Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:55

Zep schreef:
vraagje: welke GP ruiter
wil
lekker ontspannen een ritje door de velden maken

idd
mij trekken ritjes door de velden minder dan het gevoel van een goede serie of piaffe, passage enz...
daarnaast: wanneer verschijnen jouw paarden in de GP ring?

maar serieus:
denk dat het 2 verschillende doelen zijn, allebei overigens even respectabel.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:05

ik ken er 1! maar ik ken dan ook maar een GP paard, da's dan toch een 100% score

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:16

Zep schreef:
vraagje: welke GP ruiter wil lekker ontspannen een ritje door de velden maken

Inderdaad

Wel of geen ontspannen ritje kunnen/willen maken staat los van het diep en rond rijden....

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:17

Noukie schreef:

Scoor boven de 60% (nou ok: 50%) en je hebt in mij een grote fan

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:22

Zep schreef:
vraagje: welke GP ruiter
wil

lekker ontspannen een ritje door de velden maken

Stérk argument

Nee, dat is géén ander doel. Lees eens de fundamenten onder het reglement van FEI Klassieke Dressuur zou ik zeggen. Het is een proéf van de paard-ruiter combi. Dat dit geheel verworden is naar het mechanisch uitvoeren van de voorgeschreven kunstjes in die proef is triest.
Ik begrijp dat er liefhebbers zijn die dit graag anders wíllen zien, doch die vertellen dan in feite dat het dressuur-rijden niets meer van doen heeft met goed kunnen paardrijden....

Gedwóngen LDR staat uiteraard niet los van.... wat ook Zonder hulpteugels LDR is prima; dát is, naast het goed kunnen paardrijden, fundamenteel.

Viennanova

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:30

Je hebt een punt daar Huerte'dinges'. Ik denk dat veel GP ruiters het niet eens in hun hoofd halen 'de velden' in te gaan....een rijbaan rond is soms al te veel gevraagd, en een levensbedreigende onderneming. Het 'in de velden' rijden vind ik echter wel een onderdeel van het werken met paarden, tenminste zo zou het horen (Bjorsells Briari met ruiter Jan Brink, heel veelzijdig opgeleid). Het streven moet zijn naar een paard wat gewillig, gehoorzaam en vol vertrouwen de 'opdrachten' van de ruiter uitvoerd. En daar slaat LDR de plank al vollledig mis, omdat het een 'controle-middel' is. Van harmonie is dan al weinig sprake meer.

Heel gek, afgezien van het feit dat LDR misschien een trainingsmiddel is om GP te rijden, zou ik het op zo'n manier niet willen. Die foto's, zelfs van goed LDR rijden, daar krijg ik steevast nekpijn van.

Verder vind ik het 'masseren' door middel van goed LDR ook niet geloofwaardig, gezien het feit dat we onze dressuurkoningin ook nog regelmatig kunnen betrappen op momenten waarin zij met een stevig inwerkende binnenhand op paard zit, terwijl het paard de mond open en het kruis hoog heeft.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:35

HC de paarden die op Internationaal niveau GP lopen zijn niet te vergelijken met de huis tuin en keukenpaarden. Net zoals professoren allemaal wel een steekie los hebben hier of daar. Een Salinero zal je nooit zo kunnen rijden als een Arabella........ ook al had je hem vanaf veulie zijnde gehad...... En helemaal op kunnen leiden zoals jij je paarden opleid (waar ik overigens zeker wel heel veel bewondering voor heb)

Het is gewoon een heel ander soort paard........... Of het paard er zelf gelukkig mee is, tja ........ hij heeft nog steeds meer kracht in zijn linker oor dan Ankie in haar hele lijf en ik heb een ding geleerd, en dat is dat 600 kilo pure kracht zich niet laat dwingen...... desnoods gaan ze erbij liggen

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:44

missmuts schreef:
Noukie schreef:

Heel sterk : weet je niets inhoudelijks, dan kan je altijd nog persoonlijk worden (4e wet van Bokt).

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:50

sorry hoor, lees even het regeltje daaronder.....
ik bedoel het dus absoluut niet persoonlijk, ik bedoel alleen te zeggen dat er verschillende paarden en verschillende ambities zijn.
5e wet van bokt: dingen alleen interpreteren zoals je zelf wilt, niet zoals het er staat.
blijkbaar wil je graag dat ik het persoonlijk bedoel, zodat jij mij daarop kan aanspreken, niet?

