Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:10

Pantykous schreef:
Mijn merrie is erg terug gevallen in conditie na haar laatste veulen en nu zit met name mijn springzadel wat strak op de schoft. Ik denk zelf dat die bespiering wel terug gaat komen maar ik weet niet goed wat ik moet doen in de tussentijd eigenlijk. Volgende week komt de zadelmaker, even kijken wat hij zegt. :j

Zou lekker gaan longeren :j Zonder ruiterbelasting trainen. Paard kan zo lekker de rug los laten zonder een zadel wat iets te krap zit én langzaamaan weer conditie opbouwen. Of je moet ervaring hebben met grondwerk aan de kaptoom. Kan ik ook erg aanraden!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:11

Idd
Een zadel dat te strak bij de schoft ligt, houdt groei van bespiering tegen.
Mijn beide zadels liggen beide juist wat de ruim bij de schoft, waardoor ik het tijdelijk moet opvullen.
Mijn andere vraag over spieropbouw bij een ouder paard, heb jij daar een antwoord op?
Over correct rijden bedoel ik over de rug en geen aan de teugel trekken, zonder ruggebruik.

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:15

ja dat kan! bij mijn opa kreeg ik het zelfde op gegeven moment, zadel steeds meer opvullen en steeds minder spier... op moment er een breder zadel op en gevuld met bontje en na een poosje er een wow opgelegd en ik heb nu dus weer een mooie volle bespierde schoft *\o/*

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:28

Ik heb ook een dressuurzadel, die ligt voor zover ik kan zien goed. Eerst maar eens afwachten wat de zadelmaker zegt. :)

Voor wat betreft grondwerk met een kaptoom: ik zou er niet vanuit gaan dat ik ergens ervaring mee heb, dan zit je altijd goed. :D

Heb de eerste weken na het afspenen alleen gelongeerd, dat doe ik nu nog veel. Ik denk dat de combi zadelmaker/jappeloup/longeren wel goed gaat uitpakken. :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:33

Ik heb net mijn eerste buitenrit met Kelly gemaakt! Samen met een stalgenoot. Het ging helemaal goed *\o/* en we zijn van alles onderweg tegengekomen. Ook fietsen ;)
De omgeving is daar werkelijk prachtig en na een poosje stappen kwamen we op een ruiterpad (zand) en daar hebben we lekker gedraafd. Dame had lekker de oren voren en heeft de gehele rit volop genoten en ik ook. Wat kan een paard je een gevoel van vertrouwen geven zeg. Ik heb ook hele stukken met een lossen teugel gestapt, waarbij ze lekker ging stofzuigen. Ze was na de rit van ruim een uur niet eens bezweet, ondanks haar teddyberenvacht.

Dit keer hebben we met het andere zadel en de prolite gereden. Ze vindt dit zadel wel fijner en met de prolite eronder ligt het voor mij ook beter. Dat ze dit fijner vindt, merk je direct aan het rijden.

Wat mooi kt dat je weer een paard mooi in de spieren hebt gekregen. Ik hoop dat straks ook te kunnen zeggen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:48

Top Anke! Geen fietsers opgegeten dus :+

Welkom Pantykous en fijn dat je les zo bevalt!

Mijn paard-voor-een-week doet het echt heel goed. Het ubertreten blijft moeilijk maar het gaat echt al veel makkelijker *\o/*
Het is een heel leuk paard :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:50

Wat voor paard is het Zoo? Hoever is ie in de africhting?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:56

Het is een Tolando en ik heb geen idee wat er verder achter zit :)
Een ruin van 6 jaar. Loopt met zijn amazone in de L2 geloof ik.
Ze heeft het erg druk met haar studie en had al gevraagd of ik hem een half jaar wil rijden, maar met verhuizen en heel de toestand is dat echt teveel naast mijn 36-urige werkweek en de andere vier paarden :+
Maar nu gingen ze op vakantie dus toen heb ik gezegd dat ik dat dan wel wil doen.

Ik ga haar straks ook begeleiden dus wel heel leuk dat ik nu precies weet wat de sterke punten en de ontwikkelpunten van het paard zijn. Dan plakken we dat aan de kunde van de amazone en eens kijken waar ik ze heen kan helpen.

Maar ik zou hem zo in de verzameling opnemen hoor. Ik pas er ook wel op, al zeg ik het zelf :')

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:07

Wat leuk zeg. Mooi dat je hem dan eerst zelf even kunt voelen, alvorens je ze gaat begeleiden. Dat is een dikke plus. Ik vind het al knap dat je naast je drukke baan tijd hebt voor 4 paarden ;) en nog wat lessen erbij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:14

Zooist is een soort wonderwoman. Ik snap er niks van dat ze het allemaal redt ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:27

Ik ook niet :')
Maar het blijft maar lukken :))
Krijg gewoon erg veel energie van alles.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:54

Een handenbindertje van bijna 2 (en ik zeg alleen maar nee) neemt ook veel tijd... :D

Mooi, inmiddels fris gedoucht. Nu wat hapjes klaarmaken. Ik heb mijn collega's uitgenodigd voor een oudejaarsborel.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:17

