ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:42

Mijn manier is het ook niet, maar ik vind wel dat hij op zich correct is tov het paard. Hij overvalt het paard inderdaad, maar hij gebruikt geen agressie (slaan, trekken, ...) Eigenlijk blijft hij overal enorm rustig bij.
Dat springen had van mij nu ook weer niet gehoeven, zo de eerste keer...
Dat zonder cap erop kruipen vind ik dan wel weer belachelijk, zoveel moeite is het niet om dat op te zetten, maar ja goed, als ie dat wil riskeren, dan doet hij dat maar zeker?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:52

ja wendy, daar kan ik ook nog wel inkomen. al los ik problemen zelf op bij paarden haha, maar ik begrijp je gedachte gang.
Breng em dan toch eerst maar naar mij, dan heeft ie veel minder stress ;)

Izzy, hij overvalt het paard duidelijk wel: anders zou het paard nooit zo reageren door te bokken of weg te sprinten oid. een paard hoort dit niet te doen bij het inrijden. een keer schrikken kan. maar echt tekeer gaan van het zadelmak maken zélf hoort echt niet, heb ik in ieder geval nog niet meegemaakt, laat ik het zó zeggen. en ik heb van relax tot angstig, van sloom tot heet voor mn voeten geworpen gekregen; allen op dezelfde manier behandeld, en geen 1 ging zo tekeer omdat ik het op tempo van het paard doe. ga je te ver: krijg je van die ontploffingen.

Die kun je heel stoer en knap en oehh ahh uitzitten ja als er iemand met een zweep achter aan rent. maar je kunt het ook voorkomen, of indien nodig oplossen vanuit rust en ontspanning, en dan hoef je ook niet zo stoer en knap te zijn voor een publiek - wellicht dat het daar om gaat..
in het engels heet het ook being broken in...echt een rotbenaming; daaraan kun je al begrijpen dat het niet echt vriendelijk is. das gewoon je paard breken.

maargoed, daar zijn de meningen over verdeeld natuurlijk!!! ik geloof ook zeker dat hij het ergens goed doet hoor, en ik bewonder hem wel want hij is wel aardig rustig en krijgt t allemaal wel voor elkaar in een kwartier tijd ofzoiets. maar in mijn ogen overvraagd hij het paard enorm, en dat is onnodig. doe er dan gewoon lekker wat langer over, en laat het paard alles eens normaal verwerken, in zn koppie. om dan nog niet te spreken over de lichamelijke prestatie dat zon beest in 1 keer moet leveren (of worden ze eerst gelongeerd zodat hij conditie heeft? )

Izzy19

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:22

FahyaFemke, ik zei ook dat hij het paard overvalt hé ;) Ik heb nergens beweerd dat dat niet zo is. Dus daar ga ik helemaal mee akkoord. Het enige wat ik zei is dat hij voor de rest wel zelf kalm en rustig blijft en niet anders agressief uit de hoek komt.
En zoals ik al zei, het is ook niet mijn manier en ik neem er ook liever mijn tijd voor zodat het rustig gebeurd, maar ik denk dat er nog heel wat 'ergere' manieren zijn om zadelmak te maken. Ik wou gewoon zeggen dat ik beide filmpjes toch nog totaal iets anders vond. Niet dat ik er voorstander van ben.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:26

Izzy19 schreef:
FahyaFemke, ik zei ook dat hij het paard overvalt hé ;) Ik heb nergens beweerd dat dat niet zo is. Dus daar ga ik helemaal mee akkoord. Het enige wat ik zei is dat hij voor de rest wel zelf kalm en rustig blijft en niet anders agressief uit de hoek komt.
En zoals ik al zei, het is ook niet mijn manier en ik neem er ook liever mijn tijd voor zodat het rustig gebeurd, maar ik denk dat er nog heel wat 'ergere' manieren zijn om zadelmak te maken. Ik wou gewoon zeggen dat ik beide filmpjes toch nog totaal iets anders vond. Niet dat ik er voorstander van ben.

