Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Re: Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:46

Ik heb met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen van een merrietje, die omdat ze zo mooi liep, het nodig vonden om haar met 2,5 in te rijden. Toen ze bij ons kwam toen ze 3 was ze helemaal over haar toeren, er was niks mee aan te vangen. Ik zie haar nog de trailer uit VALLEN van paniek, niet te benaderen. Ze wilden haar niet meer omdat ze o.a. buiten alleen maar steigerde en achteroversloeg. Geen hoofdstel in te krijgen, je kon niet aan haar zitten, niks. Ik krijg er nog tranen van in mijn ogen als ik er aan denk. Ze is vrij snel ontzettend ziek geworden van de droes en hebben haar met man en macht geprobeerd aan het eten te houden. Met veel liefde en geduld en vrijheid is ze er weer bovenop gekomen, maar rij-technisch is het nooit meer goed gekomen, na 4 jaar geduld, een veulentje noem maar op hebben we haar besloten te verkopen omdat ze niet gelukkig was met wat wij van haar wilde. Een beetje dressuur dus, een beetje druk en de stoom sloeg al uit haar oren. Ze is nu bij een heel fijn gezin waar ze heerlijk met haar buitenrijden en rustig dressuurrijden op laag niveau en je hebt een gouden paard aan haar inmiddels. Ik heb nu een paardje van 2,5 (haar zoon) We leren hem spelenderwijs alles en daar komt voorlopig nog geen longe aan te pas. Hij is net uit de opfok en loopt lekker buiten. Hij vind het hartstikke leuk om dingen te leren, maar alles op zijn tijd. Het zal per paard verschillen maar ik heb mijn lesje geleerd. Ik hoop dat mijn paard lol heeft in wat hij voor me doet.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:09

jasmijn78 schreef:
Overigens: als iemand het heeft over een 9-jarige die L loopt, dan vraag ik mij alleen maar af wat er mis mee is. (uitgezonderd fokmerries). Zo'n paard is of verkeerd gereden of is zeker lang ziek gweest. In beide gevallen zou ik zo'n paard niet kopen (als sportpaard dan, recreatie is een ander verhaal).

Maar dát is toch juist de instellng waar we vanaf moeten?
Dan ga je toch kijken hoe hij loopt, kan juist wel super zijn!
Ik denk juist: Als een paardje 3 is en l-niveau loopt, dan hoef ik hem niet, veel te jong beleerd, de kans veel te groot dat hij van binnen kapot is gereden!
De leeftijd moet juist hoger, jonge paarden allemaal eerst recreatie laten lopen, rustig aan en later pas dressuurmatig gaan belasten!
Even over iets anders dat hier tersprake komt in het topic,
dat oudere paarden moeilijker zijn omdat ze verpest schijnen, dat vind ik echt flauwekul en niets met het onderwerp te maken hebben, paarden die verpest zijn kunnen op elke leeftijd verpest worden, op rijtechnische manier dan!
Laat mensen die niet goed genoeg kunnen rijden maar liever geen heel jong paard kopen, gewoon een 8-jarige!
Maar het lijkt wel alsof dat een bejaard paard is, eigenlijk is een 8-jarig paard nét volwassen, kun je er nog járen mee doen en je hebt geen puber of inrijproblemen!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:31

jasmijn78 schreef:
Overigens: als iemand het heeft over een 9-jarige die L loopt, dan vraag ik mij alleen maar af wat er mis mee is. (uitgezonderd fokmerries). Zo'n paard is of verkeerd gereden of is zeker lang ziek gweest. In beide gevallen zou ik zo'n paard niet kopen (als sportpaard dan, recreatie is een ander verhaal).

Ik laat een 4 jarige dat op L niveau start en M wordt gereden veel eerder staan dan een paard dat 9 is en L loopt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:34

MirandaFuego schreef:
Dan ga je toch kijken hoe hij loopt, kan juist wel super zijn!

