[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:57

besita schreef:
MarcelDufour schreef:
Eric, dus ook Maikel, hebben een manier van rijden die heel goed bij bloedbeestjes past die voorzichtig zijn. Met een kouder paard zal eric niet blij zijn. Vaak zijn de ruiters die zo'n paard kunnen rijden weer niet blij met die bloedbeestjes. Zoals ik al eerder zei, als je weet wat voor paard je hebt, weet je welke ruiter daar bij zou passen. En andersom ook.

nou 10 jaar geleden misschien nog wel maar tegenwoordig kunnen 80 %( en imo zelf nog veel meer ) van de ruiters met bloedpaarden rijden ..terwijl een lompe koude veel minder ruiters gelukkig maakt ..en ik hou er niet van dat men ze meestal onder bloedbeestJES schaart :o

We hebben het steeds over of bloedpaarden, of koud en groot. Er is natuurlijk ook een zeer grote middenmoot met paarden die van beide wat hebben. Dit is een fokproduct van ons, 6 jarig en 1.73 groot.

http://www.youtube.com/watch?v=x1CcAduqHls

Denk dat ie er redelijk tussen inzit en in ieder geval de reflexen en voorzichtigheid van een bloedpaard heeft.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:09

Lielle en Dots, dank je wel voor jullie zoektocht!
Excuseme, Wat lijkt dat paard op de mijne qua gangen. Er zit dan ook ver weg hetzelfde bloed in!
Besita, Wat is dan een bloedpaard? Heeft dat alleen met het percentage op papier te maken?

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:11

Hallo,

Ik ben beginnend springruiter, ik heb vol interresse al het voorgaande gelezen, en ben dan ook meteen begonnen met oefenen.
Deze middag heb ik 4 balken op de grond gelegd op 3 meter van elkaar, en erna een kleine hindernis. Ik kreeg de opmerking van iemand langs de kant dat ik teveel elke balk als een hindernis zag, en mijn handen vooruit stak en in verlichte zit ging. Hierdoor liep mijn paard al veel te snel en te plat tegen dat ze bij de hindernis aankwam.
Heeft mijn toeschouwer gelijk en moet ik gewoon proberen mijn paard mooi rond in galop te houden over de balken alsof ze er niet liggen?
Ik kwam trouwens wel telkens goed uit voor de afzet, wat dat betreft werkt het systeem in elk geval.
Hoe ik nu ook zonder balken ervoor telkens juist moet komen is mij nog niet duidelijk, veel oefenen zeker??

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:11

besita schreef:
nou 10 jaar geleden misschien nog wel maar tegenwoordig kunnen 80 %( en imo zelf nog veel meer ) van de ruiters met bloedpaarden rijden ..terwijl een lompe koude veel minder ruiters gelukkig maakt ..en ik hou er niet van dat men ze meestal onder bloedbeestJES schaart :o

Dat bloedbeestjes gebruik ik juist uit respect. Ik vind bloedbeesten zo grof klinken. Beestjes is een veel liever woord dan beesten. Vind ik hoor. Ik kan ze juist heel erg waarderen, die bloedbeestjes.
Jos Lansink kan in ieder geval niet fijn rijden met zulke paarden, en Franke ook niet. Maar dat is ook puur voorkeur, heeft niks te maken met kwaliteit. Ik ken van beide categorieen geweldige paarden. Jij hebt het over lompe koude, maar dat bedoel ik echt niet. Dat is ouwerwets van toen de palen nog 30 kg wogen en het knalhoog was allemaal. Misschien maak ik het duidelijker door te zeggen dat ik persoonlijk niet hou van paarden die je tegen moet houden, maar meer naar de sprong toe moet rijden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:15

Iphi schreef:
Hallo,

Ik ben beginnend springruiter, ik heb vol interresse al het voorgaande gelezen, en ben dan ook meteen begonnen met oefenen.
Deze middag heb ik 4 balken op de grond gelegd op 3 meter van elkaar, en erna een kleine hindernis. Ik kreeg de opmerking van iemand langs de kant dat ik teveel elke balk als een hindernis zag, en mijn handen vooruit stak en in verlichte zit ging. Hierdoor liep mijn paard al veel te snel en te plat tegen dat ze bij de hindernis aankwam.
Heeft mijn toeschouwer gelijk en moet ik gewoon proberen mijn paard mooi rond in galop te houden over de balken alsof ze er niet liggen?
Ik kwam trouwens wel telkens goed uit voor de afzet, wat dat betreft werkt het systeem in elk geval.
Hoe ik nu ook zonder balken ervoor telkens juist moet komen is mij nog niet duidelijk, veel oefenen zeker??

