ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:38

Odeale schreef:
@enny: als je wel leest hier, hoe is het met Sos. :+: ??

Ow jee klinkt niet goed! Heb ik wat gemist?!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:12

Even weer wat foto's showen :D
Die in het bos is van een week of 2 geleden en die van het bokken ook. De rij foto's van afgelopen zaterdag tijdens mijn les

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:45

Oh wat leuk Ju1982!
Ziet er mooi uit!
Wat vervelend dan chev niet zo makkelijk eet. Heb je zijn kiezen al gecontroleerd? Doortje stuurt heel moeilijk naar links. Ik laat deze week ff controleren of ze haken of doppen heeft.
Ze hebben er wel de leeftijd voor he! En brokkies zijn hard! ;)

Ja enne! Hoe is het met Sos? <<)

Doortje en ik hebben zaterdagavond in de bak gespeeld haha. Ik heb eerst gelongeerd en toen vrij laten springen. Hte was al donker en heb daarom de schijnwerpers aangedaan. Zo kan ze er een beetje aan wennen. Ik verbaasde me erover hoe goed ze kon springen en dat ze het ook nog eens leuk vind. Ik hoefde bijna niets te doen. Ze ging maar door :):)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:47

Wat gaaf dat ze zo leuk springt :j! Trots zeker dat ze het zo goed deed ;)

De tandarts is in juni nog geweest en toen was alles goed. Hij eet wel kuil/wortels/meusli en is niet vervelend met het bit. Dus kan me haast niet voorstellen dat het aan zijn gebit ligt..

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:11

Hallo allemaal,

Lees trouw mee, maar reageren schiet er vaak bij in.
Ju1982, da's bij *** of niet? :D

Wat ontzettend grappig, keertje meeten? Is echt 3minuten van mijn huis hahaha.

Edit; kan het kloppen dat ik jou gister zag stappen buiten? Met een meneer die 'm vasthield aan een halstertouw?
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 07-11-11 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:14

Haha ja klopt! Dat is toevallig!
Nope dat was ik niet. Ik rij ook al 'los' hihi. Maar had zo maar gekund natuurlijk. Keertje kweten lijkt me leuk.

Donna_

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:16

Wat is het wereldje toch klein hahaha.

Oh, da's jammer hihi. Was net zo'n donker paard als de jouwe :j
Laat maar weten wanneer je er bent, dan kom ik weleens langs! Grappig, dan staan onze paarden ook heel dicht bij elkaar.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:19

Kunnen we een keer samen bosritje maken hihi. Waar staan die van jou dan?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:50

Beetje vreemde smiley bij mijn post @enny zie ik. Ik bedoelde deze :(:) .

Dat de tandarts nog in juni is geweest zegt niet zoveel hoor. Bij Deamen was hij ook in mei geweest en in september kon hij weer doppen weghalen. Ze zijn volop aan het wisselen nu.

Leuke foto's. Deamen was ook lekker aan het rennen en bokken net toen ik ze binnen wilde halen.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:01

Temperatuur is goed!
Vorige week hebben ze wel hun wormenkuur gehad dus wellicht heeft het daar ook wat mee te maken.
Hij wisselt niet meer, al zijn kiezen/tanden waren al door zei de tandarts.
Zijn biks had hij al weer meer op, en alle muesli was er tussen uit :+ ...Kuil niet alles op. Maar even een paar dagen in de gaten houden, zijn drollen zijn wel weer goed. Dus misschien toch een beetje door het weer en mix van de wormenkuur. Als het langer dan een week aanhoudt dan laat ik de tandarts en wellicht de DA wel komen. Maar hij uit verder goed, vrolijk en alert...Lastig hoor...

