[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn__

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:46

als je overgang gaat maken voor de overgang hem aan de teugel rijden en dan je handen beetje dicht knijpen en vasthouden in de overgangen doet die de kop in de lucht gelijk weer terug weer aan teugel rijden en weer proberen,

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:47

maar ik krijg hem echt bijna niet terug misschien voor een paar seconden

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:49

terug bedoel je van draf na stap? het is ook heel belangrijk hem actief te houden & van achter naar voren rijden en op de buitenteugel

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:52

zucht.
Niet tegen jou gericht hoor maar meer de manege.
Waarom hoeft een manege paard niet aan de teugel, deze paardjes verrichten erg zwaar werk dus juist rug en achterhand gebruik zal heel fijn zijn voor het paard. Daarnaast is aan de teugel iets wat volgt op hard werken en niet op hard spelen en trekken gezien je hem in stilstand!!!!!!! en stap wel aan de teugel krijgt. In de krul dus gewoon.Waarom leer je het niet op de manege? HEt is wel iets wat bij de basis hoort. Misschien moet je deze vragen eens aan je instructrice vragen:
Wat is voorwaarts/neerwaarts en wat gebeurt er dan in het lijf?
Waarom is lichaamsbuiging/lengtebuiging belangrijk, hoe vraag je dit van een paard?
Wel moment moet je aansporen in stap/draf/galop op een volte (of een andere wending)?
Wat is aan de teugel precies en hoe bereik je dit zonder te spelen en zagen, dus dat het van achter uit komt en een paard loslaat in zijn lijf?
Wat is de juiste ruiterhouding en waarom is deze zo belangrijk?

Hele basis dingen die je instructrice zou moeten weten en duidelijk moet kunnen uitleggen.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:53

met terug bedoel ik terug aan de teugel
ik zal die dingen eens vragen! Tong uitsteken

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:33

lailapri schreef:
zucht.
Niet tegen jou gericht hoor maar meer de manege.
Waarom hoeft een manege paard niet aan de teugel, deze paardjes verrichten erg zwaar werk dus juist rug en achterhand gebruik zal heel fijn zijn voor het paard. Daarnaast is aan de teugel iets wat volgt op hard werken en niet op hard spelen en trekken gezien je hem in stilstand!!!!!!! en stap wel aan de teugel krijgt. In de krul dus gewoon.Waarom leer je het niet op de manege? HEt is wel iets wat bij de basis hoort. Misschien moet je deze vragen eens aan je instructrice vragen:
Wat is voorwaarts/neerwaarts en wat gebeurt er dan in het lijf?
Waarom is lichaamsbuiging/lengtebuiging belangrijk, hoe vraag je dit van een paard?
Wel moment moet je aansporen in stap/draf/galop op een volte (of een andere wending)?
Wat is aan de teugel precies en hoe bereik je dit zonder te spelen en zagen, dus dat het van achter uit komt en een paard loslaat in zijn lijf?
Wat is de juiste ruiterhouding en waarom is deze zo belangrijk?

Hele basis dingen die je instructrice zou moeten weten en duidelijk moet kunnen uitleggen.

Mee eens. Ja
Als jij denkt dat je zover bent kan je dat best eens vragen.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:14

Doei!

Ik heb ook een vraagje. Ja
Sinds kort heb ik een nieuw verzorgpaardje en het gaat heel erg goed met ons. Haha! Ze is nog maar 4 jaar en vrij druk, maar ze loopt wel altijd lekker van achteruit en ze valt vrijwel nooit op de voorhand. Meestal loopt ze op het begin gewoon met haar hoofdje op normale hoogte, maar op het moment dat ik ontspan, dus ruimte geef, zakt ze vrijwel altijd meteen. Nu zijn er twee probleempjes:
1. Ze loopt te diep/laag. Niet dat ze hangt, maar ze vindt het volgens mij, als jonge pony, nog een heel stuk makkelijker dan het lopen met haar hoofd precies op de loodlijn. Ik wil haar juist wel laag rijden, in verband met d'r leeftijd, maar ze moet natuurlijk niet gaan opkrullen en achter de teugel kruipen. Hoe zou ik haar iets meer met d'r neusje eruit kunnen rijden?
2. Ze zakt dus altijd als ik ontspan, maar ze komt zo snel weer omhoog. Ze is vrij onrustig in de aanleuning, zeker in het begin van de les. Aan het einde, als ze echt helemaal rustig is, dan blijft ze langer beneden. Hoe zou ik haar langere stukjes kunnen laten ontspannen? Waarom zou ze steeds omhoog komen? Vindt ze het misschien nog heel moeilijk? (Ze heeft helemaal niet veel spieren, ze is tot nu toe echt bijna niet getraind.)
Mijn instructrise zegt: Houd hem daar, sluit je hand eens door. Maar als ik dat doe komt ze juist omhoog, hoe minder je doet met je hand en hoe stiller die ligt, hoe netter zij blijft ontspannen. Doorsluiten heeft dus iig geen zin.

