Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:41

ja dat is ook zo maar als je ziet dat je paard het echt leuk vind dat doe je het toch goed.
goed is goed doen.
Meer kan je niet doen elke stap die hij leert met jou is goed beter kan niet

Kafue

Re: Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:27

Inderdaad zodra je het paard dingen geleerd hebt moet je als ruiter al weer leren fijnere hulpen tegeven.
Een wisselwerking het paard wordt beter in zijn kunnen en jij moet minder gaan doen.
In samenwerking met een goede lesgever leer je ook waarneer iets goed is en dat gevoel moet je leren weer te krijgen als je alleen aan het trainen bent.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:04

het is heel lastig om de reacties van je paard goed te intipiteren.
Bijvoorbeeld de oren in de nek bij een handeling die jij doet.
Wat zegt dat?
Angst agresie wanhopig
Het kan zoveel betekenen ik den khet echt leren van het gedrag an je paard en zijn reacties goed tebegrijpen is het alle belangrijkste wat er is en als je dit berijkt heb kan je alle trainingen aan waarom omdat je elkaar begrijpt en alleen zo kan je 1 worden met je paard.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:05

Tyrza schreef:
Op dat moment wat jij bedoelt renes, ben je als ruiter te laat geweest met het naar de hand toerijden. Dat is kan binnen een seconde gebeurt zijn.

Haha ik weet dat het daardoor komt hoor, maar wat ik dus bedoel te zeggen is dat wanneer je paard dus passage loopt zonder dat je nog aanleuning hebt, hij dus niet meer helemaal correct naar de hand toe gereden is en dus niet meer op de juiste manier in de passage gereden wordt... Of zit ik er nu naast? Dat was meer mijn vraag.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:42

Maar om nu ff weer terug te komen op de foto's... Gezien de meesten hier zich toch wel kunnen vinden in de mening van de site van dressage for the 3rd millenium. Volgens haar zou dus het punt waar het hoofd aan de halswervels aan vastzit (tussen de oren) ten alle tijden het hoogste punt moeten zijn. Nu zijn er dus ontzettend veel ruiters die dat niet doen en het hoogste punt bij de 2e en 3e halswervel hebben. Ik heb hier weer de foto aangehaald van de TS, omdat dat bij haar ook het geval is.
Afbeelding
Ik zie een paard dat actief van achter en los door het lijf loopt en de ruiterhand opzoekt. Weliswaar mag ie meer op de achterhand komen, maar dat komt nog wel. Toch is hier het punt tussen de oren niet het hoogste punt, hoewel ik het helemaal geen onaardig beeld vind om te zien. Hoe denken jullie hierover? Zouden jullie liever het hoogste punt bij de aanhechting willen zien of is het zo ook goed?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:12

Woodstock schreef:
Haha ik weet dat het daardoor komt hoor, maar wat ik dus bedoel te zeggen is dat wanneer je paard dus passage loopt zonder dat je nog aanleuning hebt, hij dus niet meer helemaal correct naar de hand toe gereden is en dus niet meer op de juiste manier in de passage gereden wordt... Of zit ik er nu naast? Dat was meer mijn vraag.

Ho stop! Aanleuning is dus wel heel wat anders dan teugeldruk he. Ik meen dat ik ergens gezegd heb dat ik een constante aanleuning wil met een 'losse' verbinding. Dan hangen m'n teugels niet constant in een boog maar het paard volgt dan mijn hand pas naar onder bijvoorbeeld, wanneer ik dat vraag met een halve ophouding.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:15

Woodstock schreef:
Ik zie een paard dat actief van achter en los door het lijf loopt en de ruiterhand opzoekt. Weliswaar mag ie meer op de achterhand komen, maar dat komt nog wel. Toch is hier het punt tussen de oren niet het hoogste punt, hoewel ik het helemaal geen onaardig beeld vind om te zien. Hoe denken jullie hierover? Zouden jullie liever het hoogste punt bij de aanhechting willen zien of is het zo ook goed?

Denk dat ik hier wel duidelijk over ben geweest dat ik daar absoluut geen voorstander ben.

