[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:33

Dat heb ik wel gemerkt, toen ik het voor de eerste keeer probeerde, werd het mij letterlijk voorgedaan. Buitenhand sluiten, benen aanknijpen alsof je je paard samenklemd, en zachtjes spelen met je binnenteugel. Er kwam.eerst een 'gevecht' uit, waarbij paard hevig het hoofd schudde en de instructrice bleef doorvragen. Mijn paard waar ik op zat gaf toen op en hij was 'aan de teugel'. Hoofd hing steeds te veel hangen, hij reageerde niet super meer, het voelde echt als een verzet. Het is ook een koppige pony :)

Tazia93

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:27

Ik heb net een topic geopend over het spelen met de teugel en daar heb ik zoals ik dacht al heel wat reacties gekregen dat het not done is.
Maar nu lees ik hier meerdere reacties over toch kneepjes geven of spelen met de binnenteugel?

Dus ik blijf met de vraag zitten wanneer het dan wèl mag? :s

Sorry ben even verward! Ben een beetje opgegroeid met het principe dat je bij een paard dat het aan de teugel rijden al goed kent, dat je daarbij door een paar kneepjes en wat losrijden al meteen aan de teugel mag/kan rijden. Maar nu heb ik een nieuwe lesgever en van hem krijg ik het altijd onder mijn voeten als ik er nog maar aan denk om kneepjes in de teugel te geven..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:37

Heb je al een aantal pagina's in dit topic doorgelezen? :) Dan zou je hebben gezien dat bij de meeste mensen hier kneepjes voor aan de teugel ook not done is. Het blijft echter een hardnekkig fenomeen dat het toch aan mensen verteld wordt dat dit de bedoeling is; zoals ook jij aanhaalt is het jou vroeger ook zo geleerd.

Maar waarom zijn kneepjes niet goed...? Misschien moet je er eens over nadenken wat aan de teugel lopen precies is, en vooral waarom we dit graag willen. Kan je me dat proberen uit te leggen? :) Door er over na te denken hoe het precies werkt leer je namelijk ook weer.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:43

Hmmm. Ja ik las net al je topic door, ik ben het zelf niet met deze manier eens, het paard waar ik op rijd loopt dan 'vast' als je snapt wat ik bedoel. Ik test altijd dingen tijdens de lessen, en als ik mijn paard mooi aan het been heb, na het instappen en meerdere figurrn heb gereden met o.a. Voltes en stellingsoefeningen dan krijg ik ze meestal wat losser. Mij word dan geadviseert om aan te bieden, dus een kneepje geven. Ik weet niet of dit wel correct is...
Als ik dat niet doe, en mijn benen er goed bij houd gaay ze vanzelf opzoek, meestal moet ik mijn teugels dan nog inkortrn :)
Maar goed, over de kneepjes zijn veel meninhen en ik volg het soms ook niet meer:D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:50

Maar wat ís aan de teugel lopen precies, volgens jou? :) Ik denk dat dat de cruciale vraag is hier.

Verder wil ik je sowieso aanraden om te rijden op gevoel. Je instructeur kan je heel veel vertellen over hoe het hoort, maar als je paard er niet goed op reageert is dat toch een reden om bij jezelf te rade te gaan, inderdaad. Je paard kan je duidelijk heel veel leren :) als ze je hand al gaat opzoeken zonder kneepjes, waar dienen de kneepjes dan voor?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:57

Ja dat dacht ik dus ook!
en wat ik denk dat aan de teugel.is: ik denk dat ze dit doen om brter je hand te kunnen volgrn en dat ze dat ook niet zomaar doen: als je 'drammend' op je paard zit of hem de hele tijd in zijn mond trekt, dsn zou ik er ook niet ontspannen van worden :). Ik denk dat het een teken is van ontspanning, vertrouwen en meewerkendheid.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 03:05

kim_dura schreef:
en als ik mijn paard mooi aan het been heb, na het instappen en meerdere figurrn heb gereden met o.a. Voltes en stellingsoefeningen dan krijg ik ze meestal wat losser. Mij word dan geadviseert om aan te bieden, dus een kneepje geven.