Hoop dat jullie beetje de situatie snappen en zinnig commentaar kunnen geven. Lachen Alvast bedankt voor de moeite!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:43

Ik heb even gekeken in je profiel en wat mij opvalt is je hand en been houding. Dan heb je je handen laag en vastgezet, dan hoog met veel druk, dan teugels in boogjes en zit je op een pony die zich opkrult etc.
Je benen mag je wat meer vanuit je heup naar achter houden en vanuit je heup je knieën goed aanleggen. Zo kun je zelfstandig gaat staan en zitten. Als je zoals je nu zit zal gaan staan op de grond zonder paard zul je opvallen, dus ben je uit evenwicht. En met lichtrijden plof je dus terug. Probeer meer te werken aan het lijf van de pony ipv aan het hoofd, niets doorsluiten. Buiging links, buiging rechts, overgangen en meer met je zit gaan rijden. handen op de juiste hoogte en stil ten opzicht van de mond en van jer binnenbeen naar je buitenhand gaan rijden ipv op je binnenteugel de bocht door. Dan blokkeer je juist het binnenachterbeen en valt je paard vaak op de binnenschouder, oftewel schuin door de bochten, of gaat weglopen over de buitenschouder, etc etc.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:25

lailapri schreef:
Ik heb even gekeken in je profiel en wat mij opvalt is je hand en been houding. Dan heb je je handen laag en vastgezet, dan hoog met veel druk, dan teugels in boogjes en zit je op een pony die zich opkrult etc.
Je benen mag je wat meer vanuit je heup naar achter houden en vanuit je heup je knieën goed aanleggen. Zo kun je zelfstandig gaat staan en zitten. Als je zoals je nu zit zal gaan staan op de grond zonder paard zul je opvallen, dus ben je uit evenwicht. En met lichtrijden plof je dus terug. Probeer meer te werken aan het lijf van de pony ipv aan het hoofd, niets doorsluiten. Buiging links, buiging rechts, overgangen en meer met je zit gaan rijden. handen op de juiste hoogte en stil ten opzicht van de mond en van jer binnenbeen naar je buitenhand gaan rijden ipv op je binnenteugel de bocht door. Dan blokkeer je juist het binnenachterbeen en valt je paard vaak op de binnenschouder, oftewel schuin door de bochten, of gaat weglopen over de buitenschouder, etc etc.

Dankje voor je reactie! Ik zit idd niet goed op de pony in mijn profiel. Dit is echter een totaal andere pony dan die waar het probleem zit. Knipoog Hij heeft nogal een eigen gebruiksaanwijzig, Vagebond. Vandaar. Nagelbijten / Gniffelen Maar natuurlijk zul je problemen met je zit overal tegenkomen en verschilt het wel een beetje per pony, maar blijven de hoofdfouten terugkomen. Ja
Heb je ook nog tips wat zou gelden voor elke pony met dit soort problemen zoals ik beschreef? Lachen Dus even los van mijn houding. Lachen Leer graag namelijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:45

losser maken in het lijf maar dan zul je wel vanuit je binnenbeen moeten gaan rijden in wendingen.

Achter de teugel betekend minder achterhand gebruik mogelijk.

