een serieus probleem hier!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_xpipo_macho

Re: een serieus probleem hier!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:06

chips ik klikte prongeluk op plaatsern
maar wat is chambon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:30

pansor schreef:
het zadel is waarschijnlijk wel goed, maar we krijgen binnenkort een zadel die speciaal voor hem gemaakt gaat worden Haha! omdat hij een (beetje) een vreemde bouw heeft bij de schoft

hij is op zich heel lief maar hij is onder het zadel en met de trailer een draakje Tong uitsteken

de DA heeft weer niet gebeld morgen gaan we naar een andere een afspraak maken Knipoog

Als hij een tijd lang een zadel op heeft gehad en er mee gereden is, en er blijkt nu dat dat zadel niet correct voor hem is, dan kan je je voorstellen dat hij daar een blessure of wellicht wel meer schade heeft opgelopen. Foto lijkt mij een idee, je kan je voorstellen als een zadel daar knelt en pijn doet een dier er van gaat steigeren. Stel dat er wat met de wervels is. Ik hoop echt voor je dat hij geen KS heeft. Hoe draaft hij? Is hij ruim in zijn gangen of juist kort. Doet hij snel zijn hoofd omhoog als je er op zit?

Een nieuw zadel alleen zal het eventuele probleem niet oplossen, daar moet ook nog iemand met kennis bij komen die de blessure en blokkade op gaat lossen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:37

Pepelien.
Hoe komt het dat je stelling van mening bent dat de combi niet klikt.
Ken je ze in real-life?
Ben hier heel erg benieuwd naar. Bloos

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:52

Kaatje: ben erg benieuwd wat je zaterdag tegen komt! Top dat je haar gaat helpen!

@ Pansor: wat voel je als je aan je paardje denkt? Ben je echt gek op hem? Of is dat er niet?

Als je echt gek op hem bent geef het dan niet op! Geen een paard verdient het om van hot naar her te gaan in zijn leven. Het is nl. geen product, het is een levend wezen met verstand, emoties, angsten, herinneringen en gevoelens.

Ik heb nu meer dan een half jaar mijn paardje, na 1 maand ging het al mis waardoor ik er tot nu toe nog nooit ook maar 1 keer op heb kunnen zitten en het is de vraag of hij uberhaupt ooit bereden kan worden, want het is totaal onzeker of hij herstelt van zijn zenuwbeschadigingen.

Maar ik ga ervoor en elke dag wordt onze band sterker en ga ik meer van hem houden. Ookal kan ik niets met hem. Hij is zo ontzettend lief en goedmoedig, en heeft zo'n rotleven achter de rug bij zijn vorige eigenaar. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen hem naar die vent terug te doen, wetende dat hij weer opgesloten zal worden in een hok en geen daglicht meer zal zien.

Het kost mij ook veel geld, en dat is erg vervelend maar wie geeft jou de garantie dat als je een nieuw paard koopt dat dat nieuwe paard zijn hele leven gezond blijft?? Paarden zijn nu eenmaal heel erg kwetsbaar...

Veel mensen vragen mij waarom ik Fahkir niet ergens op het land zet en een ander paard erbij koop. Maar wie geeft mij de garantie dat dat andere paard geen blessures oploopt? Niet ziek wordt? Stel dat ik hem 3 jaar heb en hij ineens een ernstige peesblessure krijgt...dan zeg je toch ook niet: mm jammer van deze, ga hem omruilen voor een ander?

Maar als de klik er echt niet is en jullie geen team kunnen gaan vormen in de toekomst, dan kan je het in overweging nemen om een heel goed en fijn niew thuis voor hem te zoeken bij mensen die veel verstand hebben en veel liefde aan hem kunnen geven. Ik zou hem niet terug de handel in doen...arm beest.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:08

kaatje77 schreef:
Pepelien.
Hoe komt het dat je stelling van mening bent dat de combi niet klikt.
Ken je ze in real-life?
Ben hier heel erg benieuwd naar. Bloos

Ik ben Pepelien niet maar Shan. Haha! Maar ik reageer toch even. Soms krijg je bij het lezen van een topic een gevoel dat het gewoon niet goed is en dat het niet klikt. Waardoor dat komt weet ik ook niet, misschien een stukje 'ervarings' intuitie. Ik ben benieuwd of Pepelien dit ook zo voelt.

