Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Togechick

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:17

Bedankt voor de tips! Op grondwerk ben ik me aan het inlezen, ik had dat eigenlijk nooit echt gedaan, maar misschien helpt het om meer vertrouwen in je paard te krijgen. (Heeft iemand tips waar je goede oefeningen kan vinden op beginners niveau?) En mijn vriend heeft aangeboden 1x per week mee te gaan, ik rijd vaak helemaal alleen in de bak en dan ben ik ook bang dat ik val en dat niemand me kan helpen Enzo. Wel fijn als hij meegaat, maar hij heeft niks met paarden dus ik vind het voor hem ook wel banketstaaf..

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:55

Naar mijn idee is alles wat je naast het paard doet, grondwerk.. Zelf longeer ik dus, vrijspringen, laatst zelfs springen aan de longe. Of werken aan de hand, maar dan niet te dicht ernaast. Ik houd zelf ongeveer een meter afstand aan, en vraag dan verschillende oefeningen (aan het halster of hoofdstel en longe) zoals schouderbinnenwaarts, keertwending om de voor- of achterhand, en daarvoor dus begonnen met volgen, halthouden en achterwaarts.

monbyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:14

Mag ik me ook melden :o ? ik rijd niet vaak op mijn paard en als ik rij doe ik alleen stap en draf galop mag ze aan de longeerlijn doen zonder mij. ze is heel braaf met rijden, Maar toch ben ik vaak angstig en durf ik niet te rijden. zo rijd ik alleen in de lente en zomer in de herfst en winter is ze mij te fris. in die maanden doe ik longeren , wandelen in de bak en soms wat grondwerk. Mijn paard is al bijna 20 en ik hoop dat ik dit jaar eindelijk durf om gewoon te rijden in plaats van zo angstig te zijn met rijden.

SFHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:55

mag ik me ook komen melden? ik ben met mijn vorige verzorgpaardje gevallen in galop toen was ze 19, en nu ben ik dus op elk wat ouder paard bang dat ie struikelt of valt, maar heb het ook met wat jongere paarden. hoe kan ik nou wat meer vertrouwen in galopperen krijgen en vooral in mezelf? x

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:18

Ik was ook bang na een flinke val van mijn paard. Ben nu gaan lessen, dus constant met iemand erbij. Wel op een ander paard omdat de mijne niet bereden kan worden. Ga niet zelf klooien, maar zoek iemand die je vertrouwt. Desnoods ga je een tijdje oefenen aan de longeerlijn, dan zit er een noodrem op en iemand die je kan vertellen wat je moet doen. Ga ik straks ook weer doen als ik op mijn eigen paard kan..

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:11

xbelanax: Vertrouwen in jezelf terug krijgen kan pas als je ook echt met alles gelooft dat je het graag wil. Eerder kan het niet. En ik denk dat je het dan hartstikke goed kunt. Ik denk dat de beste manier is om er over heen te komen is door de confrontatie stapje voor stapje aan te gaan en alleen wat voor jou goed voelt moet je doen. Meer niet! ik zou er idd ook voor zorgen dat er dan altijd iemand bij je is die je vertrouwt. Dat helpt denk ik ook al.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:16

danoesje schreef:
Phoe, vandaag voor t eerst in maanden weer gereden maar vond het maar eng. Heb t idee dat ieder paard ongecontroleerd aan de kletter gaat. Niet leuk!

Maar super dat je toch heb gereden *\o/*
danoesje schreef:
Gister superfijne les gereden :D Totaal niet bang op dit paard dus het zit er nog in!!

Super goed!
Loke_094 schreef:
Al een hele tijd niet bij de paarden kunnen zijn wegens school, maar kom. De keer dat ik er kon zijn, was prachtig! Ik was helemaal niet gespannen en was heel gefocust. Ik hielp zelf een paardje meer naar de ontspanning. Dus ik was helemaal blij toen ik thuiskwam! :D Hopelijk komen er nog zo'n momentjes :p Ik kan niet wachten!

Fijn :D
Paardjemabel schreef:
Ik ben niet snel bang maar auto's die heel snel achter je vandaan rijden nou heb ik een bom proof pony. Lanzaam rijden is toch niet teveel gevraagd auto's!!!

