[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:26

over tonen kon ik niets vinden, wel over de volgende ruiter in de ring

Citaat:
HOOFDSTUK 2 - DE RING EN DE OEFENTERREINEN
Artikel 201 - Afmetingen en aard van de terreinen
De ring moet afgesloten zijn. Gedurende de wedstrijd moeten, wanneer een paard in de ring is, alle in- en uitgangen gesloten zijn met dien verstande dat de ringmeester de volgende ruiter al in de ring kan laten zonder de andere ruiter te hinderen.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:29

cdetje schreef:
Ik ga het zeker opzoeken, maar het kan zijn dat deze regel veranderd is tegelijk met de wijziging dat de ene ruiter al binnen mag, terwijl de ander nog rijdt. Is er reglementering voor waar een ruiter zich mag/moet bevinden terwijl die ander nog aan het rijden is?

Nu doe ik dit nooit en maakt het me niet zoveel uit maar ik wil het toch graag weten ;)
Die regel van de tweede ruiter kan ik nergens vinden.
Wel vond ik in het FEI /vlp regelement dat je niet mag trachten een hindernis te springen voor het startsignaal is gegeven, voor de rest stond er niks bij.

zie; http://www.vlp.be/userfiles/file/JU_FEI ... D%2010.pdf

pagina 36

Bij de knhs kon ik er ook niks van vinden.

Kennis van ons is federatievertegenwoordiger, ik ga hem vanavond even bellen dan weten we het als het goed is ;)

dots83

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:41

Ik heb hem net aan de telefoon gehad en het is WEL toegestaan. Vroeger mocht het idd niet, maar er kwamen hele dischussie van wat wel en niet tonen was. Nu is het toegestaan het paard bewust naar een hindernis/ bord whatever te rijden om deze te laten zien.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:56

Remember schreef:
En dan zo'n 50-60cm hoog? Het lijkt me ook geen probleem om in eerste instantie in draf aan te komen? Dan heb ik net wat meer controle en minder kans dat meneer het in 1x gaat proberen (dat heeft 'ie nl al een keer eerder gedaan vanuit een heel truttig tempo wat ik totaal niet aan zag komen :+ .....)

Hooo! Voordat je in-uitjes gaat springen, heb je nog een weg te gaan. Dat begint bij je paard leren over balkjes te draven, dan een kruisje van 30 cm, dan een tweede en na een paar weken ben je toe aan je eerste in- uitjes. En in -uitjes van 50-60 cm zijn al best wel aardig gevorderde oefeningen. Normaal begin je ze dat te leren door een kruisje op 10-20 cm.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:57

dots83 schreef:
Ik heb hem net aan de telefoon gehad en het is WEL toegestaan. Vroeger mocht het idd niet, maar er kwamen hele dischussie van wat wel en niet tonen was. Nu is het toegestaan het paard bewust naar een hindernis/ bord whatever te rijden om deze te laten zien.

OK...bedankt voor de info. Weet je of dat internationaal ook zo is? Want ik zou graag even de sloot laten zien, bijvoorbeeld.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:59

dots83 schreef:
Bedankt voor het navragen dat was mij nog niet bekend.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:06

MarcelDufour schreef:
Remember schreef:
En dan zo'n 50-60cm hoog? Het lijkt me ook geen probleem om in eerste instantie in draf aan te komen? Dan heb ik net wat meer controle en minder kans dat meneer het in 1x gaat proberen (dat heeft 'ie nl al een keer eerder gedaan vanuit een heel truttig tempo wat ik totaal niet aan zag komen :+ .....)

Hooo! Voordat je in-uitjes gaat springen, heb je nog een weg te gaan. Dat begint bij je paard leren over balkjes te draven, dan een kruisje van 30 cm, dan een tweede en na een paar weken ben je toe aan je eerste in- uitjes. En in -uitjes van 50-60 cm zijn al best wel aardig gevorderde oefeningen. Normaal begin je ze dat te leren door een kruisje op 10-20 cm.

