[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim_dura

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:56

Ik vind de uitleg van babootje wel duidelijk, alleen er worden nu tegenstrijdige dingen verteld en nu snap ik niets meer van :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:19

kim_dura schreef:
Ik vind de uitleg van babootje wel duidelijk, alleen er worden nu tegenstrijdige dingen verteld en nu snap ik niets meer van :D

wat vind je precies tegentstijdig?

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:15

Babootje schreef:
Ik begrijp Ponyloveee wel en ook de instructie die ze krijgt. Je mag best je zachte kneepjes geven hoor, als je er maar voor zorgt dat de motor achter "aan" is. Daar kan je voor zorgen door je pony goed te laten reageren op je been. Met "kneepjes" geven trek je je paard echt niet "in de krul", daar moet je nl. voor trekken. Je paard "aan de teugel" rijden heeft te maken met het (ontwikkelen) van ruitergevoel. Dan moet je ook wel eens iets doen, om vervolgens te voelen wat er gebeurt. In ieder geval goed dat je instructie hebt.

ja, ik denk ook dat je gewoon lekker moet zitten, en ontspannen en dan komt die krul vanzelf, en idd moet de motor achteraan, enn even iets anders, mijn zadel past niet meer op me pown, weet iemand of een veelzijdigheid naar dresuur fijn is, ik heb nu dresuur.

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:18

superwoman schreef:
Babootje schreef:
Ik begrijp Ponyloveee wel en ook de instructie die ze krijgt. Je mag best je zachte kneepjes geven hoor, als je er maar voor zorgt dat de motor achter "aan" is. Daar kan je voor zorgen door je pony goed te laten reageren op je been. Met "kneepjes" geven trek je je paard echt niet "in de krul", daar moet je nl. voor trekken. Je paard "aan de teugel" rijden heeft te maken met het (ontwikkelen) van ruitergevoel. Dan moet je ook wel eens iets doen, om vervolgens te voelen wat er gebeurt. In ieder geval goed dat je instructie hebt.

Daar ben ik het niet mee eens. Elke hulp moet effect hebben en wanneer je kneepjes blijft geven om iets voor elkaar te krijgen,doe je het niet goed. Net als been geven,doe je dat teveel,dan komt de hulp niet meer aan en gaat hij echt niet beter lopen. Een x een kneepje kan wel,maar wel op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid "druk"imo is het geen hulp om je paard aan de teugel te krijgen.....

ja, ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dit allemaal zo moeilijk uit te leggen, want dit is hoe ik het geleerd krijg, maar dat komt omdat mijn motor achter het gewoon goed doet, omdat ik dat goed bijhoud, wat ik goed moet oefenen is om bij het losrijden het hoofd not lager te krijgen, waardoor m'n pony met haar neus bijna in het zand gaat, dus dat moet ik leren met die kneepjes, en iedereen moet weer iets anders leren, maarrr.... ik weet wel zeker dat hoe ik het bedoel (zo komt het misschien niet over) goed is, want ik krijg wel van een hele goede privéinstructrice les, maar ook iedereen krijgt op een andere manier les, de een rijd los met de handen uit elkaar, de ander gewoon met de handen naast elkaar boven de schoft...

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:21

superwoman schreef:
Ponyloveeee: het is natuurlijk niet erg om niet alles te weten en het is ook leuk om te leren. Echter is het verstandig omm eerst veel te lezen voor je iets neerzet zoals je in dit topic heb gedaan. In dit topic staat namelijk al vaak omschreven waarom en wat je beter wel en niet kunt doen...

ja, klopt maar ik vind het heel moeilijk om het aan iemand uit te leggen, (zie: wat ik uitleg in m'n laatste reactie:)

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:25

[/quote]

Wanneer de ruiter steeds kneepjes geeft, zal het paard eerder een weg zoeken om dat te ontwijken (in de krul) , dan om de hand te volgen.[/quote]

Dit betekent natuurlijk niet dat de ruiter kneepjes moet BLIJVEN geven als het paard de hand volgt. Daarom instructie.[/quote]

