Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:38

vreselijk om te zien jasmijn, maar het gebeurt nog steeds, weliswaar in iets andere setting...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:03

Anoniem schreef:
Beste Arie,
Ik heb even gegoogeld op het woord POLDERDRESSUUR want ik ken dat woord niet. En wat schetst mijn verbazing?
Ene Karel de Lange, alias Arie53 alias Anna42 heeft dit woord verzonnen en verkondigd overal, op een hoop forums, social media en de paardenbladen dat het wel erg slecht gesteld is met de POLDERDRESSUUR.
Dus beste Arie, de polderdressuur is volgens mijn informatie een door jouw bedachte term om alles wat de MODERNE dressuur (ook al zo'n verzonnen woord) is te verketteren. Helaas voor jou ga ik niet mee in deze discussie. Ik wil graag discussieren maar dan wel met iemand die een gelijke is en niet met een sorry dat ik het schrijf, een beroepszeiker.

Ik begrijp niet dat er voor mensen zoals jij een podium is. Je zult ongetwijfeld een aantal gelijken/eensgezinden kunnen vinden maar ik ben bang dat die op 2 handen te tellen zijn.

Ik heb geen tijd en zin om met jou deze onzinnige discussie aan te gaan.

Polderdressuur is een ander woord voor de 'sommige" huidige uitgevoerde oefeningen waarbij het voorbeen hoog zwaait, en het achterbeen achter blijft en zelfs in de draf beide achterbenen een moment van de grond is. Dat is volgens mij algemeen bekend al, die naam.
Biomechanisch klopt dit namelijk niet. (en je kan duizenden stills maken van de filmpjes, waarin de oefeningen NIET uitgevoerd worden volgens de reglementen van de FEI. Maar wel 1ste worden. :o
dragend achterbeen achter het bekken, weggedrukt bij de lendenen (knik)
Afbeelding
idem
Afbeelding
dit zegt genoeg
piaffe, niet uitgevoerd. maar toch kampioen.
Afbeelding

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:06

nombrado schreef:
waarbij het voorbeen hoog zwaait, en het achterbeen achter blijft

Dat zag ik nou ook steeds in die filmpjes van de Spaanse paarden die hier geplaatst worden. Heeft dus helemaal niets te maken met Polderdressuur!

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:26

nombrado schreef:
Anoniem schreef:
Nobrado, ik vind het jammer dat ik van jou alleen maar filmpjes te zien krijg van Iberische paarden. In mijn ogen zijn die Iberische paarden gemaakt voor het sluiten/verzamelen maar ik zie nog steeds geen enkel iberisch paard wat swingt. Alle gangen zijn zonder 'veer'. Ik denk dus dat deze iberische paarden uitermate geschikt zijn voor show/circus maar dat het niet voor niets is dat je ze zelden in de dressuur tegenkomt. De paarden komen elastisiteit te kort. Daarbij lopen zij vaak vanzelf in de krul en is het voor mij geen vergelijk met het rijden van een warmbloedpaard. Ik vergelijk de iberische paarden vaak met ponygangen. Een hoop gekrabbel maar zinder zweefmoment en zonder swung en afdruk.

Vind je dat ook van fuego?
http://www.youtube.com/watch?v=VjZGov3i70A

Mijn favoriet Juan en Fuego

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:00

jasmijn78 schreef:
Het is maar wat je ideaal is. Mijn ideaal rijdt wel in de int. gp ring. In andere hoeken heb ik ze nog niet gevonden.
Het is voor jou jammer dat je die voortschrijdende inzichten mist. Gemiste kans voor je ontwikkeling als ruiter. Alles wat jouw geliefde Ome Nuno deed was ook niet altijd je-van-het. Of wordt jij wel warm van het onderstaande filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=BChB2ya8ihY

Godzijdank zijn dit gelukkig iig bij sportruiters geen geaccepteerde praktijken. Gevalletje van een dansende beer op een hete plaat.

Jasmijn, wie is dan wel je ideaal?