Tja helaas heb je zulke mensen :(
tineke8889 schreef:
Ik ga me hier toch melden ben ik bang :( rijden ging al een tijdje steeds slechter, moest van mn instructrice proberen iets sneller tevreden te zijn, en dat lukt op zich wel, maar ik zie er elke keer weer tegenop om te rijden.. Als ik les heb, gaat het meestal wel maar als ik alleen rijd niet. En toen bedacht ik gisteren opeens: het ligt misschien niet aan de hoge eisen die ik stel: ik ben gewoon hartstikke bang! Begin dit jaar ben ik heel hard gevallen (van een ander paard) en een paar weken geleden van dit paard, en als ik nu moet rijden zit ik alleen maar te proberen niet in paniek te raken. Niet leuk :(
Vraagje aan jullie: mijn zus en vriend zeggen dat als je bang bent, je eigenlijk een tijdje alleen met een instructrice erbij moet rijden, omdat het dan wel goed gaat. Maar ik heb het geld niet om meer dan 1x per week privéles te nemen en ik ben bang dat het met 1x per week rijden niet beter wordt.. Hoe doen jullie dat?

Ik heb het omdat er dan iemand bij me is .. laat iemand er gewoon bij zijn :D

monbyou schreef:
Mag ik me ook melden :o ? ik rijd niet vaak op mijn paard en als ik rij doe ik alleen stap en draf galop mag ze aan de longeerlijn doen zonder mij. ze is heel braaf met rijden, Maar toch ben ik vaak angstig en durf ik niet te rijden. zo rijd ik alleen in de lente en zomer in de herfst en winter is ze mij te fris. in die maanden doe ik longeren , wandelen in de bak en soms wat grondwerk. Mijn paard is al bijna 20 en ik hoop dat ik dit jaar eindelijk durf om gewoon te rijden in plaats van zo angstig te zijn met rijden.

Met 20 lijkt het me juist lekker op het paard in beweging te houden :)

monbyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:57

Mijn paard is voor de rest ook in beweging :) We longeren, wandelen in de bak en doen wat grondwerk. Alleen durf ik in de herfst en winter niet echt te rijden. Want ik ben dan heel bang dat ik val omdat ze dan een stuk frisser is en alles in de buitenbak eng vind. Mijn paard kan sowieso niet meer fanatiek gereden worden, Dus het word gewoon een beetje rustig aan rijden. Ik hoop dat ik van de lente het weer een beetje rustig op durf te pakken.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:58

Of gewoon lekker fanatiek longeren en dan pas rijden?

monbyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:59

Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen. Bedankt voor je antwoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:14

Ik deed dat ook altijd toen ik nog een behoorlijke pittige merrie reed. Als het hard waaide of ik had door dat ze wat frisser was dan gewoonlijk liet ik haar even losgaan aan de longeerlijn. Bijzetten met wat touwtjes, gewoon loswerken en als ze op temperatuur was en het gebok en geren was eruit ging ik erop. Geeft een stuk meer te vertrouwen als je weet dat al dat gekke gedrag in ieder geval alvast naar buiten is. Als het kouder wordt en paarden staan binnen worden ze immers wat frisser :)

monbyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:23

Bedankt voor je antwoord. Mijn paard heeft nog nooit gebokt maar wij hebben naast de bak kassen liggen en deze vind ze in de winter heel spannend. Het is meer dat ze heel hard gaat lopen en dat ik moeite heb om haar bij me te houden. En als ze iets eng vind gaat ze er heel snel voor bij of ze gaat er juist niet voorbij. Dat vind ik juist heel eng. Ik ga voor het voorjaar ook weer iemand zoeken die mij rustig les kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:27

Ik begrijp je probleem heel erg hoor :) Die van mij deed ook bijna nooit bokken ohz, maar het was vooral idd als er dan een auto langsreed dat ze ineens opzij schoot of juist naar voren. Wij hadden een hele kleine bak destijds dus het was heel lastig om haar dan bij me te houden. Ik raakte zelf heel snel mijn balans kwijt omdat ze heel snel cirkeltjes ging rennen.

Is je bak slecht begaanbaar in de winter dat je niet nu wilt beginnen met lessen? Want als het jou zo dwars zit dat je haar niet bij je kunt houden en je er dus blijkbaar angstig van word kan ik je vertellen dat het misschien wel een goede stap is om gewoon eerder te beginnen :)

monbyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:37

Nee het is een eb en vloed buitenbak van 20x40 en is eigenlijk het hele jaar goed behalve als het een paar dagen heel hard vriest. Ik denk dat ik dan inderdaad eerder ga beginnen. Er is iemand op stal die heel rustig les geeft. Dus ik denk dat ik die ga vragen of ik bij haar kan lessen

