Wat nu? Probleem met bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Wat nu? Probleem met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:06

ik ben zelf bijrijder en heb nu een verzorgster. Ook ik heb gezegd dit mag en dit mag niet. Zo simpel is het. Als bijrijder mag je nu eenmaal niet alles. En ik lees hier echt dingen dat haar ongelooflijk veel verboden word, terwijl het hier alleen over het changeren gaat, en niet om andere regels. De TS startte dit topic ook niet om haar gelijk tehalen maar op tips in te winnen over hoe ze dit bij haar verzorgster moet aankaarten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:09

Saskiaatje schreef:
Ja, dat heb ik gedaan, ik heb op vier verschillende manieren uitgelegd waarom ik het absoluut niet wil. Maar de instructrice kan niet heel de les aan haar aanpassen. Want dit zijn zo'n beetje de dingen die ze van mij mag:

- de basis (stap, draf, galop, middendraf, enz.)
- schouderbinnenwaarts
- schoudervoor
- wijken

En that's it
. Maar het is wel een gevorderde les en ze doen ook andere dingen, kan ik haar die dan gewoon 'verbieden'?

Dit bedoelde ik, ik vind dat vreemd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:10

Ervan uit gaan dat iemand iets wel of niet weet vind ik ook geen goede reden. Verkeerde dingen heb je er sneller ingereden dan dat je ze eruit kunt rijden Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:11

Maar nogmaals waarom meer vragen als het paard er nog niet klaar voor is? Ik zie daar dus geen meerwaarde in, eerst maar eens zorgen dat de basis goed is en dan kun je eens verder kijken

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:12

Als je zo gaat kijken moet je niemand anders op je paard zetten. Want dan kun je van alles wel wat gaan zeggen.
Mijn paard nam ook mijn bijrijder in de maling. En ging dat ineens ook bij mij proberen. Nadat ik haar een paar keer geholpen had wist ze hoe ze het moest oplossen en was het klaar. Als je niet wilt dat je paard verkeerde dingen perongeluk mag aanleren moet je er alleen op rijden en er niemand anders op zetten. Zo zie ik dat.

edit en als er in de les van haar gevraagt word een oefening te doen, wat moet ze dan zeggen nee dat mag niet van de eigenaar? Als haar een oefening gevraagt word in de les waar ze als combi nog niet aan toe zijn dat vind ik de fout liggen bij degene die les geeft niet bij de bijrijder. En ik vind het alleen maar netjes dat ze gezegt heeft van goh in de les moesten we een wissel doen en die heb ik ook gedaan. Ik zou zeggen als ik dat niet zou willen van ik zou het op prijs stellen als je dat niet meer doet. En ik zou mezelf achter me oren krabben en denken van nou mijn paard is er niet aan toe, de bijrijder is er niet aan toe, waarom laat intructrice dat dan toch doen?

Ik zou de fout daar eerder zoeken als bij de bijrijder. Als bijrijder het stiekem gedaan zou hebben had ze er vast niks over gezegd denk ik.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:16

Dus je moet maar klakkeloos er van uit gaan dat iemand wel weet hoe het moet? Fouten maken is menselijk maar je kunt het nog altijd beter voorkomen dan genezen lijkt mij Knipoog Daarbij (nogmaals) het paard heeft de basis nog niet onder controle dus waarom dan verder door vragen? Het paard is er duidelijk nog niet klaar voor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:18

Breitling schreef:
Saskiaatje schreef:
Ja, dat heb ik gedaan, ik heb op vier verschillende manieren uitgelegd waarom ik het absoluut niet wil. Maar de instructrice kan niet heel de les aan haar aanpassen. Want dit zijn zo'n beetje de dingen die ze van mij mag:

- de basis (stap, draf, galop, middendraf, enz.)
- schouderbinnenwaarts
- schoudervoor
- wijken

En that's it
. Maar het is wel een gevorderde les en ze doen ook andere dingen, kan ik haar die dan gewoon 'verbieden'?