Dat filmpje van Nuno, lijkt mij gewoon een paard dat ze de piaffe aanleren, in de Spaanse rijschool gebeurt/gebeurde het volgens mij ook op die manier (vandaar die 2 pilaren). Ze gaan volgens mij iets te lang door, maar ik zie nergens agressie of zo, het paard is natuurlijk nog zoekende, maar heb er niet direct een slecht gevoel bij. Eerst had ik iets van: paard vastbinden aan het bit zou ik niet direct doen, ik zou eerder bijv. op kaptoom gaan werken, maar anderzijds, is een gewoon bit, en hoeveel mensen zijn er niet die hun paard vastzetten aan het bit (met bijzets e.d)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:39

Juist HWN, Je kunt over elke stroming wel wat zeggen. Academisch is niet heilig en klassiek is niet heilig. Dat zien we duidelijk terug in de filmpjes hier.
Ik houd er helemaal niet van om een paard aan de voorkant vast te binden met een bijzet, slof of tussen de pilaren. Wanneer je door training samen met je paard je steeds verder ontwikkelt komt die piaffe ook. Een klein beetje bijtikken vind ik geen probleem maar ik vind niet dat het kan om een paard aan de voorkant op te knopen.
Dus denk ik dat we wel kunnen concluderen dat het enige wat goed is, met respect je paard rijden. Ik geloof niet in een bepaalde stroming maar ik geloof enkel in goed paardrijden. Bij het ene paard kan pak je wat mee van het klassieke en bij het andere zal het een keer iets academisch of moderns zijn. Zolang dat we met respect en zonder veel dwang op ons paard gaan zitten zijn er alleen maar winnaars.
Ik vind het jammer dat er op bokt zoveel moraalridders zijn. Het is zo makkelijk wijzen naar een ander. Ik denk dat je je beter kan onderscheiden door een ander niet de grond in te trappen maar zelf het goede voorbeeld te geven. Want goed voorbeeld doet volgen.
Vanuit een boekje zul je nooit goed leren paardrijden. natuurlijk hoort de theoretische kennis er wel bij maar ik denk dat praktijkervaring veel belangrijker is. Voelen wat er onder je gebeurd. En kilometers maken want je bent immers nooit uitgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:51

nombrado schreef:
Polderdressuur is een ander woord voor de 'sommige" huidige uitgevoerde oefeningen waarbij het voorbeen hoog zwaait, en het achterbeen achter blijft en zelfs in de draf beide achterbenen een moment van de grond is. Dat is volgens mij algemeen bekend al, die naam.
Biomechanisch klopt dit namelijk niet. (en je kan duizenden stills maken van de filmpjes, waarin de oefeningen NIET uitgevoerd worden volgens de reglementen van de FEI. Maar wel 1ste worden. :o

Als Arie zo druk is met regeltjes en alles tot de letter nauwkeurig wil hebben dan zou het toch wel handig zijn als hij in zijn betoog de juiste benamingen noemt en niet zelf verzonnen woorden er tussen gooit. Dit is verwarrend. Het woord polderdressuur is nergens in de boeken te vinden nml. Ik merk dat hij wel meer vreemde eigen benamingen gebruikt zoals het evenwichtsmodel. Ook dat woord bestaat niet maar is door Arie zelf verzonnen. Ik denk dat hij daarmee bedoeld een paard dat in evenwicht gaat of een paard dat correct gebouwd is.
Wat betreft de foto's die jij plaatst van Anky op Salinero en van Adelinde op Parzival kunnen we denk ik wel concluderen dat deze oefeningen niet correct gereden zijn. Dat heet gewoon slecht gereden of slecht uitgevoerd maar heeft met polderdressuur niet te maken. Dat woord komt namelijk in de dikke van Dalen niet voor en brengt alleen maar verwarring.

Het blijkt maar weer dat wanneer iemand niet uit de boeken citeert het best wel moeilijk is om met eigen bewoordingen te zeggen wat je bedoeld.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:50

Anoniem schreef:
Ene Karel de Lange, alias Arie53 alias Anna42 ...........