Samen met instructrice in de binnenbak gereden. Zij is voor het eerst ook even op Meagan gesprongen.
Wát een openbaring weer! :wow: Meagan bleek nog teveel te stuwen en moet en kan veel meer zelf dragen.
Eenmaal weer terug op Meagan had ik de eerste paar meter al een ander paard onder mn kont!
Ook erg leuk om haar eens te zien rijden op Meagan. Er heeft nog nooit iemand anders echt serieus op Meagan gereden, behalve even beetje rond te stappen zonder iets te vragen.
Ze moet meer terug komen op de achterhand ipv nog teveel te lopen hangen in mn handen.
Wist niet dat dat in deze fase al mogelijk was, maar bleek dichterbij te liggen dat ik dacht!
Hiermee maken we een gigantische stap vooruit. Ben zó blij met mijn geweldige instructrice *\o/* O ja en mijn toppaard natuurlijk :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:22

Was vanavond met vriendin op concours. Komt er een Andalusier binnen gestuiterd.. een hengst..
Ja en ook écht binnen geSTUITERD..Pfff... Een echte meneer ook nog eens.
Een gigantische hals, mooie bouw, een partij voorbenen die hoog opzwaaiden.. Zag er behoorlijk indrukwekkend uit.... op het eerste gezicht.
Zat geen lengtebuiging in dat dier, achterhand was slap, dier liep met kin op de borst..
Draf was meer een piaffe. Galop meer een levade achtig iets. Ontspanning was er niet.
Combi werd ook laag beoordeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:10

Livetime wat gaaf, je lesgeefmens op je paard :) echt super, klinkt heel leerzaam :j

Heel gaaf, dat je dan ook gelijk ziet dat er meer in zit :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:55

Ja precies! Mijn merrie is ook echt een dier met gebruiksaanwijzing, maar gelukkig heeft mijn instructrice hetzelfde type paard. Echt 2 druppels water qua gedrag. Allebei enorme miepen die liever koningin zijn en vanaf hun troon regeren ipv aan het werk moeten :P Meagan is een vreselijke merrie.
Ze zijn gisteren samen uit de paddock gebroken. Dwars door het draad heen. Stonden ze gezellig op het gazon te eten. Vanochtend stonden ze nog maar net in de paddock. Instructrice kijkt even om en hoppa ze zijn wééér dwars door het draad gelopen.
Mijn paard stond al bekend als ontsnappingskoningin, maar die van haar ook hoorde ik gisteren van haar.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:15

Ach zoveel kapsones heeft Tov niet :D . Die stapt nog niet over een stroomdraad als ie op de grond ligt en de stroom eraf is. Heerlijk trouwens want mijn vorige pony kon het ook. Had je net de draad dicht, liep je weg, stond ze al weer achter je. Enorm komisch, maar niet echt handig.

Zooist ik heb net je website bekeken. Mooie site, stijlvol ook. Het viel me alleen op dat je de tekst de ene keer vanuit de ik-vorm heb geschreven/laten schrijven, en dan andere keer vanuit het hij/zij perspectief. ( En dan bedoel ik niet dat prachtige stuk over je nieuwe jas ;) ) Is dat bewust?
En prachtige paarden <3 !

Dit weekend zit ik niet op Tovs rug. Ze heeft een beetje de stuiter door al het vuurwerk. De boerderij waar ze staat ligt op de grens buitengebied/ woonwijk. En ín die woonwijk wordt veel vuurwerk afgestoken. Nu is het dus hap schrik hap schrik etc. Ik geef haar een paar dagen rust, een extra graasbeurt en heel veel hooi om de stress weg te vreten. ( Ik eet ook veel bij stress dus ik weet hoe heilzaam dit is }> )
Maandag weer les *\o/*

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:19

Eet jij veel bij stress? Ik eet dan bijna niks.. Net als Meagan :D
Oh mijn dier klimt overal onderdoor of springt eroverheen. Niks zo interessant als de plaatsen waar je niet mag komen. Haar motto is: "Mag het niet? Dan doen we het toch gewoon?"
Staat een flinke klap stroom op het draad, maar ze heeft een winterdeken over waardoor ze nauwelijks een tik krijgt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:25

'avond :)

Oepsie, heb weer veel bij te lezen

Zooist schreef:
Wat leuk om je nu in deze hoedanigheid te lezen Gooya. Ken je alleen van WkIBM.
Het klinkt in ieder geval dat je heel erg op de goede weg zit :j

Thanx, ben zeker op de goede weg. Ik leer paardrijden :D en het is hardstikke leuk.

SabM gefeli met je laarzen. Mooi cadeau :j Lekker gereden. leuk om de vorderingen te merken hè.

Livetime, heb even snel je website bekeken. Ziet er netjes uit, verder moet ik er nog even "induiken". Weet je dat er een spelfout staat, hoofdpagina, eerste alinea derde regel?
Gaaf berichtje over je les!

Yamcha, heb je topic gezien. Wat een scheetje van een paard heb je toch <3 .