Goeie vraag, want dat heb ik inderdaad nooit uitgelegd, hoe je over die paaltjes moet rijden. De bedoeling is dat je inderdaad rijdt alsof die paaltjes er niet zijn. Je ziet alleen de eerste want daar zoek je je afstand op, dan de rest alsof ze er niet zijn. Je paard moet daar ontspannen over heen galloperen. En een beetje in de verlichte zit, net als je in het parcours zou doen, dus.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:16

besita schreef:
Dit is nu onze "oudste merrie " als veulen gekocht
http://www.youtube.com/watch?v=YgnXjH4ZxIg
en dit is een zesjarige die eigenlijk een parcourtje of 10-15 gelopen( op eigen terrein ivm dracht) had voor ze haar veulen kreeg en nu alweer een parcourtje of 8 in de benen heeft na het veulen ..en ik kan me geen foutje herinneren ..vermogen zal later blijken , maar ben alsnog heel tevreden over deze merrie want daar maak je een meisje heel happy mee
http://www.youtube.com/watch?v=Fu7IWUiGOXw

Het eerste fimpje komt mij bekent voor.
Is in de manege in Delden.
De ruiter ken ik ook hij rijd heel goed, en het ziet altijd heel ontspannen uit.
Mooi voorwaarts en geen gepruts. 8-)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:18

mo_van_dijk schreef:
Besita, Wat is dan een bloedpaard? Heeft dat alleen met het percentage op papier te maken?

nee hoor helemaal niet ..dat papier zegt helemaal niks ..bij mij heeft degene die het minste volbloed percentage voert juist heel veel bloed
het is meer een totaal plaatje wat ik bedoel ..paarden die uitzichzelf voorwaarts zijn ..refelexen , de afdruk ed eigenlijk paarden die het beste tot hun recht komen , hoe minder je zelf " doet "

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:19

@els ..nee dat was gisteren in Schijndel

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:21

Thanks, de mijne is bij deze geen bloedpaard :D

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:32

Hallo,
Ook ik heb al een groot deel van dit topic gevolgd. (maar ik weet niet zeker of deze vraag al is gesteld)
Ik rijd nu een 18 jarige pony die meerdere keren Z heeft gesprongen.
Dressuur gaat best goed maar met springen reageert hij zo heet en heftig op de balken dat het altijd erg ongecontroleerd gaat.
Het maakt weinig uit of ik een klein hindernisje neerzet of een paar balken.
Nu ben ik nog lang niet ervaren genoeg met springen om dat onder het zadel op te lossen.
Daarom leek het mij misschien beter dat ik het bijvoorbeeld met oefeningen aan de longe probeer op te lossen/verminderen.
Heeft u misschien dergelijke tips/oefeningen?

fienaaa

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:44

Vandaag vanuit Marocco(met internet dat... zeer traag is !);
Helaas heb ik nog niet alles bij kunnen lezen, maar ik ben er bijna zeker van dat mijn vraag nog niet gesteld is...

Met springen ga je in de verlichte zit zitten(logisch) maar maak je je rug eerder bol of hol op de sprong? En hoe zit dat als je een langere afstand in de verlichte zit gallopeerd? Ik bedacht me dat ik hier nog nooit echt over nagedacht heb, dus ik was er wel benieuwd naar.
Ik heb nooit veel kritiek over mijn houding(ja, tenen naar binnen, hakken laag, maar daar let ik nu zo op, dat ik het misschien niet meer hoef te horen :D)

Alvast bedankt !

p.s. Hebben jullie in het nieuws iets gehoord over een minaret die op een moskee is ingestord? In Marocco...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:45

Zqw39 schreef:
Hallo,
Ook ik heb al een groot deel van dit topic gevolgd. (maar ik weet niet zeker of deze vraag al is gesteld)
Ik rijd nu een 18 jarige pony die meerdere keren Z heeft gesprongen.
Dressuur gaat best goed maar met springen reageert hij zo heet en heftig op de balken dat het altijd erg ongecontroleerd gaat.
Het maakt weinig uit of ik een klein hindernisje neerzet of een paar balken.
Nu ben ik nog lang niet ervaren genoeg met springen om dat onder het zadel op te lossen.
Daarom leek het mij misschien beter dat ik het bijvoorbeeld met oefeningen aan de longe probeer op te lossen/verminderen.
Heeft u misschien dergelijke tips/oefeningen?