Even voor mijn beeld. Karel is toch van het evenwichtsmodel? Heeft nu ook zijn eigen stamboek opgericht?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:56

setteke schreef:
nombrado schreef:
waarbij het voorbeen hoog zwaait, en het achterbeen achter blijft

Dat zag ik nou ook steeds in die filmpjes van de Spaanse paarden die hier geplaatst worden. Heeft dus helemaal niets te maken met Polderdressuur!

dan heb je niet goed gekeken :+
sommige paarden hebben kniehef, wil niet zeggen over de beweging
sommige hebben dat van nature niet en het wordt erin gereden.
Je kan dit namelijk zelf bij minder heffende paarden erin rijden.
en dat kan door het paard heftig diep alle kanten te laten inbuigen (LDR/ROLLKUR) (en de knik achter het bekken en achterbeen die daardoor ontstaat maar te laten voor wat het is)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:57

Anoniem schreef:
Wat betreft de foto's die jij plaatst van Anky op Salinero en van Adelinde op Parzival kunnen we denk ik wel concluderen dat deze oefeningen niet correct gereden zijn. Dat heet gewoon slecht gereden of slecht uitgevoerd maar heeft met polderdressuur niet te maken.

En blijkt maar weer dat niet alle onderdelen van een proef niet 100% hoeft te worden uitgevoerd om kampioen te kunnen worden. Niemand is perfect.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:01

Anoniem schreef:
. Dat woord komt namelijk in de dikke van Dalen niet voor en brengt alleen maar verwarring.

Het blijkt maar weer dat wanneer iemand niet uit de boeken citeert het best wel moeilijk is om met eigen bewoordingen te zeggen wat je bedoeld.

haha, ik schoot hier wel van in de lach.
het merendeel van de uitdrukkingen in de paardentaal is niet in de dikke van dalen te vinden.
aan het bit, achter de teugel, over 4 benen, aan de teugel, 4 kant, LDR rollkur :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:08

nombrado schreef:
Je kan dit namelijk zelf bij minder heffende paarden erin rijden.
en dat kan door het paard heftig diep alle kanten te laten inbuigen (LDR/ROLLKUR) (en de knik achter het bekken en achterbeen die daardoor ontstaat maar te laten voor wat het is)

Sorry hoor Nombrado. Dit is echt onzin. Misschien dat minder geoefende ruiters/amazones hun paard de grond inboren maar dat zie ik met professionele ruiters niet gebeuren. Besides je rijdt meer voorbeen er echt niet in door LDR nocht door Rollkur.

Weet je hoe menners de tuigbenen meer knieactie laten krijgen? Door gewichten aan de voorbenen (kootholten). Soort bodybuilden door gewichtheffen. Gaat het gewicht eraf zal het voorbeen hoger komen.
Volgens mij gebeurt dit in de dressuursport ook. Net zoals de Nuno methode voor piafferen weliswaar iet iets andere setting nog steeds gebeurt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:09

Babootje schreef:
En blijkt maar weer dat niet alle onderdelen van een proef niet 100% hoeft te worden uitgevoerd om kampioen te kunnen worden. Niemand is perfect.

Het jammerde is dat het niet beoordeeld wordt als een fout of met mindere punten. Men kijkt alleen nog maar naar het spectaculaire voorbeen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:14

nombrado schreef:
Anoniem schreef:
. Dat woord komt namelijk in de dikke van Dalen niet voor en brengt alleen maar verwarring.

haha, ik schoot hier wel van in de lach.
het merendeel van de uitdrukkingen in de paardentaal is niet in de dikke van dalen te vinden.
aan het bit, achter de teugel, over 4 benen, aan de teugel, 4 kant, LDR rollkur :)

Polderdressuur is geen uitdrukking maar een woord en in de Van Dalen niet te vinden.
"aan" "het" "bit" "achter" "de" "teugel" "over" "vier" "benen" "vierkant" "laag" "diep" "rond" zijn woorden die je wel degelijk allemaal in de Van Dale terug kunt vinden. Rollkur denk ik niet, maar is natuurlijk ook geen Nederlands woord.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:16

Vera schreef:
Babootje schreef:

Het jammerde is dat het niet beoordeeld wordt als een fout of met mindere punten. Men kijkt alleen nog maar naar het spectaculaire voorbeen.

