Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:38

Nou, als iemand aan huis kan komen heb ik daar geen trailer voor nodig :+
Maar inderdaad, het is een klap geld. En dat heb ik nu gewoon niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:53

*valt binnen en is niet bijgelezen*

Qua trailercursus heb ik hele goede ervaringen het 't Balingehof :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:14

Ohoh Apple >;)

*raapt Apple op*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:15

:))

Yamcha >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:18

:))

Het balingehof schijnt idd heel goed te zijn, maar da's wel heel ver bij Amanda vandaan, dan moet ze daar alsnog met de trailer naartoe, en dat gaat 'm niet worden, denk ik zo :))

Jammer dat de probleempaarden voor HE al gekozen zijn :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:20

't Balingehof komt ook aan huis :-)

Ik heb dat indertijd ook geregeld, toen gaven ze een clinic ergens in de buurt en hebben na de clinic op de terugweg even ons op weg geholpen.
Was niet eens zo schrikbarend duur omdat ze er toch al waren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:21

Oh, dat is dan wel een goed idee! :D

Waar Bokt al niet goed voor is, hè?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:23

@Amanda: heb je niet iemand in je omgeving die gewoon ehm, 'handig' is met paarden.
Als mijn paard niet op de trailer zou willen, zou mijn eerste actie in elk geval geen dure trailercursus zijn, maar er een kennis bij halen die handig is. Met een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen ben je dan vaak al een heel eind.
Want dat soort bedrijven (het is hun goed recht) verdienen uiteindelijk geld omdat zij weten hoe je met een paard communiceert. Het is natuurlijk knap dat ze dat kunnen, maar ze hebben heus de waarheid niet in pacht/zijn echt niet de enigen die dat kunnen.

Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal geprobeerd hebt, waar het precies aan schort en of je handige mensen in je omgeving hebt, maar just in case...als je die optie over het hoofd had gezien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:25

Volgens mij komt mijn instructeur ook iets zuidelijker dan Knollentuin, maar dan nog waarschijnlijk niet in de buurt van Amanda :\

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:27

ben ik helemaal met rhys eens.. ik schrik ervan wat de trailerdames durven vragen aan wanhopige paardeneigenaren..wat is precies het probleem amanda? en het is ook lastig oefenen als je niet zelf een trailer hebt staan..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:28

nee dat geloof ik ook niet ,plus dat ie bst duurder is en ik weet dat ie behoorlijk overbezet is, hij plaatst al leerlingen naar mij door vanwege er gewoonweg niet aan toe komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:30

knollentuin schreef:
ben ik helemaal met rhys eens.. ik schrik ervan wat de trailerdames durven vragen aan wanhopige paardeneigenaren..wat is precies het probleem amanda? en het is ook lastig oefenen als je niet zelf een trailer hebt staan..
Dat sowieso, maar dat moet wel te regelen zijn, lijkt me, er is vast wel íemand in de buurt met een trailer, toch?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:11

Suus deed ook slecht trailerladen. Meestal niet eens in de buurt van de klep komen.
Ben gaan oefenen. Trailer neerzetten en er op lopen, zodra ze 1 voet op klep zetten. stoppen, braaf paard....en weer eraf. Dat heeft wel wat uren/dagen oefenen geduurd voordat ze erin ging met 2 benen. De achterbenen bleven op de klep en zeker niet in de trailer. Na veel geduld iedere keer stukje verder ging het goed. Toen ze eenmaal helemaal erin stond, daar wat lekkers gegeven en mocht ze er weer uit. Begon met halve minuut stil erin staan samen tot steeds langer en dan rustig stang achter de billen etc. Nu kan ik haar er zelf in laten lopen, blijft ze staan als ik haar vast maak en naar achter loop om stang erachter te doen. Nu leren oefenen we dat ze niet uit de trailer vliegt maar rustig stapt, heb haar geleerd te wachten met achteruitkomen. dus niet als stang achter de billen vandaan is dat ze naar achteren komt. Nu kijkt ze om en ziet ze me bezig en als ik zeg... kom maar suus. Dan gaat ze naar achter stappen. Dus ben heel blij dat ze me vertrouwd. Nu hopen dat ze tijdens het trailer rijden rustiger word. Nu stampt ze veel en is nog onrustig op de trailer. Maar ja heb ook pas sinds oktober een eigen trailer. Dus oefening en ervaring baart kunst denk ik dan maar.

