Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
juudje84 schreef:je kan zker een paardenliefhebber zijn. wat wil je, verongelukken met je paard, kopstoten krijgen of iets dergelijks. of je paard goed onderhouden genieten van je paard en sport zonder ongelukken? doe mij maar t laatste.
je meot gewoon eens rondkijken overal wat er gebeurd, wij wonen aan t bos, hoe vaak wij niet een paar/pony aan onze wei of pad hebben gehad waar de ruiter eraf gegooit was door verschillende redenen.
veiligheid is prio nummer 1.
en tis psies hoe Yamcha hierboven ook al een keer zei daar ben ik t helemaal mee eens dat je bij paarden die slecht opgevoed zijn niet anders kunt... en hoeveel zijn er dat?? veel, mensen fokken ,veulen op de wei kijken er 3 jaar niet na, begin maar eens op te voeden, verkeerd opvoeden , niet opvoeden maar uiteindelijk meot er mee gewerkt worden en wil iemand hier zijn hobby of sport mee gaan drijven.
je hebt mishandelijk en je hebt een paard aanpakken oftewel duidelijk op zijn nummer zetten.
stel je hebt een pony of paard die je aan iemand verkoopt, je wil toch dat die gene er blij mee is en niet dat je later hoort dat er ongelukken gebeuren toch....
heb net op de home pagina ook wel t fimpje gezien van de duitse mevrouw dat gaat mij zeker veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ste ver dat is geen corrigeren meer maar afbeulen alleen maar voor je eigen prestatie, zon punt wil ik niet duidelijk maken.
trainen moet gebeuren op een ontspannen en juiste manier maar ik vind zeker dat er gecorrigeerd mag worden en duidelijk.
ik ben absoluut geen dierenmishandelaar of wat dan ook want jou reactie maakt mij heel kwaad, ik hou net zo goed van mijn paarden zoals iedereen, maar ik wilde op het begin alleen maar duidelijk maken dat ik vind dat een duidelijke aanpak meer effect heeft dan iedere dag maar een tik je van mag niet.
juudje84 schreef:als altijd je zelfde huis tuin keuken ponytje hebt (nog al belediging bedoelt) merk je waarschijnlijk niet dat er veel vervelendere paarden bestaan. maar alles komt goed zegge we maar

en er zitten een paar onopgevoede dieren tussen.
eerst flink in de haren hebben en dan... hey heeft toch wel een beetje dezelfde ideeen hihi
geweldig

merel90 schreef:echt interessante discussie vind ik nog steeds!
Ik ben het ook helemaal eens met wat jullie zeggen, ik vind vooral dat je eerst moet kijken waarom een paard iets doet, voor je er op reageert. Of je paard iets uit angst, onbegrip of simpelweg dominantie/brutaliteit doet maakt een wereld van verschil. Ik probeer onder het zadel altijd alles rijtechnisch en vriendelijk op te lossen, maar als ze geen respect voor me hebben op de grond geef ik ook wel eens een klap hoor..en idd, dat is meestal maar 1 keer nodig. De vierjarige waar ik nu mee bezig ben liep ook door je heen en lette totaal niet op je, had absoluut geen respect. die heb ik één keer duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was, en is sindsdien niet meer nodig geweest, en ik heb ook het idee dat ze het nu veel leuker vind met/voor me te werken, nu het duidelijk is dat ik haar leider ben is het goed, en ook fijner voor haar denk ik..net als met kinderen, ze hebben gewoon leiding nodig, dan weten ze ook waar ze aan toe zijn..onder het zadel en erop vind ik 2 hele andere dingen. het enige waar ik een keer flink op aan zou pakken met rijden (alleen als het echt niet anders kan, en mits ik zeker zou weten dat het niet uit pijn, angst of onbegrip is) zijn steigeren enzo. Daarnaast vind ik dat je met been best een keer hard mag zijn, met handen absoluut niet.

zijn we het allemaal met elkaar eens, einde discussie?

*