goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:00

personelijk zou ik liever longeren met een gogue.
met een bijzet heb ik altijd meer het idee dat je ze vast zet, omdat er geen katrol systeem in zit, en met de gogue nodig je ze toch meer uit om over de rug te laten lopen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=3XIL66E6

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:05

Javayo schreef:
:D Je had het ook moeten afkloppen toen je op bokt vermeldde dat jij nog geen boksessie had gehad

*oeps* heb ik ook niet gedaan... gister was hij aan de hand wat fris... vanmiddag gaan we een buitenrit maken, ik hoop dat hij me niet in het bos z'n kunsten gaan tonen

Ja idd ja .. Ging je voor het eerst naar buiten? Hoe ging het?
Ik durf het nog niet aan met Vlaadje.. Als het wat warmer is maar een keer denk ik.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:10

hebben jullie iegenlijk met je paarden vanaf jongs af aan mee naar buiten genomen gewoon wandelend?
dan gaat het rijden buiten echt veel makkelijker.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:22

Moniek schreef:
hebben jullie iegenlijk met je paarden vanaf jongs af aan mee naar buiten genomen gewoon wandelend?

Direct het eerste weekend dat ik haar had (een paar maandjes onder het zadel), ben ik samen met mijn vriendin het bos in gegaan.
Zoals gisteren heb ik haar aan de hand een blokje om gestapt.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:36

Vladimir is wel redelijk gewend aan auto's.. hij wordt vaak uitgestapt op de parkeerplaats, en hij moet om bij de binnenbak te komen een weg oversteken. Dus hij is wel redelijk verkeersmak.

Ik wil nog niet naar buiten met em omdat hij toch best wel heet is, en af en toe gewoon van blijdschap gigantische bokken kan geven. En ik heb al rampscenario's in mn hoofd van een paard dat op de weg beland zonder ruiter enzo.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:42

Morris schreef:
Moniek schreef:

Direct het eerste weekend dat ik haar had (een paar maandjes onder het zadel), ben ik samen met mijn vriendin het bos in gegaan.
Zoals gisteren heb ik haar aan de hand een blokje om gestapt.

ja dat is wel beter denk ik.
ik probeer altijd zoveel mogenlijk enge dingen te doen met een heel jong paard.
daar leren ze zoveel van.
en als ze schrikken en dat kan en mag van mij ook dan negeer ik dat volkomen ik praat ook niet tegen ze maar zeg helemaal niks en loop gewoon door.
dat helpt wel vaak haha
en veel wandelen is ook goed voor een conditie opbouw voor je paard en ook voor jezelf hihi

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:14

@Maaitjuh: ik ben al tig keer naar buiten geweest. Het ging heel goed! In galop heeft hij er nog wel een bok doorheen gegooid, maar dat was echt een vreugdebok, dus dat vormde geen probleem. We hebben heerlijk gereden!

Moniek schreef:

Ik ben meteen met Volum gaan wandelen toen hij kwam. Dat was in mei, net 3 en nog niet zadelmak. In het begin dook hij wat achter me, maar al gauw heeft hij zich ontpopt tot een stoer en nuchter paard. In de loop van de zomer ben ik er voor het eerst opgeklommen, en na een paar keer erop gezeten te hebben ben ik meteen naar buiten gegaan. Eerst met iemand ernaast 'voor het geval dat', daarna met een paard ernaast, dit ging erg goed. Omdat dit andere paard banger was dan mijn stoere bink ben ik vervolgens maar alleen op stap gegaan.

Inmiddels maak ik zowel alleen als met een stalgenoot ieder weekend een buitenrit. Hij is volledig verkeersmak, schrikt natuurlijk nog wel eens van iets onverwachts, maar eigenlijk durft hij overal langs zodra ik aangeef dat het wel goed is (maakt niet uit of ik op hem zit of naast hem sta). Hij heeft al aardig wat gezien: auto's, traktoren, vrachtwagen, treinen, brug over de snelweg, tunnel onder de snelweg, scheepvaart in de Nieuwe Waterweg, vliegers, honden... pfff wat nog niet eigenlijk? Ik probeer hem zoveel mogelijk dingen te laten zien, en hij is dus al aardig bom-proof al zeg ik het zelf Als hij iets engs ziet dan gaan we er gewoon even naar kijken en dan is het wel goed, of ik negeer het gewoon, dat werkt ook heel goed.