Had het misschien anders moeten verwoorden, we hebben al eerder in-uitjes gesprongen (3 stuks) en dan stond de laatste op 50-60cm en die daarvoor beduidend lager, en helemaal vooraan een balkje. Het was meer mijn vraag of het meer/minder gymnastische waarde heeft om het vanuit draf aan te rijden.
Hij is erg handig met dit soort dingen, ik heb regelmatig met longeren allemaal balken in de bak (en dan niet allemaal netjes recht achter elkaar, maar verschillende afstanden, waaiers, cavalettie ertussen voor wat hoogteverschil) en dan weet hij zich heel goed te redden. Maar ik weet dan dat dit wel de oefeningen zijn om mee verder te gaan en dat het dus zeker niet hoog hoeft :j. Bedankt!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:31

clarence schreef:
Ik kan me herinneren dat jij ergens in dit topic schreef dat je vermogen er wel in kan trainen. Ik denk dat het heel leerzaam is als je uitlegt hoe je dat precies doet. Zo vaak zie je dat bloedbeestjes bijna te voorzichtig zijn om echt hoge, brede oxers te springen. Ik ben benieuwd hoe je dan te werk gaat.
Ik ben het helemaal eens met je dat de opleiding super belangrijk is. Als ik het goed heb leidt Marcel ook het liefst z'n eigen paarden op.

hmm, kan me niet herinneren dat ik dat gezegd te hebben ..ik zou namelijk niet weten hoe.. :o ..maar bij mij is echt die voorzichtigheid de eerste vereiste maar dan ook niet TE dat bvb ze weigeren als ze dan toch eens tikken ..ze moeten er altijd overheen willen en met de ruiter meedenken ..dat vermogen vind ik zelf zo mielijk in te schatten , er zijn zoveel voorbeelden van paarden waarvan men in het 1.30 al aangaf dat dat het laaste was wat ze erin hadden en dat ze gewoon in het werk groeien ( paar vb : Libero H , jikke , heartbreaker, Hickstead )

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:35

besita schreef:
wat dat betreft ga ik met Marcel mee ..een goed springpaard heefty veel te maken met wat tussen de oren zit ..en bovendien heeft de opleiding er zoveel mee te maken ..ik koop ze heel jong en voor mij is de wil om over het hout te gaan de grootste troef ..en de voorzichtigheid ..!! dat merk je al op die kleinen sprongen ..als ze ervanaf willen blijven ..dat zijn de goeie ..en ze mogen best eens een foutje maken ..maar de volgende sprong wil ik een knal van een reactie zien ..dat zijn paarden waar je imo kan verder aan werken ..ééntje die zo graag steeds dat balkje maakt ..dat komt nooit goed ..
oh ja ..en omdat ik het liefst de bloedknollen heb en de Vleut stijl van rijden bewonder liever geen slagschepen van paarden op stal dus

Een aantal jaartjes terug heb ik een paard ingereden en dat was een Ramiro en daar zat dravers bloed bij in van moeders kant.
Ik moet de juiste gegevens nog wel hier ergens in een kastje hebben liggen maar moet het dan eerst opzoeken.
Het was een groot paard, wat licht over de bodem liep en lange voorbenen, en een super karakter.
En enorm springvermogen.
Het was een apart gevoel om hem te rijden omdat hij zo licht liep.
Hij is naar Ludger Beerbaum verkocht.
En heeft daar bundeschampionat gewonnen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:40

clarence schreef:
Trouwens, waarom paste Maikel's stijl niet bij jouw paard? Ook dat is interessante materie.

ik spring hier ook even op in ..
die mensen zijn topsporters ..ze verkeren nu eenmaal in een positie dat ze uit kunnen kiezen welk paard ze rijden ..en dan kan je het ze niet kwalijk nemen dat af en toe een paard niet in hun systeem past ..ik kocht denk ik een jaar of 8 geleden ook een hele aparte Libero merrie samen met hun en Hendrickx ..toen ik 2/3 had gekocht en de merrie inmiddels Z was kreeg ik ook te horen dat ze eigenlijk "te moeilijk was " ..en ik was eerlijk gezegd ook wat op mijn teentjes getrapt ..want ze had echt gruwelijk veel kwaliteit maar ze was ietwat merrieachtig en bokkerig in parcours ..dus toen is ze ook huiswaarts gekomen met de bedoeling " fokmerrie " ..maar ik heb doorgezet en heb er in die periode een ruiter voor gezocht die echt het geduld heeft opgebracht ..en na nog twee anderen ruiters liep de merrie uiteindelijk 1.60!!En zeker weten dat ze toen wel had gepast hoor ..
maar ik heb zelf persoonlijk liever dat men eerlijk zegt dat het niet past oid dan dat men het paard toch rijd zonder er plezier aan te beleven

