Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:56

JK: bedankt voor de tips. Hij schiet inderdaad aan de voorkant op slot :j
Ik ga het eens even een paar keer goed doorlezen. Kan me er nog niet helemaal een beeld bij vormen, vooral het wegrijden.
Maar ik kan er vast wat mee :j

Vandaag lekker gereden, als je het schudden even weg denkt.
Ondanks dat best fijne stukken gehad.
Hij was super scherp aan mijn been. Alleen vandaag niet voorwaarts, maar opzij :')
Ik zet een volte in en Jim valt door mijn binnenbeen. Dus ik prik even bij met mijn spoortje. Gaat hij keurig wijken. Dus ik begrenzen met buitenteugel tegen de schouder en buitenbeen. Lrijg ik een keurige keertwending. :+
Ben daarna maar rechtdoor gestapt met een grote grijns :D
Toen nog even bewust op verschillende plekken in de bak (hoefslag, middenop) bewust kleine stukjes keertwending geprobeerd en verrek... Hij deed het :D

Hij blijft me verbazen :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:03

Citaat:
Jim valt door mijn binnenbeen. Dus ik prik even bij met mijn spoortje. Gaat hij keurig wijken. Dus ik begrenzen met buitenteugel tegen de schouder en buitenbeen. Lrijg ik een keurige keertwending.
Ben daarna maar rechtdoor gestapt met een grote grijns

Dat is ongeveer wel wat ik bedoel met opzij wegstappen :')
En als hij het bit vastpakt dan dus helemaal doorvragen naar je been zeg maar je paard dubbelvouwen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:15

Ooh, maar dit deed ik niet met achterwaarts :D
Gewoon met stappen op een volte :+
Maar goed, kan aicht proberen of het werkt :j

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:21

Ik heb een aanbod gekregen 'om een keer te komen rijden' bij een bokker. Ze is op dit moment niet op zoek, maar ze houd me in haar achterhoofd.. Haar paard is 1.70 en springgefokt. <3

STUITERSTUITERSTUITER

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:35

Cool cool!

En dan kun je les nemen van Knollentuin :D

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:37

Hoe bizar is dit :')
Haar paard heeft 5 jaar op de manege gestaan waar ik altijd reed. Ze vroeg of ik soms altijd paarse chaps aanhad (verdomd ja, die kinderachtige dingen :') ) en ze kent me! Ze hielp mijn instructrische vroeger altijd tijdens de les! Geniaal, haha.

En geeft knollentuin les in mijn buurt dan?! Serieus? :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:40

Nee,ik denk dat je een beetje uit de route zit..ligt er een beetje aan hoe en waar paard staat

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:42

knollentuin schreef:
Nee,ik denk dat je een beetje uit de route zit..ligt er een beetje aan hoe en waar paard staat

Ehm, dit paard staat in De Kwakel, naast Uithoorn.
Maar ik loop nu wel een beetje hard van stapel hoor :') Heb alleen nog maar een aanbod gekregen om eens te komen poetsen/rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:45

Da's wel in de buurt toch?

Hoe dan ook, wel echt gaaf!!!!! Ik wil pics!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:49

Yamcha schreef:
Da's wel in de buurt toch?

Hoe dan ook, wel echt gaaf!!!!! Ik wil pics!

Haha zeker gaaf! Ik wil zo graag :D
En serieus, weet je wat ik heb gedaan? Ik heb in het zoekbalkje gewoon 'mijdrecht' ingetikt, dan krijg je iets van 90 pagina's. Ik heb elke pagina uitgepluist, naar berichten van mensen die in mijdrecht wonen... En AL die mensen een pb gestuurd :')

Goddamn, mn huiswerk was er niks bij 0__o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:57

Dat toont aan dat je zeer gemotiveerd bent imo B-)

:') briljant _O-

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:01

@JK, stap je dan altijd uit het achterwaarts weer voorwaarts in een soort keertwending, begrijp ik dat goed? En waarom niet gewoon rechtuit voorwaarts?