Gister tijdens de buitenrit lagen er pas gezaagde houtblokken naast het pad, overblijfsels van de storm. Het andere paard dat mee was durfde daar niet langs (7 jaar, verkeersmak en een ervaren recreatiepaard), dus heb ik Volum er maar langs gestuurd! Hij keek er ff vreemd naar, maar liep er op mijn vragen netjes en kalm langs.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:27

Petje af hoor!!

Hmm..ik zou het opzich eigenlijk wel heel graag willen met Vlaadje, maar hij staat te koop en is niet van mij dus ik denk dat ze het risico te groot vinden. En het gewoon niet nodig vinden.
Echt jammer..ik vind het namelijk wel nodig maarja.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:37

maaitjuh schreef:
Petje af hoor!!

Hmm..ik zou het opzich eigenlijk wel heel graag willen met Vlaadje, maar hij staat te koop en is niet van mij dus ik denk dat ze het risico te groot vinden. En het gewoon niet nodig vinden.
Echt jammer..ik vind het namelijk wel nodig maarja.

Thanx!! Ik ben ook wel errug trots op Volum.

Tja als het niet je eigen paard is, kun je het er moeilijk op wagen zonder toestemming. Jammer dat de eigenaren het nut er niet van inzien, want hoe jonger je begint met het verkeersmak of buitenrit-mak maken hoe makkelijker het gaat...

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:53

Ik vind het goed vanje dat je door bent gereden, 'tis niet erg als ze bekaf is.
Is ook meteen dan voor je paard duidenlijk wie er de baas is

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:58

Javayo schreef:
@Maaitjuh: ik ben al tig keer naar buiten geweest. Het ging heel goed! In galop heeft hij er nog wel een bok doorheen gegooid, maar dat was echt een vreugdebok, dus dat vormde geen probleem. We hebben heerlijk gereden!

Moniek schreef:

Ik ben meteen met Volum gaan wandelen toen hij kwam. Dat was in mei, net 3 en nog niet zadelmak. In het begin dook hij wat achter me, maar al gauw heeft hij zich ontpopt tot een stoer en nuchter paard. In de loop van de zomer ben ik er voor het eerst opgeklommen, en na een paar keer erop gezeten te hebben ben ik meteen naar buiten gegaan. Eerst met iemand ernaast 'voor het geval dat', daarna met een paard ernaast, dit ging erg goed. Omdat dit andere paard banger was dan mijn stoere bink ben ik vervolgens maar alleen op stap gegaan.

Inmiddels maak ik zowel alleen als met een stalgenoot ieder weekend een buitenrit. Hij is volledig verkeersmak, schrikt natuurlijk nog wel eens van iets onverwachts, maar eigenlijk durft hij overal langs zodra ik aangeef dat het wel goed is (maakt niet uit of ik op hem zit of naast hem sta). Hij heeft al aardig wat gezien: auto's, traktoren, vrachtwagen, treinen, brug over de snelweg, tunnel onder de snelweg, scheepvaart in de Nieuwe Waterweg, vliegers, honden... pfff wat nog niet eigenlijk? Ik probeer hem zoveel mogelijk dingen te laten zien, en hij is dus al aardig bom-proof al zeg ik het zelf Als hij iets engs ziet dan gaan we er gewoon even naar kijken en dan is het wel goed, of ik negeer het gewoon, dat werkt ook heel goed.

Gister tijdens de buitenrit lagen er pas gezaagde houtblokken naast het pad, overblijfsels van de storm. Het andere paard dat mee was durfde daar niet langs (7 jaar, verkeersmak en een ervaren recreatiepaard), dus heb ik Volum er maar langs gestuurd! Hij keek er ff vreemd naar, maar liep er op mijn vragen netjes en kalm langs.

kijk dat hoor ik nu graag dat doe ik met die van mij ook.
het scheelt zoveel als je dat van nhet begin af aan doet alleen de meeste durven het niet tja dan moet je het niet doen.
je moet als begeleider van je paard gewoon heel nuchter en koel in je hoofd ziijn anders lukt het nooit.
Helaas zie je gewoon dat mensen te weinig met hun paard echt naar buiten gaan.
dat is zonde want ze leren er zoveel van en je krijgt dan echt een vertrouwens band want een paard in de bak omringt door zijn vriendjes en stalgenoten word niet overgegeven aan jou.
En dan krijg je ook dat nerveuse gedoe op concours en daar zit niemand op te wachten.
dus haal een paard veel uit zijn vertouwde omgevind zo leert hij jou als leider te zien en dat hij nergens bang voor hoeft te zien want dat ben jij immers ook niet.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:04

Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
De 3-jarige die ik rijd word momenteel veel voor de kar gereden, ook veel langs enge dingen. Ook goed natuurlijk, maar met een ruiter (mij dus) erop is toch anders. En ik durf eigenlijk niet zo goed alleen naar buiten.. Ik rijd wel eens met andere bijrijder buiten, maar dat is heel enkel, we treffen elkaar de laatste tijd niet zo vaak meer..

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:10

en als je hem eerst in je hand mee neemt.
en makkelijk is het niet maar uitijndelijk werkt het wel.
maar het is vooral de angst van jezelf die je tegenhoud.
en anders neem je iemand mee om met zijn 2en te wandelen maar wel zonder ander paard.
anders heeft het nog geen zin

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:41

Ja idd, mee aan de hand naar buiten is ook een goed idee.

Dan heb ik ook nog een vraagje voor jullie.
Hoe reageren die van jullie op andere, onbekende paarden?

De merrie die ik rijdt is opgegroeid tussen andere (oudere) merries. Nooit problemen mee gehad. Nou is ze als jong paard niet veel van het erf geweest, alleen met keuringen enzo. Nou kwam m'n zusje laatst langs met haar haflinger. De mijne reageerde heel idioot. De hele tijd proberen te schoppen, ook al zat er 5 meter tussen. Ik kon haar niet meer normaal rijden in de bak.
Ze is het niet gewend om tussen andere paarden te rijden, maar dat ze zo idioot zou doen had ik niet verwacht.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:56

gewoon blijfen doen en je mag dan best boos worden als ze gemeen is maar pas op dat het niet uit angst gebeurt.
maar ga het niet uit de weg want dan wint zij en niet jij.
en ga met haar naar een vreemd terein waar zij niet de baas is en kijk hoe het dan gaat met een vreemd paard.
vaak helpt dat ook wel
maar vooral hiermee doorgaan geef het niet gewonnen

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:23

Gewoon blijven proberen; eerst aan de hand, dan erop terwijl iemand mee wandelt. Ik ga er zelf altijd maar vanuit dat mijn paard niet beter weet, ik doe gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en inmiddels vind Volum dat ook

Ik moet wel toegeven dat ik het karakter van mijn paard mee heb, hij is lekker nuchter. Maar ze projecteren zichzelf ook ontzettend op het gedrag van andere paarden óf van hun ruiter. Als jij gaat verkrampen, dan doet je paard dat ook.

Probeer dus gewoon rustig te zijn, rustig blijven ademen. En als dr iets 'engs' aan komt, neem dan niet meteen de teugels strak!! Zorg gewoon dat je een licht contact hebt op de teugels, en verander dat contact niet omdat je denkt dat hij gaat schrikken, want dan zal hij zeker schrikken.

Ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan Ik ben zelf heel rustig en heb al zoveel buitenritten gemaakt waarbij ik me altijd uit iedere situatie heb kunnen redden, dat ik aardig wat zelfvertrouwen heb op dit gebied, wat Volum weer van mij overneemt.

Als er iets engs is, dan zeg ik al automatisch: laat mij maar met Volum voor gaan...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:30

Famke_a4pje schreef:
Dan heb ik ook nog een vraagje voor jullie.
Hoe reageren die van jullie op andere, onbekende paarden?

Dan is hij zeer geinteresseerd! Moet hij ff naar dat paard kijken, als het kan ff neuzen. In het begin was hij altijd ontzettend lief met andere paarden.