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:51

denk dat Kim overigens goed verwoord wat ik WEL bedoelde met die opmerking

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:21

En ik kan lachen bij het beeld dat ik erbij krijg....tsjonge jonge...je zoekt het wel weer op HC!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:25

KiWiKo schreef:
Het is gewoon een heel ander soort paard

Daarmee kom je op een erg interessant, maar wel heel ander punt:
Zijn GP paarden wel rijpaarden, als ze zo heet en druk zijn dat je ze mbv (bijv) LDR in bedwang moet houden? Ze scoren goed, want showen mooi, maar dat maakt ze wedstrijd- of showpaarden. De ongedwongenheid, ontspanning, "edelmoedige overgave aan de ruiter" etc, die mist nogal eens. Wellicht is dat niet omdat de ruiters dit niet kunnen bereiken, maar omdat je het met deze paarden niet kunt bereiken? (en er zijn zeker nog wel GP paarden waarmee je gerust een lange-teugel-bosritje kunt maken )

KiWiKo schreef:
hij heeft nog steeds meer kracht in zijn linker oor dan Ankie in haar hele lijf en ik heb een ding geleerd, en dat is dat 600 kilo pure kracht zich niet laat dwingen...... desnoods gaan ze erbij liggen

Met genoeg WILSkracht kan je het grootste en sterkte paard dwingen. Nooit een Shire gezien die als de dood is van een shetty? Paarden meten elkaar op op basis van lichaamstaal, groot of klein, zwaar of licht, daar hebben ze geen besef van, tenzij je het ze leert...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:26

Huertecilla schreef:
Gedwóngen LDR staat uiteraard niet los van.... wat ook Zonder hulpteugels LDR is prima; dát is, naast het goed kunnen paardrijden, fundamenteel.

Dat heeft helemaal niets met LDR rijden te maken en is imo dus ook geen punt van discussie. Dat is gewoon slecht paardrijden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:29

Ik niet Missmuts ik weet dat HC heel serieus met zijn paarden bezig is. Ik weet ook dat hij het beste voor hun EN zichzelf wil. Dat hij er iets anders naar kijkt als jij en ik komt omdat hij niet met de dressuur of springwereld kennis heeft als een jij of ik.......... dat betekend niet dat hij ongelijk heeft....... sterker nog hij heeft meer dan gelijk op een hele berg punten.

Samenwerking daar draait alles om......... hij werkt samen op het Spaanse platteland jij en ik werken samen in de ring......... wezelijk verschil maar ook weer niet

@ QQQQ
ben het in grote lijnen met je eens ........... maar het dwingen van een bijvoorbeeld Salinero red je het niet.......... die paarden zijn zo karaktervol dat je echt het onderspit delft

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:05

KiWiKo schreef:
@ QQQQ
ben het in grote lijnen met je eens ........... maar het dwingen van een bijvoorbeeld Salinero red je het niet.......... die paarden zijn zo karaktervol dat je echt het onderspit delft

Ik weet dat zo net nog niet. Denk dat je nog verbaasd zal kunnen zijn wat een minder imposante, maar dominante merrie nog voor elkaar zal krijgen! (JUIST als ze niet hengstig is!)

Super hete paarden zijn vaak ook vrij snel onder de indruk en daardoor relatief eenvoudig te overbluffen. Ken Salli niet van dichtbij, dus over hem specifiek zou ik dat ook echt niet weten, maar de meeste heethoofden kan je als je een beetje stevig in de schoenen staat heel wat wijsmaken! (met dominante merries is dat vaak dan weer een stapje lastiger, want dat zijn de échte leiders dan!).

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:53

Uhh begin een beetje het idee te krijgen dat we op een lijn komen van: 'Voor de huidige grand-prix paarden is LDR-rijden noodzakelijk om nog fatsoenlijk rond te kunnen sturen'. Maar waar zijn we dan in hemelsnaam mee bezig? Een paard zn zicht ontnemen omdat 'ie het anders niet doet' ?
Als je het voor de lossigheid in mindere mate doet, kan ik er nog enigszins in komen (liever niet maargoe, redelijk argument ), maar 'omdat ie het anders niet doet' lijkt me toch een zeeeeer kwalijke zaak, ofnie?

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:11

Zep schreef:
vraagje: welke GP ruiter wil lekker ontspannen een ritje door de velden maken

En welk paard wil een GP rijden?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:19

Tolstoi zou er een moord voor doen om nog eens een keer voor het echie in de ring te verschijnen hoor!