Dit bedoelde ik, ik vind dat vreemd.

Ik vind dat er daartussen nog zat andere dingen zijn.
Op l1 niveau hoeft er echt niet meer geoefend te worden, want probeer dit eerst maar eens goed onder controle te krijgen! galopswissel vind ik echt niet nodig en snap ook echt niet waarom dat toch gedaan moet worden. Die oefening zit niet eens in de M, dus waarom moet dat geoefend worden?
L1 niveau rijden = niet eens met oprichting, want anders had ze wel L2 gezegd. sorry, maar blijkbaar heeft de ts er goed aan gedaan om die regels op te stellen aangezien de bijrijder niet begrijpt dat er vóór de galopswissel je eerst maar eens goed moet gaan leren rijden. Als ze dat dan toch heeft gedaan, zou ik m'n vertrouwen totaal kwijt zijn in die persoon.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:19

Een instructeur is geen baas over jou paard. Dus kun jij ook zeggen nou alles leuk lief en aardig maar mijn paard is er nog niet aan toe en de eigenaar wil het niet hebben. Ik vind het overigens ook een fout van de instructeur, dat zie je helaas bij veel instructeurs dat er te weinig aandacht aan de basis besteed wordt en teveel aan de moeilijkere oefeningen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:20

Nadeel is denk ik dat niemand precies het contact weet dat tussen beide is geweest..
Ik neem aan dat de bijrijder niet vooraf een lijst heeft gehad met ´dit mag wel, dit mag niet´

De grote lijnen worden meestal besproken en verder is het een regelmatig gaand proces waarin beide contact hebben met elkaar. Zo merk ik het altijd.

Ikzelf waardeer het altijd dat de eigenaar me zelf ook ruimte en vertrouwen geeft, dat ik goed met zijn of haar paard om ga. Mocht ik eens iets voorstellen of gedaan hebben waar achteraf van blijkt dat dit liever niet wordt gedaan (mits onderbouwt). Prima, dan hoor ik het graag. Maar in overleg wil ik daar wel rekning mee houden. Maar als het me gebracht wordt dat ik enkel maar te doen heb, wat de eigenaar wil en verder alles me verboden mag wordne dan stuit dat me ook wel tegen de borst.

Met maken van afspraken en overleg kom je een heel eind. Zonder verbieden en lijstjes maken wat wel en niet mag moet het ook wel lukken lijkt me. En als het vertouwen er echt niet is (lijstjes geven, verplichten les te nemen bij een instructeur die je niet ligt). Misschien toch goed om te bedenken of het voor jezelf niet beter is om geen bijrijder te nemen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:20

Breitling schreef:
Als je zo gaat kijken moet je niemand anders op je paard zetten. Want dan kun je van alles wel wat gaan zeggen.
Mijn paard nam ook mijn bijrijder in de maling. En ging dat ineens ook bij mij proberen. Nadat ik haar een paar keer geholpen had wist ze hoe ze het moest oplossen en was het klaar. Als je niet wilt dat je paard verkeerde dingen perongeluk mag aanleren moet je er alleen op rijden en er niemand anders op zetten. Zo zie ik dat.

edit en als er in de les van haar gevraagt word een oefening te doen,wat moet ze dan zeggen nee dat mag niet van de eigenaar? Als haar een oefening gevraagt word in de les waar ze als combi nog niet aan toe zijn dat vind ik de fout liggen bij degene die les geeft niet bij de bijrijder. En ik vind het alleen maar netjes dat ze gezegt heeft van goh in de les moesten we een wissel doen en die heb ik ook gedaan. Ik zou zeggen als ik dat niet zou willen van ik zou het op prijs stellen als je dat niet meer doet. En ik zou mezelf achter me oren krabben en denken van nou mijn paard is er niet aan toe, de bijrijder is er niet aan toe, waarom laat intructrice dat dan toch doen?