Al is het paard nog zo super, als hij tot zijn negende altijd ondeskundig gereden is, zou ik er geen zin in hebben om dat weer te corrigeren. Als hij wel deskundig gereden is, heeft hij de aanleg niet, anders was hij wel verder geweest. En als hij door blessures/ziekte nog niet zo ver is, zou ik hem ook niet willen, want ik wil graag een gezond paard. Overigens komen de meeste blessures/ziekte voort uit onkunde van de ruiter.

MirandaFuego schreef:
Als een paardje 3 is en l-niveau loopt, dan hoef ik hem niet, veel te jong beleerd, de kans veel te groot dat hij van binnen kapot is gereden!

Een 3-jarige mag nog geen eens in het L worden uitgebracht.

MirandaFuego schreef:
Laat mensen die niet goed genoeg kunnen rijden maar liever geen heel jong paard kopen

Daar zeg je wat! Helaas denken de meeste mensen dat ze wel goed kunnen rijden en kopen wel een jong paard.

Nogmaals: een doorsnee 6-jarige kan heus wel een Z-proef aan. ONDER EEN DESKUNDIGE RUITER!!! Bovendien: een ondeskundige ruiter zal doorgaans niet eens de Z halen voordat zijn paard 6 is geworden.

Ook hier: Wie van jullie heeft al meerdere paarden opgeleid van zadelmak naar Z-dressuur? M.i. kan je hier alleen over oordelen als je die cyclus meerdere maken doorlopen hebt. Dan kan je namelijk pas inschatten of je paard een bepaald niveau wel of niet aankan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:47

Eerlijk gezegd heb je een heel vreemde kijk op dingen jasmijn... niet iedereen rijdt wedstrijden, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat een paard niet dressuurmatig is getraind.
Verder is het gewoon een feit dat een paard doorgroeit tot zijn 6de jaar, en de eventuele schade van hard werken op jonge leeftijd pas na die tijd zichtbaar is.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:50

Dat laaste ben ik redelijk met je eens Jasmijn, maar niet iedereen rijdt wedstrijden en heeft daar de behoefte aan. Het wil dan niet zeggen dat ze niet capabel genoeg zijn om een paard in te rijden.. Ik heb nu 4 paarden ingereden die nu M2 of hoger lopen, de andere paarden zijn als recreatie paarden verder gegaan.

Ik weet dat ik het kan, maar alleen onder de juiste begeleiding, iedereen maakt foutjes als ze het op hun eigen houtje doen.

Pas je rijden aan aan het paard en denk niet van ik wil binnen 3 jaar het Z, de ruiter kan dan nog zo goed zijn, als de combinatie er niet is, wordt het nooit iets.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:53

jasmijn78 schreef:

Ik rij dus zo'n paard, als 11-jarige nu dubbel L. Paard is op 9.5 jarige leeftijd ingereden. Als 10.5 jarige in de sport. En nog steeds gaat het paard vooruit. Dus er is niets mis met het paard. Ze is eerst als fokmerrie g ebruikt.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:20

Nou ja, Jasmijn, ik heb mijn vorige paardje vanaf zijn geboorte gehad, zelf ingereden, daarbij in het begin alleen recreatie, oplatere leeftijd dressuur, niet heel fanatiek wedstrijden gereden.
Het was een leuk paard maar niet met supergangen, eigenlijk vrij gemiddeld.
Dit paardje heb ik op wedstrijd tot M2 gereden, maar met trainen zijn we wel wat hoger gekomen, hij had heel veel plezier in zijn oefeningen, hij wilde zich graag uitsloven dus ik reed er met gemak een pirouette uit en wat passen piaffe, het was echt een ontzettend fijn paard en ik had met hem een enorme band.
Helaas heeft de chronische bronchitis er uiteindelijk toe geleid dat hij niet ouder is geworden dan 20 jaar...
Maar ik heb heel veel probleempaarden gereden, waar niemand meer wat mee kon, ook heb ik les gegeven aan mensen met probleempaarden waar ze dan toch erg veel profijt van hebben gehad.
Ik vind ook dat jij de wedstrijden teveel als leidraad neemt, ik ken genoeg mensen die 'Z' hebben gereden, die zou ik nooit op mijn paard willen hebbben, zo slecht rijden die!
Het gaat meer om verstand van paarden, wedstrijdruiters missen dit vaak, niet altijd, gelukkig, maar ik zie ze regelmatig!
Vraag maar eens aan iemand op een vol-pensionstal wat hun paard eet en hoeveel.....dat weten ze niet!
Dat rijdt dan 'hoog' maar weet niet eens wat ze haar paard te eten moet geven....
Een 3-jarige mag dan niet worden uitgebracht, maar lopen wel schouderbinnenwaarts op de training, snappie, het niveau wat ze thuis trainen is meestal hoger dan de puntentelling die ze op wedstrijd hebben bedacht.
Maar we zijn het wel eens over dat er teveel mensen zijn die een jong paard hebben en er niet goed mee weten om te gaan, want daar komt namelijk méér bij kijken dan een goed protocol.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:29