Zo is mij dat ook altijd geleerd..

Wat het aan de teugel rijden betreft.. ik versta daaronder dat het paard ontspannen loopt en nageeflijk is en hierdoor aan de teugel komt. Mede ook de reden dat ik van lesgever veranderd ben want vorige persoon was enkel bezig met het "in de krul trekken" voor het mooie en helemaal niet bezig met nageeflijkheid, ontspannen lopen etc.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 03:12

Idd, als het maar een mooi plaatje is. Het ziet er meestal niet natuurlijk uit , en ik vind zelf dat het paard er niet beter van wordt. Daarom geen kneepjes voor mij...
En ik.hoor ook veel mensen zeggen dat ze (de paarden ;) ) op het bit moeten kauwen. Ik vraag me dan af of dat ook met het in de krul.trekken te maken heeft...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 03:26

First of all, mijn complimenten als het paard genoeg vertrouwen in je hand heeft om deze te volgen. Dat is iets heel bijzonders wat je moet koesteren.
Even als voorbeeld wat kneepjes betreft. Steek eens je vingers in je mond om daarmee een bit te simuleren. Geef dan aan een kant van de mond wat van die 'kneepjes'. In de praktijk voelt dat als rukjes in je mond. Je kunt je vast wel voorstellen dat dit heel storend aanvoelt in de gevoelige mond van een paard. Als je dit doet zal een paard daarom op een gegeven moment best toegeven aan de druk en zijn hoofd buigen. Dit is voornamelijk om te ontkomen aan het nare gevoel, maar je kan je voorstellen dat het niet heel bevorderlijk is voor het vertrouwen van een paard in de ruiterhand. Hij zal zich eerder hard in de mond gaan maken of zelfs in protest komen, als je het te vaak doet.

Het is belangrijk om je ervan bewust te zijn dat het krulletje van de nageeflijkheid geen aangeleerd trucje is. Het is niet alleen maar buiging in de hals. Waar het aan de teugel lopen werkelijk begint is bij de achterhand. We willen namelijk dat een paard actief gaat bewegen, vanuit de achterhand. Een paard is het gewend om veel gewicht op de voorhand te dragen, en dat werkt prima totdat ze plotseling ook nog een ruiter moeten meedragen. Daarom willen we als ruiter graag dat een paard wat meer gewicht naar zijn achterhand overbrengt door daar als het ware de motor aan te zetten, zodat hij de ruiter beter kan dragen. Zodra een paard zijn achterhand meer onderbrengt bolt daardoor als gevolg zijn rug wat meer op, en buigt daarmee ook de hals. Dát is het krulletje dat we graag in de hals willen zien.
Als je echter een paard naar de nageeflijkheid probeert te rijden met kneepjes en hij buigt zijn hals, dan heb je die buiging echter alleen maar in de hals en niet in de rest van zijn lichaam. Dat is dus eigenlijk compleet nutteloos, een aangeleerd trucje waar je niks aan hebt.

Disclaimer: het is half 3 en ik ben moe, ik hoop dat jullie me nog een beetje kunnen volgen :')

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 03:34

Duidelijke uitleg :D
Ik krijg het nog niet echt goed voor elkaar om haar benen verder onder haar massa te krijgen. Of ik voel dat niet goed aan misschien. Als ze ruimer newegen, zetten ze zich dan ook verder onder zich?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:56

Ik heb even meegelezen hoor :) Goede uitleg!