Maar goed wat jou pony als ik het zo lees doet is je hand ontwijken, druk van het bit ontwijken. Ik heb ook zo'n pony en het enige wat ik momenteel met bit doe is voor hem staan en de bitringen vasthouden zodra ik dit al doe hup kin op borst. nu blokkeer ik hem wat in de beweging naar zijn borst (zet niet vast) en nodig hem in de kauwbewegingen mee uit om zijn hoofd te laten zakken zonder zich op te krullen. Hij vind dit erg moeilijk. Zelf als ik hem losgooi met bit in krult hij zich op, maar zet eigelijk de rest van zijn rug vast. Nu ben ik erachter gekomen dat zijn bekken gedraait staan en hij gaat deze maand naar de tandheelkundige. Ik hoop dat als alles opgelost is het een stuk beter gaat. Hij begint nu wel langzaam te begrijpen dat bit iets anders is als voor opkrullen, maar begint zelf al wat makkelijker mee te gaan in het halsstrekken.
Verder doe ik met rijden alles zonder bit, gewoon op halster.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:15

Nee sorry, dit is dan toch niet het geval. Ik schreef in mijn eerste post idd dat ze achter de teugel kruipt, maar als ik jouw post zo lees herken ik daar niets van. Ze ontwijkt namelijk geen druk, want ze loopt te iets te diep, maar wel gewoon met goed contact op beide teugels. Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:16

Oke jammer dat je geen foto´s hebt Tong uitsteken
Ik denk toch dat ze zich ergens vastzet of dus een lichamelijk probleem heeft.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:10

Daar kom ik weer. Omdat er hier een aantal mensen zijn, wiens mening over paarden ik vaak deel, wil ik jullie wat voorleggen.

Een tijd terug schreef ik hier dat ik dacht dat ik op de goede weg was. Mijn paard was ontspannen, maar zodra ze zich ontspande, schoof ze haar nek uit, als een soort halsstrekken, in plaats van het zogenaamde aan de teugel zijn. Ik heb van de week de osteopaat laten komen. Zij heeft gezegd dat de reden dat mijn verzorgpony dit doet, is omdat ze stijf is bij het begin van haar hals. Het uitschuiven wat ze nu doet, is een reactie op de stijfheid in het begin van haar hals en is absoluut niet goed. De osteopaat heeft gezegd dat het heel belangrijk is dat ze beter over de rug gaat lopen en de hals mag niet meer uitgeschoven worden.

Daarover heb ik gisteren gesproken met onze begeleiding. Ze heeft twee voorstellen. Een is: mijn pony proberen aan de teugel te rijden door steeds om de beurt kneepjes links en rechts in de teugel te geven en mijn kuiten aan te spannen. Omdat ze mijn pony zelf gereden heeft en weet hoe moeilijk ze wil nageven, is voorstel nummer twee de slof. Daar heb ik zelf een beetje mijn twijfels bij, omdat ik er nog nooit mee gereden heb. Ik snap niet precies hoe zo'n slof werkt. Ik weet dat hij los hoort te hangen, maar ik snap niet het nut van het loshangende slof. De slof zou voorkomen dat het hoofd heel hoog kwam, maar hoe zorgt het er precies voor dat het paard een goede hoofdhouding aanneemt?

Wat wil ik precies met dit verhaal? Ik zou graag advies willen. Wat denken jullie van manier 1 van aan de teugel rijden en vinden jullie een slof in dit geval gerechtvaardigd? Het gaat om een paard dat stijf is in de nek. Kan een slof hierbij helpen of is het niet eerlijk om een stijf paard op deze manier een goede hoofdhouding te helpen vinden? Mochten jullie beide voorstellen geen goed idee vinden, wat zou dan jullie oplossing zijn?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:53

Optie 3 aan de hand je pony gaan trainen. Het is niet dat je pony het niet wil maar ze kan het gewoon nog niet lichamelijk, ik stel daarom voor om haar aan de hand te gymnastiseren, werk aan de hand, longeren eventueel lange teugel maar er nog niet op dat maakt alles alleen maar moeilijker en heb je idd een slofteugel nodig om haar in de krul te krijgen. Oefen simpele dingen als naar links kijken en het hoofd rechthouden, naar rechts hetzelfde en het gaat niet om ver maar op goed. Als je dit afwisseld en haar niet dwingt maar vraagt (het makkelijkst is eerst op kaptoom met dus touwtje op haar neus) Zal ze waarschijnlijk zelf al wat losser worden en misschien wel al een soort van nageven/halststrekken tonen. Verder kun je oefingen doen als schouderbinnenwaarts op de volte (pb me hierover of vraag iemand die er ervaring mee heeft) hierbij moet je paard buigen in het lijf, maar wat sterker als in een gewone bocht. Het gewicht wordt beter over de benen verdeelt. HEt paard verzamelt iets en kantelt de bekken en wordt lenig van het uitstappen. Het binnenachterbeen wordt sterker door het ondertreden en je verbeter de motoriek en je paard wordt er beter voorwaarts neerwaarts van. aan de longeerlijn is het ook vooral werken aan ontspannen en voorwaarts neerwaarts, en zorgen dat je op vaste punten buiging naar binnen vraagt.

