Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kim_dura schreef:en als ik mijn paard mooi aan het been heb, na het instappen en meerdere figurrn heb gereden met o.a. Voltes en stellingsoefeningen dan krijg ik ze meestal wat losser. Mij word dan geadviseert om aan te bieden, dus een kneepje geven.
Aleeneh schreef:Het is belangrijk om je ervan bewust te zijn dat het krulletje van de nageeflijkheid geen aangeleerd trucje is. Het is niet alleen maar buiging in de hals. Waar het aan de teugel lopen werkelijk begint is bij de achterhand. We willen namelijk dat een paard actief gaat bewegen, vanuit de achterhand. Een paard is het gewend om veel gewicht op de voorhand te dragen, en dat werkt prima totdat ze plotseling ook nog een ruiter moeten meedragen. Daarom willen we als ruiter graag dat een paard wat meer gewicht naar zijn achterhand overbrengt door daar als het ware de motor aan te zetten, zodat hij de ruiter beter kan dragen. Zodra een paard zijn achterhand meer onderbrengt bolt daardoor als gevolg zijn rug wat meer op, en buigt daarmee ook de hals. Dát is het krulletje dat we graag in de hals willen zien.
Als je echter een paard naar de nageeflijkheid probeert te rijden met kneepjes en hij buigt zijn hals, dan heb je die buiging echter alleen maar in de hals en niet in de rest van zijn lichaam. Dat is dus eigenlijk compleet nutteloos, een aangeleerd trucje waar je niks aan hebt.
kim_dura schreef:Duidelijke uitleg![]()
Ik krijg het nog niet echt goed voor elkaar om haar benen verder onder haar massa te krijgen. Of ik voel dat niet goed aan misschien. Als ze ruimer newegen, zetten ze zich dan ook verder onder zich?
kim_dura schreef:@babootje
Dus ik moet het paard eerst begrenzen? Ook meer been erbij dan?
superwoman schreef:kim_dura schreef:@babootje
Nee,je moet het paard eerst correct aan je been hebben. eerst van achter,dan met de juiste verbinding komt de hals vanzelf. Het begrenzen is weer een stap verder.
Altijd van achter naar voren rijden en dus nooit teveel aan de voorkant doen.
kim_dura schreef:Ik bedoel als je hem meer met zijn achterbenen onder de massa wil latne lopen, dat je dan moet begrenzen ?
kim_dura schreef:Krijg je dan ook.al.meer.verzameling?
En als.je paard iets minder lenig is? Wat moet je dan.doen?
kim_dura schreef:@babootje
superwoman schreef:Nee,je moet het paard eerst correct aan je been hebben. eerst van achter,dan met de juiste verbinding komt de hals vanzelf. Het begrenzen is weer een stap verder.
Altijd van achter naar voren rijden en dus nooit teveel aan de voorkant doen.
Aleeneh schreef:Ik vind het verhaal van Babootje ook vrij ingewikkeld en ik weet ook niet of ik het ermee eens ben. Ik vang hetgeen ik erin stop van achteren altijd op met een constante teugelverbinding op mijn buitenhand en verder met zit, en dat werkt prima. Kan mijn handen hartstikke rustig stil houden en dan geeft hij ook na. Daar hoef ik geen halve ophoudingen voor te gebruiken om hem naar beneden te vragen, dat doet hij uit zichzelf ook. Zolang het paard maar goed aan mijn been is, want zodra hij dat niet is wil nageven inderdaad niet.
Het is ontzettend moeilijk om die balans te vinden, dat klopt, maar ik vind het wel het streven waard om dat gevoel te ontwikkelen.