Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:19

Hey meiden... :( je bent een 3 dagen niet op bokt en dan dit!!! Lees me eigen gek O:)
Reacties zal ik dan ook niet geven op alles hoor O:)

Vrijdag bij Knollentuin geweest. *\o/* Wat leuk en wat gezellig en hoe fijn de sfeer. +:)+ Knollentuin!
Suus was beetje kijkerig maar door de rust die er heerste was ze zo rustig en geconcentreerd. Knollentuin heeft me even op haar WOW gezet op suus. En die is niet makkelijk wat zadels betreft, snel spanning enzo. Maar met deze helemaal niet... ff in het begin wat onwennig omdat ze mij natuurlijk voelde wiebelen. Maar wat een verschil :wow: Voelde iedere beweging en moest zelf hard werken om mijn houding goed te houden. Top die WOW zadels... heel fijn! Echter een beetje te duur voor me dus suuske moet het nog maar ff doen met haar KN. :=
Les was weer zalig en hoe fijn om suus zo ontspannen onder me te voelen en hoe lief ze haar best doet. Ze is veel vrolijker en gezelliger en werkt beter mee met rijden. Ze doet echt haar best en voorheen werd ze drammerig of vervelend. Dit is rijden als een team en vind het dan ook super *\o/* *\o/*
Na de les suus ff in een stalletje van knollentuin gezet en die ging meteen lekker knabbelen aan het kuil wat knollentuin voor haar klaar had gehangen. Heel lief!! Suus vond het meteen gezellig daar op stal.

Toen mocht ik ff kijken naar die ouwe heer van Knollentuin. Wat gaaf om zo te kunnen rijden als zij kan. Zo klein de hulpen en zo duidelijk en eerlijk wat ze hem vroeg. Toen mocht ik ook ff op die ouwe heer :):) :):) MOEILIJK want hij reageert op de kleinste hulpen. Maar wat gaaf om te doen. Heb nog heel lief gezegd dat hij met mij mee ging naar stal :o :D Maar dat mocht niet eens :+ HAHA

Zaterdag was het ons te warm om te rijden en suuske stond heel sloompjes op stal. Ze was nog beetje onder de indruk van de les vrijdag en de ervaringen volgens mij. want ze wilde wel knuffelen en mocht haar poetsen maar kreeg niet de indruk dat het rijden gewaardeerd zou worden. Dus de ochtend ff naar buiten en de middag binnen op stal hooitje knabbelen en zaterdag einde van de middag naar buiten en de avond lekker buiten gestaan. Zondag was ze helemaal weer fit en we hebben dan ook heerlijk gereden.
Het WOW zadel had mij bewust gemaakt van houding en zit en had nu minder moeite met druk op linker beugel houden, sneller ontspannen in mijn rug / heupen en inknikken voor buiging.

We gaan kleine stapjes vooruit merk ik <3

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:24

Ken het probleem van mijn Joepje. Was in alles wel een beetje een drammer. Heb toen eerst galop halt gereden en op het moment dat ze dramde gelijk een pas achterwaarts gezet.
Maar op welke plek in de baan zet je je overgang in? Wat voor mij werkt is dat ik een volte pak en dan hem sluit tegen de bakrand aan. PLaats je overgang dan naar de hoefslag toe op de 5meter lijn. Laat als het ware hem terug komen op het hek/omheining.
Pas toen mijn Joepje de overgang van galop naar halt onder de knie had, kon ik in de overgang net voor de stap, mijn ophouding loslaten en aan stap denken.