@Yamcha, ik ben het eigenlijk helemaal met Eefske eens. Wij kijken vaal veel te antropomorf naar onze paarden (en honden, en katten, etc). Tuurlijk heb ik een band met mijn paard (voral met gekke oude Miga) en IK zou haar niet willen missen, maar volgens mij wil dat niet zeggen dat ze ergens anders, met een ander baasje, niet óók een blij paard zou kunnen zijn. Paarden zijn sociaal, net als mensen, maar het zijn kuddedieren en vluchtdieren en dat maakt ze fundamenteel anders dan mensen. Ze leggen geen causale verbanden zoals wij dat doen. Ik ga er dus niet vanuit dat ze me missen als ik er een dagje niet ben :o.
Ze komen ook echt niet hinnikend op me af als ik bij het land kom. Nouja als ik worteltjes meeneem misschien... :P Maar misschien kan ik ze dat wel leren, je kunt een paard vast wel zo conditioneren dat ze dat elke dag gaan doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:06

Jim komt wel hinnikend naar me toe als ik hem roep :+
Heerlijk penny.
Maar of het nou is of hij me leuk vindt of dat hij eten krijgt of dat hij het leuk vindt om iets anders te doen dan buiten te lopen... Geen idee.
Hij is wel een enorme pleaser naar mij toe, houdt me constant in de gaten (wat vooral andere mensen opvalt, ik heb dat zelf niet eens door) en zoekt veel contact als iets spannend is.

Voor mij een teken dat hij me vertrouwt, me als leider ziet en graag bij me is.
Maar of hij me mist als ik er niet ben... Geen idee.
Ik denk dat wat Eefske zegt best klopt. Paarden voelen best emoties. Uiten zich boos of vrolijk, geven de voorkeur aan bepaalde paarden of moeten anderen juist niet. Waarom zou dat naar mensen toe niet kunnen?

Maar de fijne ontwikkelde emoties zoals wij ze kennen... Nee, dat denk ik niet. Dat is anders.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:43

Citaat:
@JK, stap je dan altijd uit het achterwaarts weer voorwaarts in een soort keertwending, begrijp ik dat goed? En waarom niet gewoon rechtuit voorwaarts?

Ja altijd zijwaarts :j t is een basis voor rollback of stoppen of daarna rust of spinnen.
Niet alles komt uit het achterwaarts maar wel vanuit het "zitten" op de achterhand.
En losse schouders natuurlijk :D

Vanuit achterwaarts weer naar voren komt als oefening eigenlijk helemaal niet voor bij reining.
Wat train je als je vanuit achterwaarts weer naar voren gaat? :P
En hoe hou je dan de voorkant los?
Het grootste verschil is denk ik dat het paard ook achteruit moet "denken"
en bij dressuur het paard wel achteruit gaat maar voorwaarts blijft "denken"

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:05

Yamcha schreef:
Dat toont aan dat je zeer gemotiveerd bent imo B-)

:') briljant _O-

Joh, echt, het heeft me 10 jaar van mn leven gekost :')

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:13

Vandaag weer mogen ervaren hoe asosociaal mensen kunnen zijn....
Onze bak ligt aan de weg. We reden met z'n drieën in de bak. Er kwamen 5 aanspanningen langs rijden. In plaats van ons stap te passeren, ging het in volle draf.
Kelly heeft het al niet zo op wagentjes. Dus hierdoor kregen we een enorme rodeo. Omhoog, op dr achterbenen, rennen, springen. Ik kon haar amper houden.
In plaats van over te gaan in stap, zaten ze te lachen en draafden gewoon door. Eikels!
Ik ben blijven zitten, maar het scheelde niet veel of we gingen dwars door de draden. Dan had ik er ongetwijfeld afgelegen. Daarna heb ik niet meer fatsoenlijk kunnen rijden. Het was constant stressen. Ik ben wijselijk afgestapt en heb dr nog maar even in de stapmolen gezet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:41

_-:( k-u-t- volk ! weet je waar die club vandaan komt?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:00

Belachelijk zeg, Anke! Je zou denken dat mensen die zelf paarden hebben juist begrip zullen hebben voor andere paarden...

Vandaag hebben Durinn en ik mijn stalgenoot en haar jonge paard begeleid bij hun allereerste buitenritje in het bos. Was leuk en wat heb ik toch een brave pony !

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:16

Jeetje wat een eikels! (...) :(
Wel luxe dat jullie een stapmolen hebben zeg! Sta je op een grote stal?
Ik zou echt bang worden van dit soort dingen, moet er niet aan denken :brr: Mijn pony vind wagens passeren ook altijd eng, en dan gaan ze in stap of staan ze zelfs stil... :=

Fijn dat je een brave pony hebt Nado :D I wish I had one too!