Justkid, wat een super lief aanbod van je

Ankem, dat zadel wat nu een beetje te groot is en wat jou zo lekker zit, zou je daar niet tijdelijk een bontje onder kunnen doen? Totdat paard weer wat meer spieren heeft opgebouwd?
Ben overigens heel blij om jouw positieve berichten over het rijden te lezen.

12rebel, sterkte. Lees dat je het ziekenhuis in moet.

Citaat:
Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik bepaalde oefeningen altijd verkeerd gereden heb, verkeerde hulpen.

MWM: hoe kwam je erachter wat wel de goede hulpen waren? Had je instructie die of zelf ontdekt?

Pantykous, welkom hier. Veel plezier met de lessen.

Leuk om te lezen Zooist, hoe je aan het trainen bent met de "vakantieganger".

Heb helaas niet zoveel meer met Janus kunnen doen. En nu is de bak weer verzopen. Echt jammer. Bijrijdster heeft nog wel een keer gereden, maar gisterenavond brak echt in een keer noodweer uit zeg. Onweer en hagel. Dus heb maar niet gereden, die bui kwam heel plotseling opzetten.
Verder heb ik een erg drukke week op mijn werk gehad, voel me helemaal %) . Heb bereikbaarheidsdienst tot maandag 9 uur. Hoop dat ik morgen de tijd krijg om lekker bij peerdje kan gaan ontspannen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:54

stipje van een stiekeme meelezer...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:24

Bedankt voor de tip Tov. Ik zal er van de week eens naar kijken.

Mijn paard-voor-een-week ging weer heel fijn. Ik hoop dat ze nog lang wegblijven. Haha!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:37

Hier vandaag ook een rustdag voor het paard hoor, want ze staat in een dorp en daar doen ze heel veel aan carbidschieten. Dat geeft echt gigantische knallen.
Ze heeft gisteren een behoorlijke rit gemaakt. Daarna mocht ze direct door de bak in met haar groepje. Ze keek me echt aan zo van....alweer?

Wat balen Gooya dat het rijden even niet zo veel werd. Wij hebben ook een natte bak. Achterin de bak blijft het nog redelijk en daar rijd ik dan wel, alleen het is niet heel ruim. Ze willen de bak straks aanpakken, dus ik hoop dat het dan beter wordt.

Fijn dat je oppaspaard zo lekker ging zoo!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:10

Ja hier doen ze ook aan carbitschieten. Of nou ja, in de stad hier tegenover. Dat is net over het water.
Dan hoor je steeds BOEM!!
Hier heb ik 15 jaar gewoond. Je kon op oudjaarsdag en dag ervoor echt niet meer over straat. Levensgevaarlijk. Gelukkig is dat hier compleet anders waar ik nu woon.
Gelukkig wordt er geen vuurwerk of carbid geschoten waar mijn paard staat. Dat vind ik toch wel erg prettig.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:48

Een deel van mijn familie woont in Kampen, da's ook echt niet leuk de dagen voor oud en nieuw vanwege het carbidschieten. Doodeng. Gelukkig hier in de omgeving geen ontploffende melkbussen. Ik ben het geknal van de rotjes en strijkers hier in de straat nu al beu. Gister heb ik nog met mijn oudje een rondje gereden, toen werd er ook al wat geploft, maar viel het mee. Ze staan in het buitengebied en er zijn daar nauwelijks huizen. Bovendien zijn de mensen die er wel wonen allemaal al op leeftijd, dus die steken geen knallers af. We hebben alleen last van jochies die vuurwerk afsteken in de fietstunnel op zo'n 500m van mijn weiland. Dat galmt nogal. De paarden blijven er gelukkig rustig onder, die staan 24/7 buiten.

Ik was even in meeleesmodus de laatste dagen. Was wat grieperig en heb ook niet veel gereden. Dinsdag nog een stukje in de bak, voor het eerst in weken. Mevrouw was het er niet mee eens. :)) Woensdag ben ik bij de bijscholing van de ORUN geweest over het lesgeven aan kinderen. Bij een aantal ponies zat het zadel wat scheef omdat het niet goed paste. Degene die de clinic gaf was van mening om dan maar de beugels ongelijk te doen, zodat de benen in ieder geval op gelijke hoogte hingen, ondanks dat het zadel dan scheef bleef zitten. Zadel rechtleggen had volgens haar geen zin, dat zou toch weer snel scheef glijden. Ik was het er niet mee eens.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:04

haha imre. ik heb op de bijscholing hoger kader vorig jaar dezelfde discussie gehad. er zat een zz-l combinatie helemaal achterover gekieperd in het zadel en het was heel goed te zien dat dit zadel achterover lag. toen ik daar wat over opmerkte werd t ook weggewimpeld.. het paard had notabene moeite met achterbeengebruik en drukte geregeld even de rug weg en de hals omhoog....
ik ga zo gewoon even rijden de paarden hebben er hier helemaal niks van, ik weet dat er verderop carbid geschoten wordt maar ze zijn er al helemaal aan gewend, en die rotjes en strijkers zijn dan helemaal niet meer eng