Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:51

[quote="SabM"
Vrijdag bij Knollentuin geweest

Toen mocht ik ff kijken naar die ouwe heer van Knollentuin. Wat gaaf om zo te kunnen rijden als zij kan. Zo klein de hulpen en zo duidelijk en eerlijk wat ze hem vroeg. Toen mocht ik ook ff op die ouwe heer :):) :):) MOEILIJK want hij reageert op de kleinste hulpen. Maar wat gaaf om te doen. Heb nog heel lief gezegd dat hij met mij mee ging naar stal :o :D Maar dat mocht niet eens :+ HAH

We gaan kleine stapjes vooruit merk ik <3[/quote]

nee! dat paard gaat hier nooit meer weg!! :n <3 ik lieft goof <3 echt als ik t geld had liet ik m vast kloonen :)) hij is mijn proffie -:) er zijn meerdere juryleden die me al gevraagd hebben ze te bellen als ik m wegdoe..ze willen m hebben voor de kinderen of kleinkinderen,zo een mooi bevestigd paard kunnen ze op leren rijden,ikke helemaal trots :):)
wat betreft de wow ,ik kan m af en toe wel in de auto gooien als ik naar je toe kom,kan je er af en toe op rijden kom je je balans weer af en toe tegen..
en kleine stapjes?? meid je gaat als de brandweer,je zal zien dat nu lijkt t nog een grote gatenkaas maar straks gaan de stukjes aanelkaar passen

:wave: hallo nieuwerds, welkom hier

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:04

SabM schreef:
@visitor; met druk erop wil ik natuurlijk niet zeggen dat je volledig erin moet hangen. Maar gewoon lichte druk houden als soort van hand vasthouden. Dus beetje overhalen en bij iets voorwaarts hoe klein ook de druk / hand los als beloning laten gelden. Niet praten tegen paard idd. Gewoon zelf duidelijk uitstralen dat je wilt dat paard op trailer gaat.

Ok, dan verschilt onze tactiek toch niet zo veel als ik dacht :) (Alleen doe ik het kleine beetje druk zoals jij zegt dus ook niet, omdat het slappe touw voor mijn paard beter werkt, heb ik het idee. Zoals gezegd, verschilt denk ik ook per paard. Of per bui... ;))

Apple

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:09

Zoals jij het beschrijft is zoals het wel meer aangepakt wordt. Paard mag overal heen zolang hij maar vooruit gaat :)) En inderdaad, gewoon wachten, geduld hebben, praatje maken en weer even de aandacht vragen zodra de aandacht weg is van de trailer of het paard weg wil stappen. Niet 100 keer opnieuw aanlopen, gewoon blijven staan voor die trailer. Op gegeven moment snappen ze wel dat de enige richting 'vooruit' is en dan komen ze wel.

Wij deden het ook soortgelijk. Wel met 2 personen. De tweede dan niet voor het paard, maar om 'helpende omstanders' uit te leggen wat we deden en ze vooral aan te sporen door te lopen en dat we geen behoefte hadden aan hulp, hoe goed bedoeld ook :') .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:13

de manier van laura valsblom werkt meetal ook wel, die doet t paard met een leadrope doorlaten lopen, je moet dan wel de kennis hebben om op t juiste moment naar voren te drijven en op t juiste moment even de druk eraf te halen..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:14

Apple schreef:
De tweede dan niet voor het paard, maar om 'helpende omstanders' uit te leggen wat we deden en ze vooral aan te sporen door te lopen en dat we geen behoefte hadden aan hulp, hoe goed bedoeld ook :') .

Dat is inderdaad vaak wel noodzakelijk :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:56

Visitor: bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:08

Ik hoop vooral dat.je er wat aan hebt, meis!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:11

Ik ook. Moet eerst iemand vinden die wil helpen met een trailer enzo.

Wat betreft klieren en angst... Jim kennende is het iets wat vanuit angst komt. Bij hem zet angst en onzekerheid zich om in dominantie en koppigheid. Een soort ingebouwd veiligheidsmechanisme voor zichzelf.
Maar de basis van het probleem is waarschijnlijk angst :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:16

Japeloup en ik hadden het daar gisteren over, ik denk dat ook en zij ook. Paarden zijn van nature al wat claustrofobisch, en dan een nare ervaring erbij kan zo resulteren in nooit meer die trailer opwillen.:j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:31

Amanda schreef:

Wat betreft klieren en angst... Jim kennende is het iets wat vanuit angst komt. Bij hem zet angst en onzekerheid zich om in dominantie en koppigheid. Een soort ingebouwd veiligheidsmechanisme voor zichzelf.