oh!! zoo kippig! sorry had dat dus helemaal verkeerd gelezen :+

dan zijn we het gewoon totally met elkaar eens :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:30

Wendy_Komen schreef:
De manier van Gert van het Hof zou ook niet mijn manier zijn om in te rijden. MAAR als ik een probleem paard zou hebben, die gemeen werd en me er telkens liet vallen, zou ik hem wel weer naar Gert van het Hof brengen.

vind ik wel een beetje raar, ben het er niet mee eens, heb je een probleem paard mag hij het wel doen. :o?
Heb pas een paard gehad die bij een leerling van Gert v hof was geweest zij most hem dominant rijden goed vast houden dan gaat het wel goed, zij is er 3 keer af gevallen hersenschudding kep kapot zere schouders en nek paard en ruiter een trauma, na 2 maanden weer samen een beetje vertrouwen gekregen en gaat weer goed, hoe kan je een paard in de stres krijgen. :(

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:54

Simpel, breng liever een onhandelbaar paard bij hem, dan dat ik zelf mijn nek breek ,of dat hij de frikandel in gaat.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:31

Ach, ieder zo z'n manier toch.
Ik kan me er echt niet druk om maken, ieder z'n ding; leven en laten leven (zo gaat 't motto toch?).

Ben daarom ook zo blij dat we gewoon lekker onze eigen stal hebben. Geen pottenkijkers, mensen die zich ermee bemoeien en geen geroddel achteraf.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:30

mijn kleine voor het eerst met zadel op.
hij doet net of hij het al jaren kent.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:52

Fijn als ze zo flink reageren op een zadel :) De mijne had er ook geen problemen mee toen ik het de eerste keer oplegde. Tijdens het wandelingetje aan de hand ermee vond ze het gras 100x interessanter :D
Vanavond gaan we voor de eerste keer in de grote piste!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:39

Izzy spannend!! In de grote piste! Is deze dicht rondom?

Gisterenavond weer buiten gereden en meneer was heel goed voorwaarts door de kou := . Zelfs een beetje mistig, wel in en uitgestapt met deken op.
Onze buitenbak is bij de ingang niet afgesloten en dat blijf ik altijd een beetje spannend vinden of meneer er niet ineens buiten staat :o . Die hoek is namelijk wel erg leuk :j

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:39

Piste is wel dicht rondom ja, ik moet namelijk in de binnenpiste want het is al donker als ik terug ben van mijn werk en geen verlichting in de buitenpiste. Er is een hekje aan de uitgang voorzien dat ook dicht kan :=
Dit weekend misschien naar de buitenpiste, afhankelijk hoe braaf ze is. Buitenpiste geeft een heel open gevoel. Ze is daar altijd wel iets frisser dan binnen heb ik al gemerkt met het longeren, maar niet stout. Maar voor ik dat doe wil ik wel zelf al een beetje op mijn gemak zitten :)

Leuk dat het buiten rijden zo goed gaat, heb je overdag in daglicht kunnen rijden of met kunstlicht? Is toch ook altijd nog iets anders voor de paarden, net weer wat spannender :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:42

Ow dat is wel fijn ja bak helemaal dicht ;)
Nee buiten met kunstlicht en een kant struiken en mist. Wel spannend allemaal maar hij is zo braaf. Ben vrij snel buiten gaan rijden en op een gegeven moment toen het ;s avonds al donker was eerst binnen en buiten uitgestapt. Keer daarna half half en daarna hup naar de buitenbak :D

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:22

Ik heb hier alleen een buitenpiste :D . Hij kent dus niet anders. Maar ze staan ook de hele dag buiten dus hij wordt daar (volgens mij) niet veel anders van.
Heb nog niet in het donker gereden maar het donker bij ons is wel erg donker. Heb alleen aan de ene kant vd bak 3 lantarenpalen (geel licht) en die staan tussen de bomen.
Aan de andere kant hebben we ze weg gehaald omdat de buren klaagden, de bijen hadden er last van :( .