Vind je paard de galop een fijne gang? en beheers je ook de overgang stap galop?
Dan kan je de galop gebruiken als beloning. Stel je voor: je galoppeert, je zet je overgang naar het halt of stap in en hij komt keurig terug, das mooi en als beloning laat je hem redelijk snel weer aangalopperen. Maar dramt hij dan zet je hem wel duidelijk terug naar stap of halt en draaf je daaruit weg en zet hem daarin lekker aan het werk.
Met andere woorden, goede inzet belonen met leuke dingen doen en vooral geen moeilijke/inspannende dingen vragen.
Weinig/slecht inzet dan hard aan het werk.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:26

@sabm, Gaaf is Goof he! Niet alleen om te zien maar zeker ook om te voelen. Kon je een beetje met hem wegrijden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:27

Idd, richting de omheining de overgang inzetten doe ik al :j (hoewel het alleen een hekje is := ) Ik weet niet of ik hem naar halthouden terugkrijg dan? Hij vindt halthouden en achterwaarts een vervelende oefening, want voorwaarts is beter ;) Galop is idd zijn fijnste gang, ik deed nu in stap na paar passen lang laten en belonen, maar in galop rondje verlichte zit is misschien wel lekker voor hem! :D Dankjewel!!!

Sabm klinkt super fijn :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:37

MyWishMax schreef:
Idd, richting de omheining de overgang inzetten doe ik al :j (hoewel het alleen een hekje is := ) Ik weet niet of ik hem naar halthouden terugkrijg dan? Hij vindt halthouden en achterwaarts een vervelende oefening, want voorwaarts is beter ;) Galop is idd zijn fijnste gang, ik deed nu in stap na paar passen lang laten en belonen, maar in galop rondje verlichte zit is misschien wel lekker voor hem! :D Dankjewel!!!

Sabm klinkt super fijn :D

Ik zou dan ook meer tijd en aandacht besteden aan halt en achterwaarts. Want het klinkt dan voor mij al een paard dat niet bevestigd genoeg is in de overgangen terug en het wachten. Heb je wel nodig voor je overgang galop-stap.
Gebruik je halthouden ook eens als beloning. Gewoon stil staan en niets hoeven, dat andersom denken waar knollentuin het over had.
Zeker mooi om vanuit je achterwaarts eens langer stil te blijven staan en gewoon niets doen (misschien een beetje kletsen met iemand in de bak).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:44

Kletsen enzovoorts gaat wel :j Gewoon vanuit draf halthouden en achterwaarts ook, alleen nagevelijk stilstaan langer dan 4 seconden wil die niet :n Zodra ik ontspannen ga kletsen, doet hij zijn hoofd omhoog en dan kunnen we rustig uren stilstaan. Maar niet als we 'aan het werk' zijn.

Maar ik bedoelde meer dat ik bang ben dat als ik hem telkens laat halthouden en achterwaarts laat gaan, hij er een hekel aan krijgt. Ik doe het achterwaarts nu maar 1 keer per week oid en dan doet hij het keurig, wil ik het vaker, gaat hij in protest.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:51

@japeloup... Ging redelijk, kon rustig drafje voor elkaar krijgen. Wat een looplust heeft die ouwe nog.
Hij stapte lekker door en echt direct reactie toen ik goed halt hield. Deed het eerst niet goed en toen stapte hij lekker door HAHAHAHA

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:55

Suus haat ook halthouden. Geen geduld. Ze gaat dan met hoofd klieren, scheef hoofd, verwoed knabbelen op bit, omkijken. Maar niet gewoon in rustige aanleuning stil staan. Van Knollentuin moest ik dat gefriemel negeren alleen het opkomen van het hoofd niet accepteren, dus rustig corrigeren dat ze nagefelijk moet blijven. Maar niet de druk eraan houden zoals ik gewend was. Ik stond normaal stil met suus en dan volle druk erop om haar nagefelijk te houden.

Het halthouden of terug in andere gang zetten bij drammen werkt goed bij suus. Na 3 keer denkt ze blijkbaar dat het stom is en dan blijft ze braaf bij me.