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:14

Ik heb het allemaal erg langzaam opgebouwd. Bolero is heel erg gevoelig en stond bij haar moeder in de stal toen ik haar kocht. Ze had en heeft erg veel moeite met op eigen benen lopen zeg maar. Als ze schrikt springt ze ook naar mij toe in plaats van de andere kant op en dat is soms erg lastig. De eerste periode stond alleen maar in het teken van wennen aan de nieuwe plek en het veroveren van een plaatsje in de groep. Daarna rustig aan de slag gegaan. Eerst rustig kunnen lopen aan de longe. Rustig wegstappen en een drafje doen als dat gevraagd wordt en reageren op hulpen (dus niet alleen maar met de omgeving bezig zijn maar meedoen). Daarna wennen aan het hoofdstel met bit (brokjes laten eten met het bit in bv). Dan wennen aan dingen op haar lijf. Een dekje op haar rug leggen, over haar hoofd. Als dat allemaal goed gaat de longeersingel opleggen en vastmaken. Dit ook weer een paar keer doen. Als dat allemaal goed gaat zonder spanning longeren met bit in. Dan wennen aan longeren aan dubbele lijnen. Het longeren met dubbele lijnen heb ik heel lang gedaan voor ik erop ging (een paar maanden) omdat Bolero echt moest groeien in alle opzichten, zowel bespiering als tussen haar oren. Op deze manier zit het stuur er al wel helemaal op met de eerste keer erop, dat is dan wel weer handig. Ook rustig laten wennen aan het krukje, ik stap altijd met een krukje op. Gewoon erop gaan staan en als ze dat ok vindt lekker weer stoppen en volgende keer weer doen en daarna pas een stapje verder gaan. Daarna zadel erop, was geen enkel probleem. Weer later gaan hangen, was ook geen probleem. De eerste keer dat ik ging hangen heb ik ook gelijk al gezeten, ik voelde dat ze het aanbood, dus gelijk door gegaan. De keer daarna weer eerst hangen, stappen met mij er hangend op en weer een keer zitten. De keer daarna hangen en zitten, daarna stappen. Dit nog 2 keer gedaan en toen ook een heel klein stukje gedraafd. Ging allemaal erg goed eigenlijk ze heeft nog geen stap verkeerd gezet. Maar we nemen echt de tijd, nu gaat het wat minder met haar en neem ik even gas terug. Komt wel weer goed denk ik dan maar.

Jeetje, een heel epistel zo, sorry voor de lange lap, maar ik wist niet hoe ik het korter moest houden.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:15

Hmm, wel gek Ju1982, hou het inderdaad maar goed in de gaten. Maar het weer is ook wel heel gek, hier staat de appelboom zelfs weer in bloei, hoe gek wil je het hebben?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:43

Izzy19, op stal opgestapt voor het eerst... Jij durft...

Leuke foto's Ju1982!! Ziet er goed uit! Hoop dat hij gauw weer goed eet!

Zat ook al te denken hoe het met Sos zou gaan! Laten we hopen dat geen nieuws goed nieuws is ;-)

Odeale, super joh, helemaal los!!! Het sturen verbeterd verbazing wekkend snel! Wacht maar over een week, gaat het al een stuk beter!

Nyntje85 ,wat leuk dat het springen goed ging! (Kijk je wel uit voor schiefels ed) Wil Dalica pas met 5 jaar laten springen, wellicht iets te zuinig op die mooie droge beentjes ;-)

Vanochtend weer naar Dalica geweest. Het was in ene koud in vergelijking met vorige week, en het waaide flink. Madam was dus goed wakker, en aan de balk tijdens het opzadelen kon ze eigenlijk al niet meer stil staan. Eerst gelongeerd, waarbij ze uit zichzelf rondjes ging in volle galop. Daarna er toch opgestapt, en ik kon goed merken dat ze flink voorwaarts was. Gelukkig kon ik de spanning goed af laten vloeien, waardoor zij ook kalm bleef. Met volle moed in draf gegaan, en dat ging super!! Weer een aantal stukjes gedraafd, beide kanten op, dus was weer bere trots. Zelfs op een lange zijde overgang kunnen maken draf-stap-draf-stap. Echt super.
Aan het eind in stilstand was ik even benieuwd. Ik nam heeeele lichte druk op de teugels, en heeele lichte druk met mijn benen..... en jawel hoor, mevrouw deed een stap achteruit! En herhaalde dit zelfs 3 keer!! Dus met een reuze tevreden gevoel afgestapt!