Zelf een stel slechte dagen helaas. Wel van plan morgen met stalbazin op hun paarden te gaan buitenrijden. Hoop dat ik me dan wat beter voel.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:09

Genieten jullie ook zo van dit mooie weer?
Hier wel hoor. Kelly heeft vandaag aan de longe gelopen. Ze deed het super. Op een gegeven moment kwam ze mooi los en ging ze van de grond draven aan de longe. Je zag ook mooi de buikspier aanspannen.
Lekker veel overgangen en schijnovergangen gedaan. Vond ze helemaal leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:05

Genieten he, dat heerlijke zonnetje :)
Ik heb [***] vandaag zonder dekentje buiten gezet, hem helemaal lekker gepoetst en daarna nog 2,5 uur ( :o ) naar hem zitten kijken. Relaxdagje voor ons allebei :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:14

Ik ook hoor :D

Heb vanmorgen weer met pony gewandeld (die braaf was, zusje kon zelfs van ons weggalloperen en hij gaf geen krimp!) en vanmiddag gereden met de vrouw van stal. Op haar paard dan wel :o

Was eigenlijk gewoon grappig hoe hij reageerde op mijn spannen... Ik deed op een rustig moment tijdens het praten voor hoe ik dan altijd direct verkrampt schiet, en hij rende direct weg :j Ik zit dan vreselijk voorover, rug stijf van de spanning, klemmen met m'n knieën, en aan de teugels trekken. Tja, fijn paardje wel, is heel goed bij je te houden en goed voor het been. Maar vind het nogsteeds eng hoor...
Heb echt wel een paar keer gehad dat ik dacht: "En nu wil ik er af" Maar goed dat ze dan streng tegen mij zegt "je blijft zitten en we rijden verder" :=
Gaat dan uiteindelijk toch wel. Voel me echt een heel erge beginner nu, wiebelde nl echt alle kanten op in het zadel, alsof het paard toch onder me wegrende of zo. Dat je ergens op zit en amper controle hebt. Al is dat belachelijk, ik rijd eigenlijk beter dan ik altijd van mezelf zeg, en rationeel slaat het nergens op die angst ("Help, er komt een hond aan, laten we snel stappen want hij schrikt" enz.) Maar toch is het vreselijk lastig.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:50

Ik zou vandaag eigenlijk alleen even naar stal gaan om te voeren, maar was vroeg wakker en dus ook op tijd klaar met huis schoonmaken. Ik had nog net genoeg tijd om een kort rondje met een van de paarden te maken, dus heb Sæunn gezadeld en een hoog tempo ritje gemaakt. Gister met een stalgenootje en haar KWPN-er een rustig ritje gedaan. In stap kon haar grote paard mijn kleine merrie niet bijhouden. :+ Ik kan echt merken dat ze achter sterker wordt. In draf was het andersom. Ze trekt ook niet op andere paarden, dus ze deed ook niet haar best om bij de ruin in de buurt te blijven. Vandaag dus wat meer aan het werk gezet en ook in de overgangen naar galop heeft ze steeds meer kracht. Op het laatst nog een stukje wat harder door laten galopperen en daarna kwam ineens weer die achterhand erbij in draf! :wow: Echt leuk om duidelijk te voelen dat wat ik doe effect heeft!

Heb lekker zonder jas kunnen rijden, maar het was helaas toch te koud om vanmiddag in de tuin te kunnen zitten. Het waaide nogal.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:31

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:56

Zo, weer bijgelezen! Had een paar reacties in mn hoofd, maar ben ik alweer kwijt...
Net terug van peerd. Een ontzettende berg haren vanaf geborsteld, morgen er even op klimmen en tevens andere meneer borstelen en aan t 'werk' zetten. (Heb nog maar een extra dagje vrij gepland..!)

Wat betreft emoties bij paarden: Heb in het verleden een merrie gehad die na 5 a 6 dagen minderde/stopte met eten. Erg apart. Ohz had ik weinig met haar, maar in de omgang ging redelijk.
OOk mijn meneer is een aparte. Ik denk serieus dat paarden ook chagie kunnen zijn. Soms kom ik aamlopen en komt hij hinnekend op me af gerend en soms ziet hij me, draait hij zich om en loopt weg. Vanavond kwam ik aan en kwam hij met een hinnik naar me toe. Op 4 meter stond hij een paar seconden stil en draaide zih toen om. Moet altijd wel om hem lachen!