Dat is iniedergeval HELEMAAL WAAR, je moet je paard wel een beloning geven als het goed gaat, en die beloning is dus om te stoppen met kneepjes: goed is goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:29

ponyloveee schreef:
ja, ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dit allemaal zo moeilijk uit te leggen, want dit is hoe ik het geleerd krijg, maar dat komt omdat mijn motor achter het gewoon goed doet, omdat ik dat goed bijhoud, wat ik goed moet oefenen is om bij het losrijden het hoofd not lager te krijgen, waardoor m'n pony met haar neus bijna in het zand gaat, dus dat moet ik leren met die kneepjes, en iedereen moet weer iets anders leren, maarrr.... ik weet wel zeker dat hoe ik het bedoel (zo komt het misschien niet over) goed is, want ik krijg wel van een hele goede privéinstructrice les, maar ook iedereen krijgt op een andere manier les, de een rijd los met de handen uit elkaar, de ander gewoon met de handen naast elkaar boven de schoft...

meer lezen is een manier om zelf beter uitleg te kunnen geven. Echter hoef je het (hier) toch ook helemaal niet uit te leggen?
Je schrijft dat je prive-instructrice zo goed is, maar weet je dat wel zeker? (ik zeg niet dat dat niet zo is!) Zoals je schrijft zijn er instructeurs die op een andere manier lesgeven, dus wie is de beste?
imo is het beste om te blijven lezen en door die kennis je eigen plan te trekken. Dus wat voor jou en je gevoel logisch is en een instructeur nemen die daar op aan sluit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:34

ponyloveee schreef:
Dat is iniedergeval HELEMAAL WAAR, je moet je paard wel een beloning geven als het goed gaat, en die beloning is dus om te stoppen met kneepjes: goed is goed.

Nu komt het over alsof het paard in een krul moet gaan lopen om aan de kneepjes te ontkomen.
Dát is nu net niet de bedoeling.
Het gaat niet om de krul :n

waarom zou het paard je hand gaan volgen als de ruiterhand steeds achter elkaar ophoudinkjes maakt?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:54

superwoman schreef:
kim_dura schreef:

Jullie uitleg :)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:23

Een stijf paard zal niet ontspannen kunnen en willen nageven. Je kunt het loswerken door regelmatig te longeren met bijzethulp. Ook kun je tijdens het rijden (dit doe ik standaard tijdens het inrijden) veel 'lang en laag' rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:58

kim_dura schreef:
superwoman schreef:

Jullie uitleg :)

Wat precies?
Ik snap babootje wel,maar ben het op enkele punten niet met haar eens,maar op andere punten wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:04

laurajoy15 schreef:
Een stijf paard zal niet ontspannen kunnen en willen nageven. Je kunt het loswerken door regelmatig te longeren met bijzethulp. Ook kun je tijdens het rijden (dit doe ik standaard tijdens het inrijden) veel 'lang en laag' rijden.

Idd. Stijf en onbedoeld vastgereden paarden die ook in een houding zijn gaan lopen als bescherming tegen de onbedoelde hulpen van de ruiter. Wanneer je onbedoeld je nog geen goede verbinding hebt,zal het paard minder gevoelig worden en dus ook niet direct reageerd op goede hulpen van de ruiter. Door goed te longeren met " bijzet merkt het paard ook dat die manier fijn loopt en zal losser worden.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:10

Babootje schreef:
kim_dura schreef:
@babootje
Dus ik moet het paard eerst begrenzen? Ook meer been erbij dan?

superwoman schreef:
Nee,je moet het paard eerst correct aan je been hebben. eerst van achter,dan met de juiste verbinding komt de hals vanzelf. Het begrenzen is weer een stap verder.
Altijd van achter naar voren rijden en dus nooit teveel aan de voorkant doen.

Hoezo begrenzen is een stap verder? Zonder te begrenzen krijg je toch nooit verbinding? Zo simpel is het wel: je stopt er energie in (drijvende hulpen zit en/of zit en been), die houd je aan de voorkant vervolgens tegen, door je handen te sluiten zodat de energie weer terugvloeit naar de achterbenen ......
....... Voor een grotere verzameling vraag je gewoon meer en meer verbinding; het mag duidelijk zijn dat een paard daar ook de kracht voor moet hebben.

