Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:06

vandaag heerlijk genoten van t zonnetje, zalig gereden, grote vos liep fijn. iemand op stal heeft fotos gemaakt ik zal zien of ik ze binnenkort post [heb ze zelf nog niet gezien]
zaterdag was er een bokker bij me op stal,ze leest mee op dit topic en had me een pb gestuurd, ze heeft op de merrie les gehad, was erg leuk om iemand te laten ervaren wat er gebeurd als paard precies reageerd op wat jij doet :D in ene loopt je paard scheef :? of als je in galop naar de draf wil en je hebt in ene een wissel :?
leuk om weer s iemand zo bewust te laten worden en dat ze het ook echt doorkrijgen hoe we eigenlijk snel teveel of te sterk doen

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:19

Zo gisteren heerlijk genoten van de zon.
Suuske had ik zaterdag gereden... tenminste... ff laten uitrazen. Ze was zwaar gefrustreerd dat ze neit op het land kon. Ze was sjagarijnig en ik zat erop en dacht... >;) hier moet ik niets mee willen.
Heb haar toen lekker lang gegeven en ben gaan draven in een lekker tempo.. toen haar iets meer opgepakt maar nog steeds een hoog tempo, zowel in stap als draf. Beetje voltes gedaan en toen naar de galop.... leek roadrunner wel :roll: Dus hup ... jij wil hard... prima maar dan wel vanachteren... dus ff paar keer ophouding... goed achter erbij laten zetten en knallen maar. Toen de remmen test gedaan... remmen... weg... remmen weg... remmen weg.... remmen remmen... niet luisteren dan maar middels het hek stoppen ~~}> Op een gegeven moment kon ik echt met diep zitten, uitademen en benen lang al remmen. Kuikentjes plat knijpen was niet nodig. en het gave was ook dat toen ik weg draafde van achteren ( tenmiste.. genoeg voor nu) gaf ik galop hulp... en na 2 passen draf vanuit halt zat ze in keurige galop *\o/* grappig dat ze zo voor been werd en zo opletten. Ze wilde niet normaal rustig draven maar toch hadden we goede workout... lekker aktief.

Gisteren vroeg gereden "correcte training" en toen mocht ze lekker naar buiten. Dus kon ik ook lekker gaan genieten van het zonnetje.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:27

Gaaf KT ... ben benieuwd naar je foto's....
vosje is :9 zeker volgens suusje

Safiera ... goed dat je een steunpunt had die je af en toe streng toe sprak. Zo kan je ervaren dat het "enge" voorbij gaat.
veel doen... geeft gevoel van vertrouwen terug. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:48

Gaaf KT :j

Klinkt als een fijne rit Safiera! En goed dat je door hebt gezet :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:55

heb je goed gedaan sabm! als je paard zo een dag heeft [en suus zal ze vaker hebben :P ] is dit de manier om te rijden: niet begrenzen maar vooruit! laat haar dr energie maar kwijtraken en dan ga je heel rustig in dat tempo werken naar controle, teveel terug in ene geeft spanning [boosheid van suus] dus beetje bij beetje. anders krijg je dat idee van de snelkookpan met teveel druk erin die op onploffen staat -weet je nog?
safiera komt hier binnenkort ook s heen en er is geen beter paard om te voelen wat je paard doet als je spant of onstpant als mn merrie, hoop dat dat jou helpen gaat :j
woensdag kan gewoon doorgaan hoor sab, ik geloof dat alles wel ok is nu.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:58

Fijn... volgens mij is het ergste idd geweest. Las dat van de 30 plekken waar test is afgenomen ivm twijfel het allemaal niet rhino was. Dus heb er weer vertrouwen in om op pad te gaan. Ik ben benieuwd hoor naar welke wow. Ik merkte met het voorwaarts rijden (en dus grotere bewegingen van suus) echt dat mijn zadel mij ook in de weg zit hahahahaha. Ben benieuwd...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:02

ja hoor ,er gaan al een heleboel wedstrijden per dit weekend weer door las ik. en de knhs zal vandaag een nieuwsbericht uitgeven ,daar verwacht ik van dat ze alles weer veilig genoeg verwachten.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:20

mooi.. genoeg gedoe geweest.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:21

haha ja , die onzinnige paniek van sommigen :roll: :x :roll:

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:44

Suus heeft trouwens weer wat nieuws. Als ik haar schouder bij wil plaatsen.. dus middels been meer naar voren ff aanraken... schiet ze scheef vooruit.. met als gevolg dat ik uit balans ben... en het lastig vind haar op te vangen... draakje ^) Ze is mij veel te slim eigenlijk.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:06

hoi dames
ben even niet geweest, ziek kindje thuis dus erg druk.
Ik heb vandaag even gereden en manlief bereid gevonden om wat foto's te nemen.
Ik loop er de laatste tijd tegenaan dat hij zo moeilijk wil ontspannen als ik hem meer opricht. Heeft iemand hier misschien nog wat tips voor?

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:27

ja het beeld wat ik hier zie is nog behhorlijk hoog in het kruis en laag in de schouder- dus op de voorhand.
vanuit dit beeld kun je niet oprichten. paard zal eerst horizontaal in evenwicht moeten komen. ga je hier later nog meer over vertellen. ga nu eerst in mn eigen zandbak spelen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:28

En ik wilde vragen hoe je dat doet "oprichten"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:29

Jawel. De achterhand eronder rijden, ipv het hoofd omhoog te trekken.
Wat jij laat zien, is imo geen oprichting, oprichting is dat een paard zichzelf steeds meer gaat dragen, en letterlijk omhoog komt met de voorhand, en steeds meer gewicht op de achterhand pakt, en dat zie ik hier helemaal niet terug.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:41

haha jk, dat wil jij helemaal niet, jij hebt een quartje, die mot met de kop omlaag!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:43

Eens met Yamcha, eerst die achterhand er meer bij, als hij daar sterker wordt pas aan oprichten gaan denken. Als ik je foto zo zie zou ik je adviseren om veel meer lengte in de hals te rijden. Ruime gangen zeg! En niet bang voor vrachtwagens zo te zien? :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:49

knollentuin schreef:
haha jk, dat wil jij helemaal niet, jij hebt een quartje, die mot met de kop omlaag!

^)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:52

justkid schreef:
knollentuin schreef:

^)

Ik vind dat mooi! Netjes achterhand eronder en hals laten zakken. Lekker oprekken :+:

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:59

Afbeelding

Kid heeft van zichzelf al een lage hals :P
Ze is hier trouwens wel enorm dik zie ik :oo
zo ziet ze er nu echt niet meer uit hoor

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:00

Knap dng :+: Wat is nu de gewenste halshoogte bij western?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:01

die tong is zeker voor mij? :P hier een terug

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:04

Nou wel zo'n beetje als ze hem nu heeft of nog wat lager :D

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:18

Deze foto was nog van het begin van het rijden vandaag. Normaal gesproken rijdt ik eigenlijk het merendeel van mijn training lang/laag en erg gefocust op het 'voor het been zijn'. Dit gaat naar mijn idee (en van mijn instructeur) erg goed. Nu zijn we dus bezig met het tempo wat terug te nemen (zoveel mogelijk via mijn zithulpen) maar wel scherp te houden van achter zodat we kunnen proberen om het wat hoger in te stellen, maar dan krijgen we dus dit! Heb komende donderdag weer les (gelukkig) maar wilde toch al om wat tips vragen.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:20

@ Imre: Sinds kort gelukkig niet zo bang meer voor vrachtwagens! was eerst echt een drama

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:22

Hier last van een dipje,vorige week les gehad en ben nog niet helemaal thuis of ik me er in kan vinden..
Timo loopt er niet fijner door,hij gaat met zijn koppie de lucht in zodra ik de teugels korter neem.Niet constant met zijn hoofd omhoog,maar gooid hem in de lucht en weer terug.Niet continu gelukkig,maar voelt niet fijn.Ik heb er een filmpje van maar niet geupload.Is het dan zo wennen/zoeken dat ik nu iets van hem vraag???Ik moet actiever gaan rijden,nu lift ik mee (?)
Sporen/drijven jullie constant aan?heb ik nu zo'n verkeerd beeld dat ik juist wil dat hij op een enkel hulp iets inzet en dat volhoud tot ik iets anders vraag?
Ik kan het gevoelsmatig niet zo goed uitleggen denk ik..lastig hoor,zoekende zijn.
A.s. woensdag een dubbele longe les,eens kijken of ik hiermee wat verbetering kan krijgen.