Wat mij ook hielp (aangezien ik alleen was met oefenen) is links en rechts van trailer een longeerlijn vastmaken en 2 oranje pionnen neerzetten met stok erin waar lijn aan vast zit. Dan paard tussen die lijnen (die gelijk lopen met klep) naar de trailer leiden. Als ze ernaast ging of opzij ging viel de pion om dus lijn ook op de grond dus geen gevaar voor verstrikt raken. Zo heb ik suus beetje bij beetje vertrouwen gegeven. De pionnen deed ik pas toen ze met minstens 2 voeten op de klep ging staan.

Denk erbij vooruit lopen en niet achterom kijken of houding half scheef naar haar toe gedraaid. Druk er niet op zetten tenzij ze stopt, dan druk erop totdat ze 1 stap doet (hoe klein ook) dan direct druk eraf. FF wachten, omdraaien en weer weglopen van de trailer. dit gaat tijd kosten maar blijf geduldig en rustig dan komt het zeker goed. Daar heb je geen dure cursus voor nodig. Ga op HE maar kijken naar het trailer laden, schrijf het op en dan kan je het zeker weten ook zelf. Als je maar op je houding let. Twijfel jij dan twijfelt je paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:14

Rhys schreef:
@Amanda: heb je niet iemand in je omgeving die gewoon ehm, 'handig' is met paarden.
Als mijn paard niet op de trailer zou willen, zou mijn eerste actie in elk geval geen dure trailercursus zijn, maar er een kennis bij halen die handig is. Met een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen ben je dan vaak al een heel eind.
Want dat soort bedrijven (het is hun goed recht) verdienen uiteindelijk geld omdat zij weten hoe je met een paard communiceert. Het is natuurlijk knap dat ze dat kunnen, maar ze hebben heus de waarheid niet in pacht/zijn echt niet de enigen die dat kunnen.

Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal geprobeerd hebt, waar het precies aan schort en of je handige mensen in je omgeving hebt, maar just in case...als je die optie over het hoofd had gezien.

Ik geloof dat Jim echt niet grappig is met trailerladen... tenminste het laatste verhaal van Amanda was echt een rotverhaal...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:36

Zomaar iemand vragen begin ik niet meer aan :n
Laatste keer hebben we hem na 1,5 uur proberen plat moeten spuiten.
En ondanks dat zijn tong ongeveer op de grond hing, ging hij nog vol in de ankers.
Meerdere mensen hebben het geprobeerd, waaronder de veearts zelf. Hij ging echt niet. :n
Verslag van die keer: [VVDD] Wat een leuke dag op het strand had moeten zijn...
Overigens, als hij er eenmaal in staat, staat hij relaxt te eten en is er niets aan de hand.
En eenmaal er in, wil hij er ook niet meer uit.
Oefenen heb ik veel gedaan op de vorige stal waar ik stond. Hij gaat er tot 2 voeten op de klep op. Maar zijn achterbenen gaan er niet op :n
En dan wordt hij echt gevaarlijk. Je wil niet weten hoe wij er de dag erna uitzagen. Bont en blauw, omdat meneer letterlijk over ons heen liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:51

Oh wat kl*te........

Dan idd maar Balingehof, of 2moons ofzo.....

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:52

2moons hoor ik hele goede verhalen over :j

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:28

Praat me niet over trailerladen :o
Spriet is recentelijk op trailertraining geweest en is nu heel braaf maar dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Het probleem bleek meer te zitten in het niet vast willen staan in de trailer, en 'gewoon moeten staan', alleen, ze ging dan helemaal uit haar plaat en heeft de hele truckendoos opengetrokken.
Bij mij was het zo dat ze de trailer ook niet meer opwilde, maar dat was eigenlijk zeer snel 'verholpen', het binnen vast staan heeft wel even geduurd. Maar nu zijn we wel zo ver dat ik haar in haar eentje zou kunnen laden, touwtje op de rug en wijzen en madame loopt er vanzelf in, zonder al te veel stress.
Aan 'goede' ervaringen opdoen met de trailer zijn we nog niet toegekomen helaas.
Toen spriet laatst op de foto is geweest heb ik dan ook mobiele paardenkliniek laten komen, wat voor mij, naast spriet haar trailerissue, sowieso handiger is omdat ik geen trailer heb, niet een auto die een trailer kan trekken en niet het rijbewijs ervoor (E), als ik zoveel dingen moet regelen ben ik zo afhankelijk van andere mensen en daar houdt ik niet zo van... in noodsituaties allà maar in dit geval waren er dus ook andere mogelijkheden.