Per paard moet je je trouwens aan kunnen passen vind ik en dan is zo'n stelling al per direct onzin volgens mij. Geen enkel paard rijdt je precies hetzelfde. Dus waarom altijd één houding?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:09

Okkie1 schreef:
Denk dat ik hier wel duidelijk over ben geweest dat ik daar absoluut geen voorstander ben.

Jup jij was duidelijk hoor Maar ik ben ook zeer geinteresseerd in de beredeneringen van mensen die vinden dat de schrijfster hier gelijk in had. Het paard loopt netjes met zijn hoofd op de loodlijn, maar dus niet met de aanhechting als hoogste punt, wat volgens haar wel zou moeten. Ik kan overigens geen beredenering daarvoor vinden, dus als iemand t me ff uit kan leggen, graag
Ik ben daarom erg beniewd naar de argumenten van anderen die zich hier goed in konden vinden. Graag dus met reden en uitleg waarom je vind dat het ene beter is dan het andere!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:12

Ahhh ik weet t weer Omdat het hoofd hieraan hangt, en als dit dus het hoogste punt is hangt het hoofd loodrecht omlaag. Als het hoogste punt ergens verder naar achteren ligt, is de hoek die het hoofd maakt tov de aanhechting groter dan 90 graden

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:18

nou ik vind het niet zo eerlijk dat hier wordt kritiek gegeven, er wordt gewoon gevraagt de begrippen uit te leggen!
En idd haar paarden lopen mss niet zoals een 5 jaar moet of kan lopen, maar niet elke 12 jarig paard loopt Grand Prix!
Ik vind dat ze aardig opweg is met haar paarden! Je moet niet verwachten dat haar paarden lopen zoals een 5 jaar bij Anky. Ieder zijn eigen niveau!
We proberen allemaal zo goed en zo slecht als we kunnen en we willen allemaal leren.

Ik vind alvast dat jouw paarden veel beter lopen dan het grootste grut van de paarden in belgië! Ik kan je enkel nog veel succes en plezier wensen!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:18

Nog iets gevonden op die site:
'This is usually the way a horse looks its best, when habitually trained to hold the head behind the vertical. The horse still manages to let the nose out, and not invert the neck. But there's still that illusive bottom-line problem. The short muscles on the underside of the neck, that run from jaw/skull to the underside of the top vertebrae of the neck, are used by the horse to keep the roundness of the topline. The artificial bend behind the 2nd vertebra is habitual and set, and the other muscles have adapted to this rounding, and thus the shape of the neck is permanent. '

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:24

renatevb schreef:
nou ik vind het niet zo eerlijk dat hier wordt kritiek gegeven, er wordt gewoon gevraagt de begrippen uit te leggen!

Je moet deze discussie niet opvatten als kritiek op de TS hoor! We gebruiken haar foto's om rijmethoden te analyseren als het ware. Ik vind ook dat haar paardjes netjes lopen en iedereen over het algemeen wel geloof k, maar je hebt nog veel te leren, je houdt nooit op met leren paardrijden. Iedere dag leer je weer nieuwe dingen.
Deze discussie is dus niet gericht op kritiek, maar gewoon om bepaalde manieren van training eens nader te bekijken. We zijn haar of andere methoden niet af aan het kraken, maar gewoon kritisch bekijken. Iedereen kan hiervan leren of niet, tis maar net of je je in de visie van anderen wel of neit kunt vinden. Het wordt niet opgedrongen, alleen bekeken en geanalyseerd. Dus we vallen niemand aan hoor

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:37

Afbeelding

Ik heb eigenlijk ook een vraag bij de foto; is dit nu een knik in de nek of wordt de nek gewoon rond gereden, waarbij het hoogste punt niet tussen de oren ligt?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:58

Mischien dat er iets meer lengte in de hals zou mogen zijn, bovendien zie ik een lichte verkanteling van het hoofd. Kan ook vertekening zijn.
Wie weet is de hand tijdens het lichtrijden geen vast punt maar danst die met de beweging mee, rijd ze niet naar de hand toe licht dat kan je niet zien.
Dan zou er een spanning kunnen komen of een blokkering.
Ik zou hier graag meer actie zien, meer naar de hand toe en actiever van achter met meer lengte in de hals. De houding is zeer zeker vriendelijk maar past in deze niet helemaal bij de rest vind ik maar nogmaals dat is mijn mening en ik zie liever dit dan een hele dwingende geforceerde houding en twee drie passen verder zou er wel lengte kunnen zijn geweest. Dat kun je zo niet bepalen.