Oh ja....deze vraag wordt bijna iedere pagina wel gesteld. Het blijkt een heel veel voorkomend probleem te zijn. Lees maar vanaf pagina 1 en je zult al gauw de eerste vraag en de antwoorden daarop tegen komen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:48

fienaaa schreef:
Vandaag vanuit Marocco(met internet dat... zeer traag is !);
Helaas heb ik nog niet alles bij kunnen lezen, maar ik ben er bijna zeker van dat mijn vraag nog niet gesteld is...
Met springen ga je in de verlichte zit zitten(logisch) maar maak je je rug eerder bol of hol op de sprong? En hoe zit dat als je een langere afstand in de verlichte zit gallopeerd? Ik bedacht me dat ik hier nog nooit echt over nagedacht heb, dus ik was er wel benieuwd naar.
Ik heb nooit veel kritiek over mijn houding(ja, tenen naar binnen, hakken laag, maar daar let ik nu zo op, dat ik het misschien niet meer hoef te horen :D)

Alvast bedankt !

p.s. Hebben jullie in het nieuws iets gehoord over een minaret die op een moskee is ingestord? In Marocco...

Op de sprong iets hol, en volgens mij (maar kan het niet testen nu) tijdens de verlichte zit galloperen iets bol of recht. Zal het eens bewust voelen morgen.

Je komt uit Middenbeemster zag ik. Bij de hobredeweg toevallig?

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:56

Ja, dat is heel dicht in de buurt(ik woon op de hemsterhuisweg. Zegt de gehandicapten instelling Breidablick je iets?) ! Hoezo?

Ik begon er nog eens goed over na te denken, en dacht hetzelfde als jij nu net zei... Kan het alleen moeilijk testen... (misschien op een muilezel hier, maar die zijn niet allemaal even gezond. morgen zit ik op een dromedaris; een betere hoop? haha)
Ik ben benieuwd !

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:02

MarcelDufour schreef:
Oh ja....deze vraag wordt bijna iedere pagina wel gesteld. Het blijkt een heel veel voorkomend probleem te zijn. Lees maar vanaf pagina 1 en je zult al gauw de eerste vraag en de antwoorden daarop tegen komen.

Ach dat klopt ook, ik moet toch maar iets nauwkeuriger gaan lezen in het vervolg. ;)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:08

Topruiters zie ik allemaal met hun handen hoog rijden, waarom doen ze dat?
Want ik doe dat wel eens als ik op een hindernis afrij automatisch en iedereen heeft er commentaar op dat ik ze laag moet doen, maar nu twijfel ik wie/wat ik moet geloven, die mensen die zeggen dat ik mijn handen laag moet doen, of wat ik zie bij topruiters

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:18

Wat een leuk topic zeg! Ik zit zelf met een vraagje over bepaalde oefeningen. Mijn paard is nogal een heet type, heeft erg veel vermogen, maar kan toch soms wat laks worden en een voorbeen laten hangen. Wat zou je als oefeningen in de training en met losrijden aanraden om hem vlug te maken?
In de trainingen doe ik:
- in-uitjes (ook met sprong erachter op 6m en dan van beide kanten springen)
- dubbel op 6m en 7m afwisselend

En met losrijden probeer ik een aantal keer dicht te rijden en hem een fout te laten maken. Maar die fout wil niet altijd lukken. (mocht je een beeld bij het paard willen hebben, het gaat om Pylades uit m'n profiel).