Je zou eens contact op kunnen nemen met Suelza hier op bokt, dat is degene die mij enorm heeft geholpen, zij heeft zelf ook een behoorlijke tijd voor de balingehof gewerkt (of nog steeds), en rijdt aankomend weekend ook de demo's voor de balingehof voor zover ik begrepen heb. Je woont echter niet echt bij ons (suelza woont vlak bij mij) in de buurt, maar misschien kent zij weer iemand of kunnen jullie samen tot iets komen.
Geldkwesties zijn echter altijd lastig, soms moet je dan prioriteiten stellen. Mocht je meer willen weten hoe suelza met paarden omgaat, danwel dingen aanpakt kun je me het vragen, hier of per pb

Btw, ik heb globaal even je topic op vvvd doorgelezen en wat je zegt over 'autistisch' paard, niet kunnen doordringen als hij in zo'n state of mind is etc... heel herkenbaar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:56

wat een vreselijk breed onderwerp is dit geworden zeg, goeiedag allemaal!

Niet de trailer op willen.. Oei.. Ik heb er geen ervaring mee.. Maar als t gevaarlijk wordt zou ik ook niet door rommelen :n

Owh gosh.. Ik ben nog steeds helemaal verbrouwereerd en in de wolken.

[***] gaat steeds fijner lopen, in de wedstrijden gaat het ook lekker.. Ik rijd volgens een aantal jury's wat teveel op safe maar laat nette proeven zien.

Nu afgelopen weekend perplex gestaan.. Had 196 en 192 punten. Dacht eerst dat ze afentoe wat coulant was geweest omdat er aan veel oefeningetjes
toch nog wat haakjes zaten maar van de 14 proeven waren er maar 5 met winst beloond en daarvan was ik 2x 2e.

Dat ik dacht dat ze wat coulant was omdat mijn ruitergevoel me soms iets anders zei had ik in een topic geplaatst. Al snel kwam er reactie op..... Blijkt het de jury te zijn *D

Zya liep in de eerste proef vooral heerlijk nageeflijk, in de 2e waren we al best wel moe van de benauwdheid... Maar wat ze me zei.. (L)

Had mn punten dik verdient, ze was niet coulant ik had gewoon super gereden en naast het feit dat ik iets gedurfder door mn proef mocht gaan met
overgangen en middengangen leek mijn 1e proef heel erg op een happy athlete, paardje liep fijn nageeflijk. Mooi ruggebruik, ruim in de benen en het
zag eruit alsof het uit vrije wil uitgevoerd werd door mn paard!

Ik rijd op safe omdat ik niet in wil hoeven komen met hulpen als [***] opvolgt wat ik haar vraag ook al is het minder spectaculair dan ze kan..
Puur omdat ze nu eindelijk wat zelfverzekerder wordt en stiekem soms wat mee gaat denken en ik het zonde vind als ze terugvalt in haar routine
met ''ohjee ik krijg een extra hulp doe ik het fout? Ohjee ohjee ohjee''

super leuk dat de jury ook op bokt zat en mij zo snel had gevonden := heb haar gewoon wat vraagjes kunnen stellen en gezegd wat ik vond..

Toen zei ze uiteindelijk '' menig ruiter kan van jou leren :j ''

Mijn oogjes zijn eindelijk geopend.. ''jury's zijn ook maar gewoon mensen''

Al die wedstrijdspanning is nerges voor nodig! Ik moet gewoon rijden! (al wordt die spanning gelukkig wel minder en Zya lijd er niet onder, sterker nog.. Ze loodst MIJ erdoorheen!

Iedere keer weer is het een genot om op haar rug te mogen zitten en iedere week weer gaat ze met sprongen vooruit!