Dit is niet grappig meer Aman. Beeb ging de trailer ook niet meer op uit angst en werd daar vreselijk koppig en dominant van :+ Neemt Jim nog wel eten aan in zulke situaties?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:36

Nee, hij neemt geen eten aan. Laat zich niet overhalen.
Wat dat betreft is het dan weer geen echte haf :+
Maar als hij er eenmaal op staat doet hij wel een overtuigende graai naar het hooinet. Doet ook geen pogingen om er weer uit te vliegen. Hij blijft keurig staan.
Overigens wil hij er ook niet meer uit. Laatste keer is hij in de trailer omgedraaid en over de klep de straat opgesprongen :=

Yamcha: ik denk er precies zo over. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:39

Herkenbaar :j Beeb was toen bang voor de klep, die had een wat hogere opstap dan andere trailer. Ooit komt het wel goed Aman, echt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:44

Dan vindt hij dus de klep eng. Negatieve ervaringen met het rijden erin kun je dus elimineren.
Heeft hij een nare ervaring met laden, denk je?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:45

Amanda schreef:
Visitor: bedankt voor de tips!

Amanda schreef:

Graag gedaan. Hoop dat je iemand vindt die je kan helpen met de trailer. Angst die zich omzet in dominantie en koppigheid is heeeel herkenbaar. :j Goeie nieuws daaraan is natuurlijk wel dat de dominantie en koppigheid voorkomen kan worden als je de angst voor kan blijven. Veel succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:50

Yamcha schreef:
Dan vindt hij dus de klep eng. Negatieve ervaringen met het rijden erin kun je dus elimineren.
Heeft hij een nare ervaring met laden, denk je?

Zou heel goed kunnen :j
Dat moet gebeurd zijn voor ik hem kocht, want toen ik hem ophaalde na aankoop hebben we ook een uur staan prutsen.
Met 25 toeschouwers die het allemaal beter wisten :x
Uiteindelijk hebben we de trailer in de stalopening gezet, mensen buiten, stalhouder en wij met zijn 2en in stal met Jim.
Wij leiden, stalhouder met bezem erachter en toen stond hij er met een minuut in.
Thuis wilde hij er niet uit, dus ook omdraaien en vooruit de trailer af.

Overigens heeft hij een tijdje in een containerstal gestaan, met ook een soort klep die net zo hoog was als een trailer.
Maar daar liep hij zo op.

De angst voorblijven gaat niet zomaar. Hij toont namelijk geen angst, maar meteen koppigheid: ik wil niet.
Bij voorbaat al.
Tuurlijk moet ik de angst weg gaan nemen, maar het is niet zo dat hij angst toont.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:56

Nee, want angst tonen is zwakheid denk ik?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:01

Dat zou heel goed kunnen. Dat is geen paardse eigenschap, want dan overleef je niet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:45

@knollentuin. Tnx :o ...voelt idd als een gatenkaas momenteel. Dat aanbod van je wow neem ik graag aan.
Heb al ff zitten spieken op MP maar daar zijn ze ook nog best aan de prijs.

Heel lastig probleem hoor Amanda, maar met geduld weet ik zeker dat je dit euvel samen met hem ook goed gaat doorkomen. Je hebt al aardig wat met hem te stellen gehad zoals ik kon lezen, dus dit komt vast ook goed!

Gisteren maar niet buitenrit gedaan... regende te hard O:) Dus na lekkere poetsbeurt Suus afgekocht met een flinke bak slobber. Ze wordt weer magerder dus moet ff iets in wat haar weer wat dikker maakt. Altijd heeft ze dat rond overgang zomer naar herfst en straks naar de winter weer. Maar lijkt nu meer dan anders. Kan het mss liggen aan het nu anders rijden? Dat het haar toch meer energie kost?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:46

Kan hoor SabM. En ze hebben nu toch ook aardig wat energie weer nodig voor het aanmaken van een vachtje en zich warm houden. Zeker met dat rare weer nu.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:51

kan heel goed sabm, ze zal nu ongetwijfeld meer aan het werk zijn ,,andere spieren gebruiken, ik vergelijk het een beetje met krachttraining tegenover conditie training. op het moment dat je 5 km moet lopen onbelast of je moet een tas tillen..ze zal dr spieren anders gebruiken nu en dat merk je. ook is het seizoen ernaar, gras wordt toch minder- wintervacht...alles werkt tegen

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:23

Dan is het denk andere energie verbranding.
Ze krijgt 3x per dan halve schep muesli Cavelor Pianissimo en 1/3 brok pavo condition en 3x per dag flinke mand hooi. En na het rijden krijgt ze slobber 2 scheppen.