Verder wil ik nog wel even ingaan op de reactie van sommige mensen:
natuurlijk is het heel vervelelend en zielig om een paard terug te sturen naar een vorige eigenaar of handelaar. Ik zou dat ook met bloedend hart doen.
Maarrrr..... Als je een paard koopt om op te rijden en plezier te hebben en je kunt er niet op rijden ivm omstandigheden en je kunt er geen plezier mee hebben en je bent buiten de normale onderhoudskosten ook nog een vermogen kwijt aan medische kosten dan vind ik het normaal dat men daar niet mee doorgaat. Als het een paard is dat je al lang hebt en waar je daardoor een sterke band mee hebt dan vind ik het wat anders.
Maar om te beginnen met zo'n paard???
Dan wordt het een hele dure en vooral onbevredigende hobby!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:54

de DA heeft gebeld, we zijn er voor maandag tussengepropt Vingers aflikken dus als ze tijd hebben komen ze...

ze komen dus maandag onder voorbehoud Haha!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:30

Ik ben heeel benieuwd! Ja

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:21

Ik ken de TS niet!
Maar als je alles van de TS goed leest zou iedereen het gevoel moeten krijgen dat deze combi niet klopt.
Daarbij, het staat letterlijk beschreven door TS zelf op 25/9!
Daar staat beschreven dat het paard eigenlijk ook weg moet omdat ze hem niet aankan!

Maar om bij het begin te beginnen:
TS geeft aan dat ze weinig ervaring heeft, haar eerste paard is en ze is 15 jaar.
Dit dus even heel goed in ogenschouw nemen

- paard steigert vanaf het begin al
- Ouders denken dat ze er nooit iets mee zou kunnen
- iedereen die ze kent die het paard gezien heeft denkt negatief
- instructice heeft de hoop opgegeven
- paard is door eigen DA gekeurd en is 100% goed verklaard
- op de eerste dag van deze topic schrijft TS dat de DA pas nog is geweest en zegt dat het paard echt niks mankeert
- Zadel ligt ook perfect volgens deze DA
- Vervolgens mag het paard blijven als TS harder en strenger op gaat treden want het paard toont totaal geen respect

Dat verhaal over nog een keer naar de DA en ander zadel aanmeten snap ik dus niet, want de DA is pas geweest en het zadel lag toen ook perfect. In 2 wkn tijd kan dit niet zijn veranderd.

Conclusie: paard is veel te dominant voor een onervaren 15 jarige

Ik ben alleen wel erg benieuwd naar dit paard, er is nu zoveel over geschreven, kun je niet eens een foto van hem/haar plaatsen?

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:42

Dat is een risico van handelaars.
Handelaars denken gewoon hoe komt jou geld het snelst in mijn knip Knipoog

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:49

freestyl proberen!!! kan het niet vaak genoeg zeggen maar ik heb ook een paard mee gemaakt waar ik niks mee kon!!! maar door middel met freestyl kan ik er nu echt alles mee!!!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 14:54

we kijken hoe het vanmiddag gaat, dan komt kaatje Lachen kijken we even hoe we dat met de trailer het makkelijkst kunnen doen Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:19

Gr. Ik baal.
Ben van plan om weg te rijden.
Ben ik het blaadje met gegevens van de TS kwijt. Boos!
Ik heb haar via bokt, mail en msn proberen te bereiken.
Lukt niet.......
Hoop dat ze zsm belt...
Anders volgende week een keer 's avonds gaan kijken.

Dit overkomt mij nooit.
Kan ook niks terug vinden.
baal baal baal.
Zij staat nu vast op stal op mij te wachten. Bloos

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 16:48

ja dat stond ik ja Tong uitsteken maar ik heb nu net gebeld, komt het toch nog goed Vingers aflikken

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:18

ik hoop voor pansor dat je wat vind Kaaaatje

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:30

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
Ben er geweest.

Allereerst wil ik toch even kwijt dat er hier dingen worden gegist waarvan niks waar is.
Het paard zou vals zijn en moet maar naar de slager, etc.
Ik ben van mening dat dit mensen zeggen die paarden hebben en geen paardenmensen zijn. Bloos

Vanavond is mij duidelijk geworden wat voor paard ik voor mij had.
Ik ging, natuurlijk doordat iedereen ging zeggen dat de combi niet klikte, of het paard maar weg moest, ervan uit dat ik bij wijze van spreken een heel vals paard te zien zou krijgen.
Echter, het tegendeel werd bewezen.

Hier mijn ervaring:

Nou, gelukkig belde de TS mij tegen een uur of zes, dus na een klein kwartiertje crossen in DLD kwam ik op de bestemming.

Wat zag ik daar?
Een heel tevreden paard op stal.
De TS en ik zijn de stal in gegaan en eigenlijk gingen mijn handen direct richting wervels.
De nek leek goed, maar zodra ik bij de schoft in de buurt kwam was het mis.
Het paard is absoluut niet gemeen, maar liet met behulp van de oren in de nek te leggen en te verkrampen in zijn lichaam duidelijk merken dat er in het zadelgedeelte echt wel iets mis is.