Maar even over het stijf, is je paard wel los daar? Is het bij de kaak? Zo ja zou je misschien eens op het gebit kunnen letten en eventueel een tandheelkundige laten kijken. En ga aub niet rijden met kneepjes en aangespannen kuiten enzo dus is gewoon in de krul trekken. Als je het al rijdend doet ga dan overgangen maken en werken aan de buiging dus veel wendingen. Je kunt ook onder zadel vragen in stilstand en dus echt vragen want trekken=spanning, of je pony naar links wil kijken zodat hij de ene kant moet aanspannen en de andere kant loslaten en dan naar rechts en dan weer het midden. Vergeet hierbij niet ook met je zit linker of rechterbuiging aan te geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:59

Narya schreef:
Daarover heb ik gisteren gesproken met onze begeleiding. Ze heeft twee voorstellen. Een is: mijn pony proberen aan de teugel te rijden door steeds om de beurt kneepjes links en rechts in de teugel te geven en mijn kuiten aan te spannen.

IMO is dit zagen. Ookal doe je het voorzichtig en gaat het hoofd niet heen en weer, het is niet correct om het paard zo aan de teugel te laten lopen.

Narya schreef:
Omdat ze mijn pony zelf gereden heeft en weet hoe moeilijk ze wil nageven, is voorstel nummer twee de slof. Daar heb ik zelf een beetje mijn twijfels bij, omdat ik er nog nooit mee gereden heb. Ik snap niet precies hoe zo'n slof werkt. Ik weet dat hij los hoort te hangen, maar ik snap niet het nut van het loshangende slof. De slof zou voorkomen dat het hoofd heel hoog kwam, maar hoe zorgt het er precies voor dat het paard een goede hoofdhouding aanneemt?

Ik heb er ook m'n twijfels bij of dat in dit geval gaat helpen. Wanneer de slof strak staat, wordt het hoofd naar beneden gedwongen (óók wanneer je niet correct van achter naar voren rijdt, dán krijg je dus in de krul trekken met hulp en dus niet over de rug) Wanneer de slof te los hangt doet hij niks, dat is fijn aan de slof dat je kunt afwisselen, máár dan moet je dus wel weten en voelen wanneer je 'm moet gebruiken (liefst niet en dan hangt hij dus los)
Op de "juiste lengte" zal het paard tegen de slof aan lopen wanneer hij het hoofd hoger wil houden dan de bedoeling, terwijl als hij z'n hoofd op de juiste plek heeft bijna geen inwerking geeft. Om de juiste lengte te vinden denk ik dat je redelijk ervaren moet zijn, je moet reageren op het paard om steeds de juiste lengte te nemen. 1 vaste lengte werkt imo niet. In stap moet hij 'n stuk losser als in draf of galop, wanneer het paard zich langer maakt, moet je meer drijven en misschien de slof korter nemen, terwijl het paard zich ook kan opkroppen (ookal is het heel licht) en dan moet hij dus ruimte krijgen.

Longeren met de slof kan wel handig zijn. Dan kun je ook zien hoe de slof inwerkt. Ook kun je de juiste spieren trainen voor je pony om het over de rug en aan de teugel te lopen makkelijker te maken.
Wanneer je érg voorzichtig bent met de slof, denk ik dat er weinig fout kan gaan. Begin heel losjes en kijk hoe je pony z'n rug gebruikt en hoever hij z'n achterbenen onder de massa zet.

Het aan de teugel rijden is niet ff snel te leren, dat moet je voelen en dat kost oefening.
Ik hou gewoon m'n handen stil. Je moet je paard naar je handen toe rijden en ook niet daarna bokkeren met je handen. Door een goede aanleuning zal het paard vanzelf zakken met het hoofd waarna je gelijk ontspant. (daarvoor zit er ook weinig spanning/druk op)