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:42

Elsskippy schreef:
Een aantal jaartjes terug heb ik een paard ingereden en dat was een Ramiro en daar zat dravers bloed bij in van moeders kant.
Ik moet de juiste gegevens nog wel hier ergens in een kastje hebben liggen maar moet het dan eerst opzoeken.
Het was een groot paard, wat licht over de bodem liep en lange voorbenen, en een super karakter.
En enorm springvermogen.
Het was een apart gevoel om hem te rijden omdat hij zo licht liep.
Hij is naar Ludger Beerbaum verkocht.
En heeft daar bundeschampionat gewonnen.

dat geloof ik graag hoor , ze mogen best groot zijn maar ze moeten lichtvoetig zijn en voorzichtig .. heb een hekel aan paarden die in de landing een gat in de bodem maken ..ze moeten tegenwoordig landen en gelijk doorgaloperen

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:47

besita schreef:
clarence schreef:
Ik kan me herinneren dat jij ergens in dit topic schreef dat je vermogen er wel in kan trainen. Ik denk dat het heel leerzaam is als je uitlegt hoe je dat precies doet. Zo vaak zie je dat bloedbeestjes bijna te voorzichtig zijn om echt hoge, brede oxers te springen. Ik ben benieuwd hoe je dan te werk gaat.
Ik ben het helemaal eens met je dat de opleiding super belangrijk is. Als ik het goed heb leidt Marcel ook het liefst z'n eigen paarden op.

hmm, kan me niet herinneren dat ik dat gezegd te hebben ..ik zou namelijk niet weten hoe.. :o ..maar bij mij is echt die voorzichtigheid de eerste vereiste maar dan ook niet TE dat bvb ze weigeren als ze dan toch eens tikken ..ze moeten er altijd overheen willen en met de ruiter meedenken ..dat vermogen vind ik zelf zo mielijk in te schatten , er zijn zoveel voorbeelden van paarden waarvan men in het 1.30 al aangaf dat dat het laaste was wat ze erin hadden en dat ze gewoon in het werk groeien ( paar vb : Libero H , jikke , heartbreaker, Hickstead )

Ah, moet ik dat verkeerd hebben begrepen. Heb jij trouwens een voorkeur voor exterieur? Marcel niet, maar sommige mensen wel.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:49

besita schreef:
clarence schreef:
Trouwens, waarom paste Maikel's stijl niet bij jouw paard? Ook dat is interessante materie.

ik spring hier ook even op in ..
die mensen zijn topsporters ..ze verkeren nu eenmaal in een positie dat ze uit kunnen kiezen welk paard ze rijden ..en dan kan je het ze niet kwalijk nemen dat af en toe een paard niet in hun systeem past ..ik kocht denk ik een jaar of 8 geleden ook een hele aparte Libero merrie samen met hun en Hendrickx ..toen ik 2/3 had gekocht en de merrie inmiddels Z was kreeg ik ook te horen dat ze eigenlijk "te moeilijk was " ..en ik was eerlijk gezegd ook wat op mijn teentjes getrapt ..want ze had echt gruwelijk veel kwaliteit maar ze was ietwat merrieachtig en bokkerig in parcours ..dus toen is ze ook huiswaarts gekomen met de bedoeling " fokmerrie " ..maar ik heb doorgezet en heb er in die periode een ruiter voor gezocht die echt het geduld heeft opgebracht ..en na nog twee anderen ruiters liep de merrie uiteindelijk 1.60!!En zeker weten dat ze toen wel had gepast hoor ..
maar ik heb zelf persoonlijk liever dat men eerlijk zegt dat het niet past oid dan dat men het paard toch rijd zonder er plezier aan te beleven

Ik snap dat je daar niet blij mee was. Gelukkig heb je niet opgegeven. Ik vind het ook niet raar of heb minder respect als het niet past tussen een paard en ruiter, maar ik vind het wel interessant waarom het dan niet past. En of je dat al vantevoren aan zou kunnen zien komen. Dat soort dingen. Gewoon ouderwets theoretich geleuter dus.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:58

ik hou van dat type paarden en dat systeem van rijden ..ongedwongen manier, neusje een beetje eruit , gewoon licht contact met de mond ..licht in het zadel en alles op de voorwaartse manier oplossen zeg maar ..dat is gewoon een systeem wat veel paarden past die op een natuurlijke en ongeforceerde manier het beste topt huin recht komen ..