EDIT: neemt niet weg dat ik in februari een lekkere bosrit met hem heb gepland. Is al een hele tijd geleden geweest en nu kan het lekker weer eens

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:40

Toch grappig dat juist Tineke Bartels veel afwisseling in de training propageert en regelmatig met haar GP paarden een buitenrit maakt

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 00:05

Tineke is de enige amazone met een gedegen terrein opleiding in het veld. Ze is later overgestapt op dressuur. Aan een strandrit op een beetje opgewonden paard zullen de meeste broodruiters zich niet echt wagen....

Als het doel van wedstrijd dressuur is een paard in staat te stellen om gedurende 10 minuten zijn kunstjes zo spectaculair mogelijk te laten zien, dan is dat heel iets anders als een paard rijkunstig goed op te leiden, die de oefeningen en het werk veel langer en betrouwbaar kan volhouden en als bewijs van de goede opleiding een paar dressuurkunstjes kan laten zien.

De ene aanpak is een langere , veel moeilijkere weg dan de andere, die ook al moeilijk genoeg is. Er zijn goede ruiters die alleen daarom al niet meer in de wedstrijdsport rijden, maar hun kennis en ervaring op een andere manier uitdragen. In de tegenwoordige tijd zal de kennis en ervaring van die groep mensen alleen maar beperkter worden en zal voor het grootste deel verdwijnen.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:26

Goofy44 schreef:
Tineke is de enige amazone met een gedegen terrein opleiding in het veld. Ze is later overgestapt op dressuur. Aan een strandrit op een beetje opgewonden paard zullen de meeste broodruiters zich niet echt wagen....

Als het doel van wedstrijd dressuur is een paard in staat te stellen om gedurende 10 minuten zijn kunstjes zo spectaculair mogelijk te laten zien, dan is dat heel iets anders als een paard rijkunstig goed op te leiden, die de oefeningen en het werk veel langer en betrouwbaar kan volhouden en als bewijs van de goede opleiding een paar dressuurkunstjes kan laten zien.

De ene aanpak is een langere , veel moeilijkere weg dan de andere, die ook al moeilijk genoeg is. Er zijn goede ruiters die alleen daarom al niet meer in de wedstrijdsport rijden, maar hun kennis en ervaring op een andere manier uitdragen. In de tegenwoordige tijd zal de kennis en ervaring van die groep mensen alleen maar beperkter worden en zal voor het grootste deel verdwijnen.

Ja helemaal mee eens En het is heel erg jammer dat er zoveel talent en kennis verloren gaat

Maar ben je nu heel onopvallend een beetje richting het punt van anti-LDR mensen aan het gaan, dat (mede door LDR) de paarden te snel op te hoog niveau moeten presteren?

BTW goed dat Tineke dat wel doet, zou eigelijk ieder paard (van zadelmak tot grand prix) moeten kunnen/mogen/doen!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:46

Ik vraag mij af....

Hoeveel mensen hier hebben uberhaupt wel een aantal trainingen bij deze ruiters thuis meegemaakt?

Ik kan je verzekeren dat het echt niet een kwestie is van snel snel snel. Integendeel.

Een hoop mensen uit dit topic gaan alleen uit van de wedstrijden die zij hebben gezien. Daar kan je geen conclusies uit opbouwen. Ook niet uit een meedraags concours.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:32

Tyrza schreef:
Ik vraag mij af....

Hoeveel mensen hier hebben uberhaupt wel een aantal trainingen bij deze ruiters thuis meegemaakt?

Ik kan je verzekeren dat het echt niet een kwestie is van snel snel snel. Integendeel.

Een hoop mensen uit dit topic gaan alleen uit van de wedstrijden die zij hebben gezien. Daar kan je geen conclusies uit opbouwen. Ook niet uit een meedraags concours.

Maar Tyrza, kneem aan en hoop dat de topruiters weten wat ze doen, maar als je naar de basis kijkt, komt er steeds meer de druk van 'zo snel mogelijk zo hoog mogelijk' naar mijn idee. En ook ik vrees dat dat regelmatig ten koste van het paard gaat en zoals goofy al zei, door gebrek aan een lange, gedegen opleiding. Toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:56

Bandida slaat de spijker op de kop.