Ik heb een vraag over mijn paard en mijzelf. Ze is nu ongeveer een jaar bij mij en het rijden gaat prima, ik heb haar onder controle,
maar ik rijd wel belabberd. En ik vroeg me af: hoeveel invloed hebben je houding en zit voor de nageeflijkheid
van je paard?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:31

Aleeneh schreef:
Het is belangrijk om je ervan bewust te zijn dat het krulletje van de nageeflijkheid geen aangeleerd trucje is. Het is niet alleen maar buiging in de hals. Waar het aan de teugel lopen werkelijk begint is bij de achterhand. We willen namelijk dat een paard actief gaat bewegen, vanuit de achterhand. Een paard is het gewend om veel gewicht op de voorhand te dragen, en dat werkt prima totdat ze plotseling ook nog een ruiter moeten meedragen. Daarom willen we als ruiter graag dat een paard wat meer gewicht naar zijn achterhand overbrengt door daar als het ware de motor aan te zetten, zodat hij de ruiter beter kan dragen. Zodra een paard zijn achterhand meer onderbrengt bolt daardoor als gevolg zijn rug wat meer op, en buigt daarmee ook de hals. Dát is het krulletje dat we graag in de hals willen zien.
Als je echter een paard naar de nageeflijkheid probeert te rijden met kneepjes en hij buigt zijn hals, dan heb je die buiging echter alleen maar in de hals en niet in de rest van zijn lichaam. Dat is dus eigenlijk compleet nutteloos, een aangeleerd trucje waar je niks aan hebt.

En dat is ook precies wat ik Ponyloveee heb uitgelegd. Eerst de motor van achteren aan. Maar om de vereiste verbinding te krijgen die nageeflijkheid tot gevolg heeft, zul je toch ook iets aan de voorkant moeten doen (begrenzing). Afhankelijk van hoe het paard waar je op zit is afgericht, in meer of mindere mate (een halve ophouding of een hele). Als je zelf ook altijd maar nageeft als het paard het doet.

Hieronder enkele citaten van Professor uit het "waar is het gebleven topic", dat het misschien iets duidelijker maakt:

De halveophouding:

Deze heeft het doel:

Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen (het tempo te controleren)
Om de hoofd houding te controleren (de houding)
Om een nieuwe oefening in te leiden.
Om de verzameling te verbeteren en verfijnen.(actief maken van het achterbeen)

Hoe geef ik een halve ophouding:

Drijvende zit- en beenhulpen.
Aannemende teugel hulpen.(bij een verder afgericht paard is meestal een het stilhouden van de hand genoeg)
Nagevende teugelhulpen.

Wat doet een halve ophouding:

1. Door de drijvende hulpen zou het paard de energie die ik opwek, alleen in voorwaartse energie omzetten (sneller gaan)
2. Door aannemen van de teugels(weerstand biedende hand kan ook) stop ik deze energie, en door na te geven laat ik deze energie weer terugvloeien naar de achterbenen.
En omdat de energie ergens weer ophoud te bestaan dien ik te drijven, om de energie op te wekken die ik voor bepaalde oefeningen benodigd.

Doordat ik in de hand drijf, druk ik met het bit op de onderkaak hierdoor gaat de onderkaak open nu geeft het paard na,(afstoten van het paard op de hand) hierna open ik mijn hand (geef na) en de mond sluit zich (dit moet zo snel mogelijk gebeuren), en de energie vloeit weer terug naar de achterhand, door dat ik drijf en aanneem grijpt het achterbeen meer onder de massa (verzamel ik ietsje) .

en

Klassiek geschoolden: Seunig, van Reede, Fam. Klimke, Fam. Theodurescu, enz..... reden en rijden met halve ophoudingen, zonder halve ophoudingen geen reiterei zeggen en schrijven zij.
De handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen, de handen geven veel aan, zijn stil en toch altijd in beweging, alle hulpen komen in de handern terug, men kan nog zo goed de zit- en beenhulpen geven wanneer de handen niet goed functioneren verzanden de hulpen in een schwunglos paard.

