Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:09

orrieborrie schreef:
anneliesdj schreef:
bij sommige paarden moet het kwartje gewoon even vallen. Waarschijnlijk hebben jullie nog nooit een paard gereden wat kapot is gereden of een paard wat heel veel stress heeft door een verkeerde manier van inrijden.
Ik wel, en bij mijn paardje kon het gewoon niet anders, het kwartje moest even vallen en daarna ging het gewoon super. Als ik nooit de slof had gebruikt zat ik nu nog steeds op een paard wat vecht tegen het bit en het been, vreselijk haar rug wegdrukt en alleen maar hard wil. Dankzij de slof heeft mijn paardje leren te ontspannen en haar rug op de juiste manier te gebruiken.

Met die reden gebruik ik ook de slof. Helaas duurt het vaak een tijdje voordat het kwartje valt.

dan doe je toch iets niet goed
of er is iets anders aan de hand met je paard

oOdaisjuhOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:20

amondi schreef:
Een slof is niet uitgevonden als noodrem, het lijkt me bijzonder gevaarlijk om hem te gebruiken om het steigeren te stoppen.
.

Ik bedoel met omhoog komen geen steigeren. maar omhoog komen met ze hooft. Ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet legge.
En nog meer lesse lijkt me een beetje veel ik heb nu 3 lesse in de week en hij loopt zo heel goed start nu Z springe met hem

Sorry voor de onduidelijk heid

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:32

Omhoog komen met zijn hoofd moet je voorkomen door hem voorwaarts te zetten. Over zijn rug, laag en rond en vlot.
Nu zit je alleen aan zijn hals te plukken, kan je beter een martingaal of tiedeman gebruiken. ( of niks, alleen je zit en benen)

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:52

Oke.. heb wat geprobeert vandaag..

Men neme een FjordXfries die nooit met slof heeft gelopen...
paard kan niet aan de teugel, slof erom.. slof op maat.. a-a paard nog niet aan de teugel, slof strakker *rubber bitje dus trekken viel mee* geen reactie..

Ik ben het erover eens dat niet alle paarden met een slof in de krul kunnen komen, hoe hard je ook trekt!
Sommige paarden moet je gewoon met je zit,been, en stem naar beneden rijden.. en dan niet zo van '' braaf paardje ga eens aan de teugel'' nee van lang en laag naar boven werken..

oOdaisjuhOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:55

en waarom zou een tieneman beter zijn dan een slof? een slof kan je late vieren als het nodig is, als je dat bij een tieneman doet heb je gelijk geen contackt meer

En ik snap ook wel als je voorwaarts moet rijden.
die andere 3 die ik heb rij ik ook niet met slof. omdat die het niet nodig hebben. maar niet elk paard is het zelfde

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:57

Verdiep je er maar eens in!
Laatst bijgewerkt door Frantic op 13-02-06 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:58

zodra je een slof nodig hebt voor een hoofd houding snap je er al de ballen niet van

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:00

nee daarom, maar de meeste gebruiken dus eenslof om de kop naar beneden te krijgen, en ben gaan kijken of het werkt, 2 rondjes was voor mij al genoeg... een paard een slof omdoen voor een automatishe krul.. werkt wel.. maar is gewoon zo verdomde slecht..
heb op mijn stage paarden gezien die auto. krul hadden doormiddel van altijd met de slof.. die zijn nu superhoog in de dressuur, maar vraag me af hoelang ze dat volhouden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:42

Ik gebruik momenteel ook een slof, maar niet omdat ik mijn paard niet nageefelijk kan rijden.
Maar alleen om haar af te leren om tijdens het uitstappen de teugels uit mijn handen te "pullen"
[paard] doet dit al zolang als ik haar heb en het wordt toch wel ens tijd hier wat aan te doen, ze lift mij werkelijk tijdens de pull uit het zadel.
Zo sterk is ze.
Tijdens het rijden hangt hij dus totaal los de slof, ze kan zelfs tegen de hand komen, wat zelfs wel eens voorkomt als ik dit even wil controleren, ben namelijk echt geen slofmens maar dit is een probleem die niet rijtechnisch te verhelpen is met been er aan en hand sluiten.
Dit probeer ik inmiddels al 6 jaar en heeft dus weinig tot geen effect, daarom proberen we het op deze manier en dat gaat prima, [paard] heeft het sinds ze de eerste keer haar neus goed gestoten heeft niet meer geprobeerd. Hopelijk blijft het zo en mag de slof er snel weer af!

