Paard steigert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Paard steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:03

Messica, misschien is het handig om dan even terug te lezen.. Met een mep tussen de oren sla je niet zomaar even een atlas kapot; daarbij is het afhankelijk vd oorzaak van het gedrag hoe je ingrijpt; een bang dier mag je imo nooit straffen maar die dien je juist gerust te stellen en hetgeen het dier stress aandoet te vermijden! Gelukkig heb ik met de heftige paarden waar ik mee werkte bijna nooit zo'n mep hoeven uitdelen. Daarbij mis ik de kracht te beschadigen. Knipoog (je meot etnslotte ook opletten dat je het dier niet achterover trekt en in de weg zit, het gaat erg vlug)...
Het enige wat ik link vind bij het meppen (reed daar zonder zweep dus ging met vlakke hand en dat was echt in heel zeldzame gevallen) is dat je een oog zou kunnen raken.

En jij? Alelen maar een tik of mep uitgedeeld op de bips van het dier? Weet je wel hoe zeer het doet als je een paard flink prikt met sporen (en dat achter elkaar doet) of het een harde lel geeft achter je been of op de schouder? Als je zo'n uitgesproken mening hebt ga ik er van uit dat je zelf kennelijk alleen maar met je stem straft mits nodig.

Verder heb ik paarden elkaar letterlijk zien doodmeppen, maar geloof niet dat het in dat geval de intentie was; geloof me; het is echt een rotgezicht.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:22

messica schreef:
Maar echt de minste en laagste daad die je bij een paard kunt doen is hem vol tussen zijn oren slaan, dan ben je echt heeeel fout bezig in mijn ogen. Mensen die daar toe in staat moeten zichzelf misschien maar eens tussen de oren krabben of ze wel geschikt zijn met zulke heftige paarden te werken!!! En als je zo te werk gaat vlieg je van het ene probleem in het andere, ja je paard steigert niet meer uit pure angst maar dat ie nu kopschuw is ach dat maakt niet uit, verzinnen we wel weer wat op!! Dromen

Messica droom lekker verder. Ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen hoe meerdere paarden werden afgericht in een africhtingsstal. Paarden die in een binnen-stapmolen proberen om de hele boel kort en klein te slaan: een hele simpele oplossing gaven ze daarvoor: "ach laat m maar een half uurtje z'n gang gaan dan is ie braaf". En idd na dat half uurtje er op hun gemak mee aan het werk gaan en zadelmak maken of opstappen.
Met m'n eigen paard: wilde ineens niet meer de trailer in ondanks dat er gegarandeerd niets was voorgevallen. Hij heeft bij diezelfde africhtingsstal alle hoeken van de schuur gezien, werd behoorlijk afgetuigd, koos vervolgens toch maar eieren voor z'n geld. "Alstublieft meneer en MET de garantie dat ie voorgoed makkelijk zou laden". Totnutoe dan ook geen enkel probleem EN geen enkele vorm van angst of stress hoor op de trailer. Ik bedoel maar....

Tevens een eigen ervaring zoals ik al eerder in dit topic vertelde over m'n paard wat een aanvang maakte om te gaan steigeren.

Ik weet dat een hoop (paarden)mensen deze werkwijze niet kunnen waarderen, maar ik schaam me er geen seconde voor. Zal mezelf daarom dan ook echt niet achter m'n oren krabben.
Mijn visie is duidelijk: berijder hoort baas te zijn over het paard en niet andersom of enige vorm van compromissen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:26

.. Alleen is de weg ernaar toe dus een vorm die je zelf moet vinden...

Voor de veiligheid van jezelf en je paard is die duidelijkheid imo van noodzaak.