Bij het "aan elkaar" of te wel sluiten van het paard is het rechtgericht zijn van het paard van groot belang. Het geven van een halve ophouding gaat altijd gepaard met het geven van zit/beenhulpen. Of liever gezegd de zit/beenhulp gaat vooraf aan de halve ophouding, zoals boven omschreven.
Met het geven van een kneepje (halve ophouding) binnenhand met binnenbeen kun je meer lengtebuiging vragen, met het geven van een kneepje in de buitenteugel en begrenzing van je buitenbeen kun je bewaken dat je paard niet over de schouder wegvalt. Daarbij is de ruiterhand nooit terugwerkend (alleen begrenzend).

Om een paard dus "echt" nageeflijk te rijden is een grote mate van ruitergevoel noodzakelijk, juist omdat je zelf ook moet nageven (hand weer openen) als het paard zijn kaak loslaat.

Nogmaals, in het geval van Ponyloveee kan ik me haar instructrice en haar kneepjes best voorstellen. Je moet tenslotte een keer leren voelen wat het is als een paard de kaak loslaat, maar dan ben je er natuurlijk nog lang niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:43

kim_dura schreef:
Duidelijke uitleg :D
Ik krijg het nog niet echt goed voor elkaar om haar benen verder onder haar massa te krijgen. Of ik voel dat niet goed aan misschien. Als ze ruimer newegen, zetten ze zich dan ook verder onder zich?

Nee, dat heb je voorwaartse energie. Deze moet je omzetten in dragen, door de voorwaartse energie dmv begrenzing (halve ophouding) terug te laten vloeien naar de achterbenen. Hoe beter het paard getraind is, hoe sterker het is en hoe meer verzameling het aan kan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:06

Een paard gaat aan de teugel maar loopt niet aan de teugel.(dat laatste is wandelen)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:16

@babootje
Dus ik moet het paard eerst begrenzen? Ook meer been erbij dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:34

Babootje,ik vind dat je het eerder ingewikkeler maakt zo. Wanneer je het paard scherp aan je been maakt/hebt,dan is een fijne verbinding genoeg om het paard aan de teugel te rijden..... Wanneer dat niet lukt op deze manier,dan doet de ruiter iets niet helemaal goed òf moet het paard iets gecorrigeerd worden om weer op de lichte hulpen te reageren.
Wanneer de ruiter nog veel moeite heeft met het aan de teugel rijden,is de verzameling nog ver van je bed show. Dragen of stuwen is dan ook nog niet belangrijk,dat komt later wel. Eerst leren voelen wanneer het paard correct op je beenhulpen reageerd en leren om een correcte verbinding met de paardenmond te krijgen (dus niet te zwaar of een los-vaste verbinding)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:38

kim_dura schreef:
@babootje

Nee,je moet het paard eerst correct aan je been hebben. eerst van achter,dan met de juiste verbinding komt de hals vanzelf. Het begrenzen is weer een stap verder.
Altijd van achter naar voren rijden en dus nooit teveel aan de voorkant doen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:46

Ik vind het verhaal van Babootje ook vrij ingewikkeld en ik weet ook niet of ik het ermee eens ben. Ik vang hetgeen ik erin stop van achteren altijd op met een constante teugelverbinding op mijn buitenhand en verder met zit, en dat werkt prima. Kan mijn handen hartstikke rustig stil houden en dan geeft hij ook na. Daar hoef ik geen halve ophoudingen voor te gebruiken om hem naar beneden te vragen, dat doet hij uit zichzelf ook. Zolang het paard maar goed aan mijn been is, want zodra hij dat niet is wil nageven inderdaad niet.

Het is ontzettend moeilijk om die balans te vinden, dat klopt, maar ik vind het wel het streven waard om dat gevoel te ontwikkelen.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:36

superwoman schreef:
kim_dura schreef:
@babootje

Nee,je moet het paard eerst correct aan je been hebben. eerst van achter,dan met de juiste verbinding komt de hals vanzelf. Het begrenzen is weer een stap verder.