MirandaFuego schreef:
Nou ja, Jasmijn, ik heb mijn vorige paardje vanaf zijn geboorte gehad, zelf ingereden, daarbij in het begin alleen recreatie, oplatere leeftijd dressuur, niet heel fanatiek wedstrijden gereden.
Het was een leuk paard maar niet met supergangen, eigenlijk vrij gemiddeld.
Dit paardje heb ik op wedstrijd tot M2 gereden, maar met trainen zijn we wel wat hoger gekomen, hij had heel veel plezier in zijn oefeningen, hij wilde zich graag uitsloven dus ik reed er met gemak een pirouette uit en wat passen piaffe, het was echt een ontzettend fijn paard en ik had met hem een enorme band.
Helaas heeft de chronische bronchitis er uiteindelijk toe geleid dat hij niet ouder is geworden dan 20 jaar...
Maar ik heb heel veel probleempaarden gereden, waar niemand meer wat mee kon, ook heb ik les gegeven aan mensen met probleempaarden waar ze dan toch erg veel profijt van hebben gehad.
Ik vind ook dat jij de wedstrijden teveel als leidraad neemt, ik ken genoeg mensen die 'Z' hebben gereden, die zou ik nooit op mijn paard willen hebbben, zo slecht rijden die!
Het gaat meer om verstand van paarden, wedstrijdruiters missen dit vaak, niet altijd, gelukkig, maar ik zie ze regelmatig!
Vraag maar eens aan iemand op een vol-pensionstal wat hun paard eet en hoeveel.....dat weten ze niet!
Dat rijdt dan 'hoog' maar weet niet eens wat ze haar paard te eten moet geven....
Een 3-jarige mag dan niet worden uitgebracht, maar lopen wel schouderbinnenwaarts op de training, snappie, het niveau wat ze thuis trainen is meestal hoger dan de puntentelling die ze op wedstrijd hebben bedacht.
Maar we zijn het wel eens over dat er teveel mensen zijn die een jong paard hebben en er niet goed mee weten om te gaan, want daar komt namelijk méér bij kijken dan een goed protocol.

Amen!

Veel denken dat als ze Z zijn, dat ze er dan al zijn. Dus niet. Daar begint het pas.
Ik ken er ook een paar de Z rijden en die ik absoluut niet op mijn paarden laat rijden. Het gros is meer met rek, trek en schopwerk bezig. Geen gelul trek hem in de krul, zo zie je ze maar al te vaak gaan. Het ergste is, dat ze nog punten rijden ook. Soms snap ik niet hoe sommige in het Z komen of hoe ze er zijn gekomen. Een teken dat de jury niet goed kijkt naar het paard, maar meer naar het papier. Die heb je helaas ook nog tussen de juryleden zitten.

Je heb ook ruiters die meteen hoger gaan starten als ze de benodigde punten bij elkaar hebben gesprokkeld. Pauzes in lassen is er niet bij, want stel je voor dat je buurvrouw/man op stal een punt meer heeft dan jij??? Helaas is het paard de dupe van de ego streling van de ruiter.

