ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kalli

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:48

Vandaag voor het eerst met mijn paardje een lange buitenrit gemaakt. Na twee maanden inrijden. Gek genoeg vind ik het makkelijker om haar buiten te rijden. Rechtdoor, reagerend op stemhulpen 'draf', 'stap' en 'ho'. Hiervoor hebben we veel gefietst en ze kent het terrein dus goed en ook de stemhulpen. Voordat ik er zelf op ging heb ik mijn jongste en lichtste dochter op haar laten rijden, terwijl ik er naast fietste met een touwtje. Dat ging allemaal super goed en bijna vanzelf. (Ze is 4,5)

Wat wél moeilijk is.... is het rijden in de buitenbak! Dat vindt mijn paardje lastig en vooral niet leuk. Waarom rondjes lopen in een saaie bak? Ze wil naar het midden... ze wil er uit... waarvoor dient die hoefslag?
Mijn conclusie is dus dat het veel makkelijker blijkt om haar buiten in te rijden, dan in de buitenbak. Natuurlijk blijf ik het allebei oefenen, maar voor mij is het duidelijk dat mijn paardje veel meer lol en plezier heeft bij het buitenrijden! Longeren heb ik nauwelijks gedaan. Die korte rondjes? Dat kan ik haar al helemaal niet uitleggen...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:00

Ik ben het met heeeeel veeel dingen van jullie eens!! En het is mij ZEER duidelijk wat mijn ergste vijand is, en dat ben ik zelf. Je moet zelf 100% vertrouwen uitstralen naar je paard, anders zal je dat vertrouwen niet terug krijgen, en gaat het dus mis. Ondanks de onzekerheid die het paard nog heeft, toch je volledig aan hem overgeven, en hem het vertrouwen geven wat hij nodig heeft, zonder de angst te hebben dat er wat mis gaat is zo ongeveer het belangrijkst, maar ook het moeilijkst. Maar zolang ik me dat maar goed besef, kan ik me eroverheen zetten, en wel dat vertrouwen geven, en dan gaat het ook goed.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:02

FayjahFemke: Jaa dat is ook zo, maar de meeste zijn al flink 'gemoderniseerd' en staan niet dicht bij de natuur. Mijn pony komt uit Portugal, is een ras dat in de bergen van Portugal leeft, en heeft als jong veulen in het wild geleefd. Is toen gevangen, tam gemaakt en aan mij doorverkocht.

Ik raad het niet aan omdat je het echt per paard moet bekijken en je je paard ook goed moet kennnen. Heel veel mensen overschatten dit en de band met het paard. Ohja, met dat laatste ben ik het ook eens! Hoe meer moe ze zijn, hoe makkelijker het eigenlijk is. Alhoewel je van die apen tussen hebt zitten...

Patrsss: Wat leuk zeg! Ik dacht dat ik de enigste was die dit soort risico's met inrijden had genomen :o

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:59

Ik ben ook heel rustig begonnen. Ik doe het wel heeeel rustig aan maar dat heeft meer met tijdgebrek te maken en met het feit dat ik hem toch nog wel jong vind. Hij is groot (1.70m) en nog best puppy.

Mijn eerste drafje heeft ook niet heel lang geduurd. Eerste 2x keer alleen stappen, 3e keer aangedraafd. Hij was zo braaf dat ik daar geen kwaad in heb gezien. En hij deed ook niets. Galop hebben we nog niet gedaan. Heb er nu denk ik 5x op gezeten en vanmiddag wil ik ene stukje los stappen en misschien draven.

Ik ben net als Juangi; Ik heb veel op vertrouwen gewerkt, veel in een opwelling (omdat ik anders spanning opbouw voor wat komen gaat) en alles onder het motto: gewoon doen, als het verkeerd gaat dan lossen we het op dat moment wel op. Je kan wel overal over nadenken over wat er eventueel zou kunnen gebeuren maar dan versterk je alleen maar angsten.
ik plan niet echt wat van tevoren, meestal komt het op het moment

Wat niet echt mijn idee is dat je het tijdens het voeren hebt gedaan. Eten is rust vind ik. Belonen met snoepjes doen we wel maar niet al te veel, hij wordt daar heel vervelend van en wil alleen nog maar snoepjes :9

En over die filmpjes, je weet niet wat er daarvoor gebeurd is, er is nooit een garantie dat het paard niets zal doen? Met goede voorbereiding kan je het risico proberen verkleinen maar zijn er geen paarden die dan alsnog een heftige reaktie geven?

