[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:57

Tja, naar mijn idee is spelen met de teugels al redelijk uit den boze, maar die mening delen niet veel Haha! Als ik dan moet gaan voor hardhandig vind ik het "spelen met de teugels" waarbij sprake is van meer dan 2 cm speling hardhandig, evenals bijvoorbeeld het vastzetten van de handen. Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:33

Vastzettend is naar mijn idee ook een onmogelijke methode... Als je dat doet steken de meest paarden alleen maar hun hoofd in de lucht en dan zou je toch door moeten krijgen dat je ergenst iets verkeerd doet. (vind ik Schijnheilig )
En ik krijg mijn handen zowiezo nooit op mijn knieen, daar is mijn rug te lang voor. Clown
Ik zou dan helemaal dubbel moeten zitten, en voor ik uberhaupt aan mijn handen vast zetten toekom krijg ik van m´n intstructrice al een veeg uit de pan dat ik rechtop moet gaan zitten. Nagelbijten / Gniffelen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:02

Even een stomme vraag tussendoor, maar wat houd het spelen met de teugels in? (Naar aanleiding van de post van WildWings)
Ik moest in de les ook altijd spelen met de teugels, hiermee werd een ophouding bedoeld. Ik denk dat dit een paar milimeter vragen is.
Niet zagen, trekken, vastzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:09

Naar mijn idee is spelen met de teugels echt milimeterwerk, zoals ik aangeef, bij echt duidelijk centimeterwerk (meer dan 2 cm speling) vind ik het gewoon zagen. Maargoed, het voelt voor mij (nog?) niet fijn, de methode been - stille hand werkt voor mij fijner dan been - 'stille' maar spelende (kan dat???) hand om het maar zo te zeggen.

Miss_Malfoy, neem eens een aantal tientallen bladzijden HAW door als je je verveelt ( Huilen van het lachen Als je je heel erg verveelt) ... het zal je dan serieus verbazen over hoe "goed" het werkt (voor het krulletje dan) bij sommigen Haha!
Misschien gaat het hoofd eerst omhoog, maar als iemand maar blijft trekken gaat het vanzelf wel weer omlaag (afhankelijk van de pijn die het doet natuurlijk; misschien moet er eerst een hulpteugel of straffer bit aan te pas komen). Maar dan is hij er "doorheen" volgens velen en loopt hij "mooi".

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:11

Dat is spelen idd, maar ik ben zelf niet voor "spelen" evenals "kneden".
Gewoon een stille hand (geen vastgezette hand) en soms 1 kneepje wanneer nodig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:13

WildWings schreef:
Naar mijn idee is spelen met de teugels echt milimeterwerk, zoals ik aangeef, bij echt duidelijk centimeterwerk (meer dan 2 cm speling) vind ik het gewoon zagen. Maargoed, het voelt voor mij (nog?) niet fijn, de methode been - stille hand werkt voor mij fijner dan been - 'stille' maar spelende (kan dat???) hand om het maar zo te zeggen.

Miss_Malfoy, neem eens een aantal tientallen bladzijden HAW door als je je verveelt ( Huilen van het lachen Als je je heel erg verveelt) ... het zal je dan serieus verbazen over hoe "goed" het werkt (voor het krulletje dan) bij sommigen Haha!
Misschien gaat het hoofd eerst omhoog, maar als iemand maar blijft trekken gaat het vanzelf wel weer omlaag (afhankelijk van de pijn die het doet natuurlijk; misschien moet er eerst een hulpteugel of straffer bit aan te pas komen). Maar dan is hij er "doorheen" volgens velen en loopt hij "mooi".

