"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:53

Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op een reactie van Aqua en Kafue.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:54

Oh god gaan we hier verder rellen ?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:56

nee anoukie, discussiëren heet dat

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:57

Ik heb nog wat slotjes over die zonder pardon er op gaan mocht dat zo zijn.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:58

MissArianne schreef:

Excuus, dat bedoelde ik ook.

Ik heb inhoudelijk al een aantal vragen gesteld, maar geen antwoord op gehad.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:58

nee we gedragen ons wel (ik en mn alter ego dan he, voor de rest kan ik niet spreken), we houden het netjes en on-topic

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:59

Anoukie schreef:
MissArianne schreef:

Excuus, dat bedoelde ik ook.

Ik heb inhoudelijk al een aantal vragen gesteld, maar geen antwoord op gehad.

Idem.
Ik wil erg graag een reactie op mijn laatste post.

knightloekie

MissJ schreef:
Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op een reactie van Aqua en Kafue.

uitdagen is ten strengste verboden op bokt

MissJ

MissJ schreef:
Ik vind het buitengewoon triest om te zien, dat dit weer uit aan het draaien is een op een rondje "iedereen die niet in mijn systeem werkt is fout."
Sjef komt ui het circus, Anky is iemand die alleen maar lomp kan trekken, mensen kunnen niet zonder sperriem rijden....
Aqua en Kafue, ik denk dat het meeste hier al gezegd is, maar denken jullie niet dat een paard wat het GP niveau aankan, misschien wel wat moeilijker te rijden is dan het gemiddelde paard waar wij op rondsturen?
En laten we eerlijk zijn, als Anky en Sjef zulke beesten zijn, zouden ze dan paard naar paard jaren op het hoogste niveau krijgen?
Lijkt me niet he?
NAtuurlijk zijn die mensen niet heilig, maar wij ook niet, en jullie ook niet, dus hou alsjeblieft eens op te prediken alsof je de waarheid in pacht hebt.
Helemaal na het zien van bepaalde rijfoto's vraag ik me af hoe dit gezeur op andersmans rijden maar door kan gaan.
Maargoed, nu ga ik ook off topic.
Zullen we weer gewoon terug gaan naar Go en Ho?

Deze post bedoel ik.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:00

knightloekie schreef:

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:01

MissJ schreef:
MissJ schreef:
Ik vind het buitengewoon triest om te zien, dat dit weer uit aan het draaien is een op een rondje "iedereen die niet in mijn systeem werkt is fout."
Sjef komt ui het circus, Anky is iemand die alleen maar lomp kan trekken, mensen kunnen niet zonder sperriem rijden....
Aqua en Kafue, ik denk dat het meeste hier al gezegd is, maar denken jullie niet dat een paard wat het GP niveau aankan, misschien wel wat moeilijker te rijden is dan het gemiddelde paard waar wij op rondsturen?
En laten we eerlijk zijn, als Anky en Sjef zulke beesten zijn, zouden ze dan paard naar paard jaren op het hoogste niveau krijgen?
Lijkt me niet he?
NAtuurlijk zijn die mensen niet heilig, maar wij ook niet, en jullie ook niet, dus hou alsjeblieft eens op te prediken alsof je de waarheid in pacht hebt.
Helemaal na het zien van bepaalde rijfoto's vraag ik me af hoe dit gezeur op andersmans rijden maar door kan gaan.
Maargoed, nu ga ik ook off topic.
Zullen we weer gewoon terug gaan naar Go en Ho?

Deze post bedoel ik.

solli ja waar blijft het antwoord nu ben ook benieuwd

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:01

MissJ schreef:
knightloekie schreef:

sollie verkeerd gelezen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:03

knightloekie schreef:
sollie verkeerd gelezen

Het zij u vergeven.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:03

Sorry, ik was de draad kwijt. Er zijn ook ZOVEEL topics van Aque geweest dat ik het bijna niet meer bij kan houden waar ik wat heb gevraagd .

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 22:28

Ik heb mijn reactie al gegeven, dames. En ik beoordeel een foto door te kijken naar het paard en de ruiter. Wie daar op zit is voor mij van geen enkel belang.