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:54

Goed dat je wat doet met het advies hier! lastig hoor, die frisse paarden!
Ik zou inderdaad gewoon lekker longeren, met dubbele lijnen, bijzet, longeerhulp oid zodat ze goed aan de slag moet. Of je gooit haar eerst 10 min los en laat haar lekker rennen als dat veilig kan. Balkjes doen, sprongetjes maken...mogelijkheden genoeg zonder erop te zitten! Al begin je met haar heel moe maken en kijken hoe ze is met uitstappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:00

ik meld me hier even! ben helemaal geen angstige ruiter (enkel even geweest met springen) maar dan kan ik misschien juist tips geven O:)
Stipje voor mij ;)

monbyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:01

Dank je wel dit ga ik zeker doen. losgooien gaat hem alleen niet worden dit mag niet in de bak omdat deze anders kapot gaat, longeren in de bak mag wel. Er is inderdaad genoeg te doen zonder erop te zitten.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:05

_Dreamer: gelukkig maar dat je niet bang bent! Wie weet kun je ons helpen ;)

Monbyou: lessen is zeker een goed idee om het vertrouwen weer op te bouwen, goed bezig!

Zelf heb ik gisteren een poging gedaan tot grondwerk, onder begeleiding van mijn instructrice. Longeren ging goed, ook los :) maar ernaast lopen en oefenen met meelopen, stilstaan, teruglopen enz. viel me vies tegen! Had niet verwacht dat ik ook naast m'n paard zo bang zou zijn.. Het ging een tijd goed, maar op een moment schrikt ze ergens van en dan gaat ze rennen en dan komt het gewoon niet meer goed.. Iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:33

deed je het grondwerk met halster of hoofdstel?
en rende ze weg tijdens het los longeren of terwijl jij er naast liep?

SFHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:42

echt heel erg bedankt voor de antwoorden danoesje en noaenkelly . Ik ga weer helemaal van de basis beginnen en dan gewoon langzaam opbouwen en er is altijd iemand bij geeft toch wel een veilig gevoel! x

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:15

Xbelanax, weet uit ervaring wat angst met je doet! Zet m op en probeer weer te genieten!

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:04

Met halster.. En los longeren deed ze heel goed, wegrennen terwijl ik ernaast liep en toen was ik bang dat ze over me heen zou rennen..

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:32

Vlak voordat ze dan wegschiet, gaat ze vaak heel abrupt gespannen stilstaan. Met mijn voor vorige paard heb ik geleerd dat hij juist door moet lopen, zodat hij zijn spanning langzaam kwijt kan. Maar gisteren merkte ik dat zodra missy stilstaat, ik in paniek raak en haar vanuit die paniek naar voren drijf, waardoor zij dus nog gespannener raakt en om me heen gaat dribbelen. Daar moet ik iets op vinden.
Ik merk ook dat ze heel erg plakt, ik probeerde te oefenen met haar op een armlengte laten lopen, maar het liefst loopt ze met haar schouder tegen me aan. Daardoor wordt het voor mij ook enger als ze wegschiet, want ik moet echt opzij springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:17

ik zou dan als eerste beginnen met in ieder geval een hoofdstel in met het grondwerk, heb jij net iets meer te vertellen en voel je je ook zekerder waarschijnlijk. Laat de teugels dan wel over d'r nek hangen (gewon net zoals je gaat rijden) en niet erover halen en in je hand houden (omdat ze nog wel is wegschiet).
Schrikt ze echt ergens van, of is het gewoon door de spanning?
Op het moment dat jij naast je paard loopt ben jij echt de leider en zo moet je je ook opstellen. Ik snap dat het moeilijk is, maar als jij zekerder in je schoenen staat, is de kant groot dat je paard je volg en een stuk relaxter is. En dat je zo tegen je aanloopt, is echt omdat ze steun zoekt, je kan proberen om haar dan achter je aan te laten lopen zodat jij kan laten zien dat er niks aan de hand is (werkt bij mijn paard in ieder geval) :)

EDIT: als ze stil gaat staan, probeer niet in paniek te raken, in plaats van dat ze gelijk wegrent, blijft ze staan. Ik persoonlijk zou blij zijn met deze reactie ;) Ga rustig tussen haar en het "gevaar" instaan, besteed er niet teveel aandacht aan en loop gewoon door. Gelijk belonen als ze rustig met je meeloopt! Succes :j

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:54

Ik ga het proberen, dank je voor de tips! Ze schrikt meestal wel van een geluidje ofzo, of als ze een ander paard hoort, maar het zijn niet altijd dingen die ik ook hoor ;) maar ik ga het proberen! Morgen MN eerste les van een nieuwe instructrice..