Wanneer gebruiken jullie je slof?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re: Wanneer gebruiken jullie je slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:14

Ik gebruik met rijden nooit een slof, paarden gaan er gauw wat kort van lopen, en sowieso heb ik een 4-jarige die ik dat soort zooi nog niet om wil hangen én ik ben er zelf niet handig genoeg mee vrees ik (heb het in het verleden ook bijna nooit gebruikt).

Bij het longeren vind ik het wel een fijne hulpteugel.

staaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:30

Ik denk dat iedereen voor zichzelf het beste kan uit maken wanneer het slim is om er wel/geen slof aan te hangen.. Vind het alleen wel raar dat mensen gaan uitleggen waarom ze met slof rijden! Weet tievallig dat er GP ruiters zijn die paarden alleen maar inrijden met slof en dat ook aan mensen die bij hen lessen adviezeren (en ja, dat is inside info Knipoog )

Elina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:07

Ik rijd nooit met slof. Als ik een rijprobleem heb, wil ik daar zelf uitkomen met mn paard. Knipoog Van een slof gaan ze meestal juist slechter lopen en hangen/sterk worden

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:12

Nee hoor, geen slof. Ik vind dat een erg 'strenge' hulpteugel Lachen
Doe mij maar een gogue, als het niet anders kan.

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:06

Naja iedereen die blijkbaar een eigen mening.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:45

Ik rijd met slof als ik ga mennen met de kleine shet, want gewone menteugels zijn veel te lang, haha Haha!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:52

Ik heb eenmaal een slof om gehad ivm een buitenrit met een hele groep. Puur voor als alle andere remmen niet werkten Knipoog Ik reed haar nog niet zolang en kon haar nog niet houden als ze in de groep reed op een breed zandpad. De hele rit heb ik m dusdanig losgehad dat hij totaal geen inwerking had, 1maal negeerde ze alle stoptekens en toen heb ik m licht gebruikt.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:56

alleen als ik buiten ga rijden doe ik zijn slof om (hij hangt dan wel gewoon los).
eigenlijk gebruik ik hem nooit,maar ik voel me er net wat veiliger bij,ondanks dat ik altijd veilig buiten rij (cap op,halstertouw mee en na 18.00 of slecht weer een veiligheidsvestje aan)

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:06

ik ben ook niet zo'n voorstander van de slof,
gebruik hem enkel alleen wanneer een paard niet fijn te rijden is, en niet goed reageert aan mijn hulpen.
jonge paarden hebben soms net een extra zetje nodig om te weten dat ze laag moeten blijven lopen,
dan wil een slofteugel wel eens helpen!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:09

EsSther schreef:
ik ben ook niet zo'n voorstander van de slof,
gebruik hem enkel alleen wanneer een paard niet fijn te rijden is, en niet goed reageert aan mijn hulpen.
jonge paarden hebben soms net een extra zetje nodig om te weten dat ze laag moeten blijven lopen,
dan wil een slofteugel wel eens helpen!

Daar gebruik ik hem dus af en toe voor. Lees 1 van de 20 keer dat ik rijd.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 00:27

Echt nooit!
Lees hier dat mensen een slofteugel tijdens een buitenrit gebruiken omdat ze anders hun paard niet kunnen houden?
Why?
Ooit wel eens van een martingaal gehoord? Zit net iets relaxter en paard kan zijn hoofd niet omhoog gooien en er zo vandoorgaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:22

Ik heb hem eenmaal op buitenrit gebruikt, en toen hing hij de hele rit voor spek en bonen, heeft paard dus niets van gevoeld.
Normaal ben ik van mening dat je niet naar buiten moet gaan als je je paard niet onder controle hebt, mja dit was een meeting en was ik een spelbreker als ik niet meeging Knipoog

Madam kan op haar tijd een bek van beton hebben en maling aan me hebben, dit kan ze ook prima zonder het hoofd omhoog te doen dus is een martingaal voor mij geen optie.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:22

Marieke__ schreef:
Ja oke, maar dat is dus ook een vrouw zonder verstand. dat is ook niet de bedoeling met de slof Haha! wel een slimme actie van je Haha! Haha! niet veel mensen doen zoiets!

