Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:26

IKbenEllen schreef:
Nadya schreef:
Ik zie in het dagelijks leven vooral dit soort acties bij paarden die overvraagt worden. Zeker op deze jonge leeftijd. Ja

Een buitenritje lijkt me helemaal niet overvragen, alleen maar goed voor een jong paard.

Mits de omstandigheden toch nog niet zo goed zijn, als men denkt. Knipoog
Het gaat niet alleen om dat buitenritje (is inderdaad heerlijk voor jonge paarden, overigens voor ALLE paarden), maar ook om de communicatie tussen ruiter en paard, om het zelfvertrouwen van het paard, enzovoort......

Nogmaals, dit paard geeft iets aan en het is zaak daarnaar te luisteren en te handelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:27

Nadya dit paard geeft slechts aan niet verder van de veilige thuishaven te willen Haha! Haha! en soms, echt soms heeft een paard niks te willen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:28

Ja maar die gaan ook niet van `maar waarom daaann` of ´zieluuuug´ Haha!

Als mijn paard zich omdraait vraag ik me eerst af of ie niet ziek is Tong uitsteken
Dan draai ik haar terug en geef been.. stel dat ze het weer zou doen, aanpakken.
Als je niets doet zal het alleen maar erger worden want je paard gaat steeds verder, tot steigeren aan toe ~...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:32

Nadya schreef:
Een buitenritje lijkt me helemaal niet overvragen, alleen maar goed voor een jong paard.

Mits de omstandigheden toch nog niet zo goed zijn, als men denkt. Knipoog
Het gaat niet alleen om dat buitenritje (is inderdaad heerlijk voor jonge paarden, overigens voor ALLE paarden), maar ook om de communicatie tussen ruiter en paard, om het zelfvertrouwen van het paard, enzovoort......

Nogmaals, dit paard geeft iets aan en het is zaak daarnaar te luisteren en te handelen.[/quote]

Ja.. slim.. door dit soort acties kregen wij dus die vernachelde paarden. een paard dat geen zin meer had, en die ruiter stapte dan steeds af .. anders ging het paard ronddraaien en bokken op de plek.. een paar keer goed voorwaarts gehouden, met zweep ja. als een paard alleen maar naar huis wil heeft ie idd niks te willen. ernaar luisteren is dan het domste dat je kunt doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:34

ach toen ik op Hilversum werkte brachten we de paarden in het bos stapte daar op en reden naar huis............. et Voila........ zadelmak Lachen Lachen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:35

Eponastable schreef:
Hoe lang geduld hebben jullie eigenlijk? Als je paard zo zich omdraait en niet meer voort wilt... probeer je eerst rustig aan of mep je direct op hun kont?

Bij mij ligt dat eraan.
Stilstaan en kijken mag van mij best een keer (niet voor iedere grasspriet, dat moge duidelijk zijn).
Rustig omdraaien van 'Oeh, vrouwtje, dit durf ik niet goed hoor!' is ook gewoon rustig weer terugdraaien 'Jawellll, jij kunt dat!'
Maar dat is normaal ook niet zo moeilijk, daarna ga je er in een volle draf langs en is het goed. Ik mag hopen dat niemand op Bokt daarvoor een topic opent.

Die van jou is echt in de staak en is ook nog eens zo slim dat ie prima weet dat jij tussen die sloten niet door durft te pakken. Het lijkt me sowieso zaak dat je je niet inhoudt omdat er 'toevallig' een sloot achter je zit. Het feit dat het paard doelbewust richting sloot gaat geeft ook aan dat je paard prima weet dat die sloot daar zit en normaal gesproken ook probeert om die te ontwijken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:37

KiWiKo schreef:
gewoon naar voren houden........ zolang ze er de pas in hebben kunnen ze niet omhoog

Nors opkijken klinkt wel heel simpel

Als een paard niet meer wilt, of iets niet vertrouwd gaat het langzamer lopen of achterwaarts, kan je net zoveel drijven wat je wilt een paard die echt niet wil, doe het ook echt niet

Wat betreft dat ei, dat heb ik mensen zien gebruiken die paarden africhten voor de subsport (GP-ruiters) dus in praktijk doet men het.
Of het echt werkt, dat weet ik niet.

Mijn pony, kan net zo dwars zijn als die van jullie maar gaat veel verder, draait om en gallopeer zomaar weg of hij laat zich vallen of hij springt in de sloot.
Meestal voel ik aan de manier van terughoudenheid hoe ver of eigenwijs hij is.

Als ik voel dat ik het niet ga redden, stap ik af en begleidt hem een stukje, dan is ie altijd braaf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:38

helemaal met Urielle eens!!!!

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:39

Mijn moeder haar paard deed ook veel stijgeren haar oude paard. en op een gegeven moment dierenarts alles erbij gehad. kwam niks uit. dus toen gingen me dat ook met eieren proberen. alleen nadeel is als je paard een ei lekker vind zoals dat paard dus hielp niks. hebben we ook ketchup geprobeert was ook geen succes .

