Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tyrza schreef:Op dat moment wat jij bedoelt renes, ben je als ruiter te laat geweest met het naar de hand toerijden. Dat is kan binnen een seconde gebeurt zijn.
Woodstock schreef:Haha ik weet dat het daardoor komt hoor, maar wat ik dus bedoel te zeggen is dat wanneer je paard dus passage loopt zonder dat je nog aanleuning hebt, hij dus niet meer helemaal correct naar de hand toe gereden is en dus niet meer op de juiste manier in de passage gereden wordt... Of zit ik er nu naast? Dat was meer mijn vraag.
Woodstock schreef:Ik zie een paard dat actief van achter en los door het lijf loopt en de ruiterhand opzoekt. Weliswaar mag ie meer op de achterhand komen, maar dat komt nog wel. Toch is hier het punt tussen de oren niet het hoogste punt, hoewel ik het helemaal geen onaardig beeld vind om te zien. Hoe denken jullie hierover? Zouden jullie liever het hoogste punt bij de aanhechting willen zien of is het zo ook goed?
Okkie1 schreef:Denk dat ik hier wel duidelijk over ben geweest dat ik daar absoluut geen voorstander ben.
Jup jij was duidelijk hoor
Maar ik ben ook zeer geinteresseerd in de beredeneringen van mensen die vinden dat de schrijfster hier gelijk in had. Het paard loopt netjes met zijn hoofd op de loodlijn, maar dus niet met de aanhechting als hoogste punt, wat volgens haar wel zou moeten. Ik kan overigens geen beredenering daarvoor vinden, dus als iemand t me ff uit kan leggen, graag
Omdat het hoofd hieraan hangt, en als dit dus het hoogste punt is hangt het hoofd loodrecht omlaag. Als het hoogste punt ergens verder naar achteren ligt, is de hoek die het hoofd maakt tov de aanhechting groter dan 90 graden
renatevb schreef:nou ik vind het niet zo eerlijk dat hier wordt kritiek gegeven, er wordt gewoon gevraagt de begrippen uit te leggen!
Je moet deze discussie niet opvatten als kritiek op de TS hoor! We gebruiken haar foto's om rijmethoden te analyseren als het ware. Ik vind ook dat haar paardjes netjes lopen en iedereen over het algemeen wel geloof k, maar je hebt nog veel te leren, je houdt nooit op met leren paardrijden. Iedere dag leer je weer nieuwe dingen.

Kafue schreef:
Zie hier het verschil, het is hier natuurlijk iets overdreven getekend voor de LL of erachter. Maar bekijk wat het met de nek doet, zo goed kan dat niet zijn lijkt mij.
Daarom ook vind ik niet dat de tweede of de derde wervel het hoogste punt moet zijn in de training.
door de onderhalsspieren dus. Het is niet de bedoeling dat deze spieren aangespannen worden. Woodstock schreef:Op plaatje 1 werken de bovenhalsspieren om de hals omhoog te krijgen en hangt het hoofd passief aan de aanhechting. Hier worden dus alleen de bovenhalsspieren aangespannen.
In plaatje 3 ligt het hoogste punt bij de 2e en 3e halswervel, daarna gaat de hals omlaag. Om die hals omlaag te laten gaan en het hoofd naar achteren, moeten de onderhalsspieren aangespannen worden. Het hoofd moet namelijk naar onderen getrokken worden. Ja letterlijk getrokkendoor de onderhalsspieren dus. Het is niet de bedoeling dat deze spieren aangespannen worden.
Daarom is het dus niet geod om het hoogste punt bij de 2e en 3e halswervel te hebben...
arno8 schreef:Als ik dat derde plaatje zo zie dan lijkt mij dat die eerst nekwervels bij het hoofd veel haaks op elkaar staan. Dat lijkt me niet goed voor de verbindingen tussen die wervels.Ik weet er eigenlijk niet veel van maar volgens mij staat er zo ook veel te veel druk op die bovenste spieren.
. Kafue schreef:Mischien dat er iets meer lengte in de hals zou mogen zijn, bovendien zie ik een lichte verkanteling van het hoofd. Kan ook vertekening zijn.
Wie weet is de hand tijdens het lichtrijden geen vast punt maar danst die met de beweging mee, rijd ze niet naar de hand toe licht dat kan je niet zien.
Dan zou er een spanning kunnen komen of een blokkering.
Ik zou hier graag meer actie zien, meer naar de hand toe en actiever van achter met meer lengte in de hals. De houding is zeer zeker vriendelijk maar past in deze niet helemaal bij de rest vind ik maar nogmaals dat is mijn mening en ik zie liever dit dan een hele dwingende geforceerde houding en twee drie passen verder zou er wel lengte kunnen zijn geweest. Dat kun je zo niet bepalen.
Dit bedoel ik, meer lengte in de hals dan komt de neus er ook uit.
.