Imo zou een elastiek dan het fijnste hulpmiddel zijn, omdat die mee geeft. Natuurlijk nooit te strak doen.
Het blijft een hulpmiddel en dat heeft ook z'n nadeel, want hangen is vaak een extra resultaat.
(met logeren zou ik geen elastiek gebruiken, dat doe ik alleen bij jonge paarden die dan leren om een beetje druk in de mond te krijgen als ZIJ trekken. Het elastiek is vrij los en te zwak om ze in heen houding te dwingen.)
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt hoe alles werkt.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:27

lailapri schreef:
Optie 3 aan de hand je pony gaan trainen. Het is niet dat je pony het niet wil maar ze kan het gewoon nog niet lichamelijk, ik stel daarom voor om haar aan de hand te gymnastiseren, werk aan de hand, longeren eventueel lange teugel maar er nog niet op dat maakt alles alleen maar moeilijker en heb je idd een slofteugel nodig om haar in de krul te krijgen. Oefen simpele dingen als naar links kijken en het hoofd rechthouden, naar rechts hetzelfde en het gaat niet om ver maar op goed. Als je dit afwisseld en haar niet dwingt maar vraagt (het makkelijkst is eerst op kaptoom met dus touwtje op haar neus) Zal ze waarschijnlijk zelf al wat losser worden en misschien wel al een soort van nageven/halststrekken tonen. Verder kun je oefingen doen als schouderbinnenwaarts op de volte (pb me hierover of vraag iemand die er ervaring mee heeft) hierbij moet je paard buigen in het lijf, maar wat sterker als in een gewone bocht. Het gewicht wordt beter over de benen verdeelt. HEt paard verzamelt iets en kantelt de bekken en wordt lenig van het uitstappen. Het binnenachterbeen wordt sterker door het ondertreden en je verbeter de motoriek en je paard wordt er beter voorwaarts neerwaarts van. aan de longeerlijn is het ook vooral werken aan ontspannen en voorwaarts neerwaarts, en zorgen dat je op vaste punten buiging naar binnen vraagt.

Maar even over het stijf, is je paard wel los daar? Is het bij de kaak? Zo ja zou je misschien eens op het gebit kunnen letten en eventueel een tandheelkundige laten kijken. En ga aub niet rijden met kneepjes en aangespannen kuiten enzo dus is gewoon in de krul trekken. Als je het al rijdend doet ga dan overgangen maken en werken aan de buiging dus veel wendingen. Je kunt ook onder zadel vragen in stilstand en dus echt vragen want trekken=spanning, of je pony naar links wil kijken zodat hij de ene kant moet aanspannen en de andere kant loslaten en dan naar rechts en dan weer het midden. Vergeet hierbij niet ook met je zit linker of rechterbuiging aan te geven.

Wat voor oefeningen zou je aan de hand kunnen doen, naast die gene die je al noemt? Wat je zegt over "naar links kijken en het hoofd rechthouden", dat snap ik niet helemaal. Als een paard naar links kijkt, dan moet het hoofd toch meedraaien, zou ik denken. Bedoel je dan dat het hoofd ook meedraait? Ik denk niet dat wij al toe zijn aan oefeningen als schouderbinnenwaarts. Zulke oefeningen kunnen toch niet als een paard niet in de juiste houding loopt? Los van dat, zegt mijn begeleiding dat mijn pony al moeite heeft met een volte rond rijden en ik denk dan dat schouderbinnenwaarts te hoog gegrepen is als een volte met moeite rond wordt. Laat staan schouderbinnenwaarts op een volte. Dat lijkt me meer een oefening voor in een iets later stadium. Het oefenen aan de hand vind ik echt wel een goed idee. De osteopaat heeft al een oefening hiervoor bedacht, maar wat afwisseling qua oefeningen is altijd goed. Het gedeelte van de hals waar ze last heeft, is niet bij de kaak, maar bij de schouder.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:42

superwoman schreef:
Narya schreef:
Daarover heb ik gisteren gesproken met onze begeleiding. Ze heeft twee voorstellen. Een is: mijn pony proberen aan de teugel te rijden door steeds om de beurt kneepjes links en rechts in de teugel te geven en mijn kuiten aan te spannen.

IMO is dit zagen. Ookal doe je het voorzichtig en gaat het hoofd niet heen en weer, het is niet correct om het paard zo aan de teugel te laten lopen.

Narya schreef:
Omdat ze mijn pony zelf gereden heeft en weet hoe moeilijk ze wil nageven, is voorstel nummer twee de slof. Daar heb ik zelf een beetje mijn twijfels bij, omdat ik er nog nooit mee gereden heb. Ik snap niet precies hoe zo'n slof werkt. Ik weet dat hij los hoort te hangen, maar ik snap niet het nut van het loshangende slof. De slof zou voorkomen dat het hoofd heel hoog kwam, maar hoe zorgt het er precies voor dat het paard een goede hoofdhouding aanneemt?

