CCCCorine schreef:Aqua8horse schreef:[color=#0000FF]Gemiddeld duurt het leren dragen tussen de 6-8 minuten. Wat je dan het paard leert is, door middel van het natuurlijk bespelen van het evenwicht, hoe het voor het paard makkelijker is om de ruiter te dragen. Een paard is niet een intelligent dier maar kan wel goed onthouden. Iets wat een paard plezierig vind, zal het onthouden net als iets wat hij vervelend vind. Daar maak je bij het leren dragen dus gebruik van. Door de ervaring die ik nu heb met zo’n 150 paarden, is dat de paarden het als plezierig en gemakkelijk ervaren. Paarden van anderen die bijvoorbeeld altijd rennerig waren en vervelend gedrag vertoonden, deden dat na het leren dragen niet meer.
Dat is eigenlijk logisch omdat je het paard in een bepaalde balans brengt met een ruiter op zijn rug, die het natuurlijke evenwicht van het paard zoveel mogelijk evenaart. Heel belangrijk daarbij is een zadel wat goed past, dus niet knelt of drukt. Het zadel verdeeld namelijk het gewicht van de ruiter en dat komt de balans van het paard ten goede.
In 6-8 minuten leren dragen klinkt toch best revolutionair. Stel nu dat ik langs kom met mijn 4-jarige die nog niet in balans loopt en dus liever slingert dan rechte lijnen loopt, dan neem ik hem weer mee naar huis als paard dat in balans loopt? Mijn zadel past in ieder geval zeer goed, dus dit kan nooit een probleem zijn. Verder vertoont ze absoluut geen negatief gedraf onder het zadel, ze is gewoon jong.
Ja, zo zou het moeten zijn! Dat klopt inderdaad!!