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:50

unamie schreef:
Apple schreef:

DIE KOP MOET NAMELIJK NAAR BENEDEN ..DAT SCHIJNT HEEL BELANGRIJK TE ZIJN.....EN HET MAAKT NIET UIT HOE

Als je een winstpunt in de B wilt rijden moet die kop toch echt naar beneden hoor!!
Ik maak het bijna wekelijks mee.

De manier waarop vindt ik wel heel belangrijk, dat moet natuurlijk niet kwaadschiks.

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:56

dan doe je toch iets niet goed
of er is iets anders aan de hand met je paard
[/quote]

Er is niets aan de hand hoor met mijn paard. Hij is van top tot teen onderzocht.
En met mijn rijden ook niet. Ik heb 1x in week clubles en 1 x in de week priveles. Ik gebruik de slof alleen tijdens de lessen, waarbij goede instructie aanwezig is. We weten waar we mee bezig zijn.[/quote]

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:59

orrieborrie schreef:

Als je een winstpunt in de B wilt rijden moet die kop toch echt naar beneden hoor!!
Ik maak het bijna wekelijks mee.

De manier waarop vindt ik wel heel belangrijk, dat moet natuurlijk niet kwaadschiks.

als je een paard van achteruit naar voren rijdt gaat het hoofd vanzelf naar beneden daar hoef je niets voor te doen

met een slof trek je het hoofd naar beneden in een valse knik
paard houdt de rug strak komt er van achteren niet bij
en loopt in 2 stukken
dat je daarmee winstpunten haalt maakt je nog geen goede ruiter

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:06

Ik bedoel het niet zo hard als dat het daar staat. Sorry
Maar in de B geeft de jury toch echt wel hogere punten aan een paard die aan de teugel loopt dan aan eentje die los in zijn lijf loopt maar met zijn neus voor de loodlijn,
Maar daar gaat het nu niet over.

Boktpony

Re: Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:16

ik vind dei topics waar ze er maar over door blijven gaan ook niet echt gezellig wat ik van slofteugels vind is meestal dat ze verkeerd gebruikt worden...maar met de juiste handen aan het stuur kan dat ook niet

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:08

oOdaisjuhOo schreef:
Ik bedoel met omhoog komen geen steigeren. maar omhoog komen met ze hooft. Ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet legge.
En nog meer lesse lijkt me een beetje veel ik heb nu 3 lesse in de week en hij loopt zo heel goed start nu Z springe met hem

Beetje stugge vraag misschien, maar als je al Z-springen met dat paard start....heb je dan nog een slof nodig tijdens de dressuur?
Naar mijn eigen ervaring met dat niveau...als je Z wilt springen moet je je paard in de dressuur al zo goed onder controle en in ontspanning hebben...anders kun je niet foutloos over die sprongen komen! Dressuur is de absolute basis voor springen. Vind het zachts gezegd vreemd dat je dan nog een slofteugel nodig hebt op dit niveau en vraag me dan ook af: heb je hem écht nodig?
(ik wil je niet aanvallen, ik wil gewoon graag weten wáárom je hem dan nog gebruikt?)

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:06

Jolliegirl schreef:
Oke.. heb wat geprobeert vandaag..

Men neme een FjordXfries die nooit met slof heeft gelopen...
paard kan niet aan de teugel, slof erom.. slof op maat.. a-a paard nog niet aan de teugel, slof strakker *rubber bitje dus trekken viel mee* geen reactie..