Ik heb er ook m'n twijfels bij of dat in dit geval gaat helpen. Wanneer de slof strak staat, wordt het hoofd naar beneden gedwongen (óók wanneer je niet correct van achter naar voren rijdt, dán krijg je dus in de krul trekken met hulp en dus niet over de rug) Wanneer de slof te los hangt doet hij niks, dat is fijn aan de slof dat je kunt afwisselen, máár dan moet je dus wel weten en voelen wanneer je 'm moet gebruiken (liefst niet en dan hangt hij dus los)
Op de "juiste lengte" zal het paard tegen de slof aan lopen wanneer hij het hoofd hoger wil houden dan de bedoeling, terwijl als hij z'n hoofd op de juiste plek heeft bijna geen inwerking geeft. Om de juiste lengte te vinden denk ik dat je redelijk ervaren moet zijn, je moet reageren op het paard om steeds de juiste lengte te nemen. 1 vaste lengte werkt imo niet. In stap moet hij 'n stuk losser als in draf of galop, wanneer het paard zich langer maakt, moet je meer drijven en misschien de slof korter nemen, terwijl het paard zich ook kan opkroppen (ookal is het heel licht) en dan moet hij dus ruimte krijgen.

Longeren met de slof kan wel handig zijn. Dan kun je ook zien hoe de slof inwerkt. Ook kun je de juiste spieren trainen voor je pony om het over de rug en aan de teugel te lopen makkelijker te maken.
Wanneer je érg voorzichtig bent met de slof, denk ik dat er weinig fout kan gaan. Begin heel losjes en kijk hoe je pony z'n rug gebruikt en hoever hij z'n achterbenen onder de massa zet.

Het aan de teugel rijden is niet ff snel te leren, dat moet je voelen en dat kost oefening.
Ik hou gewoon m'n handen stil. Je moet je paard naar je handen toe rijden en ook niet daarna bokkeren met je handen. Door een goede aanleuning zal het paard vanzelf zakken met het hoofd waarna je gelijk ontspant. (daarvoor zit er ook weinig spanning/druk op)

Imo zou een elastiek dan het fijnste hulpmiddel zijn, omdat die mee geeft. Natuurlijk nooit te strak doen.
Het blijft een hulpmiddel en dat heeft ook z'n nadeel, want hangen is vaak een extra resultaat.
(met logeren zou ik geen elastiek gebruiken, dat doe ik alleen bij jonge paarden die dan leren om een beetje druk in de mond te krijgen als ZIJ trekken. Het elastiek is vrij los en te zwak om ze in heen houding te dwingen.)
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt hoe alles werkt.

Hoe rijd jij een paard naar je handen toe? Dat dat klinkt heel mooi, maar wat doe je concreet? Verder begrijp ik niet hoe je met een slof kunt longeren. Normaal gesproken zou je twee paar teugels in je handen hebben. Het eerste paar teugels haal ik eraf bij het longeren, maar dan zit je nog steeds met de slof. Waar bind je zoiets vast? Het handigst zou zijn als iemand op de club zou weten hoe je met een slof longeert, maar ik heb het hier nog nooit iemand zien doen, dus ik betwijfel of iemand dat weet. Mijn verzorgpony is vroeger altijd met elastiek gereden en alles wat er vroeger is gebeurd, daar wordt niet zo graag naar terug gekeken. Ik weet echter dat er ergens op de club een elastiek moet zijn, dus ik ga het toch voorstellen. Het klinkt mij beter in de oren dan een slof, vooral omdat ik er zelf niet ervaren mee ben. Met een elastiek kan ik niet verschrikkelijk veel fout doen, zodra ik weet op welke lengte ik hem moet hebben. Ongetwijfeld zullen er op bokt wel foto's rondzwerven van op welke lengte het elastiek moet en anders kan ik altijd nog zelf de camera meenemen en wat foto's schieten van verschillende mogelijkheden Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:54

van een elastiek worden veel paardjes harder in de mond omdat ze lekker kunnen hangen, het geeft wel mee.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:05

Dus jij zou niet voor een elastiek gaan of zou je wel een elastiek gebruiken, maar met een oplossing voor het hangen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:10

ik zou hem niet gebruiken
er is geen duidelijke nee dus gaat je paard telkens een stapje verder als die iets moeilijk vind en wordt dus almaar harder in de mond.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:15

Jammer dat dingen niet zwart-wit zijn. Nu ben ik confused.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 00:09

tja paarden trainen is moeilijk maar weet wel dat wij erop willen rijden en het niet de keuze is van het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:45

lailapri schreef:
van een elastiek worden veel paardjes harder in de mond omdat ze lekker kunnen hangen, het geeft wel mee.