En nogmaals op dat niveau verwacht ik dat ik de hulpen die gegeven worden niet of nauwelijks kan zien. Daar is op deze foto geen sprake van. Daarnaast ben ik het met jullie oneens omdat ik vind dat je als ruiter het paard de ruimte geeft om vervelend te kunnen doen. Ik zoek, zoals jullie weten altijd de schuld bij de ruiter, dus ook bij mezelf en niet bij mijn paard. Persoonlijk zou ik, als ik een dergelijk paard op dat niveau zou moeten uitbrengen, stoppen met dit paard. Simpel omdat ik geen voldoening in het rijden zou hebben als ik mijn hulpen zo lomp zou moeten geven. Dan zou ik denken dat dat paard voor mij toch nog te hoog gegrepen is of dat het gewoon niet klikt. Het is mijn eer te na om op een dergelijke manier paard te rijden, maar dat is mijn mening. Ik vind dat dat overigens voor mijzelf altijd geldt, ongeacht het niveau waar ik me op zou bevinden. Dat is ook de reden waarom ik dus ook denk dat het 'Go & Ho"principe niet goed werken kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:36

en als je nu door het geven van een lompe hulp weer een pasje vooruit kan zetten?
Ik geef het niet zo snel op hoor. Als een paard aanleiding geeft voor dit soort dingen wil ik eerst eens proberen wat voor effect het heeft als ik dan daar ook corresponderend op reageer. Eerst iets uitproberen voor je het afkeurt zou ik zeggen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:38

en dan nogmaals mijn vraag: waarom is de mond van een paard zo veel heiliger als hij op zijn huid ook een vlieg kan voelen?

Waarom dan wel acceptabel om een schop te geven als ze niet reageren op de beenhulp en niet geaccepteerd om een grovere teugel hulp te geven als ze niet reageren.

Waar blijft je hele concept van consequent zijn als je bij een 'overtreding' van de regel teugel + zit = ho een oogje toe knijpt omdat het zijn mond is? Hoe weet het paard dan wat mag en wat niet mag?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:46

* i know mijn derde reactie op rij maar ze gaan allemaal over een ander aspect*

Go en ho is helemaal niet moeilijk te begrijpen. Als je je paard in galop zet, ga je er van uit dat hij blijft galopperen tot jij zegt dat hij iets anders moet gaan doen. Ik neem aan dat dit voor iedereen geldt, volgens welk systeem je ook rijdt.
Go en ho zou dan een verfijning zijn van dit principe. Hij bijft in de uitgestrekte draf waar jij om gevraagd hebt, tot jij zegt dat hij weer iets anders moet gaan doen. tinneke Bartels vergelijkt dit met een lichtknopje. Als je de schakelaar om zet verwacht je dat het licht blijft branden tot je het uit zet. Dit verwacht je dus van het vooruit denken van het paard. Je wil dat hij vooruit blijft denken tot je zegt dat hij langzamer moet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:19

pol013 schreef:
* i know mijn derde reactie op rij maar ze gaan allemaal over een ander aspect*

Go en ho is helemaal niet moeilijk te begrijpen. Als je je paard in galop zet, ga je er van uit dat hij blijft galopperen tot jij zegt dat hij iets anders moet gaan doen. Ik neem aan dat dit voor iedereen geldt, volgens welk systeem je ook rijdt.
Go en ho zou dan een verfijning zijn van dit principe. Hij bijft in de uitgestrekte draf waar jij om gevraagd hebt, tot jij zegt dat hij weer iets anders moet gaan doen. tinneke Bartels vergelijkt dit met een lichtknopje. Als je de schakelaar om zet verwacht je dat het licht blijft branden tot je het uit zet. Dit verwacht je dus van het vooruit denken van het paard. Je wil dat hij vooruit blijft denken tot je zegt dat hij langzamer moet.

Precies!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:31

Aqua8horse schreef:
Ik heb mijn reactie al gegeven, dames. En ik beoordeel een foto door te kijken naar het paard en de ruiter. Wie daar op zit is voor mij van geen enkel belang.