Ik zou de fout daar eerder zoeken als bij de bijrijder. Als bijrijder het stiekem gedaan zou hebben had ze er vast niks over gezegd denk ik.

-per ongeluk was het niet
- en ja dat had ze moeten zeggen ja Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:22

Dat klopt maar als de bijrijder dat niet weet en dat in de les van haar gevraagd word bij wie ligt dan de fout? Even niet uitgaande dat het wel of niet mocht. Als je les krijgt ga je er toch vanuit dat degene van wie je les krijgt weet wat je wel en niet kan doen? En als eigenaar laat je je bijrijder toch lessen bij iemand van wie je weet dat die wel weet wat wel en niet kan. Gebeurd er toch iets wat in eigenaars ogen nog lang niet had mogen gebeuren vind ik dat de schuld bij lesgever ligt.

En uiteraard als je iets word verboden mag je dat niet doen je moet je bijrijder kunnen vertrouwen maar toch vind ik dat niet alleen bijrijders schuld

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:23

Bienotje schreef:
Nadeel is denk ik dat niemand precies het contact weet dat tussen beide is geweest..
Ik neem aan dat de bijrijder niet vooraf een lijst heeft gehad met ´dit mag wel, dit mag niet´

ts schreef:
Nu krijg ik dus net te horen dat ze gisteren in de les het changeren geoefend heeft, terwijl ik heel duidelijk ben geweest daarover, ik wil dat niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:24

Breitling schreef:
Dat klopt maar als de bijrijder dat niet weet en dat in de les van haar gevraagd word bij wie ligt dan de fout? Even niet uitgaande dat het wel of niet mocht. Als je les krijgt ga je er toch vanuit dat degene van wie je les krijgt weet wat je wel en niet kan doen? En als eigenaar laat je je bijrijder toch lessen bij iemand van wie je weet dat die wel weet wat wel en niet kan. Gebeurd er toch iets wat in eigenaars ogen nog lang niet had mogen gebeuren vind ik dat de schuld bij lesgever ligt.

En uiteraard als je iets word verboden mag je dat niet doen je moet je bijrijder kunnen vertrouwen maar toch vind ik dat niet alleen bijrijders schuld

Bijrijder wist dat het niet mocht.
instructeur wist dit niet, dus vroeg het aan de bijrijder.
Bijrijder had moeten zeggen dat dit niet mocht!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:25

Ik kan me voorstellen dat je niet de wijsneus gaat uithangen in een les en bij elke oefening zegt nee dat mag ik niet doen. Ik vind dat de gene die lesgeeft moet kunnen zien wat ruiter en paard wel en niet kunnen en anders moet eigenaar zeggen tegen lesgever ik wil niet dat mijn paard die oefeningen doet. Ik kan heel goed begrijpen dat bijrijdster dat niet (durft) te zeggen. Niet iedereen zegt dat soort dingen in een les.

edit het lijkt nu misschien dat ik ts totaal niet begrijp, ik begrijp het zeker wel hoor, het is niet leuk als er dingen gebeuren die je liever niet wilt hebben.

Maar ik vind wel dat het 2 kanten heeft.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:28

De instructeur is imo een slechte instructeur idd omdat diegene toch wel moet kunnen zien of het paard er klaar voor is. Maar vergis je er niet in hoeveel instucteurs alleen maar bezig zijn met moeilijke oefeningen terwijl zowel ruiter als paard daar vaak helemaal niet aan toe zijn. Maar dan nog heeft de bijrijder de eigenaar iets toegezegd en zich daar vervolgens niet aan gehouden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:29

Feit blijft... dat wij maar 1 kant van het verhaal horen. Ik denk me ook in, in het verhaal van de bijrijder. Breitling en Bienotje denk ik ook Knipoog
Het moet van 2 kanten leuk blijven.
Wil ze iemand die precies doet wat zij wil, dan moet ze iemand maar ervoor betalen ipv geld ervoor te ontvangen Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:29

Breitling schreef:
Ik kan me voorstellen dat je niet de wijsneus gaat uithangen in een les en bij elke oefening zegt nee dat mag ik niet doen.