KiWiKo

tita schreef:
KiWiKo schreef:
gewoon naar voren houden........ zolang ze er de pas in hebben kunnen ze niet omhoog

Nors opkijken klinkt wel heel simpel

Als een paard niet meer wilt, of iets niet vertrouwd gaat het langzamer lopen of achterwaarts, kan je net zoveel drijven wat je wilt een paard die echt niet wil, doe het ook echt niet

Wat betreft dat ei, dat heb ik mensen zien gebruiken die paarden africhten voor de subsport (GP-ruiters) dus in praktijk doet men het.
Of het echt werkt, dat weet ik niet.

Mijn pony, kan net zo dwars zijn als die van jullie maar gaat veel verder, draait om en gallopeer zomaar weg of hij laat zich vallen of hij springt in de sloot.
Meestal voel ik aan de manier van terughoudenheid hoe ver of eigenwijs hij is.

Als ik voel dat ik het niet ga redden, stap ik af en begleidt hem een stukje, dan is ie altijd braaf.

het is ook heel simpel.......... gewoon al niet terug laten komen in tempo Haha! Haha!

Anoniem

Mensen zien paarden veeeel te veel als mensen.
Een paard in het wild heeft een rang in zijn kudde. Als hij te dicht bij een ander paard komt en dat andere paard staat boven hem, krijgt ie hoogstwaarschijnlijk het paard achter zich aan of gewoon gelijk een trap.

Jij staat boven je paard, dus snap ik ook echt niet waarom sommige mensen hun paard met hun hoofd langs zich laten schuren. Dat bepaalt zoveel meer dan alleen even schuren!!

Net als een paard zn kont naar je toedraait als je de stal inkomt. Als jij hoger in rang staat en het paard respecteert jou daarin, dan doet ie dat niet!!
Als een paard dat bij mij doet krijgt ie gelijk een schop onder zn hol!

paarden worden gewoon veel te veel betutteld,.. is gewoon een feit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:40

ketchup................. Haha! Haha! Haha! WIE verzind dit Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:41

KiWiKo schreef:
ach toen ik op Hilversum werkte brachten we de paarden in het bos stapte daar op en reden naar huis............. et Voila........ zadelmak Lachen Lachen Lachen

Daar rij je ook zo het bos in, KiWiKo. Dat is daar niet zo moeilijk. Knipoog

Maar met mijn 4-jarige nu in mijn eentje over de dijk richting heide/bos, nou, degene die denkt dat te kunnen met zweep e.d. nodig ik bij deze graag uit. Veel succes, maar kom niet bij me zaniken als je gelanceerd wordt. Haha!

Nee hoor, bij mij gaat er minstens 1 ervaren paard mee. Of we gaan wandelend en ik stap bij het bos wel op. Of we gaan met de trailer. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:42

zeg ik ook altijd............ dat getrut met die dieren, paard is paard en het wordt tijd dat we het paard eens als paard gaan zien c/q behandelen........... en dat is meer voest/[parelli of weet ik veel wat meer dan menig bokker voor ogen heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:42

Nikki15 schreef:
Mijn moeder haar paard deed ook veel stijgeren haar oude paard. en op een gegeven moment dierenarts alles erbij gehad. kwam niks uit. dus toen gingen me dat ook met eieren proberen. alleen nadeel is als je paard een ei lekker vind zoals dat paard dus hielp niks. hebben we ook ketchup geprobeert was ook geen succes .

HAHAHAHA Huilen van het lachen oh sorrie.. dit is echt te grappig Haha! Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:43

VivaLaVida schreef:
Ja.. slim.. door dit soort acties kregen wij dus die vernachelde paarden. een paard dat geen zin meer had, en die ruiter stapte dan steeds af .. anders ging het paard ronddraaien en bokken op de plek.. een paar keer goed voorwaarts gehouden, met zweep ja. als een paard alleen maar naar huis wil heeft ie idd niks te willen. ernaar luisteren is dan het domste dat je kunt doen.

Ik geloof niet dat jij helemaal snapt wat ik bedoel. Haha!
Maar als jij mij dom vindt, dat ik naar een paard 'luister' en vervolgens doe wat hem wel over de streep heen helpt, zonder een zweep, dan vraag ik me af wie dommer is. Clown

Verder geloof ik niet dat ik paarden als mensen zie of betuttel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:44

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:

Daar rij je ook zo het bos in, KiWiKo. Dat is daar niet zo moeilijk. Knipoog

Maar met mijn 4-jarige nu in mijn eentje over de dijk richting heide/bos, nou, degene die denkt dat te kunnen met zweep e.d. nodig ik bij deze graag uit. Veel succes, maar kom niet bij me zaniken als je gelanceerd wordt. Haha!

Nee hoor, bij mij gaat er minstens 1 ervaren paard mee. Of we gaan wandelend en ik stap bij het bos wel op. Of we gaan met de trailer. Haha!

hihi ik ga dit weekeinde weer op mijn enigste eigenste en stapbuitenrit maken.......... ding is 1,5 jaar niet onder het zadel geweest...... maar ik ga met 4 andere paarden, dus ik maak me niet druk .....

en dat is in the middle of no sjit....... kan niks gebeuren Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:46

KiWiKo schreef:
hihi ik ga dit weekeinde weer op mijn enigste eigenste en stapbuitenrit maken.......... ding is 1,5 jaar niet onder het zadel geweest...... maar ik ga met 4 andere paarden, dus ik maak me niet druk .....