Paarden die de ene dag dit wel weer mogen en dan dat weer niet vind ik net zo zielig als een paard die consequent word gereden maar te streng wordt aangepakt.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:32

Pffff nou dan verschilt onze visie toch wel heel erg. Je paard aftuigen om hem op de trailer te krijgen, en jij bent de baas en geen compromissen. In welke tijd leef je?? De middeleeuwen..lekker barbaars. Ik ben er in ieder geval trots op om te mogen zeggen dat mijn paard mijn vriend is waar ik de leider over ben. En dat we samen op een geweldloze manier tot compromissen komen in haar taal. Woei..wat klinkt dat heerlijk zweferig..en ik ben er TROTS op!!! Pling

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:07

frankiej schreef:
Met m'n eigen paard: wilde ineens niet meer de trailer in ondanks dat er gegarandeerd niets was voorgevallen. Hij heeft bij diezelfde africhtingsstal alle hoeken van de schuur gezien, werd behoorlijk afgetuigd, koos vervolgens toch maar eieren voor z'n geld. "Alstublieft meneer en MET de garantie dat ie voorgoed makkelijk zou laden". Totnutoe dan ook geen enkel probleem EN geen enkele vorm van angst of stress hoor op de trailer. Ik bedoel maar....

En het dan gek vinden dat er een tweekamp ontstaat? Hij werd behoorlijk afgetuigt... knappe mensen daar zeg!
Walgelijk.

Detour,ik reageer soms ook fel, omdat ik misselijk word van verhalen als die van Frankiej hierboven gequote, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ik me enorm emtioneel opwind, in tegendeel, zulke teksten maken me erg emtioneel 'leeg'.
Ik heb zo mn momenten dat ik me laat meeslepen, maar die heb jij ook. Het lijkt mij dus niet op z'n plaats dat jij mij daarop gaat wijzen. Zoals ik ook in de PM zei.

Maar terugkomende op het inhoudelijke deel; het staat mij niet tegen hoe JIJ als persoon met paarden omgaat (hoewel ik bij Frankiej nu wel grote vraagtekens plaats) maar het advies wat je geeft. Je kent de situatie nou eenmaal niet gedetaileerd, ik ook niet (natuurlijk) en dat maakt het zo eng.
En af en toe zeg je (vooral in andere topics) hele wijze dingen over geduld, en respect en voorzichtig zijn en geen hulpmiddelen en consequent zijn en verder kijken dan wat hij doet maar waarom hij iets doet en dergelijke, terwijl je in deze topic wel iemand anders lijkt. Want jouw eerste reactie hier was in principe; geef em een goeie mep! Snap-e-vous? Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:28

Bonita, snap je helemaal! We zijn beide fel en daar mankeert niks aan, ik vind het alleen erg flauw om iemand "niet sporend"te noemen om of diegene voor medisch advies te verwijzen. Koe

Als ik nl ook maar 1 x schade bij een paard had ondervonden met de methode, dan had ik het echt nooit meer gedaan!

Ik snap je punten mbt mijn advies naar de TS, die was vrij rigoureus- dat vond ik dan ook van haar paard. Rigoureus. levensgevaarlijk!

Als het een heel jong en naief meisje was geweest had ik het wel gelaten, hoor!
Echter heeft ze al geantwoord; het slaat niet aan bij haar paard, het straffen (leuke woordspeling). dan moet ze als ze het als zodanig heeft uitgevoerd) zeker niet meer doen!!

Ik zou mijn paard ook niet de trailer in laten meppen, maar ik begrijp Frankiejs standpunt wel heel goed. Knipoog

En wie ben ik om hem daarin te veroordelen? Vandaar!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:49

Fijn dan snappen we elkaar toch Knipoog
Ik veroordeel iemand die zijn paard af laat tuigen om hem de trailer in te krijgen wel degelijk, het spijt me. Noem mij maar kortzichtig. Of emotioneel opgewonden Clown
En wat het 'medisch advies' enzo, beetje sarcasme is niks mis mee toch?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:38

