Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:Overigens: als iemand het heeft over een 9-jarige die L loopt, dan vraag ik mij alleen maar af wat er mis mee is. (uitgezonderd fokmerries). Zo'n paard is of verkeerd gereden of is zeker lang ziek gweest. In beide gevallen zou ik zo'n paard niet kopen (als sportpaard dan, recreatie is een ander verhaal).
jasmijn78 schreef:Overigens: als iemand het heeft over een 9-jarige die L loopt, dan vraag ik mij alleen maar af wat er mis mee is. (uitgezonderd fokmerries). Zo'n paard is of verkeerd gereden of is zeker lang ziek gweest. In beide gevallen zou ik zo'n paard niet kopen (als sportpaard dan, recreatie is een ander verhaal).
MirandaFuego schreef:Dan ga je toch kijken hoe hij loopt, kan juist wel super zijn!
MirandaFuego schreef:Als een paardje 3 is en l-niveau loopt, dan hoef ik hem niet, veel te jong beleerd, de kans veel te groot dat hij van binnen kapot is gereden!
MirandaFuego schreef:Laat mensen die niet goed genoeg kunnen rijden maar liever geen heel jong paard kopen
MirandaFuego schreef:Nou ja, Jasmijn, ik heb mijn vorige paardje vanaf zijn geboorte gehad, zelf ingereden, daarbij in het begin alleen recreatie, oplatere leeftijd dressuur, niet heel fanatiek wedstrijden gereden.
Het was een leuk paard maar niet met supergangen, eigenlijk vrij gemiddeld.
Dit paardje heb ik op wedstrijd tot M2 gereden, maar met trainen zijn we wel wat hoger gekomen, hij had heel veel plezier in zijn oefeningen, hij wilde zich graag uitsloven dus ik reed er met gemak een pirouette uit en wat passen piaffe, het was echt een ontzettend fijn paard en ik had met hem een enorme band.
Helaas heeft de chronische bronchitis er uiteindelijk toe geleid dat hij niet ouder is geworden dan 20 jaar...
Maar ik heb heel veel probleempaarden gereden, waar niemand meer wat mee kon, ook heb ik les gegeven aan mensen met probleempaarden waar ze dan toch erg veel profijt van hebben gehad.
Ik vind ook dat jij de wedstrijden teveel als leidraad neemt, ik ken genoeg mensen die 'Z' hebben gereden, die zou ik nooit op mijn paard willen hebbben, zo slecht rijden die!
Het gaat meer om verstand van paarden, wedstrijdruiters missen dit vaak, niet altijd, gelukkig, maar ik zie ze regelmatig!
Vraag maar eens aan iemand op een vol-pensionstal wat hun paard eet en hoeveel.....dat weten ze niet!
Dat rijdt dan 'hoog' maar weet niet eens wat ze haar paard te eten moet geven....
Een 3-jarige mag dan niet worden uitgebracht, maar lopen wel schouderbinnenwaarts op de training, snappie, het niveau wat ze thuis trainen is meestal hoger dan de puntentelling die ze op wedstrijd hebben bedacht.
Maar we zijn het wel eens over dat er teveel mensen zijn die een jong paard hebben en er niet goed mee weten om te gaan, want daar komt namelijk méér bij kijken dan een goed protocol.

MirandaFuego schreef:Ik vind ook dat jij de wedstrijden teveel als leidraad neemt
germie schreef:Ze is eerst als fokmerrie g ebruikt.
Namelijk hun EIGEN kunnen. Wijzen doen ze hier heel erg graag, maar naar zichzelf kijken, dat niet. Leuk wijzen naar anky die haar paarden vroeg laat werken, en oh en ah zeggen dat is zielig en dat kan niet. Onder HUN zou het niet kunnen, onder iemand als anky wel. Nu krijg ik ook het nodige over me heen natuurlijk, valt te verwachten he

Sommige paarden zitten dan gewoon al in het M of Z als ze net 5 zijn ofzo. Ze zullen het misschien wel allemaal goed oppakken, maar zodra ze ouder worden krijgen ze een hele klap.
Aangezien salinero geen elke problemen heeft? Nouja ik blijf bij mijn mening dat 3.5/ 4 jaar een mooie leeftijd is . en dan rustig aan beginnen met inrijden hebben ze ook mooi de tijd om alles rustig te verwerken
jasmijn78 schreef:Hahaha, ja
Thuis zijn we natuurlijk allemaal de beste!
Overigens is degene die het commentaar op de 3-jarige haflingers heeft, manegeruiter (dat maak ik iig op uit haar profiel...)
Even ter info: Bonfire liep met 6 jaar Z2, Salinero liep met 10 jaar GP. Onlangs zijn zij beide volledig onderzocht door een veearts en zij zijn kerngezond. Ze hebben geen enkele rontgologische afwijking, er waren geen tekenen van slijtage.
Het is de kunde en kennis van de ruiter die bepaald of een paard overbelast wordt. Niet het feit dat een paard met 2,5 jaar zadelmak gemaakt wordt.
MirandaFuego schreef:Bon heeft ook de nodige blessures gehad natuurlijk, aar om nu alles op één voorbeeld te gooien
MirandaFuego schreef:Dus des te later je als 'middelmatige ruiter' begint op je paard, des te beter!
jasmijn78 schreef:Waarom vind jij dat jij kan oordelen op welke leeftijd je een paard kan beleren? Omdat je in het bezit bent van een paard? of omdat je al meerdere paarden hebt opgeleid (naar Z of hoger) en dus spreekt uit ervaring. Waar baseer jij je argumenten op? (wetenschappelijk onderbouwde artikelen, cijfers, statistieken, etc). Of blaat je gewoon wat kreten na die je her en der hoort, zoals de meesten.
Yenneke schreef:Ik rijd een Kia Picanto