Heerlijk, zeg!!! Geniet ervan (wat best zal lukken)!!! Zeker na zo'n lange tijd!!! Lachen

Ik heb hier al meerdere keren gezegd dat ze het eens met andere paarden moet proberen, maar of ik heb het antwoord gemist of het wordt genegeerd. Clown

Met meerdere paarden ga ik ook gerust op pad met mijn 4-jarige. Hij leert zoveel van die andere paarden tijdens zo'n rit. Meer dan van mij als mensje er op. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:47

post overnieuw gepost
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 24-07-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:48

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:

Heerlijk, zeg!!! Geniet ervan (wat best zal lukken)!!! Zeker na zo'n lange tijd!!! Lachen

Ik heb hier al meerdere keren gezegd dat ze het eens met andere paarden moet proberen, maar of ik heb het antwoord gemist of het wordt genegeerd. Clown

Met meerdere paarden ga ik ook gerust op pad met mijn 4-jarige. Hij leert zoveel van die andere paarden tijdens zo'n rit. Meer dan van mij als mensje er op. Haha!

ik heb er ook echt zin in Haha! Haha! of ik het overleef is een tweede........ maargoed, zit daar zonder verkeer in de aardappelvelden....... wat kan er misgaan Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:49

inderdaad..
stukje voest is heel anders dan mensen denken,.. die krijgen gelijk het horsewisper idee Haha!
terwijl als 1 van die jonge hengsten me probeert mee te sleuren, ik m stilzet, 5 passen achterwaarts...ik dwing m dan weg van mij eigenlijk, dat het duidelijk is dat ik hoger sta in de kudde, dan laat ik m naast me weer meelopen. als ik dan stil ga staan mag ie met zijn hoofd niet verder dan mijn schouder, en met los touwtje zelf ook gelijk binnen 1sec stil gaan staan. als ie wel nog n paar stappen neemt zet ik m weer terug. je hebt dan ook paarden die gewoon blijven staan, ankers dr in..
dan gaat het op de hardhandige manier, aan de kant zul je voor mij. Deze methode is ook van emiel voest en dies nog veeel strenger Haha!
Die beesten walsen zo over je heen hoor.. niks liefs aan hoor..

nadya, jij bedoelde dus blijkbaar dat je moet luisteren naar je paard in de zin van ´heeft ie niks lichamelijks of trauma in die trant´ ipv luisteren en weer naar huis gaan met je paard.. dat had ik niet door.
met ´het domste wat je kunt doen´ bedoel ik dus ook niet jou Knipoog
en dat stukje over paarden in het wild is algemeen bedoeld, niet voor jou persoonlijk..
dat leek me eigenlijk ook wel duidelijk..

KiWiKo

KiWiKo schreef:
[quote="Nadya"}
Maar als jij mij dom vindt, dat ik naar een paard 'luister' en vervolgens doe wat hem wel over de streep heen helpt, zonder een zweep, dan vraag ik me af wie dommer is. Clown

Vivaldi heeft hier wel een punt Nadya Haha! helaas uit ervaring wijs geworden.......

het is heel helaas dat heel veel paarden verziekt worden omdat er niet adequaat opgetreden word indien nodig...... helaas is daar de huidige fokkerij die alleen maar op sportprestaties fokt zeker debet aan[/quote]

Twiggy2008

KiWiKo schreef:
Vivaldi heeft hier wel een punt Nadya Haha! helaas uit ervaring wijs geworden.......

het is heel helaas dat heel veel paarden verziekt worden omdat er niet adequaat opgetreden word indien nodig...... helaas is daar de huidige fokkerij die alleen maar op sprtprestaties fokt zeker debet aan

Nee, hij/zij heeft geen punt in combinatie met mijn tekst. Ik reageer altijd adequaat indien nodig. Knipoog
Heb nog geen paard verziekt in mijn leven in al die ruim 30 jaren niet. Zij snapt niet wat ik bedoel en dat kan als je een andere insteek met africhten hebt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:50

KiWiKo schreef:
[quote="Nadya"}

het is heel helaas dat heel veel paarden verziekt worden omdat er niet adequaat opgetreden word indien nodig...... helaas is daar de huidige fokkerij die alleen maar op sprtprestaties fokt zeker debet aan[/quote]

vivaldi Haha! muahaha Haha!
thanks, weer n leuke naam voor een toekomstige nafok Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:50

VivaLaVida schreef:
nadya, jij bedoelde dus blijkbaar dat je moet luisteren naar je paard in de zin van ´heeft ie niks lichamelijks of trauma in die trant´ ipv luisteren en weer naar huis gaan met je paard.. dat had ik niet door.
met ´het domste wat je kunt doen´ bedoel ik dus ook niet jou Knipoog
en dat stukje over paarden in het wild is algemeen bedoeld, niet voor jou persoonlijk..
dat leek me eigenlijk ook wel duidelijk..

Ooooh, lees nu pas je stukje.... Bloos
Ok.......