Over die filmpjes, hij staat er toch bekend om dat hij probleempaarden zadelmak maakt? Ik keur het niet goed helemaal niet hoor. Het leek mij altijd al vreemd, de filmpjes die ik zie zijn allemaal ook nog met publiek en grote banen en hele poespas er omheen, alleen dat is voor een paard dat niets kent al heel wat lijkt mij. Maar dan zeggen ze, breng 'm naar een prof. Nou dit is er dus één. Ik vind dat je zulke vreemde verhalen hoort. En daarbij komt dat het vaak toch nog ontzettend wennen is als je het paard terug krijgt. Ze kunnen wel super ingereden zijn maar jij moet er ook nog maar net mee om kunnen gaan.
Paard zal toch wel wat uitproberen en al helemaal als jij opeens heel anders rijdt, dan is het nog erg wennen.

Ben een voorstander van ruime ervaring met rijden en hulp van iemand die het vaker heeft gedaan maar wegbrengen naar een prof. is niet altijd beter.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:17

Ik kan in de week niet buiten wegens geen verlichting in de buitenbak. Maar eens ik er een paar keer heb op gezeten hoop ik in het weekend ook snel naar de buitenbak te kunnen verhuizen! Ik rij liefst van al buiten :) Ze komt ook elke dag buiten op de wei of paddock en longeren doe ik ook altijd buiten als het mogelijk is.

Gisteren dus voor de eerste keer erop. Eerst aan de longe, superbraaf in stap, dan ook maar eens een drafje geprobeerd, geen enkel probleem! Wel even wennen voor mij uiteraard want dat is uiteraard nog geen constant drafje. Maar ik had er eigenlijk heel snel een 'safe' gevoel op. Echt leuk! Zo een paar keer aangedraafd en terug naar stap na 2 rondjes draf ofzo. Dan op het einde ook even los, dat vond ze wel nog wat vreemd om zo heel de piste rond te moeten. Maar ze was heel erg braaf. 1x verschoten van mijn been en kreeg ik even een bokje maar niet echt erg en ze was direct ook weer kalm. Zelfs even een stukje los gedraafd. Ze heeft geen pas verkeerd gezet. Echt super zo! Dit een paar keer herhalen tot ze het wat gewoon is en dan kunnen we weer wat verder :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:29

En dat allemaal toen je voor het eerst er op zat? Wat goed zeg. Ik ben nu na 5-6 keer er op pas los in de bak. En toen ik er voor de 2e op zat stukje gedraafd. Maar goed, voor mij was het ook de eerste x dat ik op zo'n jong paard zat. Voor jou ws. niet?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:41

line18; fijn, zo braaf met het zadel. Ook een drafje gedaan?
Izzy; wat goed, direct los :D

Ju1983; lekker dat je zo snel naar buiten kon, binnen is het sneller druk toch?
Odeale; wij zijn ook meteen de tweede keer losgegaan, Di Sandre hing erg aan alle hulpmiddelen, ze vond het lastig om én op iemand in het midden te moeten letten (ook al zei en deed ik niets, behalve de longeerlijn vasthouden) én op degene die erop zat. Los ging direct veel beter!

Kunnen jullie het soms ook zo goed merken dat ze gewoon moe zijn omdat ze het allemaal nog moeten verwerken in hun koppie? Vandaag eventjes 10minuutjes gelongeerd, niets intensief ofzo maar eventjes om de eventuele stijfheid eruit te lopen (wilde ook ff zien hoe ze liep) maar ze stond echt te dutten op het midden toen ze mocht komen van mij hahaha.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:18

@d0nnaa_dan

ja oook in draf, helaas geen foto's van (komen hopenlijk vandaag)
en ook dan meneer niets doen ( beugels hingen gewoon naar beneden)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:14

Mooi dat hij zo nuchter is!