En nogmaals op dat niveau verwacht ik dat ik de hulpen die gegeven worden niet of nauwelijks kan zien. Daar is op deze foto geen sprake van. Daarnaast ben ik het met jullie oneens omdat ik vind dat je als ruiter het paard de ruimte geeft om vervelend te kunnen doen. Ik zoek, zoals jullie weten altijd de schuld bij de ruiter, dus ook bij mezelf en niet bij mijn paard. Persoonlijk zou ik, als ik een dergelijk paard op dat niveau zou moeten uitbrengen, stoppen met dit paard. Simpel omdat ik geen voldoening in het rijden zou hebben als ik mijn hulpen zo lomp zou moeten geven. Dan zou ik denken dat dat paard voor mij toch nog te hoog gegrepen is of dat het gewoon niet klikt. Het is mijn eer te na om op een dergelijke manier paard te rijden, maar dat is mijn mening. Ik vind dat dat overigens voor mijzelf altijd geldt, ongeacht het niveau waar ik me op zou bevinden. Dat is ook de reden waarom ik dus ook denk dat het 'Go & Ho"principe niet goed werken kan.

Ik denk Anky ook, en je zult zien dat de hulpen morgen onzichtbaar zijn en in de ring uit zich dat. Maar om door te dringen bij het ene of bij het andere paard is niet hetzelfde. En invloeden van buitenaf zijn zeker wel eens lastig..... en concentratie-verlagend. Het ene paard heeft ook meer inteligent vermogen dan het andere.

Het is niet zo dat een paard van nature GRAAG wil lopen. Gooi je paard maar eens los. Hij zal een rondje draven en daarna lekker in de verte gaan staan kijken of snuffelen aan dingen... een paard heeft niet van nature "drive". Ook hier geldt wel dat het ene paard liever loopt dan het andere paard.

Je kan geen enkel paard vergelijken, ze zijn allemaal anders.

Het bestaat niet dat je de perfectie kunt bereiken door alleen maar ja en amen te zeggen en te verwachten dat het wel komt, dat gebeurt namelijk niet. Sommige dingen zul je 1000x moeten uitleggen en als het niet doordringt dan maar een keer echt moeten schreeuwen. In dit geval door een paar keer HO te rijden.

Weet je, het is toch helemaal niet erg om af en toe corrigerend op te treden. Daar worden ze beter, handiger en oplettender van.

Net als een hond afleren om te bedelen of zindelijk maken, je moet het ze als pup een paar keer heel duidelijk maken... of als ze trekken aan de riem moet ik ze ook een keer een whiplash half bezorgen omdat ze moeten weten dat dat uit den boze is. Of bij een kind een tik op de vingers moeten geven omdat vuur echt warm is en een kind het blijft proberen.

Ik begrijp niet dat sommige mensen niet begrijpen dat om TOPsport te bedrijven er ook als met TOPatleten moet worden getraind en niet als hobbyist die lekker naar het strand wil... We weten allemaal hoe ontzettend moeilijk het is om een correcte Mproef neer te zetten, zeker op vreemd terrein met vlaggen en toestanden... dan weten we ook hoe ontzettend moeilijk het is om een jong paard zo af te richten dat hij winnend en safe Prix St Georges kan lopen, of nee dat weten we allemaal niet alleen Tyrza he....

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:25

Aqua droom verder.......... en stoppen met rijden omdat je Zo nu en dan eens op moet treden door een grove hulp.?????? Als eens vna Corigeren gehoort??
Tijd voor een nieuw topickje Hoe corrigeer je

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 08:30

Door het geven van een lompe hulp ben ik niet tevreden als hij een stapje vooruit gaat. Ik zoek de zelf bij mezelf en ga proberen te ontdekken wat ik nou fout doe omdat het paard niet voorruit wil. Voor mij is lompe hulpen geven altijd fout, dat wil ik niet eens proberen.

Inderdaad zijn mond is heilig. Maar zoals je in mijn vorige reactie al hebt kunnen lezen schop ik een paard niet!!!! Het geven van een grovere hulp is onmacht van de ruiter in mijn ogen van . Zoals je zelf al zegt, een paard voelt zelfs al een vlieg zitten op zijn huid. Een schop hoeft dus niet nodig te zijn, lijkt mij. En consequent zijn kan je ook heel goed zijn door geen lompe activiteiten te gebruiken, lijkt mij.

