[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:23

Nu snap ik het niet meer :')
Ik heb wel een keer gezien dat ze, terijl de ander nog aan het springen was, al naar binnen mochten en elke ruiter liets zijn of haar paard de hindernnis besnuffelen
maar dat was M niveau

dots83

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:34

Regelement is volgens mij al een poos geleden veranderd dat het tonen nu wel is toegestaan???

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:35

Vivana, volgens mij heb je gelijk, maar waar staat het in het reglement. Ik kan hem niet vinden onder artikel 240,241 of 242!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:38

mo_van_dijk schreef:
Vivana, volgens mij heb je gelijk, maar waar staat het in het reglement. Ik kan hem niet vinden onder artikel 240,241 of 242!

Vraag me niks van die regelmenten , ik weet gewoon niet beter.....
Er dicht langsaf rijden met stelling naar de hindernis mag zeker maar je mag je paard niet ervoor parkeren en eens even lekker laten staan tot hij/zij ontspant.

Als je paard recht voor de hindernis stopt kun je hem 1a2 klappen/schoppen geven maar dan moet je toch écht weg zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:41

Maar vivana, het staat niet in het artikel uitsluitingen / diskwalificatie.

Voor de SGW staat dit duidelijk in het regelement.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:43

irissahorse schreef:
Nu snap ik het niet meer :')
Ik heb wel een keer gezien dat ze, terijl de ander nog aan het springen was, al naar binnen mochten en elke ruiter liets zijn of haar paard de hindernnis besnuffelen
maar dat was M niveau

Nou, dat moeten juryleden geweest zijn die drukker bezig waren met hun borreltje dan met de regels. Want dit is echt verboden!

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:48

Ik wist ook niet dat het verboden was. Zie het bij ons in de buurt vaak gebeuren op de Belgsiche wedstrijden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:49

cdetje schreef:
Ik wist ook niet dat het verboden was. Zie het bij ons in de buurt vaak gebeuren op de Belgsiche wedstrijden.

Kan zijn dat de regels in Belgie anders zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:50

mo_van_dijk schreef:
Maar vivana, het staat niet in het artikel uitsluitingen / diskwalificatie.

Voor de SGW staat dit duidelijk in het regelement.

Ik zou zeggen probeer het eens ;) :D
Laat maar wat weten dan.
Het lijkt mij vrij logisch.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:54

Vivana, ik zeg toch ook dat jij gelijk hebt :? Ik zeg ook dat het niet specifiek in het reglement staat!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:55

vivana schreef:
Ik zou zeggen probeer het eens ;) :D
Laat maar wat weten dan.
Het lijkt mij vrij logisch.

Ja...hahaha...buiten dat is het tegenwoordig bijna niet meer mogelijk, omdat als je zelf binnen rijdt, iemand anders nog aan het springen is. Je kunt moeilijk even de hindernis besnuffelen terwijl die ander aan het rondrijden is.

Mo_van_Dijk, het staat wel ergens in het reglement. Hou het tegoed van me, ik ga het eens opzoeken. Maar er staat zoiets dat tonen van een hindernis niet toegestaan is.
Laatst bijgewerkt door Springert op 22-02-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:07

Tjonge, ben inmiddels op pagina 45 en heb dus nog een paar te gaan...
Helaas begon het op de dag dat ik mijn nieuwe zadel afgeleverd kreeg (16 dec) sneeuwen en heb ik sindsdien nog niet weer kunnen rijden. Naar de binnenbak is geen optie vanwege droes op stal en de bak is sinds half december nog niet weer zacht geweest. Maar het lijkt beter te worden...
De springoefeningen die ik her en der lees, komen me eigenlijk allemaal bekend voor. Heb een tijd bij Jan Vrieling gelest (vader van Jur) en die kwam ook met al dit soort gymnastiekoefeningen.
Nu eerst weer even verder lezen voordat ik met vragen kom. ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:09

Kitty schreef:
Tjonge, ben inmiddels op pagina 45 en heb dus nog een paar te gaan...
Helaas begon het op de dag dat ik mijn nieuwe zadel afgeleverd kreeg (16 dec) sneeuwen en heb ik sindsdien nog niet weer kunnen rijden. Naar de binnenbak is geen optie vanwege droes op stal en de bak is sinds half december nog niet weer zacht geweest. Maar het lijkt beter te worden...
De springoefeningen die ik her en der lees, komen me eigenlijk allemaal bekend voor. Heb een tijd bij Jan Vrieling gelest (vader van Jur) en die kwam ook met al dit soort gymnastiekoefeningen.
Nu eerst weer even verder lezen voordat ik met vragen kom. ;)

Ja, Vrieling weet precies hoe je een paard op moet leiden. Dat is ook waarom Jur zo goed is. Een oer-degelijke basis.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:26

Bij ons in italie is het toegestaan, de ruiters maken daar ook heel veel gebruik van!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:28

Ik heb net even in het reglement op 'tonen' gezocht. Helaas, niet gevonden. Ik wacht rustig op het antwoord van Marcel!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:29

Wat een leuk topic dit! Ben erg ver gekomen met doorlezen, en zou zelf ook graag een vraag willen stellen.