Ik koop zo nu en dan van die verreden paarden. Been kennen ze niet, in 1 houding lopen doen ze als de beste. Ruggebruik, wat is dat? Hand volgen, kan je dat eten? Nee, er lopen heel veel zeer goede verprutste paarden hier rond. Als het paard het "niet meer doet" dan komt de volgende en zo gaat het maar door. DIe mensen kijken dan nog heel raar op als het paard een keer het niet doet of het niet meer gaat doen. Kijken naar de punten kunnen veel mensen veel beter dan kijken naar hun paard.
Het ligt natuurlijk altijd aan het paard en noooooit aan de ruiter.

Hardlopers zijn nog altijd doodlopers.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:30

Daarom zijn de nieuwe proeven ook.................

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:40

Op marktplaats typ je haflinger in.
Haflingers onder de 3 jaar zie je al lopen.
Gadver ik ben er zwaaaaaar tegen dat mensen ze te vroeg in rijden.

Beetje Respect voor paarden hebben SOMMIGE mensen ook niet meer.
Vreselijk!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:14

MirandaFuego schreef:
Ik vind ook dat jij de wedstrijden teveel als leidraad neemt

Ik zie een wedstrijd als een soort examen. Je laat namelijk aan een deskundige je verrichtingen zien en aan de hand van je beoordeling kan je opmaken of jij het gevraagde niveau ook werkelijk beheerst.

Laat ik even vooropstellen dat als ik een slechte beoordeling krijg, mijn paard rustig weer een hele tijd thuis hou. Dan is hij er namelijk nog niet aan toe om het gevraagde uit te kunnen voeren. Bij mij staat namelijk de opleiding/training van mijn paard voorop.

Ik start niet met de gedachte: Ik moet binnen drie jaar Z zijn, mijn paard was gewoon met 6 jaar Z omdat hij het gevraagde makkelijk aankon (kwam regelmatig met 3, 4 soms 5 wp thuis). Lees anders nog even mijn eerdere reactie. Ik ben namelijk van mening dat als je je paard op een dergelijke manier opleidt, je ze heus niet snel overbelast.

germie schreef:
Ze is eerst als fokmerrie g ebruikt.

Zoals ik al eerder zei: uitgezonderd fokmerries. Lees nou eerst mijn reactie eens goed voordat jullie je zo snel aangevallen voelen.

Overigens vind ik het frappant dat de meeste mensen die denken het beste te weten hoe je een jong paard op moet leiden, of het meeste commentaar hebben op ruiters die Z of hoger rijden zelf nooit verder zijn gekomen dan B, L of M. Iedereen kan zeggen: ja maar ik had hem thuis wel al getraind tot Z. Niemand kan namelijk zijn eigen verrichtingen objectief beoordelen. Begin eerst eens bij jezelf voordat je commentaar op anderen hebt. Volg een jurycursus en ga zelf in de auto zitten!!!

Wedstrijdruiters hebben in iedergeval wel het lef zichzelf bloot te stellen aan kritiek. En een goede wedstrijdruiter doet wat met die kritiek, leert ervan en verbeterd zichzelf.

Wedstrijden zijn zeker geen doel op zich. Maar als jij een paard wil opleiden tot Z of hoger, dan zul je je af en toe eens moeten blootstellen aan het oordeel van deskundigen. Daar leer je namelijk van. Dan pas krijg je een bevestiging of je training is geslaagd.

En er rijden inderdaad een hoop prutsers rond op wedstrijden, zeker waar. En er belanden ook mensen in hogere klasses die er niet thuis horen. Daarom past de KNHS ook de proeven aan, goede zaak. Want ik denk dat nu nog meer mensen door de mand gaan vallen.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:35

Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Maar ik vrees dat je wel een gevoelig punt hebt geraakt bij de meeste mensen hier... Namelijk hun EIGEN kunnen. Wijzen doen ze hier heel erg graag, maar naar zichzelf kijken, dat niet. Leuk wijzen naar anky die haar paarden vroeg laat werken, en oh en ah zeggen dat is zielig en dat kan niet. Onder HUN zou het niet kunnen, onder iemand als anky wel. Nu krijg ik ook het nodige over me heen natuurlijk, valt te verwachten he
Kotsneigingen krijgen als je een haflinger ziet staan op marktplaats die al onder het zadel loopt voor z'n 3e jaar, ach ik kan erniet zo mee zitten. De eigenaar zal heus wel nagedacht hebben. Niemand koopt namelijk een paard wat kapot gereden is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:38

Hahaha, ja

Thuis zijn we natuurlijk allemaal de beste!

