Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lailapri schreef:zucht.
Niet tegen jou gericht hoor maar meer de manege.
Waarom hoeft een manege paard niet aan de teugel, deze paardjes verrichten erg zwaar werk dus juist rug en achterhand gebruik zal heel fijn zijn voor het paard. Daarnaast is aan de teugel iets wat volgt op hard werken en niet op hard spelen en trekken gezien je hem in stilstand!!!!!!! en stap wel aan de teugel krijgt. In de krul dus gewoon.Waarom leer je het niet op de manege? HEt is wel iets wat bij de basis hoort. Misschien moet je deze vragen eens aan je instructrice vragen:
Wat is voorwaarts/neerwaarts en wat gebeurt er dan in het lijf?
Waarom is lichaamsbuiging/lengtebuiging belangrijk, hoe vraag je dit van een paard?
Wel moment moet je aansporen in stap/draf/galop op een volte (of een andere wending)?
Wat is aan de teugel precies en hoe bereik je dit zonder te spelen en zagen, dus dat het van achter uit komt en een paard loslaat in zijn lijf?
Wat is de juiste ruiterhouding en waarom is deze zo belangrijk?
Hele basis dingen die je instructrice zou moeten weten en duidelijk moet kunnen uitleggen.
lailapri schreef:Ik heb even gekeken in je profiel en wat mij opvalt is je hand en been houding. Dan heb je je handen laag en vastgezet, dan hoog met veel druk, dan teugels in boogjes en zit je op een pony die zich opkrult etc.
Je benen mag je wat meer vanuit je heup naar achter houden en vanuit je heup je knieën goed aanleggen. Zo kun je zelfstandig gaat staan en zitten. Als je zoals je nu zit zal gaan staan op de grond zonder paard zul je opvallen, dus ben je uit evenwicht. En met lichtrijden plof je dus terug. Probeer meer te werken aan het lijf van de pony ipv aan het hoofd, niets doorsluiten. Buiging links, buiging rechts, overgangen en meer met je zit gaan rijden. handen op de juiste hoogte en stil ten opzicht van de mond en van jer binnenbeen naar je buitenhand gaan rijden ipv op je binnenteugel de bocht door. Dan blokkeer je juist het binnenachterbeen en valt je paard vaak op de binnenschouder, oftewel schuin door de bochten, of gaat weglopen over de buitenschouder, etc etc.
Narya schreef:Daarover heb ik gisteren gesproken met onze begeleiding. Ze heeft twee voorstellen. Een is: mijn pony proberen aan de teugel te rijden door steeds om de beurt kneepjes links en rechts in de teugel te geven en mijn kuiten aan te spannen.
Narya schreef:Omdat ze mijn pony zelf gereden heeft en weet hoe moeilijk ze wil nageven, is voorstel nummer twee de slof. Daar heb ik zelf een beetje mijn twijfels bij, omdat ik er nog nooit mee gereden heb. Ik snap niet precies hoe zo'n slof werkt. Ik weet dat hij los hoort te hangen, maar ik snap niet het nut van het loshangende slof. De slof zou voorkomen dat het hoofd heel hoog kwam, maar hoe zorgt het er precies voor dat het paard een goede hoofdhouding aanneemt?
lailapri schreef:Optie 3 aan de hand je pony gaan trainen. Het is niet dat je pony het niet wil maar ze kan het gewoon nog niet lichamelijk, ik stel daarom voor om haar aan de hand te gymnastiseren, werk aan de hand, longeren eventueel lange teugel maar er nog niet op dat maakt alles alleen maar moeilijker en heb je idd een slofteugel nodig om haar in de krul te krijgen. Oefen simpele dingen als naar links kijken en het hoofd rechthouden, naar rechts hetzelfde en het gaat niet om ver maar op goed. Als je dit afwisseld en haar niet dwingt maar vraagt (het makkelijkst is eerst op kaptoom met dus touwtje op haar neus) Zal ze waarschijnlijk zelf al wat losser worden en misschien wel al een soort van nageven/halststrekken tonen. Verder kun je oefingen doen als schouderbinnenwaarts op de volte (pb me hierover of vraag iemand die er ervaring mee heeft) hierbij moet je paard buigen in het lijf, maar wat sterker als in een gewone bocht. Het gewicht wordt beter over de benen verdeelt. HEt paard verzamelt iets en kantelt de bekken en wordt lenig van het uitstappen. Het binnenachterbeen wordt sterker door het ondertreden en je verbeter de motoriek en je paard wordt er beter voorwaarts neerwaarts van. aan de longeerlijn is het ook vooral werken aan ontspannen en voorwaarts neerwaarts, en zorgen dat je op vaste punten buiging naar binnen vraagt.