Nu ook nog wel, maar hij krijgt al wat meer praatjes: hapt, slaat eens met z'n voorbeen uit, e.d. Hij probeert dan ff uit hoe de verhoudingen liggen. Ik kan het altijd meteen zien als een paard dominatie uitstraalt, dan loopt Volum er heel bedeest op af, en gaat hij voor het minste al opzij

Het kan wel schelen al je je paard op een vreemd terrein kennis laat maken met een ander paard, zodat het geen territorium gedrag is. Spreek eens met die ander af om samen een buitenrit te gaan maken. En probeer je paard vaak los te zetten met een ander paard, als hij veel sociale contacten heeft, heb je een grotere kans dat hij zich sociaal gaat gedragen. En ze mogen best klooien met andere paarden, het is een jong dier, dus hij moet de mogelijkheid krijgen te leren hoe hij zich moet gedragen en oefenen om te stijgen in de hiërarchie!!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:31

Haha.. Ik vind die Volum nu al leuk..terwijl ik em helemaal niet ken.

Vladimir kan het wel goed vinden met andere paarden, hij vind ze allemaal reuze intressant, in het begin heb ik echt moeite om zn aandacht bij mij te houden ipv bij de anderen.
Ik moest laatst wel lachen. Ik reed samen met een meisje die ook haar 3 jarige rijdt en Vladimir en die van haar (Vangelis) hebben samen in de opfok gestaan dus kennen elkaar wel.
Toen we klaar waren gingen we even staan praten bij onze instructrice en stonden Vladimir en Vangelis even te neuzen. Ging heel goed, alleen Vladimir groeite wel een halve meter.
Echt grappig.
Maar hij is ook heel stoer en hij wil alles onderzoeken. Heel snel afgeleid ook.
Vangelis is veel rustiger, die is nu al bijna bomproof en laat zich ook absoluut niet opfokken door andere paarden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:00

maaitjuh schreef:
Haha.. Ik vind die Volum nu al leuk..terwijl ik em helemaal niet ken.

Hij is ook errug leuk! Hij heeft zowat een fanclub bij ons op stal Van 't weekend stond er ook weer een meisje aan Volum te vertellen hoe mooi en lief ze hem wel niet vond, Volum vond al die aandacht natuurlijk prachtig; Maar ik ben dan maar weer erg blij dat hij het niet kan begrijpen, hij zou er toch van naast z'n ijzers gaan lopen

Hij heeft een erg leuk koppie waar ik ook als een blok voor ben gevallen Vladimir heeft trouwens ook een stoere uitstraling zeg! Jammer voor je dat hij te koop staat; iemand anders gaat in ieder geval heel blij met hem worden. [maar we zijn wel erg offtopic]

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:05

Rijden jullie eigenlijk al wel eens twee dagen achter elkaar? Dat heb ik namelijk nog nooit gedaan. Ik rij nu 3x per week, met altijd minstens een zadelloze dag ertussen. Maar binnenkort wilt er iemand eens komen kijken als ik ga rijden, maar die persoon kan alleen in weekenden. Maar in het weekend ga ik altijd een buitenrit maken (én die ritten zijn heilig, voor zowel mij als mijn buitenrit-maatje), doordeweeks red ik dat niet vanwege mijn werk...

Nu wou ik dus maar eens op zaterdag gaan rijden, gewoon in de bak een minuut of 20/30; en dan gewoon op zondag m'n buitenrit gaan maken (wellicht een wat kortere rit dan normaal). Tijdens buitenritten stap ik altijd het overgrote deel. Zou het kwaad kunnen?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:02

Vladimir heeft meestal nog maar 1 of 2 dagen vrij per week.
Hij kan het makkelijk aan, en als hij langer niks doet wordt hij gewoon heel vervelend.

Het hangt natuurlijk vanhet paard af, maar ik denk dat het wel kan hoor.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:52

Tuurlijk niet joh. Dat kan ie makkelijk aan, natuurlijk is een rustdag fijner voor hem, maar als het een keer zo uitkomt, waarom niet.

Ik heb ook wel eens 2 dagen achter elkaar gereden, en dat kon ie prima af.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:24

Ik weet niet of ze de volgende oefening hebben genoemd:

Veel buiten rijden en daarbij rechte paden op zoeken waar je flink naar voren kunt galopperen. Dat is heel belangrijk. Het maakt de rug sterk en de lendenen soepel. En het is een plezierige manier van grenzen verleggen voor een paard.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:34

Ik rij ook weleens twee dagen achter elkaar, en zeker nu het buiten frisser is, en ze ook minder vaak en lang naar buiten komt. Beweging moet ze dan gewoon hebben, en ze kan het aan.

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:35

precies