Dit doet me denken aan die cursus.
Hoe rijd ik mijn paard in de krul?
Geweldig, heb er dubbel om gelegen. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:13

superwoman schreef:

Een kneepje, is dat dan eigenlijk icm met het been, dus eigenlijk gewoon een halve ophouding als het ware? Of is het 'gewoon' zonder dat been vooraf gaat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:16

WildWings schreef:
superwoman schreef:

Een kneepje, is dat dan eigenlijk icm met het been, dus eigenlijk gewoon een halve ophouding als het ware? Of is het 'gewoon' zonder dat been vooraf gaat?

icm?
Een kneepje is geen halve ophouding. 1 kneepje is gewoon met 1 hand 1 x "spelen". Aangezien spelen meervoud is, is dat dus niet het juiste woord Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:19

superwoman schreef:
icm?
Een kneepje is geen halve ophouding. 1 kneepje is gewoon met 1 hand 1 x "spelen". Aangezien spelen meervoud is, is dat dus niet het juiste woord Bloos

In combinatie met Haha!
Een halve ophouding is toch -heb ik geleerd- kuit aanleggen en vervolgens je hand sluiten (wat je een 'kneepje' zou kunnen noemen). Daarom vroeg ik me af of het befaamde "kneepje" dan wordt voorafgegaan door been geven, waardoor het eigenlijk een soort halve ophouding zou zijn? Omdat ik mij daar nog in zou kunnen vinden (onder het mom: energie opwekken aan de achterkant --> opvangen aan de voorkant, of iets dergelijks?)

Maar wat is dan "een kneepje"? Gewoon 1x je handen heen en weer bewegen? 1x Je vingers heen en weer bewegen? En niet vooraf gegaan door been? En wat is dan het nut? Haha! Pfoee lekker aantal vragen stel ik weer Vork
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-08 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:20

superwoman schreef:

En wanneer is soms bij jou als ik vragen mag? Lachen
Ik moet de ophouding geven in combinatie met mijn been tot ze zakt in de hals.
Zakt ze dan houd ik mijn hand stil, voel ik dat ze wat meer omhoog komt aan de voorkant geef ik een ophouding (i.c.m. been) en houd mijn hand weer stil. Voor mij is dit soms...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:28

Miss_Malfoy, ik hoop trouwens niet dat ik je vraag een hele andere wending heb gegeven! Bloos

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:35

Marchador schreef:
Miss_Malfoy, ik hoop trouwens niet dat ik je vraag een hele andere wending heb gegeven! Bloos

O nee hoor, er is nu een mooie discussie ontstaan en dat is óók leerzaam.
Vind bokt werkelijk verfrissend, ik ga echt weer denken van oja dat is waar ja, en oja, zo moest het ook al weer.
Het houd je scherp.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:37

Ja inderdaad dat is waar en die vraag kwambij mij op door 1 van de berichten hierboven die ik daarstraks las. En ik leer ook heel graag van alles bij! Haha!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:50

Marchador schreef:
Ja inderdaad dat is waar en die vraag kwambij mij op door 1 van de berichten hierboven die ik daarstraks las. En ik leer ook heel graag van alles bij! Haha!

Ja, echt wat paarden betreft ben je nooit uitgeleerd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:23

Marchador schreef:
En wanneer is soms bij jou als ik vragen mag? Lachen

Om te voelen of ze los is, soms voor een moeilijke oefening of voor een hoek waar ze bang is.
Meestal is mijn hand gewoon stil. Hand van de hals voor stelling enzo zorgt voor genoeg afwisseling.
Wanneer ze/hij niet los is vraag ik wat stelling of/en stel haar/hem anders in (dieper, lager etc)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:29

