Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:51

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:
we hadden het hier over
https://www.youtube.com/watch?v=KunZKegARUQ
das geen dame

Ik ben het met Vur eens; het is niet heel goed, ook niet heel slecht. Als deze naar de OS moeten dan is er nog wel wat werk aan de winkel.

Vur had het over een ander filmpje
wel blijven opletten hé jasmijn :+
Deze ruiter (mannelijke)was al geselecteerd voor London. Helaas is het hele team niet gegaan.
Colombia is niet verschenen voor de OS.
Het andere filmpje van de dame, is een paard die niet zij in training heeft , maar 1 keer reed.
Idd geen OS materiaal .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:58

superwoman schreef:
arie53 schreef:
Dit glijdt af naar een zinloze pennydiscussie.

Ja je hebt gelijk.
Geen ervaring en toch het grootste woord over hoe het moet.
Succes verder
:evaw:

De beste stuurlui staan weer eens aan land. Inderdaad het hoogste woord maar zelf 0.0 ervaring. En het foto/filmmateriaal wat getoond wordt is altijd van een ander.

Ik wil heus niet zeggen dat iedereen zijn eigen foto en filmmateriaal op internet moet kwakken maar als je altijd een ander loopt af te zeiken en het altijd beter weet en je beweerd dat je het altijd beter doet en beter kan dan moet het toch geen probleem zijn om die mooie momenten met ons te delen.

Nobrado, ik vind het jammer dat ik van jou alleen maar filmpjes te zien krijg van Iberische paarden. In mijn ogen zijn die Iberische paarden gemaakt voor het sluiten/verzamelen maar ik zie nog steeds geen enkel iberisch paard wat swingt. Alle gangen zijn zonder 'veer'. Ik denk dus dat deze iberische paarden uitermate geschikt zijn voor show/circus maar dat het niet voor niets is dat je ze zelden in de dressuur tegenkomt. De paarden komen elastisiteit te kort. Daarbij lopen zij vaak vanzelf in de krul en is het voor mij geen vergelijk met het rijden van een warmbloedpaard. Ik vergelijk de iberische paarden vaak met ponygangen. Een hoop gekrabbel maar zinder zweefmoment en zonder swung en afdruk.

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:07

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:08

Anoniem schreef:
Nobrado, ik vind het jammer dat ik van jou alleen maar filmpjes te zien krijg van Iberische paarden. In mijn ogen zijn die Iberische paarden gemaakt voor het sluiten/verzamelen maar ik zie nog steeds geen enkel iberisch paard wat swingt. Alle gangen zijn zonder 'veer'. Ik denk dus dat deze iberische paarden uitermate geschikt zijn voor show/circus maar dat het niet voor niets is dat je ze zelden in de dressuur tegenkomt. De paarden komen elastisiteit te kort. Daarbij lopen zij vaak vanzelf in de krul en is het voor mij geen vergelijk met het rijden van een warmbloedpaard. Ik vergelijk de iberische paarden vaak met ponygangen. Een hoop gekrabbel maar zinder zweefmoment en zonder swung en afdruk.

Vind je dat ook van fuego?
http://www.youtube.com/watch?v=VjZGov3i70A

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:20

nombrado schreef:
Anoniem schreef:

Ja eigenlijk wel. Ik vind Fuego in dit filmpje echt niet fijn gaan. Er zijn zeker wel briljante momenten maar ik vind de aanleuning verschrikkelijk onrustig. De overgangen erg onrustig en bijna de gehele proef is het een kunstje. Ik vind het niet fijn ogen. Het paard doet enorm zijn best maar moet het echt hebben van zijn ruimte in de beweging en zijn werklust. De verfijning en het dressuurkunstig gereden zijn vind ik zeker onvoldoende.
Het is één hele grote show.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:22

nombrado schreef:
Geen Barok paard.
Hannoveraan
5 jaar
klassiek gereden? (en geen voorbeengezwaai ;-) )
https://www.youtube.com/watch?v=rnJ83_wuE4Q

Heel slecht opgeleid, gewoonweg getrixt ...rijtechnisch raakt het kant nog wal :o :o :o verschrikkelijk om naar te kijken zo'n NEP 2e "zweef'draf.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:28

Ik vind het in ieder geval minder getruct dan Fuego.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:42

listiglistje schreef:
nombrado schreef:
Geen Barok paard.
Hannoveraan
5 jaar

Heel slecht opgeleid, gewoonweg getrixt ...rijtechnisch raakt het kant nog wal :o :o :o verschrikkelijk om naar te kijken zo'n NEP 2e "zweef'draf.....