Overigens is degene die het commentaar op de 3-jarige haflingers heeft, manegeruiter (dat maak ik iig op uit haar profiel...)

Even ter info: Bonfire liep met 6 jaar Z2, Salinero liep met 10 jaar GP. Onlangs zijn zij beide volledig onderzocht door een veearts en zij zijn kerngezond. Ze hebben geen enkele rontgologische afwijking, er waren geen tekenen van slijtage.

Het is de kunde en kennis van de ruiter die bepaald of een paard overbelast wordt. Niet het feit dat een paard met 2,5 jaar zadelmak gemaakt wordt.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 17-02-06 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:56

Ik ben het ook eens met Jasmijn: 6-jarige paarden kunnen makkelijk op Z-niveau lopen, en dan nog is het helemaal niet nodig om er veel van te vragen op 3-jarige leeftijd. Een deskundige ruiter kan zo'n paard best zonder overbelasting naar dit niveau rijden. Dit geldt dan voor de dresuur. Voor het springen vind ik het soms een ander verhaal.

4 jarige kwaliteitsvolle paarden moeten vaak al meedoen aan wedstrijden voor jonge paarden. De eis om mee te mogen doen in deze wedstrijden is vaak al een paar winstpunten op L-niveau. Dit houd dus in dat 4 jarige paarden al minimaal 4 of 5 landelijke concoursen moeten lopen van 1.10m. Dat is naar mijn mening best een grote belasting voor de soms nog niet helemaal uitgegroeide pezen en banden. Maar het zijn vaak niet de ruiters die dit soort wedstrijden bedenken, maar de eigenaren.

Nogmaals: ik heb er geen problemen mee dat 6 of 7 jarige paarden een parcours van 1.30 of een Z dresuurproef lopen. Dit kunnen ze lichamelijk makkelijk aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:15

Nee, hoor met dat laatste ben ik het helemaal niet mee eens. Ik heb ook gewoon begeleiding (nodig) bij het rijden, maar voel, zie en merk zeker wel het resultaat van de lessen. Dan is mijn doel bereikt en hoef ik het niet zo nodig aan een jury te laten zien. Daarvoor acht ik mijn instructeur ook wel zo deskundig, na meer dan 30 jaar ervaring, kennis en (internationale)contacten, dat hij mij kan vertellen of ik het goed doe of niet.

En als er iemand wel naar zich zelf kan en heeft leren kijken, dan kan ik van mijzelf wel zeggen dat ik dat ben. Ik heb mijn paard verreden. Hij was niet meer voorwaarts, teveel op de hand gereden, tong kwam ver naar buiten, noem maar op.

Maar door de begeleiding die ik nu krijg heb ik wel een andere kijk op dingen gekregen en kan ik beter fouten herkennen. Omdat ik het zelf fout heb gedaan en omdat ik leer hoe het wel moet.

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:16

Heb niet het hele topic door gelezen is erg veel
Maar idd laat die beestjes lekker jong zijn vrolijk spelen op de wei of waar dan ook. Ik vind 3,5 een stuk mooiere leeftijd om mee te beginnen. Maar 2.5 nee Sommige paarden zitten dan gewoon al in het M of Z als ze net 5 zijn ofzo. Ze zullen het misschien wel allemaal goed oppakken, maar zodra ze ouder worden krijgen ze een hele klap.
Doe mij maar de leeftijd 3.5/ 4 jaar

Heb net de laatste pagina even zitten lezen, en ik heb het dus fout volgens mij Aangezien salinero geen elke problemen heeft? Nouja ik blijf bij mijn mening dat 3.5/ 4 jaar een mooie leeftijd is . en dan rustig aan beginnen met inrijden hebben ze ook mooi de tijd om alles rustig te verwerken

[Edit] Iets toegevoegd

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:24

jasmijn78 schreef:
Hahaha, ja

Thuis zijn we natuurlijk allemaal de beste!