Afbeelding
Dit bedoel ik, meer lengte in de hals dan komt de neus er ook uit.
Afbeelding

Zie hier het verschil, het is hier natuurlijk iets overdreven getekend voor de LL of erachter. Maar bekijk wat het met de nek doet, zo goed kan dat niet zijn lijkt mij.
Daarom ook vind ik niet dat de tweede of de derde wervel het hoogste punt moet zijn in de training.
Incidenteel ja, het paard doet dat zelf namelijk wel eens, maar probeer je paard daar niet stelselmatig te rijden, even is iets anders dan 10 minuten
ofzo.

Voor Karl dat kan alleen de ruiter die het paard bereed beantwoorden. Het lijkt erop dat er een bewuste rondheid gevraagd wordt. Voor meer lengte in de nek is nl. wel meer teugellengte nodig. Persoonlijk zou ik liever de neus eruit zien. En de verzameling en gedragenheid in ieder geval in de draf doorzitten zien met meer activiteit achter.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:58

Kafue schreef:
Afbeelding

Zie hier het verschil, het is hier natuurlijk iets overdreven getekend voor de LL of erachter. Maar bekijk wat het met de nek doet, zo goed kan dat niet zijn lijkt mij.
Daarom ook vind ik niet dat de tweede of de derde wervel het hoogste punt moet zijn in de training.

Kafue, kan je ook uitleggen waarom het dan zo fout is?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 01:22

Op plaatje 1 werken de bovenhalsspieren om de hals omhoog te krijgen en hangt het hoofd passief aan de aanhechting. Hier worden dus alleen de bovenhalsspieren aangespannen.
In plaatje 3 ligt het hoogste punt bij de 2e en 3e halswervel, daarna gaat de hals omlaag. Om die hals omlaag te laten gaan en het hoofd naar achteren, moeten de onderhalsspieren aangespannen worden. Het hoofd moet namelijk naar onderen getrokken worden. Ja letterlijk getrokken door de onderhalsspieren dus. Het is niet de bedoeling dat deze spieren aangespannen worden.
Daarom is het dus niet geod om het hoogste punt bij de 2e en 3e halswervel te hebben...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 01:25

Woodstock schreef:
Op plaatje 1 werken de bovenhalsspieren om de hals omhoog te krijgen en hangt het hoofd passief aan de aanhechting. Hier worden dus alleen de bovenhalsspieren aangespannen.
In plaatje 3 ligt het hoogste punt bij de 2e en 3e halswervel, daarna gaat de hals omlaag. Om die hals omlaag te laten gaan en het hoofd naar achteren, moeten de onderhalsspieren aangespannen worden. Het hoofd moet namelijk naar onderen getrokken worden. Ja letterlijk getrokken door de onderhalsspieren dus. Het is niet de bedoeling dat deze spieren aangespannen worden.
Daarom is het dus niet geod om het hoogste punt bij de 2e en 3e halswervel te hebben...

Dat je de onderhalsspieren gebruikt om het hoofd achter de LL te krijgen weet ik. Ik was alleen nieuwsgierig waarom het volgens die afbeeldingen zo slecht is, aangezien ik daar niet echt een probleem zie.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 01:27

Ja de onderhalsspieren hadden in dat plaatje idd weergegeven moeten worden, is dat t?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 01:28

Dat weet ik dus niet, misschien ziet Kafue nog wel iets in die afbeeldingen wat wij niet zien.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:27

mmmm ben het even kwijt denk ik maar als we het over nagevelijkheid hebben.
dan moeten de moet hij de onderhalsspieren juist onspannen netzoals zijn kaakgewricht.
maar goed ik kan het er niet uit halen ofdit bedoelt word nu haha

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:36

Als ik dat derde plaatje zo zie dan lijkt mij dat die eerst nekwervels bij het hoofd veel haaks op elkaar staan. Dat lijkt me niet goed voor de verbindingen tussen die wervels.Ik weet er eigenlijk niet veel van maar volgens mij staat er zo ook veel te veel druk op die bovenste spieren.