Een elastiek is zeker niet geweldig,dat is geen enkel hulpmiddel, maar imo ff het veiligste hulpmiddel.
Elk hulpmiddel vind ik dat je het met afwisseling moet gebruiken, dus niet elke dag.
Mijn ervaring is niet dat paarden er harder van in de mond werden!

"mijn" verzorgsters hebben ook een poosje met elastiek op mijn paarden gereden.
Belangrijk is om veel heel veel tempowisselingen te maken tegen en voorkomen van het hangen.
Ook belangrijk is dat je veel leert te voelen en daarop te reageren. Corrigeren gaat het makkelijkst en het snelst wanneer je het snel door heb en daar moet je je dus op concentreren. Zelf tempowisselingen maken houdt het paard scherp en daardoor zal hij niet snel zelf langzamer gaan lopen. Elastiek nooit te strak, dat is het enige wat je fout kunt doen. (elastiek kost maar een tientje geloof ik)

longeren met slof, daar kun je genoeg foto's op HAW vinden. Daarna kun je wel meer vragen stellen als dat nodig is.

Hoe ik naar m'n handen toe rij, tja ....
Paard goed aan je been rijden is "the key"dan met een stille maar meegaande hand buigt het paard vanzelf af.
Er zijn juist geen trucjes voor. Je juiste hoeveelheid (lichte!) druk op het juiste moment en op het juiste moment onspanning. Die lichte druk wanneer het paard z'n achterbenen lekker onder de massa zet en dus veel voorwaartse drang heeft (dus niet hard rennen, maar scherp is aan je been, dat hij rekent op elk moment dat jij wil versnellen of juist langzamer wil (op je zit). Net als lichtrijden voel je (of kun je voelen Haha! )wanneer je op het goede been zit, dat komt door oefening, daar is ook geen trucje voor.
Wat ook belangrijk is om bochten (ook hoeken van de bak) met wat stelling te rijden. Je houdt je binnenhand dus wat van de hals. Wat daarbij het meest mis gaat is dat ruiters de hand naar zich toe trekken en er dus meer druk op de binnenteugel ontstaat. Dan blokkeer je echt het paard! Dus hand van de hals, maar op zelfde hoogte en lijn houden als je buitenhand. Wanneer "alleen"de neus van je pony naar binnen komt, "kantelt" het hoofd van je pony en zul je wat meer druk moeten geven op je buitenhand. Elke druk die je geeft op de teugels moet lichte druk zijn en maar kort, dus geen seconden, maar korter. Je vraagt stelling en dan moet de meeste "druk" op je buitenhand staan. Je binnenhand kun je zelfs naar voren (richting de mond en krijg je dus een waslijntje in de teugel) doen om te testen of je paard netjes in de stelling blijft, terwijl je aanleuning houdt met je buitenhand. Dán doe je het goed.

blijft lastig om paardrijden op papier te doen Haha!

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:19

Hej! ik heb ook een klein probleempje.. Bloos
Mijn pony, loopt wel nageefelijk. maar doet haar hoofd omlaag en komt meteen weer omhoog dat is erg irritant. ik heb nu gister met een sterkere buitenhand gereden en dat werkte erg goed.. maar hebben jullie tips hoe ik haar beter laag kan houden in de middendraf. Kuss

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:26

ZwYzWyLoVeRr schreef:
Hej! ik heb ook een klein probleempje.. Bloos
Mijn pony, loopt wel nageefelijk. maar doet haar hoofd omlaag en komt meteen weer omhoog dat is erg irritant. ik heb nu gister met een sterkere buitenhand gereden en dat werkte erg goed.. maar hebben jullie tips hoe ik haar beter laag kan houden in de middendraf. Kuss

Aan de teugel rijden moet niet op druk.
Op het juiste moment een beetje weerstand geven en op het juiste moment ontspannen, meer is het niet.
Het paard/je pony geeft pas na op het moment dat jij ontspant,als hij wanneer jij ontspant z'n hoofd omhoog doet, geeft hij dus niet na!