Ik ben uiteraard geen dokter, maar heb een soortgelijk geval meegemaakt met mijn eigen paard.
En natuurlijk meerdere paarden gezien, conclusies voor mezelf getrokken en gevolgd in de herstelperiode.

Nadat de TS het zadel op had gehaald zag je het paard helemaal verkrampen.
Duidelijk zadelneid, ook al liet hij het niet goed merken.

Het zadel pastte redelijk, maar het rechterkussen was tov de rug gebogen en gaf teveel druk op 1 plek, resultaat: witte haren.

Ook had ik de indruk dat het paard een vorm van atrofie heeft, mede doordat hij totaal geen ruimte heeft naast de schoft met het zadel op. Laat staan met het gewicht van een ruiter.
Alle spieren zijn hier dan ook verdwenen.

Verder kon ik eigenlijk geen dingen vinden.

De omgang met de TS is gewoon super.
Dus geen klik of wat dan ook dat hier wordt geopperd gaat hier niet op.
Het is juist een stel dat een klik heeft, alleen heeft in mijn ogen de TS haar paard iets teveel zijn gang laten gaan.
Ze moet wat consequenter worden met bepaalde handelingen en daar is ze zich ook daadwerkelijk van bewust.

Dan het probleem trailerladen.

Tijdens ons stalbezoek werd door de vader de trailer al klaargemaakt.
Ik stond dichtbij hem, maar merkte dat hij met zijn hele gedachten alleen met de trailer bezig was.
Hij bleef netjes in de stal staan, maar wel helemaal verkrampt.

Ik heb hem een halster omgedaan en een longeerlijn.

Toen naar buiten.
Het paard weer helemaal verkrampt.
Er is dus duidelijk iets met de trailer.

Het is een tweepaard-trailer en het tussenschot stond naar rechts.
Hij moest dus in het linkervak.
Een paar keer geprobeerd, maar ik kwam niet verder dan de klep.

Ik moest hem een paar keer corrigeren door hem weer achteruit te duwen.
Hij moest even weten wie de baas is.

Gaf ik hem een lijn in een boog werd er van mij gevraagd om te komen.
Na een paar keer oefenen, snapte hij wat er van hem verlangd werd.

Echter hij had gewoon angst of was er met zijn gedachten niet bij, omdat 500 meter verderop een paar koeien stonden.... Ach gut .

Wat ik vroeger bij mijn oude paard gebruikte was een jas over het hoofd.

Dus deze truc even uit de kast gehaald.

Ik had ondertussen het schot aan de andere kant gezet.
Hij moest dus op de rechterkant komen.

Eerst geblindoekt zijn vertrouwen winnen en met behulp van de stem en "let op" volgde hij mij in de trailer.
Dit hebben we een paar keer geoefend.
Er weer uit op commando, heel veel belonen en er weer in.

Toen de jas eraf en zonder jas weer.
Hij wist nu immers wat de commando's waren.

Een enkele keer probeerde hij over mij heen te lopen, maar nadat ik hem weer bij de les had gehaald volgde hij mij tot in de trailer.
Daar beloond met eten en hij liep na 1 hap terug.

Telkens lijn gegeven, zodat hij zich niet gedwongen voelde.
Hij nam een hap en rende achteruit, de tweede keer dat hij kwam liep hij al minder snel achteruit.
Die keren die volgden waren eigenlijk slow motion.
Steeds langzamer en minder ver achteruit.

Het leek alsof hij begon te snappen dat de trailer geen vijand is.
En op het laatst bleef hij in de trailer eten.

De TS heeft het ook nog 1 keer gedaan en daarna op haar commando achteruit en lekker in de stal.

Dit was genoeg voor vandaag.

Heel veel praten en belonen is echt goed voor dit paard.
Ik ga er dan ook vanuit dat dit trailerprobleem uiteraard opgelost gaat worden.
Het kan nog een tijdje duren, maar eens zullen ze hem er zo in krijgen.

Daarna nog wat gedronken aan de keukentafel en daar bleek dat hij met een 1 1/2 paards trailer was gekomen en dat ging in hun ogen super.
Ik heb zelf een anderhalf, dus ik ga een deze dagen maar eens met trailer naar hun en dan kijken of hij dit ook eng vind.

Grof geweld is bij dit paard uiterst gevaarlijk.
Hij is echt heel sensibel.
Deze mensen hebben het beste met hun paard voor en ik ben na dit bezoek ervan overtuigd dat het helemaal goed gaat komen.

Als de dokter niet komt heb ik hun een ander adres gegeven.
Uiteraard hou ik met hun contact.

