ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 06:39

Met een slof de basis erin stampen?????? Tja als dat kon zou iedereen dat doen hahahahahaha...

Een slofje erbij bij een jong paard is ideaal. Het maakt de communicatie makkelijker en je hoeft niet in te grijpen als er een foutje wordt gemaakt....

Als je er zuinig mee omgaat is het super.

Ik heb niet anders gedaan en altijd goede gezonde en (zonder slof) super te rijden paarden afgeleverd. Je moet alleen de slof niet zijn als teugelvervanger maar als hulpje...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:15

hihihi ik vind het ook fijn hoor een slof bij een jong of vreemd paard, geeft mij namelijk genoeg zekerheid naast mijn cap en BP dat ik iets door durf te pakken en ik kan dan dus zelfverzekerder rijden

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 09:06

Mireille1970 schreef:
Met een slof de basis erin stampen?????? Tja als dat kon zou iedereen dat doen hahahahahaha...

Een slofje erbij bij een jong paard is ideaal. Het maakt de communicatie makkelijker en je hoeft niet in te grijpen als er een foutje wordt gemaakt....

Ik heb niet anders gedaan en altijd goede gezonde en (zonder slof) super te rijden paarden afgeleverd. Je moet alleen de slof niet zijn als teugelvervanger maar als hulpje...

tjonge jonge... waarom denkt iedereen tog dat ik die basis erin wil stampen?? vreemd!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:16

Bonny4life schreef:
Mireille1970 schreef:

tjonge jonge... waarom denkt iedereen tog dat ik die basis erin wil stampen?? vreemd!

IK dacht het ook niet hoor....
(vandaar mijn eerste regel, als verbazing over sommige reacties)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:24

Ik heb het in iedergeval niet over de basis erinstampen, dat is niet wat je doet met een slof sterker nog alle basis die het paard van nature heeft rij je er met de slof zo uit als je denkt er effe snel de basis in te rijden

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:34

Ik zou hem ook niet gebruiken als de basis er in stampen. Heb je niets aan, want als je dan zonder slof rijd ben je toch alles weer kwijt...
Ik wil het alleen gebruiken om haar een beetje los te maken in de nek en wanneer dat lukt gelijk er af en zonder slof verder gaan.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 12:18

Mireille1970 schreef:
Mireille1970 schreef:

IK dacht het ook niet hoor....
(vandaar mijn eerste regel, als verbazing over sommige reacties)
[/quote]

oh gelukkig! ik gebruik hem daar egt niet voor hoor, vandaag 20 minuutje gereden (was zo warm) en zonder slof, ze liep heerlijk, mocht wel wat voorwaartser maar wat wil je met dit weer!
[/quote]
[/quote]

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:16

Als je de slof op een goede manier gebruikt is het een prima middel.
Jammer dat er zoveel vreemde conclusies worden getrokken dat alles wat de pony moeilijk vindt, aan de ruiter ligt..? Zet Anky maar eens op een gemiddeld manegepaard ofzo; die loopt echt niet meteen Z waardig hoor, ondanks het feit dat één van de beste amazones van nederland erop zit!!

Oordelen over het kunnen van de ruiter adhv foto's of tekst op Bokt
neem ìk niet serieus en zegt meer over degene die dat doet, dan over de ruiter...

Bonny4live; mooi dat het zo goed ging, succes hoor, en laat je niet teveel van de wijs brengen door sommige negatieve reacties hoor; het feit dat je dit topic geopend hebt zegt al dat je heel goed nadenkt bij wat je doet met je pony! Goed zo!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:26

Michelletje schreef:
Ik zou hem ook niet gebruiken als de basis er in stampen. Heb je niets aan, want als je dan zonder slof rijd ben je toch alles weer kwijt...
Ik wil het alleen gebruiken om haar een beetje los te maken in de nek en wanneer dat lukt gelijk er af en zonder slof verder gaan.

Losmaken in de nek met behulp van een slofteugel, vertel vertel want nu maak je me behoorlijk nieuwschierig.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:35

Niet direct losmaken, maar mijn pony is rechts erg stroef en kan ook eigenlijk geen rechter stelling geven. Dat is mijn bedoeling dat dat gaat lukken, meer niet, want de rest gaat hartstikke goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:21

Kafue schreef:
Losmaken in de nek met behulp van een slofteugel, vertel vertel want nu maak je me behoorlijk nieuwschierig.

Wat snap je hier niet aan?

Volgens mij bedoeld ze gewoon dat ze haar paard wat makkelijker nageeflijk en beter door de hals wil krijgen met behulp van de slof. En daar kan een slof toch een heel handig hulpmiddel bij zijn.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:46

Precies dat bedoelde ik. Kan het alleen niet zo goed uitleggen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 22:24

Makkelijker nagevelijk maken en beter door de hals met behulp van de slofteugel kan dus nooit nooit nooit.
Man een slofteugel is alleen een begrenzing verder niets, dus niks niet nagevelijk en niks niets beter door de hals.

Een slofteugel in de hand van de meester is een nuttig hulpmiddel, ALLEEN HEEFT DE MEESTER DE SLOFTEUGEL NIET NODIG.

