Discusie over te vroeg in rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Re: Discusie over te vroeg in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:54

By ons worden paarden aangekocht meestal, 4-jarige, die nog niets kennen en hooguit een zadeltje hebben opliggen gehad. Die worden ingereden, tot je ze wat "normaal" kan sturen, en vooruit rijden en terughouden, vanaf dat moment als dat allemaal wat verantwoord is, beginnen ze ermee te springen, een half uurtje toch wel en dat 2 of 3 x per week, ondertussen moeten (de meeste toch) de paarden dan ook nog elke dag vryspringen aan de longe, als ze hier nog niet veel ervaring mee hadden. Vanaf dat ze in de springles van 1 uur in de week vlotjes een parcourtje rondlopen gaan ze mee op jumping, en dat is byna altijd nog in hun 4de jaar, ze starten dan 85 cm.
Ik ben hier niet echt een voorstander van, wel de leeftyd waarop word begonnen met inryden, maar al de springtoestanden vind ik ook niet kunnen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:59

Ik ken zo ook het verhaal van een veulen, aangekocht vlak nadat ie van z'n moeder mocht gescheiden worden. Overdag op een wei met niet veel gras, s'avonds binne, is vanaf dat moment serieus gevoederd geweest, was op z'n 2 dus al een echt "paard", vanaf z'n 1.5 werd er met hem gelongeerd, en lieten ze hem vryspringen (tot 1.80 m), toen hy net drie jaar was, zat er een ruiter op, eerst aan de longe, dan los. Na twee weken "basis-training" waren ze er al mee aan het springen !
Dat paard was in de zomer 3 geworden, en is nu dus nog steeds 3, en springt op jumping parcours van 95 cm rond, foutloos, met barrage, ... Op training springt hy parcours van 1.10, en losse sprongen tot het oneindige, by wyze van spreken.
Persoonlyk vind ik die weer niet kunne, ik wil dit paard nog wel eens zien lopen als het een jaar of 10 is, maar dat kan de eigenaar niet schelen, want het paard dient toch maar voor de verkoop ! Zo denken die mannen, !

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:59

Margytje schreef:
Dat paard was in de zomer 3 geworden, en is nu dus nog steeds 3, en springt op jumping parcours van 95 cm rond, foutloos, met barrage,

Tjsa, dit lijkt me toch onder de categorie sterke verhalen te vallen - een paard moet toch echt 4 zijn voor ie op concours mag(of woon je niet in NL?). Hoewel het verder inderdaad een afschuwelijk verhaal is, vind ik het niet zo erg dat een paard na een paar weken af en toe een hindernisje springt ONDER EEN GOEDE RUITER.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:04

Citaat:
Tjsa, dit lijkt me toch onder de categorie sterke verhalen te vallen - een paard moet toch echt 4 zijn voor ie op concours mag(of woon je niet in NL?). Hoewel het verder inderdaad een afschuwelijk verhaal is, vind ik het niet zo erg dat een paard na een paar weken af en toe een hindernisje springt ONDER EEN GOEDE RUITER.

Tsja, het meisje dat op dat paard ryd is ook wel een goede ruiter moet ik zeggen, en het is inderdaad in België dat ie op concour gaat , en by de subprovinciale controleren ze geen leeftyd ofzo, moet je geen licentie ofzo voor hebben.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:09

ik vind zelf dat je paard of pony 3,5 moet zijn om te beginnen met longeren en als hij 4 jaar is, vind ik dat je 1 keer per week kunt rijden

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:42

je kan ook overdrijven natuurlijk...

Het belangrijkste bij het in en aanrijden van een jong paard is dat je naar je paard luistert.. die geeft zelf wel aan hoeveel hij kan hebben... maar daar gaan veel mensen de fout in..
Het is net als met kleine kinderen.. de ene is op dezelfde leeftijd al een stuk verder dan de andere..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:04

Leuke discussie,

Ik vind deze discussie voor ieder persoonlijk.
Ik rij nou een welsh cob die in augustus 2005 3 is geworden. ze is heel jong maar pikt het allemaal goed op. ben nog niet een uur aan het rijden. aan de longe met mij erop(+- 60 kg) z'n 15-20 minuten. ze wil verder maar ik nog niet doe rustig aan.

Succes met de discussie
groet

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:36

In alle boeken die ik opensla zie ik toch echt dat je met 3 gewoon kunt beginnen. Ik ben van mening dat je best met 2,5 kunt beginnen met hand-, zadel- en verkeersmak maken. Ik heb jonge paarden ingereden op een handelstal die idd met 3 een dressuurproef moesten lopen want tijd is geld. Nu ik mijn eigen jonkie heb doe ik het lekker rustig aan maar met 3 ga ik er echt wel op zitten. Voordeel is dat hij me al goed kent en best vertrouwd.