Weet niet meer wie die oefening gaf over andere kant op gaan dan wat paard wil of bij niet opletten. Maar dat werkt super, binnen 2 rondjes heen en weer slingeren was suus lekker geconcentreerd op mij ipv op de rest van de omgeving en geluiden. Top tip!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:42

mwm, wat ik me bij jouw verhaal meteen voor ogen zie is een paard dat gewoon nog niet goed genoeg op achter gewicht blijft nemen en ervanaf wil, schijnovergangen terug,vast kunnen houden [dat doorsluiten] en eruit weg rijden,pas op het moment dat je voelt dat je paard zonder moeite bij je blijft kun je je overgang doorgaan zetten.en dan ook andersom denken,dus niet de overgang van galop naar stap willen rijden maar alleen maar naar de stap toe willen vanaf het moment dat je je paard zo onder je voelt,het zou hetzelfde moeten voelen alsof je vanuit stilstand naar de stap toe rijdt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:45

knollentuin: in welke regio geef jij les?
Alleen omgeving Heemstede?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:47

haha nou nee, ik rij van rijpwetering ,noordwijk -voorhout -haarlem hoorddorp -vijfhuizen....maak dus best wel kilometers :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:54

Blijheid schreef:
Ponymans maakt het opzich ook niet uit wat voor ander paard, maar als er iemand achter je rijd in tölt dan is het geluid zo raar :j Net alsof er een hele kudde aan komt stampen :+ Hij was dus vooral verbaasd dat al dat geluid van 1 paard kwam.

Ik heb IJslanders en kan inderdaad uit ervaring vertellen dat veel andere typen paarden nogal opgefokt raken van het geluid van de tolt... IJslanders onder elkaar ook, maar dan van vreugde ;-)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:03

Ninx schreef:
Blijheid schreef:
Ponymans maakt het opzich ook niet uit wat voor ander paard, maar als er iemand achter je rijd in tölt dan is het geluid zo raar :j Net alsof er een hele kudde aan komt stampen :+ Hij was dus vooral verbaasd dat al dat geluid van 1 paard kwam.

Ik heb IJslanders en kan inderdaad uit ervaring vertellen dat veel andere typen paarden nogal opgefokt raken van het geluid van de tolt... IJslanders onder elkaar ook, maar dan van vreugde ;-)

Mijn peerdje raakte ook wat overstuur een aantal maanden geleden toen ik samen met een ijslander in de bak reed, heb niet met de eigenaar gepraat aangezien zij haar handen vol leek te hebben, maar het zag er meer uit als oncontroleerbaar gesjees door de bak, dan wil mijn paardje graag meerennnen. Ikzelf was aan het uitstappen en dan heeft mijn paardje wat meer aandacht voor haar omgeving :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:23

Annemiek80 schreef:
Mijn peerdje raakte ook wat overstuur een aantal maanden geleden toen ik samen met een ijslander in de bak reed, heb niet met de eigenaar gepraat aangezien zij haar handen vol leek te hebben, maar het zag er meer uit als oncontroleerbaar gesjees door de bak, dan wil mijn paardje graag meerennnen. Ikzelf was aan het uitstappen en dan heeft mijn paardje wat meer aandacht voor haar omgeving :P

Hihihi, dat klinkt niet echt goed nee.... Want ook een correct gereden tolt ziet er erg beheerst uit... als het goed is.... Wellicht ging er daar dan toch iets mis ;-) hihi!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:36

knollentuin schreef:
haha nou nee, ik rij van rijpwetering ,noordwijk -voorhout -haarlem hoorddorp -vijfhuizen....maak dus best wel kilometers :D

Dat is nou precies de verkeerde kant :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:01

SabM schreef:
@japeloup... Ging redelijk, kon rustig drafje voor elkaar krijgen. Wat een looplust heeft die ouwe nog.
Hij stapte lekker door en echt direct reactie toen ik goed halt hield. Deed het eerst niet goed en toen stapte hij lekker door HAHAHAHA

Goof is een echte leermeester.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:04

Amanda schreef:
knollentuin schreef:

Dat is nou precies de verkeerde kant :+

Mik Jim in de trailer en ga naar knollentuin :D of naar Japeloup.

Oh, wacht even, Jim wilt niet in de trailer, hè? Da's waar ook. Hmz, dan wordt het lastiger.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:06

Yamcha schreef:
Mik Jim in de trailer en ga naar knollentuin :D of naar Japeloup.

Oh, wacht even, Jim wilt niet in de trailer, hè? Da's waar ook. Hmz, dan wordt het lastiger.

Ja, is een 'klein' probleempje....
Maar dat gaat 'm echt niet worden :n
Trailercursus staat ook op de planning, maar ik heb niet het geld om alles in 1x te doen helaas.
En dan vind ik het plezier in het rijden net even iets hogere prio hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:08

Ik snap, maar als Jim in de trailer kan, kun jij naar de juffen :j
Of er moet iemand bij jou in de buurt zitten, maar dat weet ik niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:09

knollentuin schreef:
mwm, wat ik me bij jouw verhaal meteen voor ogen zie is een paard dat gewoon nog niet goed genoeg op achter gewicht blijft nemen en ervanaf wil, schijnovergangen terug,vast kunnen houden [dat doorsluiten] en eruit weg rijden,pas op het moment dat je voelt dat je paard zonder moeite bij je blijft kun je je overgang doorgaan zetten.en dan ook andersom denken,dus niet de overgang van galop naar stap willen rijden maar alleen maar naar de stap toe willen vanaf het moment dat je je paard zo onder je voelt,het zou hetzelfde moeten voelen alsof je vanuit stilstand naar de stap toe rijdt

Denk dat je wel een punt hebt :j Zolang ik in dezelfde gang blijf, blijft hij keurig onder me, ook keurig op achter. Maar met echte overgangen wil hij er idd nog vanaf denk ik. Blijf gewoon zo doorgaan dus maar :j Sterker maken, zelf allert en snel blijven en veel belonen op een voor hem motiverende wijze :j

Beeb vindt alle paarden eng die herrie maken. Dus een fries/tinker/kwpn die stampt of heel hard briest/ademt. Dan krijgt hij ogen op steeltjes _O-

Aman, ik heb toen trailercursus bij 2 moons gedaan, misschien is dat wat voor jou? Dat kan je eigk al doen met gewoon 2 mensen die helpen. Eerst wat grondwerk, dan doe je je leaprope aan de zijkant vast, aan de ring op zijn wang. Dan haal je hem door de ring aan de zijkant van neus heen(van buiten naar binnen) wikkel je hem 1 of 2 keer om de neusriem en dan weer door de ring aan de andere zijkant van neus van binnen naar buiten. Vervolgens maak je aan beide kanten van de trailer een longeerlijn vast. Die longeerlijn doe je eigk alleen mee bewegen als hij achterwaarts wil of stil blijft staan. Gaat hij voorwaarts, meteen laten hangen. (Dus niet achter kont langs oid, gewoon recht naar achteren) Misschien werkt het?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:11

Yamcha: Ja, is dubbel hè :D
Het staat echt in de planning, maar het zou gewoon fijn zijn als ik hier met iemand aan de slag kan.
Ik heb zelf ook geen trailer, dus moet altijd iemand vragen die voor mij wil rijden.
Maar goed, ik overhaast niets en kijk gewoon rustig rond.
Voorlopig hobbelen we alweer positiever verder en haal ik uit dit topic ook behoorlijk wat tips.
Ik mis alleen even een oog vanaf de grond.

MWM: ik weet wel waar ik een cursus kan doen.
Maar dan heb ik nog steeds een geldprobleem :+
Het wordt 2moons of Annemarie vd Toorn. Maar beiden doen het niet voor niets ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:14

Nee, maar ik bedoel met die cursusdingen kan je zelf al beetje aan de slag. Ik bedoelde niet dat je het NU moet doen, sorry :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:21

Mennn dat is lastig.........
ik zeg 2moons :j

Mss weten Japeloup of knollentuin nog wel iemand die ook aan huis komt, en anders zeg ik toch trailercursus, want dan heb je geen alternatief......

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:22

Maar trailercursus is een klap geld, dat is niet normaal hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:36

Dat is ook belachelijk :(

Dan kun je dus niet les nemen omdat je geen trailercursus kunt volgen.......