Al met al is de slofteugel voor de redenen als nagevelijk maken, beter door de hals, en dergelijke absoluut nutteloos en grote onzin. Een slofteugel is een begrenzende teugel, niet meer en niet minder.
Negevelijk maken echt nagevelijk maken gebeurd alleen door het juist van achter naar voren rijden, actief onder tredende achterhand, vriendelijke vragende elastische hand, juist inwerking met zit en complex geheel en dat bereik je zonder slof prima. Kwestie van juiste uitleg en instructie.
Ook ik raad mijn lesklanten nooit een slofteugel aan de de euros die je uitgeeft aan het kopen van een slofteugeltje had je beter aan een goede instructeur kunnen geven en goed les kunnen nemen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:47

ieder zijn eigen mening zo over de slof daar blijf ik gewoon bij! ik ben en blijf bij mijn oordeel dat wanneer je hem goed gebruikt er niks aan de hand is.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:04

Ik heb ooit in Bit een artikel gelezen waarin David de Whispelaere beweert dat hij als hij op een paard stapt, aan het paard kan merken of die in het verleden met slof gereden is of zonder.

De manier waarop hij dat merkte weet ik niet meer. Wel dat hij zo'n paard niet wil.

Als hij zelf als het paard niet meer met slof gereden wordt op dat moment een negatief verschil kan voelen, is dat voor mij reden genoeg om een paard niet met slof te willen rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:05

OMdat een paard die verkeerd gereden is met slof stijve rugspieren heeft

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:07

maar daarvoor hoef je niet met slof gereden te hebben, dat krijg je ook zonder slof voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:08

Bonny4life schreef:
ieder zijn eigen mening zo over de slof daar blijf ik gewoon bij! ik ben en blijf bij mijn oordeel dat wanneer je hem goed gebruikt er niks aan de hand is.

Die mening deel ik ook

alleen zie je dat goed gebruik zo ontzettend weinig...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:10

Dat is ook waar Lielle,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:57

Ik vind een slof soms best een nuttig hulpmiddel (in bekwame handen bij bepaalde doelen natuurlijk) maar toch nog steeds niet om de stelling van een paard te verbeteren. Voor mij hangt een moeilijke stelling in het algemeen samen met een moeilijke buiging en dat los je imo echt niet op met een slof. Hij moet leren buigen om het been en evt. kun je zelfs nog wat helpen met je gewicht, en daarmee neem je ook de voorkant mee op die gebogen lijn. Ook mogelijk om te spelen met schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers en contrastelling op de volte. Ik zie in dit plaatje echt de toegevoegde waarde van die slof niet maar wellicht denk ik te beperkt en kan iemand anders uitleggen waar in het probleem die slof nut heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:33

lindsey schreef:
Ik heb ooit in Bit een artikel gelezen waarin David de Whispelaere beweert dat hij als hij op een paard stapt, aan het paard kan merken of die in het verleden met slof gereden is of zonder.

De manier waarop hij dat merkte weet ik niet meer. Wel dat hij zo'n paard niet wil.

Als het echt zo is dat hij een paard niet meer wil dat ooit met een slof gereden is, dan vind ik hem bijzonder arrogant. Ik kan daar echt totaal geen respect voor opbrengen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:04

CCCCorine schreef:
lindsey schreef:

Als het echt zo is dat hij een paard niet meer wil dat ooit met een slof gereden is, dan vind ik hem bijzonder arrogant. Ik kan daar echt totaal geen respect voor opbrengen.

ik loop nu voor de 2e keer stage bij een paardenkliniek, en bij beide klinieken halen ze paarden die veel met slof gereden zijn er zo uit, omdat ze vaak kortere passen maken/ en toch nog vasthouden in hun rug.
als je de slof gebruikt om een paard te begrenzen als je verder komt, en bij moeilijkere oefeningen in je training, kan ik me dr nog wel een beetje in vinden, bij de basis.. en met name bij jonge paarden niet.. maar dat heb ik al eerder gezegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:41

Nimmy schreef:
ik loop nu voor de 2e keer stage bij een paardenkliniek, en bij beide klinieken halen ze paarden die veel met slof gereden zijn er zo uit, omdat ze vaak kortere passen maken/ en toch nog vasthouden in hun rug.

Ik geloof best dat er paarden zijn die door verkeerd slofgebruik problemen krijgen als vasthouden in de rug en het maken van kortere passen. Ik geloof alleen absoluut niet dat alle paarden die met slof gereden worden hier nadeel aan ondervinden. Sterker nog, er zijn genoeg paarden die er alleen maar beter van kunnen worden (mits goed gebruikt natuurlijk).

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:59

Helemaal mee eens CCCCorine

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:32

Citaat:
Jammer dat er zoveel vreemde conclusies worden getrokken dat alles wat de pony moeilijk vindt, aan de ruiter ligt..? Zet Anky maar eens op een gemiddeld manegepaard ofzo; die loopt echt niet meteen Z waardig hoor, ondanks het feit dat één van de beste amazones van nederland erop zit!!

Anky kan wel degelijk de fouten ontedekken die een ander heeft gemaakt.
Het gaat er helemaal niet om of ze direct een Z paard heeft maar wel om de manier waarop het dier zijn oefeningen leert.
Anky zal dus eerst de fouten moeten herstellen.

Kafau beschrijft precies wat ik bedoel.

Een links of rechts vastzittend paard kun je nooit los krijgen met een slof.