Heb lang getweifeld of ik dit verhaal er bij zou schrijven, maar ik doe het nu toch.
Ik heb in heel mijn leven nog maar twee keer een paard onder mij gehad die steigerde om te steigeren. De meeste doen het omdat ze schrik hebben of pijn, of wat dan ook.
Het eerste geval was tijdens mijn opleiding tot "cavalier" bij de bereden politie (let wel, ik had toen al bijna 15jaar rijervaring). Ik reed op Janina een grote vosse merrie, wij hadden gedaan met de les, en stappen met twee naast elkaar door de kazerne. Plots, zonder enige reden, steigert ze en blijft hangen op het hoogste punt. Ik had dit niet verwacht en probeerde rond de nek houvast te hebben. Na een seconde of twee, viel ze achterover op mij en op de beton. Ik zal veel geluksengels bij hebben gehad, want ik had, buiten een paar blauwe plekken, niks. Enkele dagen later, voelde ik ze opnieuw stijgeren en heb ik ze een veeg met de hand tegen haar oren geslagen. Ze trok haar hoofd daardoor terug naar beneden en kwam weer op haar vier voeten. Ze heeft het nooit meer gedaan.
Als je nu denkt, hier was een reden voor, kan zijn... Maar dit geval niet. JOHN
John was een probleempaard, die ook bij de cavalerie stond (nu nog staat). Hij was doodbraaf, zolang hij maar niet moest werken. Op een dag gingen wij op buitenrit, halverwege begon hij weer, bokken, strippelen, stampen, huppeltjes maken,... ik was meer bezorgd om de omstaanders en de auto's (brussel centrum) dan voor mijn eigen. Wanneer wij een rustige dreef in draaien, kalmeert hij. Ik had goede moed en gaf hem vijf centimeter teugel. Tien meter verder, maakte hij een capriole, belande op zijn benen en stijgerde. Hij smeet zich letterlijk tegen de grond. Toen hij op stond, schudde zich een keer en ging bij de andere paarden staan. Alsof hij van zijn probleem verlost was. En ik garandeer iedereen, hij was en is gezond op alle vlakken.
Wat ik hiermee wil zeggen : soms hebben paarden eens een wat hardere hand nodig. Ze moeten duidelijk weten wie de baas is, meestal kan je dat krijgen door hem wat harder te laten doorwerken, maar als hij al met je voeten rammelt, voor dat je hem kunt laten doorwerken.... dan komen er van die gevallen. Die hebben niks te maken met pijn of zo, gewoon met macht en baas zijn over zijn ruiter.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:04

Het is soms heel lastig te interpreteren hoe sommige mensen dingen schrijven en bedoelen.
Wat ik erg jammer vind dat het dan vervolgens niet beter/verder verduidelijkt wordt.

Ook na een welgemeend excuses, kunnen sommigen dat nog niet aanvaren en blijven indirect aanvallen in andere reacties!
Mag een mens dan geen fouten meer maken?
Dan sta je ook niet erg open in mijn ogen en heb je ook maar weinig respect voor een ander.
Spiegeltje spiegeltje aan de wand wat betreft emotionele opwinding!
Op die manier krijg je alleen maar terug wat je zelf brengt!

Ook val ik die persoon in kwestie niet aan, maar bepaalde uitspraken die men doet.
Ik weet immers niet hoe die persoon IRL met zijn paard omgaat en elke situatie vraagt om een andere handeling.
Maar om een paard respectloos te behandelen, door middel van hardhandig optreden vind ik gewoon geen optie.

Ook zullen er 'verknipte' paarden rondlopen, maar vaak heeft dat ook een geschiedenis en is dat niet 'zomaar' ontstaan.
En als paarden uitzichzelf gaan steigeren om het steigeren, is het meestal een dominantie kwestie!
Dan kun je dat het beste oplossen, door grondwerk te gaan doen.
Het verstandigste lijkt mij dan ook, om het in het geheel te bekijken!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:23

Miska schreef:
Het is soms heel lastig te interpreteren hoe sommige mensen dingen schrijven en bedoelen.
Wat ik erg jammer vind dat het dan vervolgens niet beter/verder verduidelijkt wordt.
Ook zullen er 'verknipte' paarden rondlopen, maar vaak heeft dat ook een geschiedenis en is dat niet 'zomaar' ontstaan.
En als paarden uitzichzelf gaan steigeren om het steigeren, is het meestal een dominantie kwestie!
Dan kun je dat het beste oplossen, door grondwerk te gaan doen.
Het verstandigste lijkt mij dan ook, om het in het geheel te bekijken!

komt toch nog een antwoord waar het om gaat Eén die nog goed is, probeer weer eens helemaal op nieuw te beginnen alsof hij nog niet zadelmak is, ga eerst eens maatjes worden op de grond, lange lijnen desnoods een pop maken en die er op zetten, spelen met het dier, kijk hoe zijn ogen zijn bij een bepaalde reactie, vertrouwen zoeken en vooral geven.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:57

ach bonita je mag me best veroordelen hoor. Maar mijn paard loopt makkelijk in en staat nu wel superrelaxed op de trailer. Als ik dan bij wedstrijden/ maneges/ bosritten kijk hoe vaak een hoop mensen een hele poos staan te tobben met wat brokjes, lief praten of met een longeerlijn achterlangs, dan voel ik me toch meer leider over m'n paard dan zij over hun dier.
@messica: DAN voel ik me toch wel wat trots.

