 en 3 bij Japeloup. Dus het wordt weer een keer tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:11

Gooya, ik ben benieuwd!

Mag ik even kwijt dat ik allerverschrikkelijkst verliefd ben op mijn mooie dame? Zij is het mooiste meisje van de hele wereld, en ze ziet me graag!!!! :D

Vanochtend les gehad met haar, moet mijn schouders leren laten vallen, moeilijk, en ze heeft me zowat doodgeknuffeld........ hetzelfde paard, dat toen ik haar net had, schopte en beet, geen kus en geen knuffel wilde, me wel toeliet maar erg argwanend nog was, en nu vertrouwt ze me blind, loopt als een hondje achter me aan, luistert beter dan mijn honden, ze is dol op me! Wat wil een mens nog meer...... <3

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:51

Yamcha is verliefd <3 . Fijn hè dat je zo kan genieten bij en met je paard.

even in de ego-klaagmodus
Ik heb een kl*te buitenrit gehad.
Janus is nogal vlot in de bossen, en het liefst wil meneer crossen en hard lopen, en icm redelijk schrikkerig zijn, heb ik nogal wat moeite gehad met hem. Sinds een jaar had ik hem goed onder controle. Kon hem met lange teugel (losjes contact) rijden, maar hij had wel een pelhalm in, voor het geval ik een noodstop nodig had, en meneer in zijn hoofd even niet te bereiken was. Dat inkomen had ik al zeker een half jaar niet meer hoeven doen, dus ik vond het tijd voor een zachter bit.
Sinds kort heb ik dus een minder scherp bit voor Janus, en heb daar drie keer mee gereden. Ik was zo gelukkig, hoe gehoorzaam hij was. Totdat mijn bijrijdster fitte Janus mee naar buiten had genomen, 2 weken terug. Janus heeft moeite met de overgang van wei naar paddock, en stikte van de energie. Bijrijdster heeft hem op een lang pad laten galoperen, zo hard alsdat Janus kon, en heeft dit lange pad 3 keer op en neer genomen. Janus zijn hoofd ging weer op tilt, en hij was niet te stoppen. Ze heeft, vertelde ze me, vol in het bit gehangen en ook wat moeten zagen want hij was op geen enkele manier meer terug te krijgen. hij reageerde helemaal nergens meer op.
Dit deed mij best pijn om te horen. Prima dat ie zijn ei kwijt kon, maar niet prima dat Janus de controle over nam. Ik had er juist zo hard aan gewerkt, om janus controleerbaar te houden in het bos.

Vandaag ben ik met een stalgenootje naar buitengegaan, en Janus had zijn nieuwe bit in . Ik voelde al meteen dat het een uitdaging zou worden. Ik heb geen fijne rit gehad, en er waren momenten dat ie het bit vastpakte. Ook nog een stalgenoot tegengekomen, die te paard haar hond uitliet, en die hond heeft Janus ook nog laten schrikken. Stom mens, dat een wandelaar dat doet, maar een stalgenoot. _-:( 2e keer dat ik een geintje met haar mee maak.... En dan ook nog tegen mij zeggen: dat zag er grappig uit. Ja heel grappig NOT :(

Ik baal er zo verschrikkelijk van dat ik kwijt ben wat ik had.
Uiteindelijk heb ík voortdurend de controle gehad, maar ik moest er zo verdomd hard voor werken, en ik heb het bit meer moeten gebruiken dan dat ik zou willen. Ik heb nooit meer druk op het bit, en nu moest ik wel.

Moest het even kwijt.... einde klaagmodus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:10

Dat zuigt idd :(

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:39

Hallo allemaal,

Al een tijdje lees ik mee in jullie interessante topic (kan het alleen niet helemaal bijhouden) en heb besloten om nu ook maar eens wat posten, omdat ik toch wat vraagjes heb en graag meer wil leren.

Ik ben sinds een paar weken bezig met heel bewust rijden, omdat ik heb gemerkt dat m'n paardje veel lekkerder loopt als ik echt ontspannen en geconcentreerd ben. Ik moet nog een hoop leren en dan met name alles tegelijk doen :o . Ik heb gemerkt dat het bij mij begint met concentratie (ik moet eigenlijk alles om me heen negeren) en dat vind ik echt lastig. Om vervolgens aan de spanning in m'n lijf te werken. Ik rijd het lekkerst laat op de avond als iedereen weg is, maar dan moet ik weer niet te moe zijn.

Nu merk ik dat als ik m'n kont ontspan (dat bedoelen jullie toch met zachte billen :o? ) m'n onderbenen/kuit opeens veel minder stil liggen. Ze gaan te veel van achter naar voren voor m'n gevoel (wrijven langs m'n paard zeg maar). Is dit euvel herkenbaar? Doe ik iets verkeerd, bijv. spanning op de verkeerde plaats of is het gewoon wennen?

En nu ik veel bewuster bezig ben met spanning en ontspanning merk ik dat ik best wel vaak spieren onbewust aanspan. Ook als ik 'ontspannen' dingen doe als tv-kijken, achter de computer zit en zelfs als ik in bed lig. Ik kan ze dan wel ontspannen, maar moet dit bewust doen (het lijkt niet vanzelf te gaan). Herkend iemand dit?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:43

Wat een fijn filmpje zooist! Echt super relaxed.

En Jappeloup een pup, ook leuk. :D

Iedereen iig een hele fijne jaarwisseling.

Ik heb donderdag weer les, heb wel geoefend thuis maar durf ook niet teveel te doen want bang dat ik wat verkeerd doe.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:19

Welkom Beckie
Dat spanningsprobleem herken ik. Ik ben met hapto aan de slag gegaan. Ben me nu bewuster van de spanning en kan hem beter latenn afvloeien.
Als je benen bewegen, dan ben je nog niet helemaal ontspannen. Ik denk dat er dan nog spanning in je bekkenbodem zit.