Nog even benieuwd, wat en hoeveel voeren jullie je paardje? Dalica krijgt 2x daags halve kilo onderhoudsbrok, en als ik met der bezig ben geweest müesli van Pavo, ong 1 kilo en wat wortelen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:52

Heb net de videos bekeken die hier geplaatst waren met de vluchtende paarden en vind het ongelooflijk dat er nog mensen zijn die dit normaal vinden. Bij zo'n reactie heb je toch echt ergens een stap te snel gezet of overgeslagen. Ieder paard is verschillend maar daarom kan je ook nooit van tevoren zeggen hoe lang het duurt voordat je er op zit. Juntos heeft 2 weken geduurd van hangen naar draven. Bij Pedro kon ik al de 2e dag draven http://youtu.be/xzk36nB70i8
Zelf stap ik vaak op en af en geef ze een rondje lucht. Even uitademen en verwerken. Naar mijn idee hoeft een paard niet te bokken of wegschieten.

Merk hier wel gelijk dat het kouder wordt en ze dit weekend niet veel hebben gedaan omdat ik veel weg ben geweest.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:03

Nou, die zijn er echt genoeg hoor. Ik hoor alsmaar om mij heen; Heb je zelf er voor het eerst op gezeten? En hij deed niets? En nou nog steeds niet???
Die vinden dat niet normaal. Ik moet wel een heeeeel braaf paard hebben. Of was het een hobbelpaard :') _O- .

Gisteren nog goede tip gehad over sturen. Stel je wil bij B oversteken. Zet dan iemand bij B neer. Het paard slaat vanzelf af. Ev. begeleiden met een arm uitsteken als richtingaanwijzer.
Van weekend uitproberen. Nu alleen geprobeerd met ervaren paard :) .

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:09

@melrovers haha heel verhaal maar wel duidelijk en leerzaam
@wendy woooow zelfs stapje achteruit!! Wat gaan jullie ook goed zeg, en je voelde de spanning en reed die eruit.
@dendrofleur tja wat moet je inderdaad denken bij dat soort filmpjes, laten we het zo zeggen die mensen denken er anders over dan wij ;-)
@Odeale die had ik nog niet gehoord, benieuwd of dat werkt bij jonge paarden. Laat je het weten :-)

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:10

Over die filmpjes,

Een tijdje terug zat ik te kijken naar filmpjes van iemand die ze dzadelmak maakt door ze compleet te overvallen en er zo op te gaan zitten. Lijkt me voor het paard een nare ervaring maar er zijn veel mensen waaronder ook hele bekende fokkers/ruiters die ze daar heen brengen. Ben alleen zijn naam vergeten. Zodra ik het weer weet plaats ik een link.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:13

ik weet wie je bedoeld denk ik nyntje maar ben erg slecht in namen
binnen een uur is je paard zadelmak. dat vind men helemaal geweldig, maakt niet uit dat het voor het paard traumatisch is, want je kan er op gaan rijden en daar gaat t om toch?
echt belachelijk.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:14

Gert van het Hof o.i.d.?

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:15

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:29

Oef, ja, ik vind dat ook vreselijk om te zien. Ik snap ook echt niet dat mensen dat zo willen. Bah, arme paardjes.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:30

pfffff, als dit echt de eerste keer was dat er iemand op zat is dat paard echt veeeeeels te lief voor die vent. ik had hem allang van me rug gekletterd! :P haha. en dan nog gelijk willen springen ook.. nou nou, niet my cup of thea in ieder geval. :r

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:32

Ja Patrss_ ik zeg ook altijd dat ik waarschijnlijk allang in een kroketje zat als ik een paard was wat op die manier ingereden zou worden.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:33

hahaha @melrovers, jaa dat denk ik inderdaad ook.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:38

De manier van Gert van het Hof zou ook niet mijn manier zijn om in te rijden. MAAR als ik een probleem paard zou hebben, die gemeen werd en me er telkens liet vallen, zou ik hem wel weer naar Gert van het Hof brengen.