Bedankt nog trouwens voor de tip hierzo.. Op advies van een medebokker die tevens een goede vriendin aan het worden is ben ik als Zya haar
schouder naar buiten plaatst lichte contra aan het vragen en als ze recht is in de schouders laat ik haar weer naar twee teugels zakken en daar
gaat ze geweldig van lopen. Ook op voltes had ik de contra stukjes nodig (dat heb ik hier gelezen) en [***] had al binnen no time door wat de bedoeling is!

Ze wordt nu rechter in haar lijf (afentoe moet ik haar weer even recht begeleiden) en ook gaat hierdoor de kwaliteit van haar galop onwijs hard vooruit!
(linksom kon ze met het voorbeen de sprong niet afmaken.. Waardoor we er beiden niet lekker in zaten.. Wist ik veel dat dat ook kwam omdat ze dr
schouder naar buiten plaatste! Maar nu is het juist helemaal logisch!)

Bedankt!

wedstrijd 28-8 http://94.100.115.114/1397650001-139770 ... _gIiC.jpeg
training paar dagen later http://94.100.114.107/1399650001-139970 ... _P7fZ.jpeg
wijken ook eindelijk zonder kantelen <3 http://94.100.120.79/1399650001-1399700 ... _eKQf.jpeg

Op wedstrijd als ik wat spanning heb vloei ik haar veel af zodat ze gewoon lekker naar de hand toezakt zonder dat ze teveel van mijn spanning meekrijgt,
wel fijn dat ze nu naar de hand gaat zoeken want afvloeien en iets meer meegeven dan in de training dat kan nu! (zonder dat ik de aanleuning kwijt raak en mn
teugels in een boogje hangen) en met trainen als ze wat meer van achteruit op de achterhand komt stukjes zoekt ze zelf stukjes naar een lichte oprichting
waarbij ze bij de schoft ook eindelijk stukken rond wordt zonder zich recht te drukken bovenin de hals <3 Afgelopen weekend mijn eerste 6je voor halsstrekken
gekregen (voorheen daalde ze niet verder dan schouderhoogte en bleef ze een beetje "hangen" maar het weekend daalde ze al meer en duwde haar neusje eruit
op zoek naar de hand.. het mag nog wat lager maar ben hier al ontzettend blij mee :j en een dikke 7 voor mn middenstap.. ze daalde heel netjes over de rug voor
mijn gevoel en maakte zich langer.. wat een fijn gevoel was dat zeg... eerst ging ze alleen maar gehaast stappen en bleef "in de krul" lopen terwijl mn teugels bungelden,
dit gaat in de training wel al een paar weken goed, maar bedoel ter vergelijking)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 06-09-11 08:31, in het totaal 5 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:09

Super svdijk! Klinkt als een mega sprong vooruit, ondanks dat het eigenlijk maar wat kleins lijkt :D

Bedankt voor de tips wat betreft trailerlaadcursussen. Heb via pb ook al wat tips gehad.
Wat is bokt toch fijn wat dat betreft!
Ik ga 17 september nog een keer starten en daarna ga ik me er op mijn gemak eens in verdiepen om van de winter zo'n cursus te doen.

Gister gereden. Hij was erg stug, vooral in de linkerkaak op de rechterhand.
Ik heb zowel linksom als rechtsom veel buigingsoefeningen gedaan, veel omgesteld, stukken contrastelling meegepakt en hij kwam op een gegeven moment wat losser.
Probleem in de galop heb ik ook ontdekt geloof ik. Ik heb veel teveel druk op mijn binnenteugel, waardoor hij er lekker in kan gaan hangen.
Dus gister de binnenteugel losgelaten (lukte niet gelijk heel goed) en meer op de buitenteugel gereden. Wat een verandering! In het begin slingerde hij heen en weer als een 3jarige, maar uiteindelijk ging hij steeds meer op eigen benen lopen en kon ik hem heel fijn sluiten en weer wegrijden.
Was nog wel heel moeilijk natuurlijk!
Afgesloten met lang en laag draf en ook hierin nog even aangegaloppeerd. Heerlijk!
Hij liet uiteindelijk los in zijn lijf en kaak en ik heb het heel fijn af kunnen sluiten. Zoiets is echt hard werken, maar wel naar een fijn resultaat.
We zijn er nog niet hoor, maar dit was wel fijn :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:10

Wat een positive berichten allemaal. Super!