Precies...dat was gewoon zo zielig voor het paard. Heb haar echt een grote mond teruggegeven en op een gegeven moment heb ik zelf de slof eraf gehaald en ben ik zo verder gaan rijden. Mens maar schreeuwen dat ik brutaal was. Ja sorry, maar ik ga voor het belang van het paard! Heel zijn rug zat vast en hij liep helemaal stijf. Dus lekker losdraven en gestapt ...en toen kwam het hoofdje echt wel naar beneden!!!

Vrouw die ik ken rijdt ook met slof, omdat haar Fries anders heel erg sterk is. Ze doet hem zo los mogelijk en pakt hem alleen op als het paard niet luistert naar haar. Kijk, dat vind ik dan wel goed Lachen

Zelf geen slof nodig Knipoog Kga geen slof binden op mijn Shetlander haha Clown

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:28

Ik gebruik mijn slof soms als ik naar het bos ga, of in een vreemde omgeving met vreemde paarden. Ik pak hem er dan meestal niet bij, want het idee van een slof omhebben is voor Karmandi al genoeg om zig goed te gedragen. En soms bij het longeren. Maar verder gebruik ik hem niet als het niet nodig is en het liefst alleen als mijn instructrice erbij is.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:52

kinsealy schreef:
Echt nooit!
Lees hier dat mensen een slofteugel tijdens een buitenrit gebruiken omdat ze anders hun paard niet kunnen houden?
Why?
Ooit wel eens van een martingaal gehoord? Zit net iets relaxter en paard kan zijn hoofd niet omhoog gooien en er zo vandoorgaan.

een slof werkt eventueel als noodrem, een martingaal heeft die werking niet.. Ik heb mn zus er 2x vandoor zien gaan met dr paard.. De eerste keer was zonder slof, paard had t bit vast en ze kon NIKS meer! De tweede keer had ze wel een slof erbij.. Niet om dr paard diep oid te rijden, maar puur uit veiligheid. Toen ze er toen vandoor ging, pakte ze de slof aan en had ze dusdanige druk dat ze wél iets te vertellen had!

Als je (bv in het bos) niet 100% zeker bent van je paard zou ik altijd een slof meenemen, je weet t nooit!! En als je m niet aanneemt en "los" laat hangen, heeft je paard er ook geen last van in negatieve zin!

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:59

Helemaal mee eens!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:01

Groot gelijk!
Ik heb een poosje een haflinger gereden die ook het bit vastpakte en er vandoor ging, dan heb je echt niets meer te vertellen en ik heb toch echt wel veel spinazie gegeten, dus daar ligt het niet aan, haha. Ik heb verder ook niets geprobeert omdat het mijn pony niet was, maar ik heb ook een fjord gehad die zo sterk was met vluchten en die heb ik een hele poos met stang gereden, daarna was dat niet meer nodig.
Met slof rijden heb ik zelf nog nooit gedaan (ik weet niet eens hoe ik die vast moet houden Verward )

maike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 23:08

Het word geloof ik aangeraden om maximaal 1 keer per week met slof te rijden.
Als het paard eraan gewend is, word het een stuk moeilijker om hem ook nageeflijk te krijgen zonder die slof.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:42

Ik vind dat als je met slof rijd om hem naar beneden te houden niet goed.
Ik heb zelf nog nooit met een slof gereden omdat ik dat niet nodig vond. Al helemaal niet bij jonge paarden.