Verder heb ik nog steeds het idee dat er veel posters hier zijn die niet (willen) weten dat er ook echt dominante (geboren) paarden zijn. Als je de post van webster ziet, zelfs 2 in zijn carriere.
Maar goed, ik ben wel benieuwd hoe ts haar probleem nu veilig gaat oplossen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:23

frankiej schreef:
ach bonita je mag me best veroordelen hoor. Maar mijn paard loopt makkelijk in en staat nu wel superrelaxed op de trailer. Als ik dan bij wedstrijden/ maneges/ bosritten kijk hoe vaak een hoop mensen een hele poos staan te tobben met wat brokjes, lief praten of met een longeerlijn achterlangs, dan voel ik me toch meer leider over m'n paard dan zij over hun dier.
@messica: DAN voel ik me toch wel wat trots.

Verder heb ik nog steeds het idee dat er veel posters hier zijn die niet (willen) weten dat er ook echt dominante (geboren) paarden zijn. Als je de post van webster ziet, zelfs 2 in zijn carriere.
Maar goed, ik ben wel benieuwd hoe ts haar probleem nu veilig gaat oplossen.

Paardenwijsheid : Paarden leren ons belangrijke levenslessen : houd het eenvoudig; leer anders te denken; geef leiding met respect, niet door dominant te zijn; bekijk het vanuit andermans perspectief!
Soms is de stap sneller dan galop; kijk voorbij de grenzen van je stal; het is van belang een rede voor vrede te hebben; routine is geen sleur; accepteer je beperkingen, maar breid ook je mogelijkheden uit!

Je paard kan wel zonder problemen de trailer oplopen, maar wat wil je ook?!
Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen, om onder dwang nog weer een flinke brute behandeling te moeten ervaren.
Dat is op basis van angst en niet op basis van respect! OK dan!
Maar hee, wie ben ik om daarover te oordelen?
Het zegt meer over jou dan over mij!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:38

Je paard kan wel zonder problemen de trailer oplopen, maar wat wil je ook?!
Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen, om onder dwang nog weer een flinke brute behandeling te moeten ervaren.
Dat is op basis van angst en niet op basis van respect!
Maar hee, wie ben ik om daarover te oordelen?
Het zegt meer over jou dan over mij!

Frankiej geeft aan dat zijn paard nu SUPERRELAXT zijn trailer inloopt! Niks uit angst of dwang!
Denk jij echt dat een paard elke avond naar zijn bedje gaat en huilt om wat er toen en toen is gebeurd? overdrijven is ook een vak!...

Webster, ik ga met je mee dat het paard heel duidelijk moet weten wie de leider is; als een keer een stevige correctie kan helpen om negatief gedrag in te dammen dan kun je het daarna alsnog afbouwen met bv een stemcorrectie; jouw voorbeeld is een heel mooi voorbeeld voor wat je bereikt hebt met die ene tik. Het is idd wel fijn dat je het nog na kunt vertellen. Knipoog

Grondwerk kan bij heel dominante paarden goed werken mits je weet waar je mee bezig bent; echter zul je er ook opmoeten en als het dier daar alsnog een probleem mee heeft kan grondwerk alsnog te weinig bieden. Helaas...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:49

Frankiej geeft aan dat zijn paard nu SUPERRELAXT zijn trailer inloopt! Niks uit angst of dwang!
Denk jij echt dat een paard elke avond naar zijn bedje gaat en huilt om wat er toen en toen is gebeurd? overdrijven is ook een vak!...