Overigens is degene die het commentaar op de 3-jarige haflingers heeft, manegeruiter (dat maak ik iig op uit haar profiel...)

Even ter info: Bonfire liep met 6 jaar Z2, Salinero liep met 10 jaar GP. Onlangs zijn zij beide volledig onderzocht door een veearts en zij zijn kerngezond. Ze hebben geen enkele rontgologische afwijking, er waren geen tekenen van slijtage.

Het is de kunde en kennis van de ruiter die bepaald of een paard overbelast wordt. Niet het feit dat een paard met 2,5 jaar zadelmak gemaakt wordt.

Tuurlijk, daar lígt ook het probleem, hoeveel mensen zijn er zo goed bezig als Anky, hebben elke dag begeleiding, welke paarden worden voor elk wissewasje behandeld door veearts oa, jullie doen net of Anky het allemaal in haar eentje heeft gedaan, haha, Bonnie was écht niet het eerste paard waar ze op reed!?
Bon heeft ook de nodige blessures gehad natuurlijk, aar om nu alles op één voorbeeld te gooien, het grootste gros is namelijk nog steeds versleten op deze leeftijd!
Dus des te later je als 'middelmatige ruiter' begint op je paard, des te beter!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:36

MirandaFuego schreef:
Bon heeft ook de nodige blessures gehad natuurlijk, aar om nu alles op één voorbeeld te gooien

Ooit blessures geteld op de gemiddelde pensionstal???

MirandaFuego schreef:
Dus des te later je als 'middelmatige ruiter' begint op je paard, des te beter!

Fout!! Als middelmatig ruiter moet je ten eerste niet aan het opleiden van een paard beginnen en ten tweede moet je goede begeleiding nemen.

Zeg Miranda, wat heb jij zelf eigenlijk gereden? Waarom vind jij dat jij kan oordelen op welke leeftijd je een paard kan beleren? Omdat je in het bezit bent van een paard? of omdat je al meerdere paarden hebt opgeleid (naar Z of hoger) en dus spreekt uit ervaring. Waar baseer jij je argumenten op? (wetenschappelijk onderbouwde artikelen, cijfers, statistieken, etc). Of blaat je gewoon wat kreten na die je her en der hoort, zoals de meesten.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:47

jasmijn, wat versta jij onder een middelmatige ruiter?

Ik zal mezelf nooit en te nimmer een goede ruiter noemen, omdat er altijd mensen zijn die beter zijn. Ik leidt wel paarden op en ik word gevraagd om paarden op te leiden.. Ik heb op wedstrijden M dres en M gesprongen,met paarde/pony's die ik zelf heb opgeleid, dus eigenlijk ben ik een middenklasse ruiter.
Zou ik dan geen paard mogen/kunnen opleiden met zij 3de jaar?

Daarbij heb ik niet eens zo lang ervaring, ben begonnen toen ik 6 was en ben nu bijna 22.. dus 16 jaar, op bokt word ik soms nog een ukkie genoemd.

Ik heb veel paarden ingereden en daarvan ook mijn eigen paarden, door fouten te maken heb ik ontzettend veel geleerd. Ik heb nu de juiste begeleidig, hij zegt dat ik rustig met mij W-tje kan beginnen.
Hij is zadelmak maar daar laat ik het bij, omdat ik hem niet paardsgenoeg vind ogen.

Natuurlijk sta ik te sprinngen om met hem te beginnen en natuurlijk hoop ik dat hij het ver zal schoppen in de sport, maar ik wacht nog even.. Maakt mij dit nu dan weer een goede ruiter?