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:31

Hey hij is jury tot ZZ niveau dus internationaal durf ik niets over te zeggen. Heb het daar ook niet over gehad om eerlijk te zijn. Maar Rob Ehrens weet het toch vast wel?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:47

Ik help jaarlijks op het concours in Eindhoven. En geloof me, ze laten allemaal hun paarden eens (meestal in stap of een rustige draf) op de lastige hindernissen toelopen. Met name daar omdat er derby gereden wordt en daar zijn de gewone springpaarden (en ik durf te wedden ruiters) niet allemaal even zeker over. Neem dus aan dat dat gewoon mag, want ze doen het erg duidelijk, lekker nog even ontspannen stil staan, klopje erbij.

Voor de Derby is er ook een voorstel ronde, waarin alle ruiters te paard een rondje langs het publiek rijden. Zelfs dan zijn er nog wel eens die even de wal op stappen om te kijken. Zolang je er maar niet al overheen gaat mag t allemaal.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:54

clarence schreef:
Hmm, tuurlijk zijn er paarden met heel veel vermogen en heel weinig, maar ik geloof ook dat het wel mogelijk is om het te verbeteren. Vermogen is volgens mij nauw verwant met vertrouwen. Sommige paarden die het in NL niet zo goed deden, werden in Amerika dus toppers. Gewoon door een hoger grondtempo en het juiste gymnastiek werk.
Maar, misschien kunnen Marcel en Besita er meer over zeggen. Ik vind het in ieder geval wel een interessant onderwerp (niet dat jij dat niet vindt).

Ik geloof niet dat je veel vermogen er bij een paard in kunt trainen. Iets wel, doordat je de spieren sterker kan maken, krijg je ook meer vermogen. Maar heel veel is het niet.
Wat ik wel geloof is dat de ene ruiter veel meer uit een bepaald paard kan rijden dan de andere.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:55

Kitty schreef:
Wij hadden een disussie over springmanieren. Er waren twee paarden die beiden enorm goed sprongen. Beiden mooi in het voorbeen, neusje er mooi uit, goed openen.
Alleen het ene paard hield het achterbeen wat lang, maar door enorm te openen kwam hij heel netjes over de hindernis. Het tweede paard trok zijn hakken in zijn staart en sloeg daarna uit.
Egbert Schep vond het eerste paard beter in zijn achterbeengebruik boven de hindernis, terwijl wij juist het tweede paard beter vonden. Nu heeft de heer Schep vast een veel betere kijk op springpaarden dan ik, daar ben ik van overtuigd, maar toch leek het mij een veel economischere manier van springen. Door zijn achterbenen in te trekken en uit te slaan hoeft hij minder hoog met zijn achterhand over de hindernis dan met een lang achterbeen.
We hadden helaas geen tijd meer om verder door te gaan hierop, dus vandaar dat ik hier eens een mening hierover zou willen horen.

Ik ben ook meer voorstander van de manier zoals je uitlegde dat het paard sprong Dat Egbert uitkoos.
Wat ik heel belangrijk vind is het kantelmoment.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:57

Remember schreef:
Had het misschien anders moeten verwoorden, we hebben al eerder in-uitjes gesprongen (3 stuks) en dan stond de laatste op 50-60cm en die daarvoor beduidend lager, en helemaal vooraan een balkje. Het was meer mijn vraag of het meer/minder gymnastische waarde heeft om het vanuit draf aan te rijden.
Hij is erg handig met dit soort dingen, ik heb regelmatig met longeren allemaal balken in de bak (en dan niet allemaal netjes recht achter elkaar, maar verschillende afstanden, waaiers, cavalettie ertussen voor wat hoogteverschil) en dan weet hij zich heel goed te redden. Maar ik weet dan dat dit wel de oefeningen zijn om mee verder te gaan en dat het dus zeker niet hoog hoeft :j. Bedankt!