Ik heb daar hele grote vraagtekens bij!!! Verward
Zeker op de manier waarop het hem geleerd is!
Maar goed, dat is mijn visie!
Áls het zo is helemaal prima, maar dan vind ik de manier nog steeds zwaar respectloos!
En wat kun jij dingen toch weer heerlijk denegrerend en overdreven formuleren!!! OK dan!
Bovendien denk ik dát niet, het zijn jouw interpretaties die jij op deze manier verwoord! Leg mij nu geen woorden in de mond, blijkbaar snap jij niks van mijn denkwijze! Maar dat hoeft gelukkig ook niet!

Trouwens als je paard vervelend blijft doen met rijden, na enkele oefeningen met grondwerk, kan het zijn dat er iets lichamelijks niet in orde is.
Of je paard maakt misbruik van jouw onzekerheid/angst als je erop zit, je paard voelt dat namelijk feilloos aan.
Dus werk aan jezelf! Het paard is immers de spiegel van jouw ziel!!!

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:15

Gister was het weer zo ver.. Huilen
Ik liep naar de bak toe met hem, maar voordat ik de bak in was zag hij iets engs en was het omdraaien en weg willen rennen. Ik kon hem gelukkig toen nog houden en hem hem gerust gesteld en ben weer naar de bak gelopen met hem. Toen was het steigeren, steigeren en nog eens steigeren. Ik heb een paar heeeleeee harde meppen gegeven, ik pikte het echt niet..hij steigerde gewoon NAAST mij! Toen ging meneer er heel hard vandoor waardoor ik hem echt niet meer kon houden en hem los liet. Hij naar de stal toe gerend, ik de stal in gegaan en hem weer gepakt. Ik kwam niet verder dan de staldeur het enige wat hij nog deed was steigerend omdraaien en heel hard naar het einde van de stal rennen. Ik ben wel 40 keer weer naar de staldeur proberen te komen.. totdat hij weer terug rende en onderuit ging. Hij viel tegen een muur aan met zijn hals waar nu een hele grote wond op zit. Ook nam hij tijdens de val een houten stoeltje mee die nu doormidden is.

Ik was toen zó kwaad dat ik hem maar in zijn stal heb gezet en gewacht op mijn instructrice(ik had les). Toen zij er was hebben we een longeertouw aan zijn hoofdstel gedaan, zij hem vastgehouden en ik met een longeerzweep erachter aan. Als hij zou gaan steigeren moest ik een hele harde tik tegen zijn achterbenen geven. We waren net uit de stal en hij ging er al vandoor, mijn instructrice had hem losgelaten omdat ze hem ook niet meer kon houden. Toen heeft ze hem in de stal gezet, is heel hard tegen hem gaan schreeuwen en is heel boos op hem geworden.

Later hebben we hem met moeite naar buiten gekregen..
Er is iets niet goed met dat paard, hij alweer werd zo gek/gevaarlijk om niks.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:28

Om niks? Hij was ergens bang voor! Hij heeft totaal geen vertrouwen in jou en is de leider over jou in plaats van andersom. Ga alsjeblieft grondwerk doen met dit paard, begin weer bij de basis! Zorg dat je een vertrouwensband krijgt met je paard. En schreeuwen tegen een paard als hij in de stal staat wat heeft dat voor nut? Daar maak je hem alleen maar hardstikke bang mee!
Als je een paard niet binnen een paar seconden corrigeert als hij iets fout doet dan heeft het al geen zin meer, dan legt hij de link niet meer!! En je ziet nu wel dat het slaan tot niks heeft geleid. Twee zwaar gefrustreerde mensen en een doodsbang en gewond paard!!

Ik weet niet of je mijn bericht hebt gelezen over het boek of een cursus die ik je aanraadde!! Want zoiets lijkt me echt geschikt voor jou probleem!! Maar het is natuurlijk aan jou wat je ermee doet..succes! Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:30

Waarom denk je dat je paard bij je wegrent?? Jij bent zijn vertrouwenspersoon, zijn reddingsboei, zijn rots in de branding, jij geeft hem een paar flinke meppen... ik zou ook rennen en over de zeik zijn... Maar dat terzijde.
Waarom wilde hij de bak niet in? Geen zin? Geen respect? Bang? Bang voor pijn die hij de vorige keer ook had in de bak (bijv. in wendingen of bij het nageeflijk lopen). Waarom steigerde hij?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:07

Zozo!
Bij dit paard moet je duidelijk weer terug naar de basis, idd grondwerk gaan doen, vertrouwen weer opbouwen.
Zoek iemand bij jou in de buurt die hier professioneel mee omgaat. Zorg dat je hier hulp bij krijgt!