Even een fotospammetje van mij, mijn dag kan niet meer stuk:

Afbeelding

:D :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:53

Leuke foto!

Mijn kleine meid heeft vandaag het zadel op gehad. Dit heeft ze al eens opgehad maar nu ook nog aangesingeld. He maakte haar niks uit dus ook nog een stukje door de wei gestapt. Komende week nog een keertje doen :D
Let niet op het zadel, dat is mijn oude veelzijdigheidszadel.
Afbeelding

Ik ben zo trots op haar!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:22

Mooie foto's dames :j ...ziet er goed uit en jullie zijn ook lekker trots :D

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:27

Ik heb een bosrit gemaakt en eerst een middengalopje gedaan. Dat ging zo goed dat ik later zei ga maar harder..Nou ik heb wel vaker rengalop gedaan maar Chev gaat echt SUPER hard en ik heb hem nog niet helemaal los laten gaan hihihi. Het voelde ook allemaal zo goed en ondertussen wordt onze band ook zoveel sterker. Als ik het niet had vertrouwd had ik het niet gedaan, maar ik kon hem ook weer terug nemen! Maar wow ik ben echt nog nooit zo hard gegaan. Mijn stalgenootje op haar paardje ook niet hahahaha...Was zo super gaaf. We willen volgend jaar ook naar de tankbaan gaan. Dat is vrij dicht in de buurt en dat is de tankbaan van de landmacht, dus kunnen we met overzicht en lang stuk helemaal laten gaan :D En wat helemaal gaaf was dat na dat stuk gewoon lange teugel en weer rustig kunnen stappen!!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:57

Leuke foto's allemaal!

ju1982; lekker is dat hè. Zover zijn we nog niet met Deamen maar vanmiddag gaan we met onze andere paarden op pad en dan hebben wij ook een pad waar ze helemaal los mogen. Maar die van ons zijn even daarna nog wel een beetje hyper :):) . Ze weten precies waar het mag en waar het over is.

Gisteren voor het eerst los gedraafd in bijna de hele bak (2/3) en sturen ging al stukken beter.
Halthouden zat er ook opeens goed op. *\o/* . Vanmiddag gaan we los in de hele bak. Volgens mij wordt sturen daar ook gemakkelijker van. Dan kan je tenminste over de diagonaal van hand veranderen. Hij lijkt het allemaal heel leuk te vinden. Hij was er wel moe van. Even later lag hij te slapen in zijn stal. Je doet maar zo weinig maar het is blijkbaar erg vermoeiend :Z .

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:31

Brrrrr, wat is het koud zeg :brr: . Het is hier 2.5 graden.

Net in de hele bak gereden. Eerst even gelongeerd, en er wordt nog steeds eerst even gerend en gebokt <<) . Daarna ik er op. Ik heb sinds gisteren mijn dressuurzadel op gedaan. Voelt voor mij fijner dan het springzadel.

Eerst sturen maar weer geoefend. Hij vindt wat scherper wenden gemakkelijker dan over de diagonaal, is dat bij jullie ook zo? En hij wilde eerst helemaal niet rechtdoor over de hoefslag maar wilde op 2/3 afslaan nou moe :') . Maar uiteindelijk ging hij aardig goed door de hoeken. Hij zwaait een beetje met zijn hoofd als je wil sturen maar als je los laat en been geeft en hij eenmaal de wending heeft ingezet dan is het over. Daarna nog gedraafd, hij was wel frisser en wat tegendraadser dan gisteren dus was wel benieuwd. Maar hij was braaf. Nog twee keer in draf afgewend, ging best goed. Halthouden -van draf naar stap is nou opeens "boem, stil".

Al met al ben ik zeer tevreden. Ik ben nog een fiimpje aan het inladen, wie het leuk vindt om te zien kan ik een linkje sturen. Ik zet het liever niet hier neer.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:08

Odeale schreef:
En dat allemaal toen je voor het eerst er op zat? Wat goed zeg. Ik ben nu na 5-6 keer er op pas los in de bak. En toen ik er voor de 2e op zat stukje gedraafd. Maar goed, voor mij was het ook de eerste x dat ik op zo'n jong paard zat. Voor jou ws. niet?

