Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:07

Thanx.
Heb het helaas niet zelf geschreven, maar uit de Telegraaf gehaald.
En gelijk wordt het roemruchte onderzoek van prof. Weiler, waar alle "klassieke" ruiters mee schermen, ff rechtgezet.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:08

O, vergeet ik nog te melden. Het blijkt dat Jacob Melissen ook wat minder prettige foto's van de klassieke ruiters heeft gemaakt tijdens het losrijden.
Wij wachten vol spanning af .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:09

ik heb betteke haar stuk net even gecopieerd naar een ander forum waar een dergelijk topic gaande is...........

als je het goed vind Betteke

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:13

Ga je gang, het is geen copyright Betteke maar Telegraaf .

En hoe meer mensen het lezen hoe beter het is lijkt mij.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:24

Er wordt vaak ook negatief gedacht over LDR, ik ben van MENING dat het fijn voor het paard is om zijn rug wat beter te gebruiken en zijn bovenlijn te ontspannen, IK rijd liever dan LDR dan hoog opgericht...
Maar het zou ook weer hiet netjes en ''mooi'' zijn als er in de ring zo werd gereden, toch?!
(is mijn mening, maar ik heb niks tegen oprichting, zoals al gezegd werd, alles heeft zijn voor -en nadelen

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 21:14

Het is inderdaad fijn voor een paard als deze de rug meer gebruikt, maar dan wel op de juiste manier. Ik denk dat een paard dat (heel)diep loopt zijn rug niet correct gebruikt. Ook lijkt het mij dat de balans dan word verstoort.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:15

Heb je nou dat artikel gelezen of niet?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 21:28

„Een paard praat niet, maar geeft wel legio signalen af. Daar moeten wij met zijn allen – atleten, trainers en veterinairen – goed op letten. Dat is onze verantwoordelijkheid.”

Zowel Van Schie als Van Breda denkt dat er slechts op één manier een einde komt aan de hele discussie. Van Schie: „Je moet veertig jonge paarden kopen. Twintig train je op de klassieke wijze en twintig op Anky’s manier. Aan het einde van hun leven kan je dan precies zeggen wat het beste is.

Van Breda: „Dit meningsverschil houdt de komende jaren dus aan. Wat dat betreft gaat mijn zorg momenteel meer uit naar de paarden van sporters op de lagere niveaus. Wie kijkt om naar de gezondheid van die paarden?”

Van Schie: „Ik zeg altijd bij de oefeningen van Anky: ’Don’t try this at home’. Let wel, dit is topsport. De paarden op het hoogste niveau worden af en toe tot hun grens bereden. Maar daarnaast zijn alle randvoorwaarden zo ingevuld, dat zij daar ook toe in staat zijn. Je moet dit dus niet proberen met een paard dat iedere dag slechts een half uurtje gereden wordt, zoals vele honderdduizenden paarden door het hele land.”

Maar ze vergeten dat hun paardje – over het algemeen ook nog een kilo of zeventig te zwaar – daar helemaal niet toe in staat is. Dat is pas zielig. Maar dat geldt niet alleen voor Anky’s manier van rijden. Als iemand de klassieke manier niet beheerst, moet-ie dat ook niet doen. Want dan werk je een paard ook over de kling.”

--------------------------------------------------------------------------------[/quote]

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 21:30

Ik heb het artikel gelezen bovenstaand zijn stukjes die mij opvielen.
Ongeacht hoe je rijd het welzijn van het paard moet voorop staan.
Rijden jullie ook volgens deze methode? En als je dat doet, rij je dan op hetzelfde niveau als Anky? Want deze methode zou alleen door topruiters aangewend kunnen worden.

Hoe dan ook, ik denk dat je een paard dat erg diep loopt, niet in balans kunt rijden en dit is toch waar we naar streven.
Laatst bijgewerkt door HappyH op 20-08-05 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:33

En wat is je idee daarover?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 21:42

Ik had mijn berichtje even aangepast tijdens jouw reactie.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:50

Ik zelf rij mijn paard altijd los achter de ll. Dus vrij diep ingesteld ja, maar niet zoals Anky dat doet omdat ik geen topruiter ben en mijn paard geen toppaard is.
Dit is mij aangeleerd, stapje voor stapje, door een goeie instructrice die ook het welzijn van het paard hoog in het vaandel heeft.
Mijn paard loopt sinds ik op deze manier rij een stuk losser door zijn lijf.
Er komt geen zweep of ruk- en plukwerk aan te pas, dus als wij allebei blij zijn daarmee waarom zou ik het dan niet doen?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:56

Van Schie is niet gebaat bij gezonde happy athletes want dan is hij werkeloos en gaat ie failliet.

Ik kan even in het artikel niets vinden over de kern van de kritiek op het systeem namelijk het verzwakken van de bovenhalsspieren, de ruglijn en het daardoor onmogelijk maken van verzameling. Handige manoeuvre!

Wel komen de coordinatieproblemen aan de orde die het systeem kan veroorzaken en die we op iedere wedstrijd weer in de ring onder de enige die het systeem beheerst terug zien als atactische soms zelfs stokkreupele bewegingen. Als mijn paard dat zou laten zien, zou Van Schie hem direkt opnemen in zijn kliniekje en zoveel rekeningen later zou hij mijn paard afkeuren voor de sport.

De paarden die genoemd worden zijn de langste tijd van hun leven volgens mij sparend opgeleid op klassieke wijze.