Advies hier bij het bokt is leuk, maar je kunt beter iemand zoeken die jou goed helpt in de praktijk.
Maar vooral NIET iemand die er hardhandig mee om zal gaan, zoals ik het zie is jouw paard het vertrouwen in wat dan ook helemaal kwijt!

Ga alsjeblieft niet tegen hem schreeuwen oid, want dan maak je het alleen maar erger dan het al is!
Jouw paard doet dit namelijk écht niet voor niks!
Kijk eens op deze site : http://www.2moons.nl/index.html
Ik ken haar persoonlijk en heb les van haar gehad tijdens mijn studie op de ISPH en ze is heel goed!!!
Doe er wat mee, want anders gebeuren er echt ernstige ongelukken!
Succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:58

Hoi TS, heb je uberhaupt nog vertrouwen in de toekomst met je paard? Ach gut
De vorige keer wekte je de indruk dat het om een hierarchieprobleem ging maar nu lees ik ook vluchtgedrag en angst.

Als je door wilt zetten lijkt professionele hulp me noodzakelijk, in wat voor vorm ook en ben het met de dames eens dat schreeuwen en meppen alleen maar meer verwijdering zal veroorzaken zo. Als hij zich al verwond is hij echt door het dolle heen, dan is er stress en bij stress kan een paard niet leren!

Miska; hou je persoonlijk gerichte gezeur eens lekker voor je ontopic en als je echt je frustraties verder wilt uiten pb me dan maar. Slapen

TS Heel veel sterkte, meid!!!!

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:03

Volgens mij staat er in me verhaaltje dat ik eerst met alle rust en geduld de bak in probeerde te gaan. Toen hij daarna ging steigeren en omdraaien heb ik hem gestraft, en dat vind ik terecht.

Er lag een touwtje vlakbij het bakhekje, daarom ging hij de bak niet in. Later tijdens het rijden heeft hij er niet eens meer naar gekeken.
Laatst bijgewerkt door UpToDance op 20-11-07 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:05

detour schreef:
Hoi TS, heb je uberhaupt nog vertrouwen in de toekomst met je paard? Ach gut
De vorige keer wekte je de indruk dat het om een hierarchieprobleem ging maar nu lees ik ook vluchtgedrag en angst.

Als je door wilt zetten lijkt professionele hulp me noodzakelijk, in wat voor vorm ook en ben het met de dames eens dat schreeuwen en meppen alleen maar meer verwijdering zal veroorzaken zo. Als hij zich al verwond is hij echt door het dolle heen, dan is er stress en bij stress kan een paard niet leren!

Miska; hou je persoonlijk gerichte gezeur eens lekker voor je ontopic en als je echt je frustraties verder wilt uiten pb me dan maar. Slapen

TS Heel veel sterkte, meid!!!!

Dankjewel, en proffesionele hulp ga ik inderdaad inschakelen. Ja

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:21

Miska; hou je persoonlijk gerichte gezeur eens lekker voor je ontopic en als je echt je frustraties verder wilt uiten pb me dan maar.

@detour even ontopic
Als jij geen directe confrontaties kunt incasseren, moet je ook even de dingen anders gaan verwoorden!
Jij 'pakt' mensen indirect door dingen heel anders te gaan vertalen, zelfs in andere topics!?! Vult dingen in die niet eens uit mijn woorden te halen zijn!
Waarschijnlijk door een eerder misverstand wat je blijkbaar nog dwarszit en waar -jijzelf- nog duidelijk over gefrustreerd bent.
Bovendien als jij een probleem met mij hebt, kun jij mij ook persoonlijk pb-en, dat doe je toch ook niet?! Kijk ook eens naar jezelf!
Ik ben duidelijk niet gefrustreerd, ik ben gewoon heel direct!
Ook denk ik, als ik je een persoonlijke pb stuur dat je er vervolgens toch niet op in zal gaan!
Maar buiten dat... Vrijheid van meningsuiting!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:58

UpToDance schreef:
Volgens mij staat er in me verhaaltje dat ik eerst met alle rust en geduld de bak in probeerde te gaan. Toen hij daarna ging steigeren en omdraaien heb ik hem gestraft, en dat vind ik terecht.