Ik ben het erover eens dat niet alle paarden met een slof in de krul kunnen komen, hoe hard je ook trekt!
Sommige paarden moet je gewoon met je zit,been, en stem naar beneden rijden.. en dan niet zo van '' braaf paardje ga eens aan de teugel'' nee van lang en laag naar boven werken..

'zucht' bij een slof is het dus geen kwestie van 'gewoon naar beneden trekken'! Je moet wel rijden, goed je been eraan houden en nog steeds met handen zit en been je paard naar beneden rijden. Er op gaan zitten en het hoofd naar beneden trekken met de slof kan iedereen daar is geen kunst aan en hoe harder je het hoofd naar beneden probeert te trekken hoe harder het paard terug trekt, en daar heb je dubbel last van als de slof er weer af gaat.
Dus alsjeblieft, gebruik je verstand en plaats niet weer zulke voorbeelden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:19

ik ken ook iemand die zelf in het Z2 rijdt, die een paard dat ze in training heeft, met slof rijdt. Tenminste een deel van de tijd dat ze rijdt, tot hij lichter op de hand word.
Dat paard is door de vorige trainer altijd met S&T gereden en loopt op een gewoon bitje heel erg zwaar en hij is ook nog eens erg lang.
Met natuurlijk het feit erbij dat ik diegene ken ze weet wat ze doet,vind ik er niets slechts aan.......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:51

Een goede ruiter rijd het paard in de aanleuning ZONDER slof!
Ben het dus met Annelies eens

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:00

Een slofteugel zelf kan in sommige gevallen een goed (tijdelijk!) hulpmiddel zijn tijdens de trainingen. Die slofteugel zelf is dus niets slechts aan, maar feit blijft dat het vaak voorkomt dat hij door de verkeerde personen of gewoon niet goed wordt gebruikt..

Want veelal degene die beslist of ie goed wordt gebruikt en waarom ie wordt gebruikt is de ruiter die het wel makklijk vind met zo´n slof eraan.

Want veel ruiters hebben het gevoel nog net niet in de vingers en met zo´n slof eraan geeft het hun zelf een goed gevoel omdat het zo lekker lijkt te gaan. Schijn bedriegt, want veelal kunnen/ willen die ruiters de stap om zonder slof terug niet meer zetten..

Dat is zoals ik er tegen aan kijk dus..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:04

Een goed recht paard rijd een goede ruiter zonder slof naar de aanleuning, idd!

Een scheef paard rijd je zonder slof, en voor de rest als je er verstand van hebt én recht van spreken, zijn er nog redenen waarom je er wel mee zal rijden.........en dat zijn er niet veel!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:13

hihi en als ik nou vertel dat de slof mijn nek gered heeft van de week???

Hij was weer zoooo stout

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:18

KiWiKo schreef:
hihi en als ik nou vertel dat de slof mijn nek gered heeft van de week???

Hij was weer zoooo stout

vertel;;

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:25

najaa koud, waaien, fit in de hoek net voorbij de A dachttie........ joehoehoehoeeeppieeeeeaaiieeeeeeeeei. maar slof erbij gepakt en meneer dacht gelijk K U T geet nie dus ik heb maar 2 onmogelijke sprongen uit hoeven zitten en toen kon ik hem met zn snoet tegen de muur parkeren om daarna super fijn te hebben kunnen rijden met een los hangende slof

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:27

Kijk dat bedoel ik dus met goed gebruiken.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:29

KiWiKo schreef:
najaa koud, waaien, fit in de hoek net voorbij de A dachttie........ joehoehoehoeeeppieeeeeaaiieeeeeeeeei. maar slof erbij gepakt en meneer dacht gelijk K U T geet nie dus ik heb maar 2 onmogelijke sprongen uit hoeven zitten en toen kon ik hem met zn snoet tegen de muur parkeren om daarna super fijn te hebben kunnen rijden met een los hangende slof

ja dat kan ook geen kwaad