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:23

Zo leuk om te lezen hoe iedereen het doet. Maar volgens mij doet iedereen het wel een beetje uiteindelijk op dezelfde manier (hier in het topic dan!!). Wat voor mij het allerbelangrijkste is om eerst naar het paard te kijken, wanneer is hij waar aan toe en daarna naar jezelf. Als je zelf nog teveel twijfels hebt (met wat dan ook) breng je dat over en gaat het alsnog niet lukken. Je bent een team met je paard en samen kom je er wel!
Ik heb ook super relaxed gedaan met Chev, en hij is nu 4,5 en zo'n 4 maanden onder het zadel en rij nu 3x per week en 1x grondwerk (logeren/join up/VD) en rijden is zo'n 30/45 min. Ligt er helemaal aan hoe hij loopt. ik heb de tijd en wil nog vele jaren met hem verder :)

Owww vanmiddag les gehad en hij gaat met zulke sprongen vooruit. Ik blijf glunderen, mijn instructeur is ook helemaal happy. Hij prijst ons steeds de hemel in bij wijze van spreken. Hij gaat nu echt mooi rond lopen, zijn lijf gebruiken en spieren kweken :P
Stalgenootje heeft stukken gefilmd en wow dan ben ik best trots. Vind het wel fijn om af en toe gefilmd te worden, daar leer ik erg van :j. Maar kan ik ook zien hoe mooi ruim hij loopt, ik voel het wel maar een beeld erbij is zoooo cool *\o/*
Morgen hebben we weer VD les, dus mooie gym oefeningen ;)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:56

Dat is ook zo. Ik vind het leuke van dit topic ook dat het niet voor iedereen dagelijks werk is en dat iedereen in zijn waarde gelaten wordt. Doordat het niet voor iedereen gesneden koek is hoor je ook dingen waar men in het begin tegen aan loopt en door zeer ervaren mensen misschien heel normaal zijn maar voor mij (ik spreek maar voor mijzelf) toch nieuw zijn en graag wil leren/ horen hoe anderen hier mee omgaan. Het is ook fijn dat er toch ook meer ervaren mensen zijn die kunnen aangeven hoe zij hiermee omgaan.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:12

Ik ben vandaag voor het eerst alleen door de bak gegaan *\o/* . Het sturen is toch lastiger dan ik dacht :o . Maar volgens instructrice is het toch sturen zoals we altijd doen maar dan de hulp duidelijker en ev. langer aanhouden. Was soms even bang dat mijn knieen het zouden ontgelden maar dat ging gelukkig goed. (we hebben geen gladde bakrand maar een houten omheiding). In het begin ging sturen prut maar het is gelukt een paar keer van hand te veranderen :D dat is het belangrijkste.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:19

juangi was ook niet helemaal serieus bedoeld hoor mn opmerking;)

sturen is altijd leuk haha. ik leer ze dit al vanaf de grond aan. dus voor ik er op zit, ga ik naast ze lopen, tegen het zadel zegmaar. en dan de handen op de plek waar ze horen als je er op zit, en dan sturen maar. links om bochtje...rechtsom bochtje.... dan heb je meer zekerheid voor als je er op zit!

ik vind het ook een leuk topic, zo te lezen hoe iedereen het aanpakt!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 03:46

ik wil mijn fjord gaan longeren met dubbele lijnen.
hoe zouden jullie dit aanpakken?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:07

JEUJ even een blije post. ik heb vandaag voor het eerst op de bange fries gezeten!! ze was aan het eten, en ik houd haar de laatste dagen dan vast zodat dr veulen ook rustig kan eten. ze staat langs een hek te eten waar ik dan op ga zitten, zodat ze ook went dat ik hoger zit, en over haar rug heen hang etc.. en nu ben ik voorzichtig zo met mn been er overheen geschoven...en gaan zitten! ze vond het spannend, maar oke dat ik er op zat. het hele gebeuren om er op te komen was het raarste haha, toen ik eenmaal zat was er echt geen vuiltje aan de lucht en at ze lekker door. jeeejjj :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:36

*\o/* Fayha!!!

Odeale, haha ja leuk he dan ' ineens' los sturen. Chev had het na 2/3x al aardig door, dus komt vast snel goed ;)

Line18, je kan je beter eerst even voorstellen ipv zo binnenvallen in een topic met een vraag!

Hmmmz chev eet sinds zaterdag (bijna) zijn brok niet meer op. Meusli haalt hij er tussenuit en wortels etc eet hij wel. Kuil ook maar ook rustiger en met tussenpozen...
Hij poept goed, drinkt en plast ook goed. En is gewoon Chev verder zeg maar. Heb hem maar even terug laten zetten op 3/4 brok per keer. Vind dat altijd een beetje angstig hoor :o . Dus ik kijk het maar een paar dagen aan.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:09

Wendy_Komen schreef:
Even een kleine toevoeging van mijn kant. (en dus niet meer op jouw gericht Izzy ;-) Zolang je goed kijkt hoe je paardje reageert, en haar niet overvraagd zowel lichamelijk als geestelijk moet het goed komen ;-) )

Kijk, zoveel mensen zoveel manieren van inrijden. Mijn manier is niet heilig, en er zijn vele andere manieren die ook goed zullen zijn. Maar dit is naar mijn mening NIET de manier om het te doen:
- http://youtu.be/CHZqgDDSYhg
Gevolgd door:
- http://youtu.be/4dekqwCI21E
Paard was hier duidelijk TOTAAL nog niet aan toe. Even een voorbeeld wat IK dus not-done vind.