Er lag een touwtje vlakbij het bakhekje, daarom ging hij de bak niet in. Later tijdens het rijden heeft hij er niet eens meer naar gekeken.

Allereerst: meiden, kan het gesteggel wat minder?

Dat touwtje klinkt bekend. Mijn paard wil ook wel eens zogenaamd bang zijn voor de simpelste dingen. Pak ik hem vervolgens stevig aan tussen de benen en de handen, dan is het ineens over. Ik weet dat ie als het erop aan komt van de duivel nog niet bang is....Heb daardoor vorige week nog wel een kleine aanvaring met hem gehad, maar dan is het ook weer koek en ei.
Er wordt gesuggereerd dat ts' paard bang zou zijn, ik heb dat niet kunnen lezen in haar posts en volgens bovenstaande quote blijkt ook dat dat blijkbaar niet aan de orde is. Imo zijn er 2 opties: de eerste is radicaal: meteen mee stoppen en het paard opruimen (verkoop of evt. nog wat definitiever) voor je eigen veiligheid. De 2e optie is wat detour ook al aangeeft: professionele hulp inschakelen, mensen die dit paard gegarandeerd aan kunnen! Ik weet een adres maar tis niet bij je in de buurt.

Wat betreft degenen die twijfelen aan de rust welke mijn paard heeft op de trailer: kom gerust eens kijken hoe relaxt dat in z'n werk gaat. Ik laadt hem alleen. Het respect straalt eraf. Nee je moet als ruiter dan maar respecteren dat je dier zelf maar bepaalt of ie de kar in gaat, of dat ie de bak in wil en noem maar op? Kom op zeg. Let wel, ik ga in alle gevallen wel uit van een neutrale situatie dwz dat het paard voorheen geen nare dingen heeft meegemaakt in die trailer of bak.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:20

Zoals meerdere mensen al geadviseerd hebben, zoek professionele hulp.
Iets wat het beste bij jou en je paard past en hoe jij wilt dat er met je paard omgegaan wordt!
Onze meningen, visies en ervaringen zijn nu hoop ik wel een keer duidelijk.
Werkt het één niet, probeer je het ander!
Er zijn namelijke meerdere wegen naar Rome.
En wat Frankiej ook zegt, denk er eens over na wat je met dit paard wilt en overweeg zijn suggestie!
(Al vind ik de definitievere methode wel erg drastisch, maar dat buiten beschouwing gelaten)
Als je paard het wél waard is om nog actie te ondernemen, zou ik dat maar snel doen.
Je kunt namelijk wel door blijven miepen, maar dan gebeuren er geheid ernstigere ongelukken.
Succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:55

Miska schreef:
Miska; hou je persoonlijk gerichte gezeur eens lekker voor je ontopic en als je echt je frustraties verder wilt uiten pb me dan maar.

@detour even ontopic
Als jij geen directe confrontaties kunt incasseren, moet je ook even de dingen anders gaan verwoorden!
Jij 'pakt' mensen indirect door dingen heel anders te gaan vertalen, zelfs in andere topics!?! Vult dingen in die niet eens uit mijn woorden te halen zijn!
Waarschijnlijk door een eerder misverstand wat je blijkbaar nog dwarszit en waar -jijzelf- nog duidelijk over gefrustreerd bent.
Bovendien als jij een probleem met mij hebt, kun jij mij ook persoonlijk pb-en, dat doe je toch ook niet?! Kijk ook eens naar jezelf!
Ik ben duidelijk niet gefrustreerd, ik ben gewoon heel direct!
Ook denk ik, als ik je een persoonlijke pb stuur dat je er vervolgens toch niet op in zal gaan!
Maar buiten dat... Vrijheid van meningsuiting!

Slapen