Alvast bedankt!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:24

irissahorse schreef:
Topruiters zie ik allemaal met hun handen hoog rijden, waarom doen ze dat?
Want ik doe dat wel eens als ik op een hindernis afrij automatisch en iedereen heeft er commentaar op dat ik ze laag moet doen, maar nu twijfel ik wie/wat ik moet geloven, die mensen die zeggen dat ik mijn handen laag moet doen, of wat ik zie bij topruiters

Ik weet niet wat je met hoog bedoelt, maar inderdaad niet zo laag als bijvoorbeeld dressuurruiters. Ik heb mijn armen altijd in een haakse hoek. Zo als op deze foto;

Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:39

Citaat:
Trouwens, waarom paste Maikel's stijl niet bij jouw paard? Ook dat is interessante materie.

Paard heeft veel vermogen maar moest gereden worden...Dit ging dan ookal vrij snel mis (paard was net 5jr) Inmiddels heeft hij 160cm gelopen en is nu 9 ;)
Zij kunnen super uit de weg met hittebetitten...

Zo heeft Eric Oklund even gereden ook deze paste niet...maar Jeroen Dubbeldam kon er prima mee uit de voeten (eventjes dan helaas) Kijk naar De Sjiem ,zo was Oklund zelf ook.

Moet overigens zelf toegeven da ik het ook gemakkelijker vind om vandie hete te rijden dan die ik vooruit moet duwen, maar het is goed gekomen en ook nu kan ik ermee overweg. :D
Laatst bijgewerkt door vivana op 22-02-10 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:40

Grappig door die foto van jou Marcel zie ik wat me stoort aan mijn eigen springhouding; die lage dressuurhandjes. Eindelijk de storende factor gevonden, de rest hoeft alleen maar verbeterd.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:15

Klopt helemaal wat je zegt. Daarom was ik ook zeer geergerd door mijn houding en nu heb ik dus gevonden waarom het zo stijf oogt en dus zeer waarschijnlijk ook is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 02:31

vivana schreef:
Zo heeft Eric Oklund even gereden ook deze paste niet...maar Jeroen Dubbeldam kon er prima mee uit de voeten (eventjes dan helaas) Kijk naar De Sjiem ,zo was Oklund zelf ook.

Was dat niet net andersom? Dacht dat ie na Dubbeldam weer terug naar de Vleut was gegaan. Frans Burgers help ff, ik weet dat je mee leest ;)

Over de handen, zoals op Marcel's foto's zitten ze goed.
Ze moeten ook zeker niet hoger, dan trek je de kop erop en zullen ze alleen maar harder op de sprong af lopen. Het word weer een ander verhaal als je een duikbootje rijd, dan kun je beter je handen wat hoger houden.
Bij een hete met een wat verkeerdom gebouwde hals hou ik vaak m'n handen wat lager, omdat ze de kop al vaak zo erg in de lucht steken.

Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:39

Ik heb mijn handen altijd relatief laag. Mijn vorige paard had een vrij hoge halshouding (veel tuigerbloed) en mijn nieuwe paard heeft ook moeite met zakken. Duikboten zijn niet voor mij weggelegd!

Volgens mij heb ik alleen mijn handen wel wat hoger tijdens de cross. Ik zal vanavond eens kijken of ik een foto kan vinden!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:42

schoentje schreef:
Was dat niet net andersom? Dacht dat ie na Dubbeldam weer terug naar de Vleut was gegaan. Frans Burgers help ff, ik weet dat je mee leest ;)
[/quote]

In zoverre ik me nog kan herinneren was het toch echt de bedoeling...
Kom Frans vertel nog eens hoe dat ookalweer zat...
Correctie... idd niet even :o ..heb liggen slapen.
Maar goed het is een fijt dat zij bloederige paarden beter rijden dan "trage".
Laatst bijgewerkt door vivana op 23-02-10 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:45

Ik denk dat Eric uitstekend gereden heeft met Oklund , oa wereldbeker Toronto, grote prijzen gewonnen.
Echter bij een klein dipje is in overleg met Eric besloten naar Jeroen Dubbeldam te gaan, dit gaf echter niet het gewenste effect op 1 overwinning na. Waarna hij weer naar Eric ging die hem direct mee nam naar Birmingham en daar top resultaten mee naar huis nam. Echter direct thuis stierf hij.

Eric heeft hem dus jaren gereden met veel succes, Jeroen maar heel even.

Volgen jullie het nog ? :)

Dit gaat echter niet over dit topic, dus laten we er niet over uitwijden :)

Zal eens een vraag gaan bedenken voor Marcel vandaag :D