Maar even over het stijf, is je paard wel los daar? Is het bij de kaak? Zo ja zou je misschien eens op het gebit kunnen letten en eventueel een tandheelkundige laten kijken. En ga aub niet rijden met kneepjes en aangespannen kuiten enzo dus is gewoon in de krul trekken. Als je het al rijdend doet ga dan overgangen maken en werken aan de buiging dus veel wendingen. Je kunt ook onder zadel vragen in stilstand en dus echt vragen want trekken=spanning, of je pony naar links wil kijken zodat hij de ene kant moet aanspannen en de andere kant loslaten en dan naar rechts en dan weer het midden. Vergeet hierbij niet ook met je zit linker of rechterbuiging aan te geven.
superwoman schreef:Narya schreef:Daarover heb ik gisteren gesproken met onze begeleiding. Ze heeft twee voorstellen. Een is: mijn pony proberen aan de teugel te rijden door steeds om de beurt kneepjes links en rechts in de teugel te geven en mijn kuiten aan te spannen.
IMO is dit zagen. Ookal doe je het voorzichtig en gaat het hoofd niet heen en weer, het is niet correct om het paard zo aan de teugel te laten lopen.Narya schreef:Omdat ze mijn pony zelf gereden heeft en weet hoe moeilijk ze wil nageven, is voorstel nummer twee de slof. Daar heb ik zelf een beetje mijn twijfels bij, omdat ik er nog nooit mee gereden heb. Ik snap niet precies hoe zo'n slof werkt. Ik weet dat hij los hoort te hangen, maar ik snap niet het nut van het loshangende slof. De slof zou voorkomen dat het hoofd heel hoog kwam, maar hoe zorgt het er precies voor dat het paard een goede hoofdhouding aanneemt?
Ik heb er ook m'n twijfels bij of dat in dit geval gaat helpen. Wanneer de slof strak staat, wordt het hoofd naar beneden gedwongen (óók wanneer je niet correct van achter naar voren rijdt, dán krijg je dus in de krul trekken met hulp en dus niet over de rug) Wanneer de slof te los hangt doet hij niks, dat is fijn aan de slof dat je kunt afwisselen, máár dan moet je dus wel weten en voelen wanneer je 'm moet gebruiken (liefst niet en dan hangt hij dus los)
Op de "juiste lengte" zal het paard tegen de slof aan lopen wanneer hij het hoofd hoger wil houden dan de bedoeling, terwijl als hij z'n hoofd op de juiste plek heeft bijna geen inwerking geeft. Om de juiste lengte te vinden denk ik dat je redelijk ervaren moet zijn, je moet reageren op het paard om steeds de juiste lengte te nemen. 1 vaste lengte werkt imo niet. In stap moet hij 'n stuk losser als in draf of galop, wanneer het paard zich langer maakt, moet je meer drijven en misschien de slof korter nemen, terwijl het paard zich ook kan opkroppen (ookal is het heel licht) en dan moet hij dus ruimte krijgen.
Longeren met de slof kan wel handig zijn. Dan kun je ook zien hoe de slof inwerkt. Ook kun je de juiste spieren trainen voor je pony om het over de rug en aan de teugel te lopen makkelijker te maken.
Wanneer je érg voorzichtig bent met de slof, denk ik dat er weinig fout kan gaan. Begin heel losjes en kijk hoe je pony z'n rug gebruikt en hoever hij z'n achterbenen onder de massa zet.
Het aan de teugel rijden is niet ff snel te leren, dat moet je voelen en dat kost oefening.
Ik hou gewoon m'n handen stil. Je moet je paard naar je handen toe rijden en ook niet daarna bokkeren met je handen. Door een goede aanleuning zal het paard vanzelf zakken met het hoofd waarna je gelijk ontspant. (daarvoor zit er ook weinig spanning/druk op)
Imo zou een elastiek dan het fijnste hulpmiddel zijn, omdat die mee geeft. Natuurlijk nooit te strak doen.
Het blijft een hulpmiddel en dat heeft ook z'n nadeel, want hangen is vaak een extra resultaat.
(met logeren zou ik geen elastiek gebruiken, dat doe ik alleen bij jonge paarden die dan leren om een beetje druk in de mond te krijgen als ZIJ trekken. Het elastiek is vrij los en te zwak om ze in heen houding te dwingen.)
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt hoe alles werkt.
lailapri schreef:van een elastiek worden veel paardjes harder in de mond omdat ze lekker kunnen hangen, het geeft wel mee.
ZwYzWyLoVeRr schreef:Hej! ik heb ook een klein probleempje..![]()
Mijn pony, loopt wel nageefelijk. maar doet haar hoofd omlaag en komt meteen weer omhoog dat is erg irritant. ik heb nu gister met een sterkere buitenhand gereden en dat werkte erg goed.. maar hebben jullie tips hoe ik haar beter laag kan houden in de middendraf. Kuss