Ze staat met vliegendeken op buiten en op stal (met regen buiten af), vachtje is nog glad (hoop ik zo te houden). Ga haar vanaf 10 graden onder dunne deken zetten. Ze heeft altijd moeite met warm blijven ze heeft het snel koud. Dus 's winters lekker onder 300 gram, dan is ze helemaal gelukkig :) :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:13

Gisteren weer les gehad met Daisy :-)

Ging goed, gewerkt aan onze overgangen draf/galop, middenstap wat meer uitbouwen. Dais was mooi voorwaarts, hoewel linksom duidelijk meer haar favoriete kant is dan rechtsom. Volgens de instructeur is het nu vooral een kwestie van meer kracht opbouwen zodat ze onderdelen als 'middenstap' langer vol kan houden, galop netjes gesloten kan blijven en uiteindelijk ook iets van een middendraf kan laten zien. Maar goed, dat komt later wel :-)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:58

Ik kan bij die van mij (volgens mij) heel goed merken wanneer en waar ze spierpijn heeft.
Als we veel bezig zijn geweest met haar linkerschouder naar binnen zetten d.m.v. contra vragen
en buitenbeen naar binnen zetten en daarna weer naar 2 teugels toe rijden en de dag erna ga
ik haar met een massageborstel poetsen dan gaat ze helemaal staan genieten als ik masseer
vanaf de helft van de hals/onderhals naar de schouder en op de schouder aan haar linkerkant.

Dan gaat ze zich eerst heel lang maken, daarna heel ontspannen en daarna gaat ze mij terug staan
kroelen. Rechts reageert ze dan op de bovenlijn en bij de schoft op diezelfde manier.

Hebben we veel rechtuit gereden op de binnenhoefslag en veel tempowisselingen gereden op mn
zit dan doet ze de dag erna met masseren exact zo reageren op haar billen naast haar kruis :=
Dan reageert ze ook niet op haar hals en schouder zoals hierboven.. wel de bovenlijn aan 2 kanten
vind ze het dan fijn.. maar vooral omdat ze het lekker vind dat ik haar manen "kroel"

Heeft ze 2 stapdagen gehad en heb ik haar niet gemasseerd en masseer ik haar dan, dan vind ze
het wel fijn maar ze gaat niet zo overdreven staan genieten en kroelen enzo.

Vandaar dat ik denk dat ze aangeeft dat ze het daar lekker vind als ze spierpijn heeft.
(dit deed ze in het begin nooit, toen yamcha een keertje op bezoek kwam maakte ze zich heel strak
als je met een borstel aan kwam zetten)

Ik heb overigens van het kroelen al 3 blauwe plekken opgelopen omdat ze heel enthousiast per ongeluk
naast mn shirt een velletje mee had := (ze hapt niet zomaar, ze gaat eerst neuzen en kroelen en
ik laat het zelf toe dat ze me kroelt omdat ik juist graag wil dat ze sociaal reageert. Bijten doet ze niet,
ze is wel voorzichtig en als je je arm een keer wegtrekt doet ze het niet meer maar ze vind het
volgens mij wel heel fijn :j )

Moet zeggen dat ik de dagen na het masseren weinig voel dat ze spierpijn heeft oid..

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:37

Mijn paar staat meestal wat te slapen als ik hem borstel, en dan laat hij zijn hoofd tegen of op de deur rusten. Maar hij heeft van die dagen en dan moet ik er niet aan denken om zijn buik te borstelen, dan probeert hij te happen of tilt zijn benen op om te slaan. En op andere dagen vindt hij het heerlijk, dan staat hij met zijn ogen dicht te genieten.
Hij heeft ook soms een 'ik moet eerst alles in mijn mond steken' dag, dus moet hij elke borstel proeven voor ik mag beginnen. Vooral de roskam die pakt hij echt aan en gaat daar wat mee zwaaien. :') Ook zijn touw en halster moeten er dan aan geloven, lekker alles vol kwijl. en als hij de kans krijgt zen hoofdstel en zadel ook...
@svdijk86 : Ik vind dat jou paard echt geweldig mooi kan lopen! :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:38

@apple, lekker dat het goed gaat. Leuk hé om te voelen en zien hoe snel ze dingen leren.
En dus jij ook :)