Uit jouw verhaal van oogje toeknijpen omdat het de mond is, kan ik wel afleiden dat je helemaal niets begrijpt van waar ik mee bezig bent. De mond is namelijk een kritiek punt voor mij omdat dat direct te maken heeft met de balans van het paard en niet zozeer met het mond zijn!!!! Dat is dus ook de reden waarom ik het Go en Ho principe gewoon een slechte leer vind. Ik vind het meer een gekunstelde leer maar goed dat is mijn mening. Ik vind het meer een leer die gemaakt is om ruiters toch het gevoel te geven dat ze dat kunnen bereiken wat ze willen. In mijn ogen ten koste van het paard. Niet dat het paard daar door van gaat, maar het zou veel beter kunnen.
Nogmaals ik vind het Go & Ho wel moeilijk te begrijpen omdat ik het onduidelijk vind voor het paard en in strijd met het natuurlijke evenwicht van het paard. Maar ook hier geldt dat het mijn mening is. Een paard is een dier met evenwicht. Doe je iets aan de voorkant, moet je dat aanvullen aan de achterhand. Doe je iets aan de achterkant dan moet je dat aanvullen aan de voorkant. Als een weegschaal principe, want zo werkt evenwicht nou eenmaal. Go & Ho doet juist het tegengestelde. In mijn ogen kan je dus noiit dat uit je paard halen wat je voor ogen hebt omdat er iets in de balans mist. Ik verwacht ook dat een paard daardoor heel vervelend kan zijn, doen of worden. Hoe zou jij het vinden als je voortdurend het gevoel hebt dat je gaat vallen? Want dat is wat er gebeurt als je evenwicht verstoord wordt!!!! En dan wil het paard vooruit (drammen) omdat hij een naar gevoel heeft en dan wordt hij uitermate lomp op de rem gesleurd???? Nee, ik vind
dat vreselijk om te zien en zeer zeker niet harmonieus!!!

Mireille 1970: met corrigerend optreden heb ik geen moeite als het correct gebeurd. Voor mij valt lomp zijn en grofheid daar niet onder. Ik vind dat meer onmacht en dus duidelijk machtsvertoon ten opzichte van het paard. Ik eis dat overwicht en heb daar geen lompe hulpen of andere grofheid voor nodig.

Topsport=Topatleten= !!! Topcondities!!!
Hoe kan je op dat niveau het uiterste van een paard vragen, dus veel evewicht tijdens het rijden en de oefeningen, als je zelf het evenwicht voordurend onstabiel maakt???
Wat ik doe is het evenwicht van een paard op een natuurlijk manier bespelen en begeleiden. Een paard krijgt hierdoor vertrouwen omdat het voelt als lichaams eigen. Hij hoeft nergens te compenseren omdat ik samen met hem werk aan de balans. Het paard wordt zelfverzekerd en dus ook ontspannen, heeft alle vertrouwen in mij en in onze samenwerking waardoor het meewerkt in plaats van tegen. Boevendien kan het paard al zijn kracht geven in dat wat ik van hem vraag omdat ik met het paard in balans ben. Subtiele hulpen zijn dan voldoende. Lompe hulpen geven zijn dan compleet overbodig!

Een voorbeeld: Een draver, die scheef was een jaar geleden en kreupel, gaat nu zonder moeite draven met impuls, schwung en tact. Sterker nog er gaat iemand op rijden die nog nooit zijwaarts heeft uitgevoerd en die draver kent dat ook niet. Ik geef de aanwijzingen en het paard doet het met die mevrouw. Terwijl ze dat beide niet eerder hebben gedaan. Bijzonder??? Wel nee, gewoon het evenwicht bespelen op een natuurlijke manier, dan gaat dat vanzelf!!! En zo werkt het als je het evenwicht van een paard natuurlijk bespeelt. En zo werkt het met alles wat je van een paard vraagt, dus bv ook bij een piaffe. Alleen dan gaan de benen wel alle 4 met tact, schwung en impuls.(opm. Het mag logisch zijn dat voor zwaardere oefeningen meer training (spieropbouw) noodzakelijk is.