Ben ik de enige die vindt dat dat paard niet aan elkaar is? |o :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:44

Ppaard mist kracht en daardoor oogt het nog heel stug. Paard is wel redelijk aan elkaar maar mist nog de ontspannenheid om aan elkaar te blijven lopen. Hij houdt zich in het lijf vast.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:45

listiglistje schreef:
nombrado schreef:
Geen Barok paard.
Hannoveraan
5 jaar

kan je mij de defenitie geven van een NEP 2e zweefdraf?
wat klopt er niet aan?
met "slecht"getrixt, kan ik niet zoveel kwa opmerking.
wat vind je rijtechnisch hier slecht aan?
wordt dit paard vanachternaar voor gereden?
of vind je het paard met te weinig buiging lopen?
(ik vind het reteknap om een paard met zo een bouw, op deze manier voor elkaar te krijgen., knap staaltje ruiterkunst)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:46

Anoniem schreef:
Ik vind het in ieder geval minder getruct dan Fuego.

wat vind je getruct aan fuego?
Kan je dat wat duidelijker omschrijven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:47

Anoniem schreef:
Ja eigenlijk wel. Ik vind Fuego in dit filmpje echt niet fijn gaan. Er zijn zeker wel briljante momenten maar ik vind de aanleuning verschrikkelijk onrustig. De overgangen erg onrustig en bijna de gehele proef is het een kunstje. Ik vind het niet fijn ogen. Het paard doet enorm zijn best maar moet het echt hebben van zijn ruimte in de beweging en zijn werklust. De verfijning en het dressuurkunstig gereden zijn vind ik zeker onvoldoende.

waarom scoort ie dan 81? denk je?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:50

Babootje schreef:

Kan je een omschrijving geven, van het "niet aan elkaar" bewegen van het paard?
Waar zie je dat aan in de beweging?
wat zou de ruiter kunnen doen om dit voor elkaar te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:52

nombrado schreef:
Anoniem schreef:

Omdat hij een goed shownummer geeft. En dat hij kan voorbeenzwaaien. :D
Heb jij een andere mening over het getoonde van Fuego?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:00

Vind die Hannoveraan de achterhand er te weinig onder hebben in de draf bijvoorbeeld, dus kantelt bekken niet of verkeerd, dus op die manier vind ik die idd ook niet "aan elkaar". Volgens mij kan het ook niet gezond zijn dat een paard van 5 jaar al op zo'n niveau moet werken, dus op dat vlak is het dan niet "klassiek".

Het filmpje van Fuego is bij mij halverwege vastgelopen, maar ik vind het ook moeilijk om dit te beoordelen door het "show" aspect dat toch ergens wel domineert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:05

nombrado schreef:
Babootje schreef:

Je kunt dat zien doordat het paard strak is in het lichaam. Je kunt het niet voorkomen want je gaat je grenzen verleggen maar wat ik zie bij dit paard is dat het overvraagt wordt. Beter zou zijn om kleinere stukjes te oefenen i.p.v. het paard de gehele tijd op de top van zijn kunnen te rijden. Het is gewoon niet eerlijk tegenover het (jonge) paard. Het dier is duidelijk nog niet toe aan deze zware oefeningen. Jonge talentvolle paarden bieden vaak al veel aan. Alleen is het lichaam vaak nog onvoldoende getraind en/of mist nog de spierkracht om deze hoge mate van verzameling aan te kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:11

nombrado schreef:
Babootje schreef:

De achterhand komt er een beetje achteraan. Het paard kan ruim bewegen maar is nog op de voorhand. Ook goed te zien aan de changementen die niet naar voren (gedragen) gesprongen zijn (achterhand komt wat omhoog.
Dit paard heeft zo te zien voldoende voorwaartse drang. Mag best wat teruggereden om hem meer tot dragen te krijgen (uiteraard met behoud van impuls) Ik vind het paard teveel in twee stukken lopen. Als de amazone gaat stappen en de teugel langer geeft valt ie uit elkaar met hals naar voren. Volgt dus niet de hand.
In de training voorwaarts en over de rug rijden. Gewoon gedegen basiswerk doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:21

Idd Babootje , zeker dat laatste!!! Basiswerk en dat wordt hier met hele grote stappen overgeslagen en dat is te zien ook.