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:00

Haha, ja Jasmijn, dat is nu het verschil tussen ons, jij wil graag bevestiging!
Ik vind de bevesting van de jury ver onder gemiddeld in veel gevallen!
Ook van de instructie, in ben blij dat ik wel hele goede heb kunnen krijgen, maar helaas, deze man reed ook allang geen wedstrijden meer!
Maar waar het echt om gaat is gevoel, jammer dat mijn vorige paardje er niet meer is, dan kon je het zelf zien!
Maar misschien over een tijdje met mijn 'jonkie'!
( er is wel eens iemand op mijn vorige paardje geweest, hoor, die vielen dan bijna flauw hoe soepeltjes, haha!)
Maar we zijn het helemaal niet zo oneens als jij denkt, want ik doel op de zelfde gemiddelde pensionstal, ik vind Anky daarom niet zo'n goed voorbeeld, omdat zij heel veel hulp heeft, met rijden én haar paarden.( en wie zegt dat bonnie voor de schillenkar misschien ook niet heel gezond oud had kunnen worden!)
Maar ik zeg juist ook dat 'middelmatige' ruiters beter later kunnen beginnen, ik heb niet gezegd zonder begeleiding, tuurlijk is dat nodig!)
Maar in laten rijden stelt natuurlijk ook niets voor, dan kent een paard de eeste hulpen, daar bereik je niets mee, je moet het toch zelf doen.
Ik bedoel dus, dat er in de praktijk nu éénmaal veel mensen zijn met een jong paard, als die nu eens een jaar later beginnen, dan heb je de helft alvast gewonnen!
Wat kan ik verder nog zeggen over wetenschappelijke artikelen, vraag een goede dierenarts naar de juiste leeftijd van het volgroeide stadium van een paard, dan weet je het antwoord, ik neem aan dat je dat al weet, het is algemeen bekend.
Maar het inrijden moet gewoon later, omdat zodra men begint in te rijden, gelijk tevéél vraagt van het paard!
Dat komt waarschijnlijk ook doordat de meeste paarden en eigenaren nu eenmaal niet genoeg ervaring en begeleiding hebben als topruiters!
Want de meeste mensen hebben maar één keer per week les, datis toch behoorlijk weinig, dan is het ook nog af te vragen wat voor les, want ik vind er behoorlijk veel slechts en onkundigs tussenlopen.
Ik ben het dus met je eens dat de kunde er óók zeer zeker mee te maken heeft, maar óók de leeftijd, ik vind het een combinatie van beiden!
Laatst bijgewerkt door MirandaMalik op 17-02-06 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:03

jasmijn78 schreef:
Waarom vind jij dat jij kan oordelen op welke leeftijd je een paard kan beleren? Omdat je in het bezit bent van een paard? of omdat je al meerdere paarden hebt opgeleid (naar Z of hoger) en dus spreekt uit ervaring. Waar baseer jij je argumenten op? (wetenschappelijk onderbouwde artikelen, cijfers, statistieken, etc). Of blaat je gewoon wat kreten na die je her en der hoort, zoals de meesten.

Nogmaals: maakt het uit wat iemand heeft gereden? Als er op wedstrijden zoveel slechte ruiters rondrijden in te hoge klassen is er toch iets mis met het systeem lijkt me zo, dus dat jij daaruit af wilt leiden hoe goed iemand kan rijden lijkt me nogal zelfingenomen Jasmijn.
Verder is het gewoon bewezen dat je een paard op jonge leeftijd niet te veel moet belasten, omdat hij nog in de groei is. Hoe het paard er aan de buitenkant uit ziet zegt niks. Hoe het koppie is, zegt ook niks, je hebt als ruiter de plicht om bepaalde leergierige paarden te remmen.

Ik ben geen superruiter, door omstandigheden nooit hoog gestart op wedstrijden, tegenwoordig heb ik die ambitie ook niet meer, ik zie er simpelweg het nut niet van in. Ik steek mijn geld liever in goede instructie en goede leefomstandigheden voor mijn paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:07

Ik rijd een Kia Picanto

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:13

Nou Wendy, ik ben het helemaal met je eens!
En ook wat betreft de jury, dat wil ik nog een keer benadrukken, tjonge, tjonge, je zou je bijna schamen dat je daardoor beoordeeld moet worden!( dat hebben ze nu zélf ook door, vandaar de 'nieuwe manier' van jureren..)
Het is een groot gedeelte talent en gevoel wat je nodig hebt, liefst onder goede begeleiding, daar mee kom je verder dan alleen erkenning op een wedstrijd!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:14

Yenneke schreef:
Ik rijd een Kia Picanto

Whahaha!