Het rijden op deze manier klinkt al even geweldig als dat het is!!!
Op alle nievau's werkt dit of je nu in de B rijdt of in de Top!

Nee, Pipelotje. Het is toch zeker aan mij of ik genoegen neem met lomp corrigeren of dat ik zoek naar een andere oplossing? Als jullie genoegen willen nemen met dat lompe gedoe, moet je dat helemaal zelf weten. Maar dat neemt niet weg dat ik niet zou weten hoe ik een paard moet corrigeren!! Kom op zeg! Ik doe het alleen zo dat het er in ieder geval beheerst en vriendelijk uit ziet. En zeg nou zelf, je gebruikt toch alleen lompheid als het paard niet doet wat jij wil? Als het paard braaf is rijd je toch ook zonder grofheid?

Dus dat topic hoef je voor mij niet te openen!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:21

Aqua gequoteTopsport=Topatleten= !!! Topcondities!!!
Hoe kan je op dat niveau het uiterste van een paard vragen, dus veel evewicht tijdens het rijden en de oefeningen, als je zelf het evenwicht voordurend onstabiel maakt???
Wat ik doe is het evenwicht van een paard op een natuurlijk manier bespelen en begeleiden. Een paard krijgt hierdoor vertrouwen omdat het voelt als lichaams eigen. Hij hoeft nergens te compenseren omdat ik samen met hem werk aan de balans. Het paard wordt zelfverzekerd en dus ook ontspannen, heeft alle vertrouwen in mij en in onze samenwerking waardoor het meewerkt in plaats van tegen. Boevendien kan het paard al zijn kracht geven in dat wat ik van hem vraag omdat ik met het paard in balans ben. Subtiele hulpen zijn dan voldoende. Lompe hulpen geven zijn dan compleet overbodig!

Ik geloof dat JIJ dat kan, maar hoeveel mensen met jou? EN DAN OOK nog topsport buiten je eigen binnen of buitenbak bedrijven? EN Olympisch Kapioen worden....
Wedden dat dat niet bestaat...?
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 03-08-05 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:28

Aqua gequoteMireille 1970: met corrigerend optreden heb ik geen moeite als het correct gebeurd. Voor mij valt lomp zijn en grofheid daar niet onder. Ik vind dat meer onmacht en dus duidelijk machtsvertoon ten opzichte van het paard. Ik eis dat overwicht en heb daar geen lompe hulpen of andere grofheid voor nodig.

TUURLIJK moet het altijd correct, maar ik blijf erbij dat niet elke omstandigheid hetzelfde is.

Je kunt je paard thuis nog zo goed voor elkaar hebben maar als je dan op vreemd terrein komt, met veel te zien, allemaal wilde hormonen die midden in een dekseizoen opspelen bij hengsten die thuis elke dag dekken als ze 'smorgens de stal uitkomen en dan plotseling op concours de stal uitkomen en iedereen die ze zien willen dekken terwijl ze dan ipv dekken in het gareel moeten en aan het werk. Met alle weersinvloeden, geluidsinvloeden, ruiters om je heen die je beinvloeden omdat ze klikken, geluiden maken, hun paard niet onder controle hebben.

Er is geen paard dat daar niet op reageert....

En ja als je DAN 600 kilo + iedereen om je heen + alle invloeden van buitenaf + alle weersomstandigheden + geluiden + wilde op hol geslagen hormonen rustig in bedwang wilt houden ZONDER zichtbare hulpen Nou geloof mij maar dat dat gewoon niet lukt.
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 03-08-05 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:29

Ik sluit me volledig aan bij de vragen van Pol013, en daar zie ik nog geen bevredigend antwoord op.
En kom op zeg Aqua, ieder paard is wel eens vervelend, dan moet je nou eenmaal wat harder optreden.
Als we dan allemaal zouden moetem stoppen met rijden, zou er geen ruiter meer op de wereld zijn, zelfs jij niet.
Ik vind het trouwens ook erg jammer dat de betreffende foto's van Kafue al weg waren voor ik ze kon zien.
Van een kruisje kan ik weinig afleiden.