Ben een echte dressuurprikker maar paard heeft M gesprongen en vind het geweldig om voor de afwisseling te springen! In het kader van grenzen verleggen hebben we ook wat (puppy)crosslesjes gevolgd. Ben nu zelfs zo ver dat ik toch wel graag een puntje in het B springen zou willen halen in 2010 :o .

Paard is erg enthousiast, dus als we springen gaat het vooral om controle. Nu ben ik ook geen held als het om hoogte gaat, maar voor Tris is het de moeite niet als het 80cm staat.... Hierdoor wil hij nogal eens wat 'gemakzuchtig' springen, zich wat lang maken, weinig ruggebruik. Graag zou ik dus wat tips willen om het ruggebruik boven de sprong te verbeteren, zonder dat het meteen de hoogte in gaat. Want op de wat hogere sprongen springt hij toch beduidend beter :j.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:31

mo_van_dijk schreef:
Ik heb net even in het reglement op 'tonen' gezocht. Helaas, niet gevonden. Ik wacht rustig op het antwoord van Marcel!

Ik ga het zeker opzoeken, maar het kan zijn dat deze regel veranderd is tegelijk met de wijziging dat de ene ruiter al binnen mag, terwijl de ander nog rijdt. Is er reglementering voor waar een ruiter zich mag/moet bevinden terwijl die ander nog aan het rijden is?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:33

Remember schreef:
Wat een leuk topic dit! Ben erg ver gekomen met doorlezen, en zou zelf ook graag een vraag willen stellen.

Ben een echte dressuurprikker maar paard heeft M gesprongen en vind het geweldig om voor de afwisseling te springen! In het kader van grenzen verleggen hebben we ook wat (puppy)crosslesjes gevolgd. Ben nu zelfs zo ver dat ik toch wel graag een puntje in het B springen zou willen halen in 2010 :o .

Paard is erg enthousiast, dus als we springen gaat het vooral om controle. Nu ben ik ook geen held als het om hoogte gaat, maar voor Tris is het de moeite niet als het 80cm staat.... Hierdoor wil hij nogal eens wat 'gemakzuchtig' springen, zich wat lang maken, weinig ruggebruik. Graag zou ik dus wat tips willen om het ruggebruik boven de sprong te verbeteren, zonder dat het meteen de hoogte in gaat. Want op de wat hogere sprongen springt hij toch beduidend beter :j.

Daar is het in-uitjes werk een hele goeie oefening voor.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:38

En dan zo'n 50-60cm hoog? Het lijkt me ook geen probleem om in eerste instantie in draf aan te komen? Dan heb ik net wat meer controle en minder kans dat meneer het in 1x gaat proberen (dat heeft 'ie nl al een keer eerder gedaan vanuit een heel truttig tempo wat ik totaal niet aan zag komen :+ .....)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:40

besita schreef:
wat dat betreft ga ik met Marcel mee ..een goed springpaard heefty veel te maken met wat tussen de oren zit ..en bovendien heeft de opleiding er zoveel mee te maken ..ik koop ze heel jong en voor mij is de wil om over het hout te gaan de grootste troef ..en de voorzichtigheid ..!! dat merk je al op die kleinen sprongen ..als ze ervanaf willen blijven ..dat zijn de goeie ..en ze mogen best eens een foutje maken ..maar de volgende sprong wil ik een knal van een reactie zien ..dat zijn paarden waar je imo kan verder aan werken ..ééntje die zo graag steeds dat balkje maakt ..dat komt nooit goed ..
oh ja ..en omdat ik het liefst de bloedknollen heb en de Vleut stijl van rijden bewonder liever geen slagschepen van paarden op stal dus

Ik kan me herinneren dat jij ergens in dit topic schreef dat je vermogen er wel in kan trainen. Ik denk dat het heel leerzaam is als je uitlegt hoe je dat precies doet. Zo vaak zie je dat bloedbeestjes bijna te voorzichtig zijn om echt hoge, brede oxers te springen. Ik ben benieuwd hoe je dan te werk gaat.
Ik ben het helemaal eens met je dat de opleiding super belangrijk is. Als ik het goed heb leidt Marcel ook het liefst z'n eigen paarden op.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:49

clarence schreef:
besita schreef:
wat dat betreft ga ik met Marcel mee ..een goed springpaard heefty veel te maken met wat tussen de oren zit ..en bovendien heeft de opleiding er zoveel mee te maken ..ik koop ze heel jong en voor mij is de wil om over het hout te gaan de grootste troef ..en de voorzichtigheid ..!! dat merk je al op die kleinen sprongen ..als ze ervanaf willen blijven ..dat zijn de goeie ..en ze mogen best eens een foutje maken ..maar de volgende sprong wil ik een knal van een reactie zien ..dat zijn paarden waar je imo kan verder aan werken ..ééntje die zo graag steeds dat balkje maakt ..dat komt nooit goed ..
oh ja ..en omdat ik het liefst de bloedknollen heb en de Vleut stijl van rijden bewonder liever geen slagschepen van paarden op stal dus

Citaat:
Ik kan me herinneren dat jij ergens in dit topic schreef dat je vermogen er wel in kan trainen. .