Ik bedoel als je hem meer met zijn achterbenen onder de massa wil latne lopen, dat je dan moet begrenzen ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:46

kim_dura schreef:
Ik bedoel als je hem meer met zijn achterbenen onder de massa wil latne lopen, dat je dan moet begrenzen ?

nee hoor. Niet alle paarden zijn even los en lenig, daar kun je aan werken door oefeningen te doen.
Je doel moet zijn om het achterbeen actief te maken, dat doe je door hem scherp aan je been te zetten.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:52

Krijg je dan ook.al.meer.verzameling?
En als.je paard iets minder lenig is? Wat moet je dan.doen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:58

kim_dura schreef:
Krijg je dan ook.al.meer.verzameling?
En als.je paard iets minder lenig is? Wat moet je dan.doen?

nee, verzameling is wat anders.
Wat je moet doen om het paard leniger te maken.....gewoon stap voor stap de basis..
Je moet eigenlijk vooral aan jezelf werken, dan gaat het paard steeds beter lopen. Hoe verder je komt in je ontwikkeling, hoe meer je onbewust en daarna pas bewust het paard zal trainen. Echter blijft het belangrijk, ook op het hoogste niveau om aan jezelf te werken voor verbetering bij je paard.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:51

Oh oke Dus het maakt voor mij nog niet echt uit, als ik eerst gewoon met de activiteit en het nageven bezig ga zonder naar die verzameling toe te werken? als dat niets aanricht aan het paard... , dan blijf ik wel even zo verder werken als ik nu doe :) er valt namelijk nog veel te leren... :j
Maar ik merk wel iedere keer dat ik op een paard stap dat ik dingen beter aanvoel. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:25

kim_dura schreef:
@babootje

superwoman schreef:

Hoezo begrenzen is een stap verder? Zonder te begrenzen krijg je toch nooit verbinding? Zo simpel is het wel: je stopt er energie in (drijvende hulpen zit en/of zit en been), die houd je aan de voorkant vervolgens tegen, door je handen te sluiten zodat de energie weer terugvloeit naar de achterbenen. Geeft het paard na, geef jij ook na. Die hulpen geef je kort na elkaar. Dat is van achter naar voren rijden en verbinding maken. Daarbij mag het paard niet langzamer gaan. Je moet er dus zoveel energie instoppen als je aan de voorkant kunt verwerken met een zachte hand. Het paard mag niet van het achterbeen aflopen, ook niet in het voorwaarts neerwaarts over de rug gaan. Want anders heeft die oefening ook geen nut. Voor een grotere verzameling vraag je gewoon meer en meer verbinding; het mag duidelijk zijn dat een paard daar ook de kracht voor moet hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:48

Aleeneh schreef:
Ik vind het verhaal van Babootje ook vrij ingewikkeld en ik weet ook niet of ik het ermee eens ben. Ik vang hetgeen ik erin stop van achteren altijd op met een constante teugelverbinding op mijn buitenhand en verder met zit, en dat werkt prima. Kan mijn handen hartstikke rustig stil houden en dan geeft hij ook na. Daar hoef ik geen halve ophoudingen voor te gebruiken om hem naar beneden te vragen, dat doet hij uit zichzelf ook. Zolang het paard maar goed aan mijn been is, want zodra hij dat niet is wil nageven inderdaad niet.

Het is ontzettend moeilijk om die balans te vinden, dat klopt, maar ik vind het wel het streven waard om dat gevoel te ontwikkelen.

Rechtuit rijd je altijd met een gelijk contact met de paardenmond. Dus gelijke "teugeldruk". Alleen in een wending en op de volte en oefeningen als schouder voor en schouder binnenwaarts stuur je met de buitenteugel. Dat komt omdat het paard zijn spieren aan de buitenkant langer moet maken en de spieren aan de binnenkant korter. Het buitenbeen wordt de stuwende factor, het binnenbeen de dragende. Door te voorkomen dat het paard "over de schouder" wegloopt door de buitenkant te begrenzen, breng je het binnen tot dragen (het binnenachterbeen loopt in het spoor van het buitenvoorbeen) dus stuur je in feite met de buitenteugel.