Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:18

LindaV schreef:
Ik ken dit paard nu zo'n vijf jaar, waarvan ze 3 jaar van mij is. Vanaf het begin af aan rijd ik met haar in het bos. En ik heb zelfs een jaar achter elkaar alleen maar gestapt, dit ging wel redelijk ontspannen. Het is puur het drafje. Zodra er een drafje komt wordt ze heet. Ik ga dan rustig terug stappen, maar dit kan dan niet rustig meer. Ik zou niet weten hoe lang ik het dan vol moet houden volgens jullie.
Ik wil nu gewoon iets anders proberen. Ik probeer haar altijd rustig te houden, zelf ben ik ook gewoon rustig omdat ik haar kan vertrouwen. Ze gaat niet omhoog, alleen naar voren.
Ze wil gewoon hard, maar is dan niet meer te remmen.

Ik wil gewoon meer controle over haar rem, zodat ik haar sneller terug kan nemen als ze aan de loop gaat.

Vertellen jullie me maar eens hoeveel 'jaar' ik nog moet gaan stappen om het 'pedagogisch' op te lossen. Sommige dingen zitten tussen de oren.

Ik heb van de ruitershop, de aanrader gekregen om een stangetje aan te schaffen. Gewoon met bitringen, niet met een schaartje. Omdat ze hier net wat feller op reageren en als je je hand ontspant. Het totaal geen inwerking heeft.

Mijn veearts zegt dat ik absoluut niet van voer moet veranderen. Ik voer al voor een heet paard, en ze mag niet om minder ivm snel invallen/afvallen.

SORRY MAAR 3 JAAR VAN JOU???

Toen je nog bij Anoek kwam had je anders geen paard.. Dit is nog geen 3jaar geleden Bloos
Ook had je pasgeleden nog een advertentie ergens dat je een paard / pony zocht Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:26

De vraag is in hoeverre dat relevant is, hoelang ze het dier heeft. Linda loopt ergens tegenaan, en het gaat erom wat ze daarmee zou kunnen doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:28

Als je een paard pas net hebt kan ik begrijpen dat hij zo doet..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:30

Dat hoeft er echt geen bal mee te maken te hebben, hoelang je een paard hebt..

Alsof dat de enige factor zou zijn.

Je hebt mensen die al jaren aan de gang zijn met hun paard en waarbij het niet gaat werken..

Daarbij heeft dit dier een renverleden. Vlak dat niet uit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:34

Ik zeg niet eens dat het alleen daardoor komt en ik wist niet dat het een ren verleden had..

Maar als jij je paard net een week hebt ken je ook alle knopjes nog niet!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:41

Dat laatste is waar. Tuurlijk ken je niet alle knopjes, maar dat betekent niet dat een probleem veel langduriger kan zijn; soms leren mensen nooit de knopjes van hun paard kennen en soms klikt het meteen! er zijn ontzettend veel factoren waardoor e.e.a. niet lekker kan lopen. probeer dan eerst maar eens uit te zoeken wat er aan de hand is. Daarom is het slim dat Linda er mee aan de slag gaat.

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:58

Ik heb anders 2 jaar geleden een zadel op Mariska gepast en toen was ze ook al van Linda Verward ,
maar dit is idd niet relevant aan het topic wat ts heeft gestart.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 18:09

Somebitch schreef:
LindaV schreef:
Ik ken dit paard nu zo'n vijf jaar, waarvan ze 3 jaar van mij is. Vanaf het begin af aan rijd ik met haar in het bos. En ik heb zelfs een jaar achter elkaar alleen maar gestapt, dit ging wel redelijk ontspannen. Het is puur het drafje. Zodra er een drafje komt wordt ze heet. Ik ga dan rustig terug stappen, maar dit kan dan niet rustig meer. Ik zou niet weten hoe lang ik het dan vol moet houden volgens jullie.
Ik wil nu gewoon iets anders proberen. Ik probeer haar altijd rustig te houden, zelf ben ik ook gewoon rustig omdat ik haar kan vertrouwen. Ze gaat niet omhoog, alleen naar voren.
Ze wil gewoon hard, maar is dan niet meer te remmen.

Ik wil gewoon meer controle over haar rem, zodat ik haar sneller terug kan nemen als ze aan de loop gaat.

Vertellen jullie me maar eens hoeveel 'jaar' ik nog moet gaan stappen om het 'pedagogisch' op te lossen. Sommige dingen zitten tussen de oren.