Ik blijf bij dierenmishandeling van de meest beschamende orde, namelijk die welke goedgekletst wordt. De sport is geen haar beter dan de vleesmafia.

Ik was er al klaar mee met die lui, maar nu helemaal

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:04

Vindt je dit zelf ook niet een beetje kort door de bocht?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:05

Friemel wil je het stuk nog even goed lezen dan?

Hoofdzaak is volgens mij dat Anky paarden heeft die passen in haar systeem; de gemiddelde amateur heeft die luxe niet en moet zijn systeem gewoon aanpassen aan zijn paard. (en de capaciteiten van het dier)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:12

Die paarden zijn Anky haar inkomen, dus die zal echt wel weten waar ze mee bezig is.
Is anders toch knap stom als je je eigen kapitaal kapot rijdt denk je niet. En ik kan nog steeds geen ongelukkig van pijn vertrokken paard ontdekken in de ring hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:21

Friemel, dat commentaar had je niet bij dat andere artikel, terwijl daar dezelfde argumenten voor te vinden zijn (ook die waren niet allemaal even onafhankelijk)

Sterker nog: ik vind dit artikel al stukken netter en genuanceerder geschreven.

(Maar ik krijg het voorzichtige gevoel dat je ook met de hele wereld aan bewijs nog niet te overtuigen zou zijn.)

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:25

Ik zie nauwelijks tot geen correct uitgevoerde oefeningen maar miezerig spectakel.

Als het nou nog wat opleverde in termen van harmonie, lichtheid, balans, tact of iets dergelijks, dat 'systeem', maar nee zelfs dat niet. Ego-trips en doekoe

Nee, mij overtuig je niet met deze kwatsch.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:37

Dan zou ik zeggen laat ons maar zien hoe het moet en op welke manier!

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:49

Ik vind het zo grappig dat iedereen zegt dat je de lange rugspier traint met LDR. Weet niemand hier iets van spieren?
Je kunt de rugspier niet trainen.. vraag je fysio maar eens. Om een paard goed ontspannen te laten lopen moet je de buikspieren trainen. Een simpel testje: buig je rug maar eens.....voila....
En nu je kin naar de borst...juist er gebeurd niets met je rug en buik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:52

Aangezien jullie hier zoveel verstand hebben van de juiste manier van rijden.
Heb ik een vraag:
Mijn paard zit vast in de rug en loopt maar al te graag opwaards.
Ik ben de gehele training bezig met LDR proberen te klrijgen.
(Ze wil ook niet hals strekken..)

ALs ik een paard met een longeertuigje op zie lopen en hem laag naar beneden zie gaan, zie ik dat z'n rug spieren bewegen.
Ik denk dus dat voor mijn paard om haar rug sterker te maken laag diep en rond belangrijk is.
Mijn vorige paard had ook last van zijn rug (niet heel erg)
En daar ben ik 3 maand LDR mee gaan rijden, na die 3 maand kon ik oprichting vragen laag vragen, hals strekken.. ik kon hem zo instellen als ik zelf wou.
Naar mijn idee goed dus.

Maar is LDR goed??
En is LDR niet het zelfde VWNW?
Ik laat haar mijn hand volgen.
OP het moment dat het voor een paard niet meer goed zou zijn zou mijn paard mijn hand toch ook niet meer volgen?
Ik vind dit heel moeilijk.
Maar ik denk echt dat de juiste manier LDR goed is voor een paard (niet achter de teugel)
Als ik een paard behoorlijk opwaards zie lijkt het net of zijn rug hol is en hij hem dus niet of nauwelijks gebruikt, waardoor zijn binnenbeen minder ondertreed (wat voor mij ook een belangrijk punt is)

Ik ben misschien hier wat vaag, maar dat komt omdat ik het heel ingewikkeld vind.
Maar wat is jullie advies voor mijn paard?
LDR?? of klassiek.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 20-08-05 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:54

posbank schreef:
Ik vind het zo grappig dat iedereen zegt dat je de lange rugspier traint met LDR. Weet niemand hier iets van spieren?
Je kunt de rugspier niet trainen.. vraag je fysio maar eens. Om een paard goed ontspannen te laten lopen moet je de buikspieren trainen. Een simpel testje: buig je rug maar eens.....voila....
En nu je kin naar de borst...juist er gebeurd niets met je rug en buik.

Paard en mens zijn niet gelijk.
Als ik een paard met een tuigje om zie aan de slof of what ever...
Maar als hij voorwaards loopt en zijn nek naar beneden brengt zie ik de spieren over zijn rug bewegen.
Jij loopt niet als jij je rug bol trekt en je kin naar je borst toe doet.
Vind het een beetje een rare verglijking.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 20-08-05 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 22:56

Pas als een paard in balans is, kun je verder gaan werken.
Het lijkt mij dat balans de basis is voor goed uitgevoerde oefeningen.
Rechtgerichthied, tact en impuls horen ook hierbij.

Iets wat op hoog niveau vaak niet aanwezig is.

Volg een methode waar je dit word bijgebracht zou ik zeggen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:59

Hoe kan je dat nou zeggen dat het op hoog niveau niet aanwezig is? Waarom rijden die mensen op hoog niveau? Juist omdat ze heel bewust bezig zijn hun paard te gymnasticeren lopen die paarden los door hun lijf.
Zijn al die juryleden dan blind of zo? Omgekocht misschien? Wordt dat het volgende "schandaal".

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:00

O en Happy vergeet ik nog ff te vragen. Welke methode moeten ze dan volgen?