Een fout wordt wel degelijk al een fout of met mindere punten beoordeeld. Maar als de andere onderdelen goed zijn dat haalt dat het overall weer omhoog. Daarom is een gereden percentage van bijvoorbeeld 80% al voldoende om de OS te kunnen winnen.

Vera

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:29

Als een hoog voorbeen met een traag achterbeen en een weggedrukte rug slechter beoordeeld zouden worden dan zal er geen topruiter meer zijn die dit standaard zo uitvoert.
Nu zie je niet anders meer dus dat zegt genoeg over de wijze van beoordeling, lijkt mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:01

Vera schreef:
Nu zie je niet anders meer dus dat zegt genoeg over de wijze van beoordeling, lijkt mij.

Sorry, ben ik niet met je eens.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:09

Vera schreef:
Als een hoog voorbeen met een traag achterbeen en een weggedrukte rug slechter beoordeeld zouden worden dan zal er geen topruiter meer zijn die dit standaard zo uitvoert.

Een traag achterbeen met een hoog voorbeen betekent ook een traag voorbeen! Anders is immers geen takt! Wat een traag achterbeen in feite werkelijk is, is een niet dalende achterhand met een matig gebogen achterbeen dat niet onder het midden van de massa kan worden geplaatst waardoor het totale gewicht niet in balans kan worden verplaatst.

Staat ook niet in de dikke Van Dalen!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:12

Anoniem schreef:
Beste Arie,
Ik heb even gegoogeld op het woord POLDERDRESSUUR want ik ken dat woord niet. En wat schetst mijn verbazing?
Ene Karel de Lange, alias Arie53 alias Anna42 heeft dit woord verzonnen en verkondigd overal, op een hoop forums, social media en de paardenbladen dat het wel erg slecht gesteld is met de POLDERDRESSUUR.
Dus beste Arie, de polderdressuur is volgens mijn informatie een door jouw bedachte term om alles wat de MODERNE dressuur (ook al zo'n verzonnen woord) is te verketteren. Helaas voor jou ga ik niet mee in deze discussie. Ik wil graag discussieren maar dan wel met iemand die een gelijke is en niet met een sorry dat ik het schrijf, een beroepszeiker.

Ik begrijp niet dat er voor mensen zoals jij een podium is. Je zult ongetwijfeld een aantal gelijken/eensgezinden kunnen vinden maar ik ben bang dat die op 2 handen te tellen zijn.

Ik heb geen tijd en zin om met jou deze onzinnige discussie aan te gaan.

Geef eens een definitie van een in balansgaand paard.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:32

Arie, dat bedoel ik. Natuurlijk is het achterbeen niet traag maar is het een uitdrukking die veel gebruikt wordt om in twee woorden aan te geven wat jij in een lange tekst omschrijft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:54

Zou traag achterbeen kunnen staan voor niet actief achterbeen, dus onvoldoende impuls?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:59

Simpelman schreef:
Zou traag achterbeen kunnen staan voor niet actief achterbeen, dus onvoldoende impuls?

Dat natuurlijk, in combinatie met de achterhand die niet zakt (achterbenen blijven letterlijk 'achter').

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:13

Simpelman schreef:

Inactief is altijd zonder voldoende buiging. Uit een sterke buiging, die overigens niets met snelheid van doen heeft, volgt een grote opening (= kracht) van de gewrichten waardoor de passen meer verruimd of verheven kunnen worden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:17

Citaat:
Ik denk dat hij daarmee bedoeld een paard dat in evenwicht gaat of een paard dat correct gebouwd is.

Correct gebouwd is het evenwichtsmodel die vervolgens het paard in staat stelt om in balans het gewicht te kunnen verplaatsen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:19

arie53 schreef:
Staat ook niet in de dikke Van Dalen!

:+