Ik vind het in ieder geval een beetje raar dat mensen het vaak zo mooi vinden als een paard zo loopt, voor mij ziet het er maar onnatuurlijk uit.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:40

arno8 schreef:
Als ik dat derde plaatje zo zie dan lijkt mij dat die eerst nekwervels bij het hoofd veel haaks op elkaar staan. Dat lijkt me niet goed voor de verbindingen tussen die wervels.Ik weet er eigenlijk niet veel van maar volgens mij staat er zo ook veel te veel druk op die bovenste spieren.

Ja er zijn idd ook mensen die zeggen dat dit slijtage van de gewrichten/wervels veroorzaakt. In hoeverre dit onderzocht is weet ik niet, maar het lijkt mij idd ook logisch. Verder kun je door het te ver achter de loodlijn rijden de spieren te hard oprekken. Kijk maar bij jezelf, als je teveel streched doet je dit ook pijn.
Maar hoever kun je gaan met het stretchen tot het schadelijk is en wat en hoe is de optimale stretch? Dat vraag ik me eigenlijk wel eens af... Zal natuurlijk per paard verschillen, maar weet iemand een richtlijn? Fysiotherapeuten!!!!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:46

Eej maar het paardje van de TS loopt niet achter de loodlijn. Kan het omlaaggaan van de hals na de 2e/3e halswervels dan niet ook gewoon onder invloed van de zwaartekracht gebeuren? Of zijn hier dan ook de onderhalsspieren aan het werk?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:50

Paard met neus voor de ll ok, maar ook altijd het punt tussen de oren het hoogste punt??

Ik heb daar mn vraagtekens bij. Neus voor de LL en punt tussen de oren het hoogste punt is nl de 'wedstrijdhouding'. In de training heeft een paard zn hals ook wel eens lager. Bijvoorbeeld lager losrijden en daarna hoger instellen. En ook halsstrekken .

Het lijkt mij niet dat de hoofd/halshouding van een paard altijd hetzelfde moet zijn, maar dat dit afhankelijk moet zijn van fase van training, africhting (en fase van de training tijdens het rijden).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 00:58

Kafue schreef:
Mischien dat er iets meer lengte in de hals zou mogen zijn, bovendien zie ik een lichte verkanteling van het hoofd. Kan ook vertekening zijn.
Wie weet is de hand tijdens het lichtrijden geen vast punt maar danst die met de beweging mee, rijd ze niet naar de hand toe licht dat kan je niet zien.
Dan zou er een spanning kunnen komen of een blokkering.
Ik zou hier graag meer actie zien, meer naar de hand toe en actiever van achter met meer lengte in de hals. De houding is zeer zeker vriendelijk maar past in deze niet helemaal bij de rest vind ik maar nogmaals dat is mijn mening en ik zie liever dit dan een hele dwingende geforceerde houding en twee drie passen verder zou er wel lengte kunnen zijn geweest. Dat kun je zo niet bepalen.

Afbeelding
Dit bedoel ik, meer lengte in de hals dan komt de neus er ook uit.
Afbeelding
.

Dat laatste plaatje vertekend heel erg als ik eerlijk ben.

Het doel van het dieper rijden is juist om de schoft hoger te krijgen en de ribben te liften. Daarmee heb je dan niet meer zo'n rare zwanenhals, maar juist meer een doorgetrokken boog vanuit het midden van de rug (die dus van achter door impuls bij elkaar wordt gereden en zo een "boog" ontstaat) en doorgaat naar de schoft, hals en nek.