Verder ben ik er zeker van dat juist paarden met een écht sterk eigen karakter aan het dwangmatige van LDR kapot gaan. LDR is dwang en ik blijf het verblúffend vinden dat dit zelfs maar een punt van discussie is voor intelligente mensen.
Dat een GP paard 'anders' is vind ik een dooddoener; ik heb hier een setje hispano-arabes staan waarvan één een jonge dekhengst. Zijn die niet pittig, hebben die geen karakter? Wellicht juist pittiger waardoor ik ooit 'gedwongen' was zonder bit en niet hoofdstroom te gaan beleren?! Nogmaals; ik vind het geneuzel. Zijn allemaal 'gewoon' paarden.

Een ander voor mij logisch punt is; hoe kan je een paard in vredesnaam het eigen en ruitergewicht op de áchterhand laten dragen met LDR; dat is een natuurkundige onmogelijkheid.

Sterk karakter of niet; ik kan mijn Arabella terwijl die volledig los (dus zonder halster of touw) met mij ergens in een veld loopt door alleen míjn tempo en cadans een passage laten lopen met écht gewicht op de achterhand. Nee, niet met de toet op de loodlijn, want ze loopt A. dan met haar voorzijde hoger dan de achterzijde en B. wil graag zien waar ze is en loopt....
Met mijn jonge hengst kan ik het (nog) niet zonder halster buiten ons (niet omheinde) land maar wel aan de loshangende lange lijn vanuit positie 4, zelfs met een ruiter in het zadel.

Voor míj is LDR een methode om paarden te mechaniseren en leidt het niet tot begrip van wat het doet bij het paard en is een kleine verandering in omstandigheden voldoende voor een 'nieuwe' situatie voor dat paard.

Onder de streep heb ik persoonlijk drie problemen met LDR:
1. het is dwang en daar ben ik uit principe tegen
2. het leidt niet tot verzameling, alleen tot een fake-houding
3. een dressuurproef zou het ultieme bewijs van goed kunnen paardrijden moeten zijn en is dat met LDR zéker niet
4. slecht voorbeeld doet slecht volgen

Wat ik er persoonlijk tegen heb is verder niet van enig belang omdat de LDR paardendwang wel leidt tot gouden beloningen en dat weer tot slecht voorbeeld doet nóg slechter volgen en dat weer tot ruiters die geen lol met hun knol meer hebben. Heel fout van de juries en van de FEI die niet in staat blijkt die juries fatsoenlijk te instrueren.
Heel Zen: wie alleen maar naar de top van zijn berg kijkt vergeet van de helling te genieten.

Hét foute van het LDR-gedoe is het nastreven van resultaat verheffen tot heilig doel en mbt levende wezens, paarden, heiligt het doel NIET HET MIDDEL. Dat is volledig uit het oog verloren.
Naar mijn mening zou LDR net als andere dwangmethodes verboden moeten worden puur en alleen al vanwege de slechte voorbeeldfunctie. Of het tot resultaat leidt is eigenlijk irrelevant.

Kijk eens om je heen; wat zie je in de rijbak? Lol? Lachende meisjes op lekker onstpannen lerende paardjes?
Welk van die paarden gaat liever 'leren-met-baas' dan naar de vriendjes in de wei?

@Tyrza: heb jíj enig idee van wat ík doe?? Zelfs Kim heeft slechts het begin van de weg gezien. Bandida al een stuk meer; die heeft ook een béétje kunnen ervaren hoe mijn hengst verzamelt door een cadanswissel van mij achter hem in positie 4 met de lijn los.
Is iedereen in de jacht naar snel goud Pluvinel, La Guérinière, de Saunier en zélfs Steinbrecht volledig vergeten??

Tyrza; het simpele feit of een hulpteugel gebruikt wordt is voor míj een binair diskwalificerende factor; een brevet van onvermogen. Wát zou ík daar aan moeten zien, van moeten leren?? Het doel heiligt NIET het middel en daarbij wéét ik dat dit middel niet tot mijn doel leidt.
Ik wil een paard dat begríjpt wat ik bedoel en wil wat ik wil omdat het geleerd heeft dat het voor ons sámen effectiever is als ik denk en zij/hij het lijf is.

Kom jij eens híer 'lessen' Nee, leidt niet tot een beter GP resultaat; wel tot een ruimere blik. ...en een ontspannen vakantie Het enige wat je nodig hebt is de bereidheid 'los te laten' Dat kan en wil ik niet uitleggen; Bandida begrijpt wat ik bedoel

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:57

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 15-03-22 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt