[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:05

hey !

ik rijd nu ongeveer een jaar met mn verzorgpony.. maar ze loopt niet echt ontspannen .. af en toe is ze wat moeilijk te sturen.. maar dit valt meestal wel mee
maar ik zou graag wat tips krijgen om haar meer te laten ontspannen... zodat ze vanzelf wat omlaag komt hoeft voor mij niet perfect te zijn maar dat ze gewoon al wat ontspant en ook mooi over haar rug loopt zou goed zijn.. ik longeer haar wel soms met de pessoa.. maar ook niet zo heel vaak.. dus zou nog wat 'oefeningen' weten voor onder het zadel

als iemand tips heeft , zou die dan PB willen sturen?

Sappos

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 00:14

Hoi,
Ik verzorg nu al anderhalf jaar een paard en in het begin was ie niet naar beneden te krijgen hij liep of met een lang teugeltje of met zijn hoofd in de lucht. Na heel veel oefenen en spelen krijg ik hem in stap aardig naar beneden, maar in draf loopt ie gewoon weer rustig met zijn neus eruit. Beetje pennyvraag maar hoe krijg ik hem in draf ook rustig naar beneden. Ik heb dit al geprobeerd door voltes te maken en stelling te vragen dat doet ie goed maar als ik de teugels iets strakker neem en begin te spelen loopt ie alleen maar tegen mijn hand.

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:31

Weer een updateje van mijn kant.
Zaterdag weer gereden. Ze heeft een tactiek; in het begin gaat ze mega aan de teugel en alles, en op het einde wilt ze niet meer aangalopperen *vraag netjes galop aan dr, gaat ze stilstaan* laat staan dat ze de hoefslag op wil. Ik heb een mini zweep en die gaat zaterdag van pas komen. Ik ga beginnen op de volte met stelling, openen en dicht vd volte etc. Wijken, schoudervoor, keertwending. Lekker drafje, vraag nageeflijkheid. Tussendoor galopje, als ze goed loopt en los is ga ik ook nog ff galopswissel doen.

's middags om half 4 heb ik ook nog les, dus er word aan gewerkt.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:35

Sappos schreef:
Hoi,
Ik verzorg nu al anderhalf jaar een paard en in het begin was ie niet naar beneden te krijgen hij liep of met een lang teugeltje of met zijn hoofd in de lucht. Na heel veel oefenen en spelen krijg ik hem in stap aardig naar beneden, maar in draf loopt ie gewoon weer rustig met zijn neus eruit. Beetje pennyvraag maar hoe krijg ik hem in draf ook rustig naar beneden. Ik heb dit al geprobeerd door voltes te maken en stelling te vragen dat doet ie goed maar als ik de teugels iets strakker neem en begin te spelen loopt ie alleen maar tegen mijn hand.

Dat ken ik. Bidy loopt in stap meer naar beneden en in draf liever niet. Gelukkig loopt ze nu ook in draf naar beneden, maar galop nog niet. Heb er niks aan gedaan, ze gaat zelf maar naar beneden als ze dat wilt. Srr, kan je niet helpen Als je paard ontspannen is zal het vanzelf wel wat zakken

Charles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:03

xRenee_ schreef:
Zaterdag weer gereden. Ze heeft een tactiek; in het begin gaat ze mega aan de teugel en alles, en op het einde wilt ze niet meer aangalopperen *vraag netjes galop aan dr, gaat ze stilstaan* laat staan dat ze de hoefslag op wil. Ik heb een mini zweep en die gaat zaterdag van pas komen. Ik ga beginnen op de volte met stelling, openen en dicht vd volte etc. Wijken, schoudervoor, keertwending. Lekker drafje, vraag nageeflijkheid. Tussendoor galopje, als ze goed loopt en los is ga ik ook nog ff galopswissel doen.

Wat rij jij met je paardje? en wat kan je paardje zelf al en wat heb jij al gereden? want ik weet niet of het wel verstandig is om M/Z oefeningen te doen als jullie daar nog niet aan toe zijn.

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:30

het paard waar ik op rij is echt super sterk en heeft echt een hele eigen wil dus naar ontspanning rijden is altijd een hele klus.
toch blijf ik proberen

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:58

sn0tjj schreef:
xRenee_ schreef:

Wat rij jij met je paardje? en wat kan je paardje zelf al en wat heb jij al gereden? want ik weet niet of het wel verstandig is om M/Z oefeningen te doen als jullie daar nog niet aan toe zijn.

Rijd geen wedstrijden enzo.. Ze kan het allemaal wel. wijken, schoudervoor en keertwending doen zelfs manege paarden

marleen89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:38

haha ja daar hoeft je paard inderdaad niet meteen m/z voor te lopen omdat te kunnen.. Het verschilt natuurlijk per paard..

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:17

Mijn paard is pas op latere leeftijd ingereden en is altijd erg moeilijk naar beneden te rijden geweest. Daarnaast is ze ook nog eens megakoppig dus eigelijk is er geen beginnen aan Maar wat bij mij meestal helpt is gewoon urenlang overgangen rijden. Stap-draf-stap-galop-stap enz enz Dat is echt de enige manier om haar te laten nageven. Ik kon haar op een gegeven moment wel aan de teugel krijgen, maar dan was ook geen oefening meer te rijden, omdat je constant bezig was daarmee. Toen ben ik haar met de slofteugel gaan rijden, maar toen is ze gaan hangen. Geen aanrader dus

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:01

Idd Marleen

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:43

Ik heb veel topics gelezen over aan de teugel etc. Maar wat ik wilde weten heb ik niet echt gevonden vandaar deze vraag:

Mijn paard reageert goed op mijn benen, maar soms wil ze de achterhand laten voor wat hij is. Ik rij daarom nog vele overgangen en schijnovergangen om hem te activerren. Dit lukt aardig. Ze heeft ook erg veel moeite met aan de teugel lopen. Is het nu beter om in het begin al veel overgangen te rijden en dan later pas haar vragen om aan de teugel te lopen, of tijdens het rijden van de overgangen al haar vragen om aan de teugel te lopen?

Momenteel staat ze met een verkrampte spier en daarom mag ik nog niet rijden, alleen longeren. Dus heb ik ook even geen les.

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:30

Ehm, ben geen expert, geen idee. Ik doe het gewoon zo; Ze komt maar naar beneden wanneer ze zin heeft En dan vraag ik door.

Sven002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:24

Ik krijg mijn paard met gemak naar beneden maar ze heeft een enorme rotnek...

De andere is zeer compact en kan ik lekker rond rijden en 'kort'..
Als ik haar net zoals die andere pak krijgt ze een gigantisch ondernek..
Ik moet haar heel lang in de hals laten en zo rond rijden maar dit is veel moeilijker (vind zij ook) nog iemand met die probleem?

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:38

probeer eerst is goed stelling te rijden enzo, dan gaat het waarschijnlijk een stuk makkelijker

LittleRose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:49

Mitnait schreef:
Ik heb veel topics gelezen over aan de teugel etc. Maar wat ik wilde weten heb ik niet echt gevonden vandaar deze vraag:

Mijn paard reageert goed op mijn benen, maar soms wil ze de achterhand laten voor wat hij is. Ik rij daarom nog vele overgangen en schijnovergangen om hem te activerren. Dit lukt aardig. Ze heeft ook erg veel moeite met aan de teugel lopen. Is het nu beter om in het begin al veel overgangen te rijden en dan later pas haar vragen om aan de teugel te lopen, of tijdens het rijden van de overgangen al haar vragen om aan de teugel te lopen?

Momenteel staat ze met een verkrampte spier en daarom mag ik nog niet rijden, alleen longeren. Dus heb ik ook even geen les.

Met deze vraag zit ik eigenlijk ook.
En als mijn paard aan de teugel loopt dan komt ie telkens weer ophoog, hoe kan ik dit voorkomen?

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:19

Mijn paardje loopt ook niet nageeflijk, terwijl ze toch vrij ontspannen loopt. Ze is goed aan 't been en heeft vrijwel altijd de juiste stelling.
Ik maak veel overgangen, schijnovergangen, speel lekker met de teugels, drijf haar goed naar voren, ect.
Maar ze weigert gewoon nageeflijk te lopen.

Nja, we blijven oefenen en dan gaat 't ons zeker wel na 'n tijdje lukken!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 09:46

@littlerose en mitnait: let op een goede ontspanning. je rijdt met je paard zodanig, dat de achterhand er goed onder komt, wanneer je merkt dat dit gebeurt, zul je ook merken dat je paard wat lichter in je hand komt, dus wanneer je dat op een volte met voldoende stelling zal vragen, zal je paard zich aan het bit overgeven en aan een onspannen aanleuning gaan. ontspan zelf ook! dus ga lekker zitten, laat de teugels met een licht contact rustig in je handen liggen en rijd verder, pas wanneer je paard omhoog komt, moet je weer vragen en zodra je merkt dat je paard zich weer overgeeft direct ontspannen.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:04

Bedankt voor de tips

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:27

Ook ik heb problemen met aan de teugel
Ik heb een hele lieve pony en eerst liep hij gelijk nagefelijk, maar nu dus niet meer. En ik merk gewoon dat ik dan gefrustreerd raak.
Nou had ik geleerd dat je als je je binnenbeen actief gebruikt en wat frumelt met je buitenhand je pony nageefelijk liep. Okejjj om het hem te leren moest je misschien af en toe een rukje geven aan de teugels.
Maar nu werkt dat frumelen en even een rukje dus niet, ik gebruik m'n binnenbeen zo goed mogelijk, maar toch wilt het niet. Daar raak ik dus heel gefrustreerd van en dan geef ik dus veel van die rukjes en soms dan zaag ik zelfs een beetje. Ik weet dat het heel fout is, maar de nageefelijkheid wilt gewoon niet en dan dus wel.
Heeft iemand tips hoe ik m'n pony op een eerlijke manier nageefelijk krijg en hoe ik me iets beter kan inhouden.
Alvast bedankt, sorry voor het lange verhaal

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:28

ik ken t, soms denk ik ook van: doe t nou gewoon je kan het best. Maar ik houd me in, en probeer toch te onspannen, want je merkt echt dat t dan beter gaat. ga rustig zitten en even NIET aan de teugel rijden.
dus lekker draven, beetje oefeningetjes doen, maar niet aan de teugel, na een tijdje pak je het weer op, maar nog steeds niet aan de teugel, maar de achterhand. dus veel voltes, ze moet meer soepelheid krijgen, dus meer buigen, dan de achterhand eronder door schijnovergangen.

Door die rukjes is je pony bang om het bit aan te nemen. de mond is heel gevoelig, net als bij mensen, en om even aan het bit te rukken doet dus vreselijk zeer. ook al weet je dat ze t kan, geduld hebben. dus lekker ontspannen proberen te vragen. lukt t niet. of gaat ze tegenstribbelen, stoppen en eventjes niet vragen, vervolgens weer.... uiteindelijk durft je pony heus wat meer in te buigen. opeens aan de teugel zal niet lukken, ze moet het vertrouwen weer in jouw terugkrijgen.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:43

Marijkjuh schreef:
Ook ik heb problemen met aan de teugel
Ik heb een hele lieve pony en eerst liep hij gelijk nagefelijk, maar nu dus niet meer. En ik merk gewoon dat ik dan gefrustreerd raak.
Nou had ik geleerd dat je als je je binnenbeen actief gebruikt en wat frumelt met je buitenhand je pony nageefelijk liep. Okejjj om het hem te leren moest je misschien af en toe een rukje geven aan de teugels.
Maar nu werkt dat frumelen en even een rukje dus niet, ik gebruik m'n binnenbeen zo goed mogelijk, maar toch wilt het niet. Daar raak ik dus heel gefrustreerd van en dan geef ik dus veel van die rukjes en soms dan zaag ik zelfs een beetje. Ik weet dat het heel fout is, maar de nageefelijkheid wilt gewoon niet en dan dus wel.
Heeft iemand tips hoe ik m'n pony op een eerlijke manier nageefelijk krijg en hoe ik me iets beter kan inhouden.
Alvast bedankt, sorry voor het lange verhaal

Is je paard wel ontspannen? Soms lijkt het juist dat je alleen nageeflijk wil, maar je pony niet ontspannen is?

Ik vraag gewoon zachtjes aan mn pony dmv druk op de teugels *los, druk, los, tijdje* om haar naar beneden te krijgen. Niet trekkend..

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:45

Hollybolly schreef:
ik ken t, soms denk ik ook van: doe t nou gewoon je kan het best. Maar ik houd me in, en probeer toch te onspannen, want je merkt echt dat t dan beter gaat. ga rustig zitten en even NIET aan de teugel rijden.
dus lekker draven, beetje oefeningetjes doen, maar niet aan de teugel, na een tijdje pak je het weer op, maar nog steeds niet aan de teugel, maar de achterhand. dus veel voltes, ze moet meer soepelheid krijgen, dus meer buigen, dan de achterhand eronder door schijnovergangen.

Door die rukjes is je pony bang om het bit aan te nemen. de mond is heel gevoelig, net als bij mensen, en om even aan het bit te rukken doet dus vreselijk zeer. ook al weet je dat ze t kan, geduld hebben. dus lekker ontspannen proberen te vragen. lukt t niet. of gaat ze tegenstribbelen, stoppen en eventjes niet vragen, vervolgens weer.... uiteindelijk durft je pony heus wat meer in te buigen. opeens aan de teugel zal niet lukken, ze moet het vertrouwen weer in jouw terugkrijgen.

Hier heb ik zelf ook wat aan

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:46

Hij is wel erg ontspannen, zodra je lange teugel geeft zit hij ook met z'n neus op de grond ( dat is toch een teken van ontspanning ? )

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:49

@ Hollybolly en Renee__ bedankt voor de tips

Robby_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:20

Heylaba
Ik rijd nu zo een jaar met mijn paard ,en in het begin kon je er niets meedoen,dan was dat verbeterd en liep die op momenten echt fijn aan teugel enzo maar omdat mijn zadel niet meer paste werd hij wild en deed hij niets anders meer dan bokken en steigeren.Nu heb ik een ander zadel maar als ik nu een beetje vraag, begint hij terug te vechten en wordt hij zot in z'n hoofd en dan is het rijden voor heel de dag verpest .Wat kan ik hier aan doen?