Het was de eerste keer erop in de piste :) Had er daarvoor wel al in de gang op gezeten en gestapt.
Ik heb wel al op wat jonge paarden gezeten, maar dit is wel de eerste keer dat ik echt alles zelf doe van in het begin :) Wel met hulp uiteraard van de staleigenaars die zelf al echt superveel ervaring hebben.

Leuke foto's gezien ook! Super dat ze het allemaal zo goed opnemen ook!

Met mijn merrie is het eigenlijk ook beter los dan aan de longe. Aan de longe focust ze vooral op de persoon die in het midden staat en minder op mij (die erop zit :) ). Ze is het uiteraard ook gewoon om instructies te krijgen van de persoon in het midden, maar nu ik erop zit, moet ze wel op mij beginnen letten natuurlijk.

Ik merk dat ook wel dat het soms vermoeiend is voor de paarden om dat allemaal te verwerken. Vooral mentaal dan, fysiek heeft de mijne nog geen druppel zweet gelaten :)

Wow Ju1982, zalig met Chev het bos in! Genieten als je ze zo kan vertrouwen!

Gaat toch fijn precies Odeale! Altijd spannend zo de eerste keer helemaal los in de volledige piste!

Ik heb gisteren en eergisteren nog gewoon even aan de longe erop geweest met een paar kleine stukjes draf. Vandaag dan eigenlijk gewoon eerst even gelongeerd, en dan meteen los in de piste. Eerst op de longeervolte gebleven, daarna door de hele piste. Nog een beetje zwalpend af en toe maar heel flink! Ook een paar drafjes gedaan en dat ging al erg goed! Rechts is nog wat moeilijker, daar valt ze makkelijker naar binnen maar eigenlijk deed ze het best goed! Ook flink gedraafd. Heel fijn zo! Ik moet zeggen, qua stuur heb ik eigenlijk redelijk weinig problemen, dat zit er gelijk al wat op van hetgeen ik op de grond heb gedaan en het longeren :) Handig wel! Morgen heeft ze een rustdag, die heeft ze wel verdiend! Mag ze lekker genieten op de weide van hopelijk goed weer! Ben echt heel blij met het verloop nu!
Ze heeft ook een superzacht mondje, precies boter. Dat gaat geen werk zijn om haar mooi nageeflijk te rijden, ze gebruikt nu vanzelf haar rug al. Maar voorlopig laat ik ze vooraan nog gerust voor de rest, gewoon lichtjes contact houden en haar nog wat volgen. Eerst goede reactie op mijn zit & been, daarna komt de rest wel weer en ik denk dat dat vanzelf gaat gaan eens ze mooi aan mijn been is :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:46

Vraagje..

Diaz word nu 2x per week 10min per keer bereden.
Sinds kort ook draf, dit werd aangeraden omdat flink voorwaards makkelijker zou zijn (doet ze ook helemaal prima!)

Overgangen naar draf gaan prima. Ik kan haar goed verzamelen in stap, en vrij makkelijk/snel in draf zetten..
Maar nu zit ik dus te denken, hoe zit dat met galop?

Ik begreep ooit dat het beter is de 3 gangen snel te 'bevestigen' en daaruit weer verder trainen?

Ik wil nog niet hard trainen, omdat ze nog erg jong oogt. Wel zijn we dus bezig met het stuur, rem, overgang naar draf, e.d.
Zo heb ik gister het eerste buitenritje gemaakt! 15 min over de weg gestapt! ging super!

Maar terug naar mijn vraag:
Kan ik de galop zonder problemen uitstellen tot het 'echte inrijden' (wegbrengen voor training) of is dit toch echt wel heel handig/beter om dat er toch nu al te leren?

Zo ja.. hoe?