Een 5 jarige hoeft dat werk niet te laten zien, paard is daar nog helemaal niet klaar voor en wordt zo gewoon naar de klote gereden :o

Heel achterhand komt na ipv een ondertredend achterbeen (traag), strak in het lijf, weggedrukte rug, geen (lengte)buiging in de zijgangen, kantelt en zwiept mij teveel met de staart.
Rechte stukken getrixte zweefdraf lukt nog wel, maar komen de oefeningen dan valt heel het kaartenhuis in (uit) elkaar....

Als Nombrado dat niet ziet zou ik toch adviseren om een brilletje aan te schaffen, als ze dit soort africhting waardeert dan weet ik genoeg over het inzicht en de kennis.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 09-11-13 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:37

nombrado schreef:
Deze ruiter (mannelijke)was al geselecteerd voor London. Helaas is het hele team niet gegaan.
Colombia is niet verschenen voor de OS.

Dat zal ook wel zijn redenen hebben dat columbia niet verscheen op de OS. Het is geen dressuurland en als dat het niveau was dan waren ze redelijk kansloos geweest.

nombrado schreef:
Geen Barok paard.
Hannoveraan
5 jaar

Ik vind het paard erg traag van achteren, en ik vind het er ook uitzien als een zweefdraf (een draf niet verkregen vanuit verzameling en impuls, maar vanuit het terugwerken van voor naar achteren. In de overgangen naar stap zie je dat het paard helemaal op de voorhand dendert. Zeker met zo'n 5 jarige zou ik toch meer aandacht besteden aan de losgelatenheid en de impuls. Meer kleine stukjes schakelen ipv eindeloos in deze trage draf rondrijden.

nombrado schreef:

Ik vind het triest om te zien dat het paard zo vreselijk zijn best doet en dat er zo'n clown van een ruiter op zit. Ik snap niet dat jij daar zo'n fan van bent Nombrado. Jij bent toch zo tegen voorbeenzwaaierij, spektakel en show? Deze kerel maakt er een one-man show van. Zijn houdingen handen zijn zeer onrustig voor het paard, ik vind het naar om te zien. Ik had dat paard wel een andere ruiter gegund. Denk dat hij onder een subtielere ruiter veel beter en minder hectisch uit de verf kan komen.

Babootje schreef:
Ben ik de enige die vindt dat dat paard niet aan elkaar is?

Nee hoor....

nombrado schreef:
(ik vind het reteknap om een paard met zo een bouw, op deze manier voor elkaar te krijgen., knap staaltje ruiterkunst)

Want? Wat is er zo slecht aan zijn bouw? Paard moet volgens mij veel beter kunnen.

nombrado schreef:

Misschien kun je je beter afvragen waarom we nu niets meer van zowel paard als ruiter horen? De ruiter komt ook niet terug op dit niveau met een ander paard... Was een beetje een one-day-fly...

Anoniem schreef:
Je kunt dat zien doordat het paard strak is in het lichaam. Je kunt het niet voorkomen want je gaat je grenzen verleggen maar wat ik zie bij dit paard is dat het overvraagt wordt. Beter zou zijn om kleinere stukjes te oefenen i.p.v. het paard de gehele tijd op de top van zijn kunnen te rijden. Het is gewoon niet eerlijk tegenover het (jonge) paard. Het dier is duidelijk nog niet toe aan deze zware oefeningen. Jonge talentvolle paarden bieden vaak al veel aan. Alleen is het lichaam vaak nog onvoldoende getraind en/of mist nog de spierkracht om deze hoge mate van verzameling aan te kunnen.

Mee eens.

Babootje schreef:
In de training voorwaarts en over de rug rijden. Gewoon gedegen basiswerk doen.