Ik heb mijn juf vandaag hard nodig. Gisteren ging het niet zo geweldig....

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:22

Svdijk wat super zeg dat het zo lekker gaat! Top.

Suus was gister beetje aan het klieren door de harde wind. Ze was sommige momenten echt bezig met alle kleine blaadjes die wapperde en de hond die voorbij liep en de koeien die loeide }:0
Heb goed geprobeerd dat te negeren maar puur bezig met onder me blijven en haar proberen geconcentreerd op mij te krijgen. Dat lukte soms best aardig <<)
Merkte alleen wel dat ik voor mijn gevoel teveel aan de voorkant rommelde. Ze wilde niet lekker nageven, net er tegen aan hangen zeg maar. Dus paar keer goed laag doorgevraagd en daar direct ontspannen in mijn handen. Ging best goed, maar wilde gister de draf oefenen, tempo controle enzo.
Nou ben maar lekker de galop gaan doen :D dat was een wijzer plan. Dat vind ze leuk en kreeg daar betere concentratie. Ik kreeg haar zelfs goed op achterbeen, met correct ruggebruik volgens mij. Want normaal kan ik niet lekker zitten op haar, maar nu voelde ik echt super de sprong en kon zonder moeite zitten en meegaan in de beweging :):)

Vanavond krijgt ze als beloning een buitenritje. Tenminste... als we niet weg spoelen of weg waaien met dit weer :roll: >;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:38

Hallo allemaal, ik ben nieuw op bokt, maar lees al een weekje of twee ofzo stiekem met veel plezier mee in jullie topic waar ik via google om één of andere reden in terecht kwam. :o Erg inspirerend! :j
Voelde nu de behoefte toch maar even te reageren - en mij dus te registreren bij bokt - omdat ik met mijn paard ook 'problemen' met trailerladen had. Misschien niet zo erg als jij hebt, Amanda, maar wellicht heb je toch wat aan hoe ik het aan het oplossen ben. Dan kost het je namelijk geen geld, want kan je het zelf uitproberen ;) Mocht het niet lukken, is er ook geen man/vrouw overboord, maar als het wel lukt, heb je je geld voor een cursus uitgespaard...
Ik probeer het kort te houden, dus mocht je vragen hebben, dan laat het maar weten, Amanda!
Mijn paard liep, toen ik haar net had, heel makkelijk de trailer op. Waarschijnlijk toch te lomp gereden terwijl ze op de trailer stond, want op een gegeven moment wilde ze niet meer. Dus, je kent het wel, allemaal mensen op stal aanwezig met 'verstand' van zaken, dus longeerlijnen eraan en erachter, kinkettingen, bezems, zwepen, dingen om het hoofd en de neus etc. Dat blijkt dus bij mijn paard echt geen zin te hebben, ze gaat bokken, steigeren, slaan, of als dat ook niet werkt, liggen... :+ Wel een aantal keer met veel vechten op deze manier 'moeten' laden helaas. Duurde ook altijd eeuwen en het is een vervelend gevoel. Ik dacht: dit moet anders kunnen.

Wat heb ik gedaan: zorgen dat ik veel tijd had, ik ging er telkens van uit dat het wel eens een halve dag kon duren, dan zal het altijd mee vallen :) Een trailer geleend van iemand met een lage klep. Lang touw/leadrope aan halster vastgemaakt. Bak met lekkers in mijn hand. Niemand in de buurt hebben. Trailer op een relatief open plek zetten. Trailer op lopen alsof je paard er op zal gaan. (Soms doen ze het dan namelijk ineens, die van mij deed dat alleen niet hoor, en die van jou zo te horen ook niet, maar you never know) Doet ie dat niet, dan loop je zelf de trailer in met het lekkers en laat je je paard maar wachten voor de klep. Geen druk op het touw, niemand er achteraan, geen geschreeuw, zwepen etc. niets. Alleen druk geven op het touw als het paard naar achter wil stappen. Dus als het paard opzij stapt, laat hem/haar maar. Daarvan ben je niet onder de indruk. Alleen weglopen mag niet. (Ik bedenk nu wel dat dit waarschijnlijk alleen kan als je paard normaal gesproken wel goed luistert aan de hand en dat het wegrennen en zich lostrekken echt iets is dat alleen bij het trailerladen speelt door alle stress die er dan bij komt kijken). Anyway, je bent dus überrelaxed en je zegt niets tegen je paard, je schreewt niet, beloont niet, iedereen die zich er tegenaan wil bemoeien stuur je weg. Je begrijpt het al, dit is de tactiek van de langste adem hebben. Ik stond dus in de trailer en aan de voorkant stond ik rustig met iemand te kletsen die bij het deurtje stond. Het paard negeer je dan volledig en bij ons was het ontzettend leuk in de trailer. Mijn paard ging na half uur beetje snuffelen aan de klep een aan het dak enzo. Werd nieuwsgierig. Na een uur of anderhalf liep ze er zo in één keer op. (Zorg wel dat je je paad niet blokkeert bij een poging tot het erin lopen door in de weg in de trailer te staan.)