Ik denk dat er een groot verschil zit in of het je eigen paard is of voor de handel. Ik doelde met mijn uitspraak dat je niet alle oudere paarden zomaar kan inrijden op paarden die tot hun 5e op het land staan met soortgenoten. Die worden van het land geplukt, ingereden en verkocht (Zo gaat het trouwens ook vaak met 3-jarigen). Ik vind het eerlijker om wat vroeger te beginnen met kennis maken en dan met 3 rustig inrijden. En dan bedoel ik niet elke dag een uur gaan rijden.

Ik merk aan mijn bijna 3-jarige dat hij het helemaal geweldig vind als we "aan het werk" zijn (lees inspannen en rondjes lopen door de bak +/- 10 min.). Als ik met een hoofdstel aankom staat hij al te springen voor het hek. Wel merk ik dat na 10 min. zijn concentratie verminderd dus dan stop ik.

Longeren doe ik trouwens sporadisch, hij doet het goed maar dat vind ik minder gunstig voor zijn gewrichten e.d.. Nogmaals, volgens mij gebeurt het gewoon niet zoveel dat paarden ouder dan 4 nog ingereden moeten worden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:47

Er zit idd ook nog eens een heel verschil in handelspaarden of eigen paarden! Zo ben (2 jaar geleden) toen ik paarden ging kijken, geregeld op 2,5 jarige paarden gestuit, die dan net twee maanden onder het zadel waren
Maar ik ben ook van mening dat veel eigen paarden al veel te vroeg aan het werk gezet worden dmv longeren, wat helemaal slecht is voor die jonkie's!

Onze 2,5 (3) jarige heeft altijd thuis gestaan met de andere jonge beestjes en is dus altijd in de hand geweest. Dus wij zien echt de noodzaak van het vroeg inrijden niet in! Zij word van de zomer gedekt en zal daarna in het najaar rustig beleerd worden, zodat zij, als zij daarna met veulen staat, weer een hele zomer krijgt om bij te komen!
Wel gaan wij de komende tijd af en toe een dekje op haar rug leggen en dat soort dingen, dat kan IMO nooit kwaad op deze leeftijd!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:00

Ik vind dat er weinig gezegd wordt over het verschil in paarden zelf. Sommige wat kleinere paarden zijn eerder uitgegroeid en sommige moeten na hun 3e jaar nog heel veel groeien. Ik heb er 1 gehad die na 3,5 jaar nog minstens 10 cm aankwam. Dat soort paarden moet je helemaal de tijd geven.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:07

is het goed om een paard om 2,5 jaar al te laten dekken jarrah?? ik bedoel ze zijn zelf nog zo jong en in de groei. stoppen ze dan niet met groeien als ze drachtig zijn??

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:20

wyona schreef:
is het goed om een paard om 2,5 jaar al te laten dekken jarrah?? ik bedoel ze zijn zelf nog zo jong en in de groei. stoppen ze dan niet met groeien als ze drachtig zijn??

Op het moment dat ze gedekt word (april/mei/juni) is ze 3! Dus zal ze op dr 4de haar eerste veulen krijgen! Dus dat maakt helemaal niet zoveel uit! De merrie is nu 1.66 (al 6 cm groter als haar moeder) en op deze manier krijgt ze gewoon lekker de tijd om sterk te worden!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:28

ow op die manier ik dacht dat je ze nu al had laten dekken.
sorry dan had ik het verkeerd begrepen. heb je al een hengst gevonden of ben je nog zoekende? ik wil de mijne ook nog eens laten dekken en heb een hengst gevonden maar weet eigenlijk of het dekgeld haalbaar is omdat het om een appart ras gaat en de mijne een kruising daarvan is.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:32

Ee paard met 2,5 jaar inrijden vind ik echt niet kunnen. Mijn pony wordt 21 januari 3 jaar. In de zomer (juli) wil ik haar voor het karretje gaan beleren. Ze is dan dus ruim 3,5 jaar oud. Als ze het karretje goed kent wordt ze zadelmak gemaakt (niet door mij ben veel te groot en te zwaar voor een welsh a'tje). Het eerste jaar gaan we dan echt niet veel met haar doen, een keer of 2-3 per week en dan 20 minuten of zo vind ik meer als genoeg. Als ze een jaar of 5 is ga ik pas aan concoursen denken. Ze moet tenslotte nog veel langer mee!