Waarschijnlijk hebben ze dat in spanje nog niet zo goed begrepen... Want dit is weer een voorbeeld uit spanje toch, nombrado? Misschien moet je eens je licht op doen elders?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:03

nombrado schreef:
Anoniem schreef:

Citaat:

Citaat:

Kun je exact aangeven op welke punten hij m.b.t voorgeschreven FEI regels afwijkt? Laten eerst eens met deze beginnen.

FEI (Fédération Equestre Internationale)

Citaat:
Article 401 - Object and general principles

1. The object of Dressage is the development of the horse into a happy athlete through harmonious education. As a result it makes the horse calm, supple, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.

2. These qualities are revealed by:

2.1. The freedom and regularity of the paces;

2.2. The harmony, lightness and ease of the movements;

2.3. The lightness of the forehand and the engagement of the hind quarters, originating in a lively impulsion;

2.4. The acceptance of the bridle, with submissiveness throughout and without any tenseness or resistance.

3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him. Confident and attentive, he submits generously to the control of his rider, remaining absolutely straight in any movement on a straight line and bending accordingly when moving on curved lines.

4. His walk is regular, free and unconstrained. His trot is free, supple, regular, sustained and active. His canter is united, light and cadenced. His quarters are never inactive or sluggish. He responds to the slightest indication of the rider and thereby gives life and spirit to all the rest of his body.

5. By virtue of a lively impulsion and the suppleness of his joints, free from the paralysing effects of resistance, the horse obeys willingly and without hesitation and responds to the various aids calmly and with precision, displaying a natural and harmonious balance both physically and mentally.

6. In all his work, even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, and he accepts the bridle with a light and soft
contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

7. Cadence is shown in trot and is the result of the proper harmony that a horse shows when it moves with well marked regularity, impulsion and balance. Cadence must be maintained in all the different trot exercises and in all the variations of trot.

8. The rhythm that a horse maintains in all his paces is fundamental to Dressage.

Citaat:
Article 415 The piaffe

1. The piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving the impression of being in place. The horse's back is supple and elastic. The quarters are slightly lowered, the haunches with active hocks are well engaged, giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and forehand. Each diagonal pair of feet is raised and returned to the ground alternately, with an even cadence.

2. In principle, the height of the toe of the raised foreleg should be level with the middle of the cannon bone of the other foreleg. The toe of the raised hind leg should reach just above the fetlock joint of the other hind leg.

3. The neck should be raised and arched, the head vertical. The horse should remain light “on the bit” with a supple poll, maintaining a light and soft contact on a taut rein. The body of the horse should move up and down in a supple, cadenced and harmonious movement.

4. The piaffe must always be animated by a lively impulsion and characterised by a perfect balance. While giving the impression of being in place there may be a visible inclination to advance, this being displayed by the horse's eager acceptance to move forward as soon as he is asked.

5. Moving even slightly backwards, irregular steps with the hind legs, crossing either the fore - or hind legs or swinging either the forehand or the quarters from one side to the other are serious faults.

A movement with hurried and unlevel or irregular steps without cadence, or spring cannot be called a true piaffe.

Citaat:

FEI Article 404 The trot.

1. The trot is a pace of 'two time' on alternate diagonal legs (left fore and right hind leg and vice versa) separated by a moment of suspension.

2. Working trot
This is a pace between the collected and the medium trot, in which a horse, not yet trained and ready for the collected movements, shows himself properly balanced and, remaining "on the bit", goes forward with even elastic steps and good hock action. The expression "good hock action" does not mean that collection is required quality of working trot. It only underlines the importance of an impulsion originating from the activity of the hind quarters.

3. The quality of the trot is judged by the general impression.

4.1 Collected trot
The horse, remaining "on the bit" moves forward with his neck raised and arched, The hocks, being well engaged, maintain an energetic impulsion, thus enabling the shouders to move greater ease in any direction. The horse's steps are shorter than in the other trots, but he is lighter and more mobile.

4.4 Extended trot.
The horse covers as much ground as possible. maintaining the same candance, he lengthens his steps to the utmost as a great result of great impulsion from the hind quarters. The rider allows the horse, remaining "on the bit" without leaning on it, to lengthen his frame and to gain ground. The fore feet should touch the ground on the spot towards which they are pointing. The movement of the fore and hind legs should be similar (parallel) in the forward moving of the extension.