Lijkt me sterk, dat hebben ze of niet, de een is snel en kort wendbaar en blijft net van het hout en de ander heeft veel vermogen en dus ook minder snel en minder kort wendbaar.

Wat betreft de Vleut stijl...tja daarom kon Maikel ons paard niet rijden...(volle broer van Aretto hij kocht hem samen met Hendrix en als gevolg kon Luc Steeghs hem gaan rijden..
Ken nog wel een hele snelle...ask Frans (hier op bokt) ;)

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:59

MarcelDufour schreef:
mo_van_dijk schreef:

Ik ga het zeker opzoeken, maar het kan zijn dat deze regel veranderd is tegelijk met de wijziging dat de ene ruiter al binnen mag, terwijl de ander nog rijdt. Is er reglementering voor waar een ruiter zich mag/moet bevinden terwijl die ander nog aan het rijden is?

Nu doe ik dit nooit en maakt het me niet zoveel uit maar ik wil het toch graag weten ;)
Die regel van de tweede ruiter kan ik nergens vinden.
Wel vond ik in het FEI /vlp regelement dat je niet mag trachten een hindernis te springen voor het startsignaal is gegeven, voor de rest stond er niks bij.

zie; http://www.vlp.be/userfiles/file/JU_FEI ... D%2010.pdf

pagina 36

Bij de knhs kon ik er ook niks van vinden.
Laatst bijgewerkt door cdetje op 22-02-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:01

vivana schreef:
clarence schreef:

Ik kan me herinneren dat jij ergens in dit topic schreef dat je vermogen er wel in kan trainen. .

Lijkt me sterk, dat hebben ze of niet, de een is snel en kort wendbaar en blijft net van het hout en de ander heeft veel vermogen en dus ook minder snel en minder kort wendbaar.

Hmm, tuurlijk zijn er paarden met heel veel vermogen en heel weinig, maar ik geloof ook dat het wel mogelijk is om het te verbeteren. Vermogen is volgens mij nauw verwant met vertrouwen. Sommige paarden die het in NL niet zo goed deden, werden in Amerika dus toppers. Gewoon door een hoger grondtempo en het juiste gymnastiek werk.
Maar, misschien kunnen Marcel en Besita er meer over zeggen. Ik vind het in ieder geval wel een interessant onderwerp (niet dat jij dat niet vindt).

Trouwens, waarom paste Maikel's stijl niet bij jouw paard? Ook dat is interessante materie.

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:16

mo_van_dijk schreef:
2. Ik zie ruiters best vaak vanuit een volte naar een hindernis toe rijden. wat is hier eigenlijk precies de werking van?
Bedoel je dit in de training?

3. Maakt het uit hoelang je een paard in een bepaalde klasse laat lopen ? Behalve dat je dan bij bepaalde winstpunten hogerop MOET.
Als je slechts 1 startkaart hebt, ben je tegenwoordig niet meer verplicht om te promoveren.

4.waarom mag je als je vaker dan 2 keer Z hebt gereden niet meer meerijden in de B ?
Toevoeging: met verschillende paarden ;) Volgens mij is dit onder hem mom 'oneerlijke concurrentie'.

2. Ja dit bedoel ik in de training. zelf doen we het in de les als de paarden veeeelste hard gaan. Maar wat ik hier bedoel zijn de paarden best releaxt.

Dankje voor de rest van jullie antwoorden !!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:24

Wij hadden een disussie over springmanieren. Er waren twee paarden die beiden enorm goed sprongen. Beiden mooi in het voorbeen, neusje er mooi uit, goed openen.
Alleen het ene paard hield het achterbeen wat lang, maar door enorm te openen kwam hij heel netjes over de hindernis. Het tweede paard trok zijn hakken in zijn staart en sloeg daarna uit.
Egbert Schep vond het eerste paard beter in zijn achterbeengebruik boven de hindernis, terwijl wij juist het tweede paard beter vonden. Nu heeft de heer Schep vast een veel betere kijk op springpaarden dan ik, daar ben ik van overtuigd, maar toch leek het mij een veel economischere manier van springen. Door zijn achterbenen in te trekken en uit te slaan hoeft hij minder hoog met zijn achterhand over de hindernis dan met een lang achterbeen.
We hadden helaas geen tijd meer om verder door te gaan hierop, dus vandaar dat ik hier eens een mening hierover zou willen horen.