Dit bijvoorbeeld :D

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:13

Vandaag was ze wat schrikkerig en kijkerig, ze was moeilijk te ontspannen, maar met veel voltes en schijnovergangen enz. Werd ze al wat losser. :)
Alleen wat ik me afvraag... Hoe doen jullie het als je paard bijvoorbeeld schrikt? Druk je hem dan juist de hoek in, of iedere keer een stukje meer? Want als ze gespannen zijn willen ze niet makkelijk nageeflijk rijden,

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:26

kim_dura schreef:
Dit bijvoorbeeld :D

aanleuning/verbinding is begrenzen. Maar ik vind dat woord zo zwaar,net alsof je het paard moet tegen houden.
Daarbij is imo het woord aanleuning al voldoende.
Wanneer je naar de verzameling gaat, wordt je aanleuning wat zwaarder en heb je het wel meer over begrenzen van de energie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:31

kim_dura schreef:
Vandaag was ze wat schrikkerig en kijkerig, ze was moeilijk te ontspannen, maar met veel voltes en schijnovergangen enz. Werd ze al wat losser. :)
Alleen wat ik me afvraag... Hoe doen jullie het als je paard bijvoorbeeld schrikt? Druk je hem dan juist de hoek in, of iedere keer een stukje meer? Want als ze gespannen zijn willen ze niet makkelijk nageeflijk rijden,

hangt imo af van het niveau van de ruiter. Als iets niet lukt, doe je het niet goed en moet je een andere weg zoeken.
Dus wanneer het paard gespannen wordt en niet meer na wil geven, raad ik aan om dat eerst op te lossen en dan weer stukje bij beetje de hoek in te rijden.
Probeer vooral goed te voelen wanneer het paard gaat spannen, zodat je de schrikreactie voor bent. desnoods rij je een andere oefening in, zodra je wat denkt te voelen. Dan bepaal jij de houding van het lichaam van het paard, ipv dat je afwacht en toch net te laat reageerd.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:57

Oke! Ik had haar ook beetje bij beetje in de hoek geleid, en in galop was ze daarna al lekker los. Maar het lijkt wel of ze in galop het makkelijker vind om te ontspannen, en dus na te geven :? Is het dan niet makkkelijker voor haar om bijvoorbeeld aan het begin na het losstappen dat je even een stukje galop gaat? Of is dat juist niet handig?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:47

kim_dura schreef:
Oke! Ik had haar ook beetje bij beetje in de hoek geleid, en in galop was ze daarna al lekker los. Maar het lijkt wel of ze in galop het makkelijker vind om te ontspannen, en dus na te geven :? Is het dan niet makkkelijker voor haar om bijvoorbeeld aan het begin na het losstappen dat je even een stukje galop gaat? Of is dat juist niet handig?

als der spieren warm zijn, mag je best galoperen als dat voor jullie werkt.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:30

Oke :)

casapret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:15

Ik heb geleerd dat je alleen kneepjes mag geven om de aandacht van je paard bij jou te houden om te zirgen dat gij niet afgeleid word

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:16

Ik kom hier even binnenvallen. :Y)
kim_dura schreef:

Mijn oude paardje liet ik inderdaad ook altijd even ontspannen (galopperen of soms juist rustig stappen) voordat ik haar nageeflijk vroeg. Dit werkte voor mij en mijn paard altijd heel goed, dus ik raad je zeker aan dit te proberen.

EDIT: Natuurlijk moeten inderdaad eerst haar spieren warm zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:24

Maar nagevelijkheid vraag je niet.
Dat krijg je door goed rijden.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:51

Nee, dat wil.ik er ook niet mee bereiken maar wel dat mn paardje lekker los word en daarna gewoon rijden, zodat ze ontspannener is en ze vanzelf loopt :)

Lotte_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:46

Ik heb ook een vraag, ik rijd op een manege paard en als het paard zich gaat ontspannen en dus nagefelijk gaat lopen gaat die met zijn hoofd schudden terwijl ik mijn handen niet vast zet ofzo, iemand tips?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:48

Hoe bedoel je dan gaat hij met zijn hoofd schudden? Kun je iets beter uitleggen wat er dan gebeurt?