Citaat:
FEI

418 The position and aids of the rider

1. All movements should be obtained without apparent effort of the rider. He should be well balanced, with his loins and hips supple, thighs and legs steady and well stretched downwards. The upper part of the body easy, free and erect, with the hands low and close together without, however, touching either each other or the horse and with the thumbs as the highest point, the elbows and the arms close to the body, enabling the rider to follow the movements of the horse smoothly and freely and to apply his aids imperceptibly. This is the only position making it possible for the rider to school his horse progessively and correctly.
2. Not only the aids of the hand and the legs but also of the seat are of great importance in Dressage. Only the rider who understands how to contract and relax his loin muscles at the right moment is able to influence his horse correctly.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:15

Arie, heel simpel, De ruiter zit zijn zijn paard in de weg.
Heeft handen die niet stil zijn ten op zichte van de paardenmond. Geen harmonie.
Overgangen zijn niet vloeiend enz. enz.

Als jij niet ziet wat er allemaal mis gaat, dan heeft denk ik dat het ook geen enkele zin om hier met je in discussie te gaan.
Ik denk dat het beter is om jezelf wat meer te verdiepen wat de FEI wil zien en vooral hoe een goedgaand paard eruit ziet. Want ik denk dat je nog te weinig ervaring hebt en te weinig kennis hebt en ook nog een onvoldoende geoefend oog hebt met betrekking tot de rijkunst.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:37

jasmijn78 schreef:
Babootje schreef:
Maar wat het "haar" filmpje ben ik het wel een met Vur.

Over wie hebben jullie het nu? Emmelie of de dame op dat spaanse paard? Ik vind dat spaanse paard een mooi beest, maar ik vind wel dat hij voor teveel actie heeft in vergelijking met achter. Ik vind hem achter zelfs een beetje sloffen. Een beetje een slapjes achterbeen... Ik denk dat zo'n paard juist gebaat zou zijn als het wat dieper en ronder gereden zou worden en veel schakelen

Ik begrijp dat je het hebt over het filmpje met die kerel d'r op van Nombrado?
nou komen we eigenlijk op een heel belangrijk punt:

zelfs in de regels van de dressuursport wordt gesproken over hoe de achterhoef omhoog moet komen aan het einde van de trit naar achteren en hoe ie 'm dan op moet tillen naar voren.
ik snap zelf natuurlijk totaal niet hoe je deze beweging sloffend kunt noemen. De beenactie aan de voorkant wordt (met name in de piaffe) specifiek als wenselijk gezien die is natuurlijk wel afhankelijk van de bouw van het paard. Een Iberisch paard zal de 'golf van impuls' die bij het voorbeen aankomt anders in beweging omzetten dan een paard die als warmbloed gebouwd is. (net als een fries dat anders doet dan een warmbloed)

dit paard heeft mooie hankenbiegung en loopt actief aan de achterkant en verzameld correct en mooi en ook zeker met impuls.

dit paard loopt al wellicht fractioneel te diep. de schoft is los en open dus dieper met het hoofd gaat niet helpen.

als je het ideaal vastlegt op hoe een paard in de sport op het moment gaat dan doe je de dressuur echt te kort. In geen enkele zin is dat een klassiek ideaal, ik denk ook dat die 'sehgewohnheit' het allergrootste manco is aan de huidige ruiterij.

klassieke idealen zijn 'monsieur de Kraut piaffe' of een 'Baron von Eisenberg piaffe'.
en dat ideaal is gebaseerd op biomechanica, in essentie, dus dat verandert niet. Ik zie absoluut niet in hoe we werkelijk daarin een voortschreidend inzicht hebben tegenover de oude meesters. Huidig 'wetenschappelijk' onderzoek bevestigd eigenlijk alleen maar wat zij zeggen (althans de artikelen die ik tot nu toe lees iig zeker) en is vaak methodologisch zeer dubieus en eenvoudigweg te kleinschalig (omwille van budget)

daarmee is ervaring het meest betrouwbare wat we hebben. Dat komt het dichtste bij systematisch statistisch onderzoek. (afgezien van vroeg 20ste eeuwse militaire onderzoeken (die duizende paarden behelzen) wellicht, maar daar zijn er maar een paar van).