Zo ga ik het uiteraard niet doen! Mijn merrie heeft nog geen druppel zweet getoond :) Ik longeer haar rustig, nu met een rekkertje dat heel ruim ingesteld staat. Daarna stap ik er even op, zonder rekker, die haal ik eraf. We stappen even rond en klaar :) Ze heeft nog geen pas verkeerd gezet, echt een brave merrie en daarom wil ik het ook rustig aanpakken met haar omdat ze het gewoon ook wel allemaal leuk vindt. Nog geen draf gedaan dit weekend trouwens, mijn zadel is weg voor herstelling en mijn oud zadeltje ligt niet zo super + ik zit er niet zo goed op dus voorlopig even gewoon stap en wat stap-halt-stap overgangen.

Momenteel was mijn opbouw:
1 maand longewerk, eerst zonder iets, stemhulpen goed bevestigen. Daarna longeersingel aan, dan met zadel, dan beugels los, dan rekkertje eraan.
Daarna na het longeren opgestapt in de stal. (ik heb daarvoor wel veel rondgehupst en gesprongen bij haar zodat ze al iets gewoon was, ziet er echt belachelijk uit als je zo bezig bent := ) Veel op- en afgestapt zodat ze dit gewoon werd. Daarna stukje in de gang gaan stappen, met begeleider ernaast. Nu begonnen met stap-halt-stap en de begeleider die steeds minder helpt. Als mijn zadel terug is, dan gaan we naar de piste en dan aan de longe onze eerste pasjes draf proberen denk ik. Sturen gaat eigenlijk al redelijk goed, dat heb ik vanop de grond al wat gedaan.
Ik denk dat ik ongeveer per verandering een weekje tijd neem om te oefenen, afhankelijk van hoe het aanvoelt natuurlijk en hoe groot de verandering is!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:11

Ai, lastig als ze minder goed eten. Maar het is dan vooral de brok?
Al eens temperatuur genomen? Met die weersveranderingen (warm-koud-warm) zijn er nog wel wat paarden die een beetje minder goed in hun vel zitten. Mijn ander paard had er vorig weekend ook last van.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:30

@ju1982: idd heel vervelend dat Chev niet zo goed eet, kan best wat Izzy zegt aan het weer liggen. Bij mij op stal heerst er zelfs een griepvirusje.. daar wordt je ook niet zo vrolijk van. |( goed temperatuur opmeten, daar kan je vaak al een hoop uit halen en breng de mensen op stal op de hoogte zodat ze een beetje oplettend zijn, mocht er iets gebeuren.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:31

Het is vooral de brok, hij eet wel iets maar niet veel. Kuil eet hij ook minder maar wel meer en beter dan zijn brok.
Meusli etc eet hij wel. Ik zou het vanaaf zijn temp inderdaad eens doen. Staleigenaar net gebeld en hij zag het ook al en vroeg ook of ik zijn temp al had gemeten.
Wellicht een licht virusje ofzo. Naja ik temp even...Hij was vorige week ook een paar dagen een beetje aan de dunne, maar dat is inmiddels over.

Zoals jij het doet Izzy heb ik het ook gedaan :j

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:33

Patrss_ schreef:
@ju1982: idd heel vervelend dat Chev niet zo goed eet, kan best wat Izzy zegt aan het weer liggen. Bij mij op stal heerst er zelfs een griepvirusje.. daar wordt je ook niet zo vrolijk van. |( goed temperatuur opmeten, daar kan je vaak al een hoop uit halen en breng de mensen op stal op de hoogte zodat ze een beetje oplettend zijn, mocht er iets gebeuren.