Men...ben me toch een partijtje kreupel uit bed gekomen. Mijn schouder en nek doen rechts vreselijk pijn. Ik kan me amper bewegen. Lekker dan!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:38

search.php?search_id=egosearch

Hoi Beckie! Heb je een instructeur? Of ben je alleen zelf bezig met loslaten van bepaalde spanningen?
Uit eigen ervaring moet ik zeggen dat het echt moeilijk is om zonder begeleiding goed te leren zitten.
En inderdaad, wat Ankem ook al zegt, zal het voor een groot deel mogelijk wegkomen uit je bekkengebied. Dan lijkt het alsof je je zit los laat, maar in plaats daarvan span je je bovenbenen aan. Daardoor gaan je onderbenen een eigen leven leiden, omdat die ineens functieloos zijn geworden en 'afgesloten' zijn van de rest van je lichaam.
Er bestaan ook oefeningen op de grond om je bekkengebied losser te krijgen.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:33

Dank voor jullie antwoorden.

Ik heb elke week les en er is al heel veel aan m'n houding verbeterd, alleen het laatste stukje ontspanning is er nog niet. Ik zal het er eens met m'n eigen instructrice over hebben.

Zou het misschien een idee zijn om naast m'n 'gewone' lessen bijv. 1x in de maand bij iemand anders te lessen echt voor m'n zit of is dat te weinig?

Ik heb overigens geen spanning door angst voor val-/racepartijen of verlies van controle.

ankem schreef:
Dat spanningsprobleem herken ik. Ik ben met hapto aan de slag gegaan. Ben me nu bewuster van de spanning en kan hem beter latenn afvloeien.

Bedoel je met hapto haptonomie? Iemand bij mij op stal is nu namelijk bezig met een opleiding in haptonomie, ik kan haar eens vragen. Ik dacht eigenlijk dat het iets psychisch was, maar nu ik er even langer over nadenk kan iets in je hoofd wel z'n weerslag op je lichaam hebben.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:15

Jups, bedoel daar haptonomie mee.
Ik zette ook enorm veel spanning vast in mijn lijf, maar omdat ik teveel in mijn hoofd zat, had ik daar totaal geen weet van. Met behulp van haptonomie hebben we gewerkt aan het bewustwordingsprocces en heb ik geleerd hoe ik het moet laten afvloeien.
Ik liep echt al tijden met de schouders onder mijn oren, maar ik voelde het gewoon niet meer. Nu voel ik het wel en kan ik het ook direct weer laten afvloeien. Het heeft me enorm laten groeien, zowel in het rijden, als in het dagelijks leven.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:54

Even een wijziging wat betreft www.instructiepaard.nl
Voor iedereen die zich aan wil melden: Meldt je aan vóór maart 2012 en je krijgt een gratis vermelding op de website!!
Heb hiertoe besloten om de website even wat te boosten qua bekendheid en toegankelijkheid.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:48

Gisteravond geschaatst. En wat dat te maken heeft met rijden? Een heleboel. Ik had natuurlijk al weer een hele tijd niet meer geschaatst en stond heel krampachtig op mijn hoge noren. Alle spieren vast, en mijn blik op de punten van mijn schaatsen. Plotseling schoot me de gelijkenis met het rijden te binnen; dus blik op de horizon, spieren ontspannen, en idd dat ging veel beter. Grappig!

Gisteren ook les gehad. Zat in eerste instantie behoorlijk vast in mijn lijf. Ik had de dagen ervoor enorm gespannen spieren in mijn rug en bekken, dat speelde mee, maar ik was ook gewoon wat gespannen. Waarom weet ik niet, drukte van de feestdagen en alle kids thuis misschien?
Toen nam juf het paard over en mocht ik alleen maar zitten, dat ging beter, maar nog niet helemaal.
Het grappige was toen het ineens ging regenen en hagelen ik wel los kon laten. Omdat ik daar mee bezig was, was ik minder met mezelf en Tov bezig en ontspande ik. Het lijkt wel een refrein, maar ik wil gewoon teveel. Het lastige is ook dat ik zo langzamerhand met mijn hoofd begrijp hoe het moet, maar dat mijn lijf er zo veel tijd voor nodig heeft om te automatiseren. ( Ik heb ook wel 40 autorijlessen gehad voordat het kwartje viel, en ik kon afrijden, dus automatiseren is een heikel punt bij mij, en ik ben inmiddels dik twintig jaar ouder...is er nog hoop ;( ?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:38

*spreekt AM streng toe* Weet jij nog hoe je begon nog geen jaar geleden?
En hoe goed Tov nu wel niet loopt en hoe enorm veel beter jij bent gaan zitten? En Tov loopt al zoveel beter omdat jij beter los kunt laten.
Ik loop hier ook constant tegenaan dat ik teveel wil. Ook ik zeg tegen mijn instructrice op mijn beurt: "Ik leer het ook noooooit" Waarop zij dan zegt: "Joh weet je hoeveel je al hebt geleerd de afgelopen tijd?!"
Mijn instructrice gaf tijdje terug ook aan dat dit iets is waar ook zij vaak tegenaan loopt. Sneller willen dan mogelijk is. Ze zei gisteren nog: "In theorie kan ik de piaffe al rijden" Maar in de praktijk is het toch even iets anders.. Zeker met haar vreselijk sensibele paard. Wat een geduld ZIJ wel niet heeft met haar paard. Ongelooflijk, echt.