Voor vragen kun je mij altijd een pb sturen. Haha!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:41

Super... Dat je dit gedaan hebt en hierdoor waarschijnlijk ts en haar paard kunt helpen. OK dan!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:43

Dank je...Bloos

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 07:56

dankje wel kaatje Haha! ik ben echt blij dat je geweest bent, zo ver waren wij nog niet met hem gekomen met de trailer

nadat kaatje op het begin een jas moest gebruiken vond hij het niet meer eng dus op een gegeven moment liep hij er zo enthousiast in dat hiij zich stootte, dus toen was hij daarna weer bang Clown maar hij deed daarna wat voorzichtiger en toen ging het wel goed, ook al tilde hij zijn benen 2 keer zo hoog op als normaal Clown uiteindelijk liep hij er wel in maar toen we de jas van zijn hoofd af haalden zag hij dat hij in de traileer stond en toen ging hij weer achteruit Tong uitsteken daarna zonder jas gedaan en toen ging hij er wel in maar steeds 1 hap en dan snel weg (hij voelde zich gewoon niet op zijn gemak) daarna merkte hij dat er niets aan de hand was en deed hij rustig aan en bleef hij rustig in de trailer eten Go jij! Go jij! daarna zelf geprobeerd en dat ging ook goed Haha!

nou gaan we het elke dag oefenen en het word hopelijk steeds beter en gemakkelijker totdat hij er uiteindelijk gewoon goed in loopt,

nu gaan we even een tijdje niks doen met hem totdat de DA is geweest of we gaan longeren, want met dat zadel gaat idd niet goed (maar dat is al uitgelegd door kaatje hierboven) Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:15

Hardstikke fijn dat Kaatje zo geholpen heeft en super dat het trailerladen nu goed gaat, helemaal top!
Nog even een paar dingen aan kaatje. Als met het heeft over een combinatie die niet klikt dan wil dat niet zeggen dat men bedoeld dat een paard vals is. (een hond is vals, een paard niet)
Verder kan een combinatie op stal prima klikken maar dat betekend niet dat het met rijden ook klikt. (ik spreek nu in zijn algemeenheid niet over TS en haar paard)
Verder heeft een paard zadeldwang of singeldwang en voernijd. Knipoog

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 08:26

ja hij heeft zadeldwang en voernijd (dat had hij al en dat hadden de handelaars ook gezegt) het is een periode heel eerg geweest dat voernijd alleen nu we onze paarden tegenover elkaar ipv naast elkaar hebben gezet gaat het al veel beter Haha!

@shan; er werd hier door een paar mensen gezegt dat hij gewoon gemeen was en dat hij moest worden afgemaakt, dat bedoelde kaatje Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:29

zoals ik al hat gezegd op gag. Nr 3 (begin op nieuw en bouw het rustig op) maak hem weer handelbaar, en in vertrouwen sterker, en begin opnieuw, ik ben blij voor jou en je paard dat het zo dan toch goed gaat komen, en probeer deze begeleiding te houden, en ontwikkel zo je kennis met Kaatje 77,(zo te lezen doet ze het goed) en heel veel plezier met jullie allemaal, want kennis is macht, en macht is geen kennis, vragen is vertrouwen, en dwingen geeft angst. Go jij! Go jij! Lijst

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:08

@Kaatje, helemaal super dat je zo hebt kunnen helpen, dat meen ik echt!

Alleen je geeft zelf al aan dat het een erg sensibel paard is wat echt even moest weten wie de baas is, daarom blijft ik ook echt bij mijn standpunt dat dit niet geschikt is voor een onervaren 15 jarige ook al bedoeld ze het nog zo goed.

Immers steigeren leer je het paard nooit af, dat doet ie nou eenmaal makkelijk, ook als er straks een goed passend zadel opligt zullen er toch zulke momenten blijven komen bij zo'n sensible paard en dat vereist toch meer ervaring van de ruiter dan een veel minder sensible paard.

Kaatje kon als leider optreden en dan zie je dat het goed gaat, maar ik vraag me dus echt af of pansor dit ook gaat lukken op de grond en onder het zadel.

Maar goed, tijd zal het leren!

@shan, bedankt voor de uitleg, goed gezegd!

@pansor, er heeft hier niemand ooit beweert dat dit paard afgemaakt moest worden, dat heb je er zelf van gemaakt n.a.v. een topic van mij waarin ik zei dat je hem op moest ruimen.
Laatst bijgewerkt door pepelien op 30-09-07 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:12

Nog even een vraagje Pansor:
Had je paard die drukplek (witte haren) al toen je hem kocht of heeft hij die later gekregen?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:41

die heeft hij later gekregen Bloos wat stom dat we dat niet eerder gezien hadden Boos!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:00

Ik wilde het alleen even weten ivm het zadel.
Mijn gedachten was dat als hij ze al had, dat het dan niet aan jouw zadel zou liggen.
Als hij ze bij jouw gekregen heeft dan past idd het zadel niet goed.