Voor gevorderde paarden zet ik de in- uitjes wel op 1.00-1.10 mtr, maar dat is wel het maximale. Dat is echt zeer pittig, vind ik zelf.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:00

besita schreef:

Vaak kunnen voorzichtige paarden in hoge proeven groeien. Maar inderdaad is daar het toverwoord vertrouwen en tijd. Terwijl een
7-jarige met lomp veel vermogen al goed een Grote Prijs zou kunnen lopen, moet je daar bij een hele voorzichtige normaal gesproken niet mee aankomen. Die hebben wat meer tijd nodig.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:06

vivana schreef:
Wat betreft de Vleut stijl...tja daarom kon Maikel ons paard niet rijden...(volle broer van Aretto hij kocht hem samen met Hendrix en als gevolg kon Luc Steeghs hem gaan rijden..
Ken nog wel een hele snelle...ask Frans (hier op bokt) ;)

Eric, dus ook Maikel, hebben een manier van rijden die heel goed bij bloedbeestjes past die voorzichtig zijn. Met een kouder paard zal eric niet blij zijn. Vaak zijn de ruiters die zo'n paard kunnen rijden weer niet blij met die bloedbeestjes. Zoals ik al eerder zei, als je weet wat voor paard je hebt, weet je welke ruiter daar bij zou passen. En andersom ook.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:09

besita schreef:
maar om daarom met dravers merries te gaan fokken..nee dank u ..er komt af en toe wel eens ergens een uitzondering bovendrijven ..zo ook Mumu die de schillenkar had getrokken of keukenmeisje die uit een Hakney kwam ...maar ook bij die paarden loop je dan tegen problemen aan die veel met hun achtergrond te maken hebben

hahaha...nee, daar zou ik bewust ook niet aan beginnen. Jappeloup was ook een ongelukje. De hebgst was de wei van de merrie van de buren in gesprongen, en daar kwam Jappeloup uit. Herinner je je nog hoe Jappeloup soms zomaar een lange drafpas kon maken in zo'n hele dikke combinatie en er toch met gemak uit sprong? Die drafpas was gewoon net zo lang als een galopsprong.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:09

Ik zie dit topic nu voor het eerst, en heb eigenlijk ook wel 2 vragen:).

Ik rij op dit moment een paard dat jarenlang springwedstrijden heeft gereden, en opzich vind ik springen zelf ook wel leuk. Ik ben er alleen niet zo'n held in.
Wat zijn nou goede tips om gewoon vol vertrouwen aventoe een hindernisje te pakken? Paard vind alles onder de 50 cm al niet leuk. En dat is nou net de hoogte die ik nog wel prettig vind.

Ten tweede, door het springen heeft het paard een hele ruime galop, heel uit elkaar gevallen gekregen volgens mij, zijn er oplossingen , oefeningen die je kan noemen waarmee dit een beetje op te lossen is?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:12

StephanieHC schreef:
Ik zie dit topic nu voor het eerst, en heb eigenlijk ook wel 2 vragen:).

Ik rij op dit moment een paard dat jarenlang springwedstrijden heeft gereden, en opzich vind ik springen zelf ook wel leuk. Ik ben er alleen niet zo'n held in.
Wat zijn nou goede tips om gewoon vol vertrouwen aventoe een hindernisje te pakken? Paard vind alles onder de 50 cm al niet leuk. En dat is nou net de hoogte die ik nog wel prettig vind.

Ten tweede, door het springen heeft het paard een hele ruime galop, heel uit elkaar gevallen gekregen volgens mij, zijn er oplossingen , oefeningen die je kan noemen waarmee dit een beetje op te lossen is?

Als je dit topic doorleest vanaf de eerste pagina dan kom je vele van dit soort oefeningen en tips tegen. Ze zijn vrij uitgebreid beschreven en moet je me maar vergeven dat ik het niet nog eens opschrijf, want het is behoorlijk wat tekst.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:28

MarcelDufour schreef:
Eric, dus ook Maikel, hebben een manier van rijden die heel goed bij bloedbeestjes past die voorzichtig zijn. Met een kouder paard zal eric niet blij zijn. Vaak zijn de ruiters die zo'n paard kunnen rijden weer niet blij met die bloedbeestjes. Zoals ik al eerder zei, als je weet wat voor paard je hebt, weet je welke ruiter daar bij zou passen. En andersom ook.

nou 10 jaar geleden misschien nog wel maar tegenwoordig kunnen 80 %( en imo zelf nog veel meer ) van de ruiters met bloedpaarden rijden ..terwijl een lompe koude veel minder ruiters gelukkig maakt ..en ik hou er niet van dat men ze meestal onder bloedbeestJES schaart :o