De tweede keer (paar maanden later was dat) liep ze er na drie kwartier op. Nu, een maand geleden (weer paar maanden later) liep ze er in één keer op! Beloning is het lekkere hapje opeten in de trailer. Ik doe de stang er nog niet achter en zodra het eten op is mag m'n paard er weer af, ook de komende paar keren (zeg 5) dat ik dit doe, maar dit wil ik langzaam uit gaan bouwen naar stang erop, klep dicht en na dat een paar keer gedaan te hebben naar rondje rijden.

Ik dacht altijd dat m'n paard niet bang was en gewoon liep te klieren maar bij nader inzien weet ik het zo net nog niet. Hoe dan ook vind ik dit wel een fijne tactiek want of je paard nou bang is of loopt te klieren, in beide gevallen gaat het om wie het langst kan wachten. Moet je dus wel zorgen dat jij dat bent en de komende 8 uur geen afspraken hebt gepland :-) Je kan natuurlijk de eerste keer ook genoegen nemen met 2 benen op de klep, of met iets anders, afhankelijk van hoe erg het is. (Zou alleen wel de beloning er op afstemmen en de 'grote beloning' alleen bewaren voor ín de trailer.)

Toch nog een lang verhaal geworden, sorry. Misschien heb je er wat aan. Veel succes in elk geval. Ik blijf stiekem meelezen...

(Oja, niet de reden waarom ik reageerde, maar nu ik dat toch doe: Japeloup en Knollentuin, volgen jullie een bepaalde 'methode' o.i.d. die misschien elders in het land ook gedoceerd wordt? :-D Ik las in de OP AdB, DdW?)

Edit: er is dus een klein verschil met wat SabM heeft gedaan, dat heb ik namelijk ook geprobeerd en daar werd mijn paard heel vervelend van, van telkens opnieuw er op willen lopen en met druk zetten ging ze alleen maar tegenwerken, maar bij sommige werkt dat inderdaad heel goed. Het verschilt denk ik dus per paard wat wel of niet werkt. Mocht de techniek van SabM niet werken, dan deze misschien wel of andersom.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:39

Zo, ben ook even niet geweest, want ben weer aan het werk gegaan. Pff, was druk hoor. Kwamen gelijk veel dingen op me af. Vanmiddag ben ik vrij en heb ik lekker wat tijd voor mezelf en dochterlief. Morgenmiddag is paard weer aan de beurt.

Ik lees een aantal goede dingen weer van mensen. Kwartjes die vallen en zo. Toppie zeg. Mooi verhaal visitor van de trailer. De mijne maakt er soms een potje van. Ik denk dat ik op dat moment teveel spanning heb en niet met beide benen op de grond sta. Wanneer ik een beetje pissig wordt en naar haar overbreng dat het nu toch wel menens is, staat ze er direct op. Ik vermoed dat ik de factor ben in het geheel.
Heb nu alweer zin om op paardje te klimmen morgen, nu we weer in zo'n positieve flow zitten.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:43

@visitor; met druk erop wil ik natuurlijk niet zeggen dat je volledig erin moet hangen. Maar gewoon lichte druk houden als soort van hand vasthouden. Dus beetje overhalen en bij iets voorwaarts hoe klein ook de druk / hand los als beloning laten gelden. Niet praten tegen paard idd. Gewoon zelf duidelijk uitstralen dat je wilt dat paard op trailer gaat.