Patrss_ schreef:

Ow we waren tegelijk met posten haha. Ja inderdaad staleigenaren zij al op de hoogte (hadden het zelg gelukkig ook al opgemerkt). Hij had wel weer brok gegeten maar niet alles op. Dus inderdaad vanavond even zijn temperatuur opmeten. Als hij iets hoger is zal ik het in de gaten houden en als hij goed is zal ik me iets minder zorgen maken.
WEllicht inderdaad door het weer of een virusje..Heerst weer van alles. Gelukkig is hij verder wel alert en speels en eet hij wel.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:42

Tegenwoordig temperatuur ik mijn paard wel regelmatig. Om ook een beetje te weten wat zijn normale temperatuur is zodat ik gemakkelijker verschillen opmerk. Je leert er veel uit en handig hulpmiddel wel! Er zijn toch veel paarden die wat last hebben van het weer, mensen ook trouwens :)
Hopelijk is Chev snel weer beter, al lijkt ie er toch niet zo heel veel last van te hebben :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:45

Odeale: Jaa sturen is ook erg lastig! Maar wat top zeg! Alleen in stap? Knap paard is t! Een tip voor het sturen, ga er vanaf de grond mee aan de slag! Dat heeft hier enorm geholpen!

FayahFemke: Aaaahh wat super zeg! Wat goed van haar, dat ze het toch toeliet ondanks dat ze bang was! Echt toppie! Jouw dag kon vast en zeker niet meer stuk!@

Ju1982: Wat vervelend zeg! En andere soorten brok eet ie wel? Of niet geprobeerd? Ga je hem nu ook terugzetten in werk of kijk je t even aan? Vind dat altijd zo lastig!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:36

Dat is ook nog een goeie tip Izzy :j, regelmatig temperaturen!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:47

Ga zometeen thuis uitgebreid reageren, maar Ju 1982, je kan ook nog even naar zijn tandjes laten kijken!

MandyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:48

hoi,

ik zet hier ook maar even een stipje.
ik heb 6 november 2010 een andalusier veulen gekocht, ze wordt nu bijna 2.
de planning is dat ik haar zelf ga beleren, al heb ik hier nog geen ervaring mee, dit topic is dus helemaal geknipt voor mij om al vast wat tips te sparen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:57

ju1982; eten de andere paarden de brok wel? Wij hebben een keer een lading brokken gehad die de paarden niet aten.
Omdat hij de rest wel eet.

We hebben met dubbele lijnen het sturen geoefend dat ging eigenlijk best goed. Nou moet ik zeggen dat ik dat toen niet zelf gedaan heb en dat het alweer een paar weken geleden is. Dus van de week eerst 's avonds maar weer eens met dubbele lijnen aan de slag.

En als ik er weer op ga dan maar staanders in de hoeken of op X. Dat schijnt ook te helpen. Maar ik rij nog maar in een halve bak (20x20) dus daar wordt het ook niet gemakkelijker van. Aankomend weekend eerst maar even los draven en misschien een klein galopje (voor reactie bepalen) en dan bak groter maken :):) . Heb dus nu alleen gestapt en een poging tot sturen gedaan :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:27

bij mij op stal waren ze ook ziek, na de enting.
ik heb sinds vorige week een nieuw trainingspaard, uit de opfok-naar de DA om te casteren-en toen bij mij gezet om te trainen. dus achteraf kan ik me wel voorstellen dat hij wat meegenomen heeft en iedereen een beetje de griep om zich heen had hangen maar er niet op reageerde. Toen is er geent, en is mijn jongste fries ziek geworden, die liep niet meer, at niet meer. helemaal niks. ze was de nacht na de enting nat geregent en dat kon ze dus ff niet aan. hartslag te hoog, temperatuur te hoog -> dus controleer dat even bij je paard dan weet je snel genoeg of er wat is! succes er mee hopen dat t niks ernstigs is.

mijn friesje (andere dan die ik daarstraks beschreef hoor) heeft onstekingsremmers gehad, zodat ze weer zou gaan bewegen anders zou ze helemaal stijf worden, wat ze al aan het worden was. daarna knapte ze gelijk weer op, en de volgende dag was de temperatuur weer gezakt.

regelmatig temperaturen is inderdaad heel goed, om te kijken wat het normale temp daadwerkelijk is als het paard gezond is, dat kan zomaar verschillen van het 'gemiddelde'!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:25

@enny: als je wel leest hier, hoe is het met Sos. :+: ??

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:37

Jep ga ik vanavond doen! Staleigenaar houdt hem nu ook extra in de gaten. Ik kwam er zaterdag achter dat hij zijn brok niet op had maar had wel les. En hij liep de sterren van de hemel. Je merkt verder ook niks aan zijn gedrag. Dus hopelijk valt het mee en heeft hij ook geen verhoging. Ik zal deze week elke dag even temperaturen.
@Juangi, ik wil hem wel licht aan het werk houden, zolang het niet verslechterd. Hij krijgt wel vandaag en morgen vrij...En dan kijk ik woensdag weer, misschien dan even wat grondwerk doen. Ligt er helemaal hoe hij zich houdt deze week. Hopelijk valt het mee
@Odeale, de andere paarden eten wel en er is niks veranderd qua voer.
Jij bent ook goed bezig hoor met je kanjer :D