Wijsneus?
Sorry, maar gewone comunicatie is niks mis mee.
Als iets moet doen wat ik niet begrijp, wat niet goed voelt of wat ik niet wil, dan vraag/overleg ik dat gewoon.
Kom nou zeg, een instructeur moet me helpen en ik betaal ervoor dus ik bepaal wat er wel of niet gedaan wordt.
Er zijn nog genoeg andere dingen wat er gedaan kan worden.... Gestoord

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:31

Ik geloof niet dat de instructeur bij elke oefening gaat vragen of bijrijder dat wel mag van de eigenaar Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:31

griebels schreef:
Feit blijft... dat wij maar 1 kant van het verhaal horen. Ik denk me ook in, in het verhaal van de bijrijder. Breitling en Bienotje denk ik ook Knipoog
Het moet van 2 kanten leuk blijven.
Wil ze iemand die precies doet wat zij wil, dan moet ze iemand maar ervoor betalen ipv geld ervoor te ontvangen Ja

Dat heeft er imo niks mee te maken. Bijrijder is accoord gegaan met de "regel(s)" van de ts, dus moet ze volgen en anders overleggen óf stoppen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:32

griebels schreef:
Ik geloof niet dat de instructeur bij elke oefening gaat vragen of bijrijder dat wel mag van de eigenaar Clown

Nope, dus moet de bijrijder dat aangeven als er iets gevraagd wordt wat niet mag.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:33

wij denken er zo over ja maar als bijrijder nog niet genoeg ervaring heeft zal die dat niet zo even aankaarten denk ik zo.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:33

dan moet je alle regels duidelijk opstellen op papier.
Ik lees bijv in het rijtje ook geen achterwaarts of middengalop.
Neem aan dat dat dan ook niet mag Schijnheilig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:35

griebels schreef:
dan moet je alle regels duidelijk opstellen op papier.
Ik lees bijv in het rijtje ook geen achterwaarts of middengalop.
Neem aan dat dat dan ook niet mag Schijnheilig

Nu ben je kinderachtig. De ts heeft duidelijk aangegeven géén galopswissels
Dat heeft ze wel gedaan.

Het gaat niet om miscomunicatie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:35

Je hebt allebei verantwoordingen! Zowel de eigenaar als de bijrijder. Als eigenaar heb je nu eenmaal de "macht" en dus ook het recht om dingen toe te staan en niet. De bijrijder is eerlijk geweest om te zeggen hoe en wat en dat is zeker te prijzen vind ik.
TS geeft aan dat geen van 3-en er aan toe is en dat is dan toch reden genoeg om die oefeningen niet te doen?? De basis zal toch eerst goed moeten zijn voordat je verder kunt gaan.
Tevens kan ik me er goed in vinden dat TS zegt dat soort dingen zelf aan het paard te willen leren. Het is voor het paard denk ik ook makkelijker te snappen als het eerst is bevestigd en aangeleerd door 1 peroon dan dat er straks 2 op zijn rug bezig zijn met andere hulpen en toch hetzelfde bedoelen..
Als de bijrijder zich niet kan vinden in de regels van de eigenaar is het heel makkelijk: koop zelf een paard waar je alles mee kunt doen en laten wat je wilt of zoek een ander bijrijdpaard waar je alles mee mag doen....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:36

Breitling schreef:
wij denken er zo over ja maar als bijrijder nog niet genoeg ervaring heeft zal die dat niet zo even aankaarten denk ik zo.

Bijrijder is 30, die kan wel praten hoor!
Die heeft bewust de regel aan der laars gelapt!