Een slof kan je gebruiken als je paard bijv een oefening niet begrijpt of daar moeite mee heeft.
En je hem zo meer bij je kunt houden en hem beter omstellen. Verder zou ik hem zelf nóóit gebruiken. Ik vind het maar een rot ding. Zoiezo met 2 teugels rijden is niet fijn. Maar dat is mijn mening

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:37

Ik gebruik een slof alleen met longeren (1 keer per week) Ik zou niet eens weten hoe ik hem moet gebruiken met rijden Vork als ik hem de volgende dag rijdt, vind ik hem juist veel losser!!

elmiranJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:40

NOOIT. Wij hebben echt hele lastige pony's ik heb nog nooit een slof aangeraakt. Af en toe als ik er mensen mee buiten zie rijden (ligt er ook aan wie, de buurman rijd er ook mee maar die gebruikt hem ook wel goed) dan erger ik me eraan. De gewone teugel zie ik vaak losser hangen dan de slof. Toen we pas buiten reden kwam er een hele groep met pony's met kinderen op. Schrok ervan, alles reed met hulpteugel! martingaal, en zelfs een paar met slof. Toen ik er langs reed zag ik dat het meisje gelijk aan die slof zat. Vond ze zelf nog veel te jong ervoor.

Ik zie ook vaak mensen die hem gebruiken om het paard naar beneden te rijden. Ik vind juist dat je paard je hand op moet zoeken, en als je goed rijd dan willen ze meestal vanzelf al na geven.

De pony die ik nu rijd heeft altijd al het bit vast gepakt! ik heb echt nooit een slof gebruikt. Je lost het probleem er niet mee op. De pony was ook erg sterk, maar ik vind het zelf rot dingen die hulpteugels. Ben blij dat ik er niet mee gereden wordt. Nu ben ik wel de baas en kan eindelijk zelf het tempo bepalen. Heeft een tijdje geduurd maar het is er nu ook helemaal uit.

Bij mijn vorige instructrice ging het niet zo goed, vooral de laatste les ging erg slecht. Ze zei dat ik de volgende keer maar eens een slof om moest doen. Daarna ben ik er niet meer gaan rijden. Het was toen nog een 3jarige en daarmee ga ik dus echt niet met slof rijden. Thuis liep ze echt fijn, maar steeds tijdens de les minder (reed ook vaak een hengst bij in de bak dus ik denk zelf dat het daar aan lag)

elmiranJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:43

Een van de pony's is veel met hulpteugels gereden (niet bij ons) het heeft echt een hele tijd geduurt om het eruit te krijgen. Ze had hield haar hoofd echt heel hoog.

Voor longeren zou ik hem zelf misschien gebruiken. Maar ermee rijden doe ik nooit. Ben er niet helemaal tegen maar zie zelf meestal alleen maar mensen ermee rijden die er niet goed mee omgaan.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:04

Ik rij er alleen af en toe Kolando mee, die is vreselijk sterk en knijpt hem er nog wel eens tussen uit (voor al op nieuw terrein) met een slofje er bij kan ie iig niet met zn kop in de sterren er vandoor knetteren.

Verder gebruik ik m eigenlijk nooit.
Niet dat ik er principieel op tegen ben, anders had ik m ook niet aangeschaft.
Ik vind het, en dat is bij alle hulpmiddelen zo, heel erg afhankelijk of zoiets slecht is ja of nee aan de manier waarop je er mee werkt.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:01

Ik gebruik nooit een slof..
Waarom niet?
Omdat ik niet precies weet waar deze nou uiteindelijk voor dient(zoveel meningen, misschien kan iemand me even pben voor een duidelijke uitleg)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:34

Ik gebruik wél een slof, alleen met buitenrijden. Mijn pony is ontzettend sterk in haar hals en ik heb rugproblemen, waardoor ik snel de verkeerde spieren aanspan (met als gevolg rugpijn). Ik weet wel hoe ik hem moet gebruiken, ik heb er vroeger een aantal keer mee gereden op de ponyclub onder begeleiding. Ik heb mijn slof altijd los hangen, ik gebruik hem alleen als ik het nodig vind.