Ik heb van de ruitershop, de aanrader gekregen om een stangetje aan te schaffen. Gewoon met bitringen, niet met een schaartje. Omdat ze hier net wat feller op reageren en als je je hand ontspant. Het totaal geen inwerking heeft.

Mijn veearts zegt dat ik absoluut niet van voer moet veranderen. Ik voer al voor een heet paard, en ze mag niet om minder ivm snel invallen/afvallen.

SORRY MAAR 3 JAAR VAN JOU???

Toen je nog bij Anoek kwam had je anders geen paard.. Dit is nog geen 3jaar geleden Bloos
Ook had je pasgeleden nog een advertentie ergens dat je een paard / pony zocht Bloos

Het spijt me.. Maar Adrie is overleden mei 2005 en ik heb Mariska december 2004 gekregen. Dus je hebt gelijk, ze is nog maar 2 jaar en 8 maanden van mij.
Ik heb indd een bijrijdpaard gezocht.. Om erbij te doen..
Voor die 3 jaar (ownee, sorry 2jaar en 8 maanden) heb ik Mariska ook al 2 jaar gereden.

Maar goed, ik snap niet waarom je dit in mijn topic moet plaatsen. Vind het een beetje sneu.

Probeer een probleem op te lossen, waar ik al jaren tegenaan loop. En je draagt hier verder niets aan bij. Ik wil je dan ook vragen je mond te houden, of via pb je verhaal/ beklag te doen..

NineliveZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:46

Ik heb een pure volbloed merrie die ook die symptomen had toen ik haar net had gered van de renbaan (geen draver maar galop / steeplechaser(es)). Die wou ook enkel vlak en razendsnel door bos en veld.

Begonnen ze dressuurmatig te trainen en vanzelf is dit probleem weggegaan. Je moet af en toe je paard en z'n / haar zin geven, als ze willen rennen, laat ze -even- rennen totdat de druk van de ketel is (voor zover je ruimte hebt om dit veilig te doen) en verzamel ze dan als ze uit hun eigen een beetje trager beginnen te lopen en ga over in een mooi verzameld galopje, of voor jou paard, drafje.

Dat is niet op 1,2 3 gedaan, maar geloof me, het kan !

Hulpteugels zijn de oplossing voor de slechte ruiter; laat je niet verleiden maar blijf geduldig en je zal uiteindelijk beloond worden met een paard dat samen met jou, aan jou tempo, zich in het bos kan uitleven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:09

NineliveZ schreef:
Ik heb een pure volbloed merrie die ook die symptomen had toen ik haar net had gered van de renbaan (geen draver maar galop / steeplechaser(es)). Die wou ook enkel vlak en razendsnel door bos en veld.

Begonnen ze dressuurmatig te trainen en vanzelf is dit probleem weggegaan. Je moet af en toe je paard en z'n / haar zin geven, als ze willen rennen, laat ze -even- rennen totdat de druk van de ketel is (voor zover je ruimte hebt om dit veilig te doen) en verzamel ze dan als ze uit hun eigen een beetje trager beginnen te lopen en ga over in een mooi verzameld galopje, of voor jou paard, drafje.

Dat is niet op 1,2 3 gedaan, maar geloof me, het kan !

Hulpteugels zijn de oplossing voor de slechte ruiter; laat je niet verleiden maar blijf geduldig en je zal uiteindelijk beloond worden met een paard dat samen met jou, aan jou tempo, zich in het bos kan uitleven.

Wat een mooi voorbeeld weer- super. De aanhouder wint! En inderdaad- het kan lang duren. Als ze af en toe een ei kwijt kunnen zul je zien dat ze er baat bij hebben tijdens hun training!

Gaat het al wat beter, TS-er?

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 07:47

Het gaat al wel wat beter. Train haar nu vaker in het bos, maar het is nog steeds lastig. Zodra ze té heet wordt gaan we naar huis en rijd ik in de bak nog even tot ze zich weer ontspand.Daarna lekker uitstappen. Op zich gaat het redelijk nu.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:48

Wat fijn, zeg! Weet je, zoiets duut gewoon heel lang en dan is het hartstikke goed dat je het volhoudt, hoor! geef niet op! Je hebt toch een structuur gevonden om er mee aan de slag te gaan. Er IS verbetering!

Sterkte!