Okee duidelijk! Bedankt Lachen

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 01:08

Het is inderdaad lastig om zo zwart op wit te schrijven hoe je je paard aan de teugel moet rijden. Ik ga toch een poging wagen. Er is een basis die in orde moet zijn voordat je gaat vragen. het paard moet voorwaarts zijn en ontspannen, loop hij of zij heel hoog met het hoofd probeer hem dan ontspannen te krijgen op de volte, is ie ontspannen ga dan meer stelling vragen( overdreven). Blijft de ontspanning? verhoog dan de druk op de buitenteugel zonder stelling te verliezen. Begint ie na te geven kun je de volte wat gaan sluiten en weer openen. Dit lukt natuurlijk niet meteen op de eerste dag maar de aanhouder wint. Om niet dol te worden van al dat voltes rijden kun je ook als oefening slangevoltes rijden met in eerste instantie ontspanning en daarna nageven. Probeer je paard meteen te belonen met een zachte hand aan de teugel als ie nageeft en de druk ook weer snel verhogen als ie omhoog komt, hierdoor zal ie liever beneden blijven.

Succes Stellaspike

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:24

stellaspike wil jij dan een uur op de volte blijven?
Ik ben het niet eens met je druk verhogen als het paard niet rond loopt. Dan krijg je dus het vastzetten van de hand en het in de krul trekken.

Imo is het en samenspel van been, een beetje druk en het belangrijkste ontspanning. Maar ook de houding, de zit van de ruiter is erg belangrijk.
Bij een goede houding zullen ook de haden op de juiste plaats zijn.
Alles op het juiste moment! Dát is het belangrijkste. Oefening met begeleiding is de beste manier om het te leren.
Leren voelen wanneer je "wat" moet doen.Zorgen dat je niet per ongeluk ook wat anders doet want dat gebeurd vaak. Bijv een hand die lager gaat of een been die afsteekt etc.

Belangrijkste is dat zéker bij het leren, er niet wordt gefocussed op die kop van het paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:33

Als we al weten dat buiging in het lijf 1 zijdig loslaten is, waarom gaan we dan allemaal zo moeilijk doen met druk verhogen? Zorg dat je paard kan buigen en wissel die buiging af....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:36

lailapri schreef:
Als we al weten dat buiging in het lijf 1 zijdig loslaten is, waarom gaan we dan allemaal zo moeilijk doen met druk verhogen? Zorg dat je paard kan buigen en wissel die buiging af....

afwisseling is iig zwáár belangrijk Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:39

Nouja aangezien er in een rijbak al 4 hoeken zitten kun je hem al 4x inbuigen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:50

lailapri schreef:
Nouja aangezien er in een rijbak al 4 hoeken zitten kun je hem al 4x inbuigen.

Op die manier zou je 4 x dezelfde kant op buigen Haha!
Ik bedoel dus afwisseling met het gehele rijden.
8 jes, van hand veranderen, gebroken lijn.
Juist een gebroken lijn kan een ruiter laten voelen dat hij niet helemaal recht zit of ongelijke "druk" vraagt.
Ook tempowisselingen tijdens de oefeningen etc.
Daar wordt een paard los van en sterker Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:57

Ja dat weet ik
Maar ik bedoel al te zeggen dat je geen normaal rondje door de bak kunt rijden zonde bochten tegen te komen.
Ik begin zelf vaak met een aantal voltes links en rechts om, en vervolgens wat achtjes met af en toe een heel rondje tussendoor. Daarna strikjes, achtjes met rechte stukken om hem recht te stellen en weer in te buigen, tussendoor eens een andere oefening, halthouden en even om laten kijken of pasje achterwaarts of tijdens de wendingen nog wat verder in laten buigen richting sb op de volte etc.

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:58

veel overgangen en voltes rijden.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:43

ik heb even een vraagje want ik heb een verzorgpaard en die loopt heel makkelijk aan de teugel maar ik heb ook les op een manege en ik rij daar op een paard maar hij vind het heel moeilijk om in draf en galop aan de teugel te lopen ik weet dat manegepaarden niet aan de teugel hoeven te lopen maar ik ben en ik wil het graag proberen. In stap en in stilstand doet hij het wel gewoon maar als hij in draf gaat dan gaat hij meteen met zijn hoofd in de lucht.
Hebben jullie misschien tips voor me wat ik kan proberen?