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:59

Anoniem schreef:
Arie, heel simpel, De ruiter zit zijn zijn paard in de weg.
Heeft handen die niet stil zijn ten op zichte van de paardenmond. Geen harmonie.
Overgangen zijn niet vloeiend enz. enz.

Als jij niet ziet wat er allemaal mis gaat, dan heeft denk ik dat het ook geen enkele zin om hier met je in discussie te gaan.
Ik denk dat het beter is om jezelf wat meer te verdiepen wat de FEI wil zien en vooral hoe een goedgaand paard eruit ziet. Want ik denk dat je nog te weinig ervaring hebt en te weinig kennis hebt en ook nog een onvoldoende geoefend oog hebt met betrekking tot de rijkunst.

Niet wat de polderdressuur betreft.

Maar ik hoor graag de specifieke missers per onderdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:47

Beste Arie,
Ik heb even gegoogeld op het woord POLDERDRESSUUR want ik ken dat woord niet. En wat schetst mijn verbazing?
Ene Karel de Lange, alias Arie53 alias Anna42 heeft dit woord verzonnen en verkondigd overal, op een hoop forums, social media en de paardenbladen dat het wel erg slecht gesteld is met de POLDERDRESSUUR.
Dus beste Arie, de polderdressuur is volgens mijn informatie een door jouw bedachte term om alles wat de MODERNE dressuur (ook al zo'n verzonnen woord) is te verketteren. Helaas voor jou ga ik niet mee in deze discussie. Ik wil graag discussieren maar dan wel met iemand die een gelijke is en niet met een sorry dat ik het schrijf, een beroepszeiker.

Ik begrijp niet dat er voor mensen zoals jij een podium is. Je zult ongetwijfeld een aantal gelijken/eensgezinden kunnen vinden maar ik ben bang dat die op 2 handen te tellen zijn.

Ik heb geen tijd en zin om met jou deze onzinnige discussie aan te gaan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:17

Airnt schreef:
Ik begrijp dat je het hebt over het filmpje met die kerel d'r op van Nombrado?

Nee, van de dame op het spaanse paard in de buitenbaan.

Airnt schreef:
zelfs in de regels van de dressuursport wordt gesproken over hoe de achterhoef omhoog moet komen aan het einde van de trit naar achteren en hoe ie 'm dan op moet tillen naar voren.

welke regels?

Airnt schreef:
Een Iberisch paard zal de 'golf van impuls' die bij het voorbeen aankomt anders in beweging omzetten dan een paard die als warmbloed gebouwd is.

Veel Iberische paarden bewegen hectisch, met veel knieactie aan de voorkant die niet altijd evenredig is aan de actie aan de achterkant. En dat is nu eenmaal niet heel gewenst in de ring.

Airnt schreef:
als je het ideaal vastlegt op hoe een paard in de sport op het moment gaat dan doe je de dressuur echt te kort. In geen enkele zin is dat een klassiek ideaal, ik denk ook dat die 'sehgewohnheit' het allergrootste manco is aan de huidige ruiterij.

Het is maar wat je ideaal is. Mijn ideaal rijdt wel in de int. gp ring. In andere hoeken heb ik ze nog niet gevonden.

Airnt schreef:
klassieke idealen zijn 'monsieur de Kraut piaffe' of een 'Baron von Eisenberg piaffe'.

Pfffff... Nou ik heb echt geen zin in eindeloze definitiediscussies over het containerbegrip 'klassiek'. De meeste weten hier echt wel wanneer we het over AR, het skala etc. hebben.

Airnt schreef:
Ik zie absoluut niet in hoe we werkelijk daarin een voortschreidend inzicht hebben tegenover de oude meesters.

Het is voor jou jammer dat je die voortschrijdende inzichten mist. Gemiste kans voor je ontwikkeling als ruiter. Alles wat jouw geliefde Ome Nuno deed was ook niet altijd je-van-het. Of wordt jij wel warm van het onderstaande filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=BChB2ya8ihY

Godzijdank zijn dit gelukkig iig bij sportruiters geen geaccepteerde praktijken. Gevalletje van een dansende beer op een hete plaat.