Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:02

En waarom zouden klassieke ruiters ook maar ergens iets mee te maken hebben? Is het zij tegen ons of zo?
Er wordt gewoon gevraagd naar de voordelen van extreem achter de loodlijn rijden.
Waarom is het hier vaak zo moeilijk om een onderwerp aan te snijden zonder dat mensen zich persoonlijk aangesproken voelen, of zich willen verdedigen of anderen aanvallen, dingen er bij halen die niet ter zaken doende zijn tot uitspraken uit andere topics aan toe?
Het topic heeft deze keer een hele vriendelijke invalshoek.
Kom gewoon met verklaringen, je hoeft niks te verdedigen en je hoeft niks aan te vallen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:18

Lusitana, het verschil zit 'm daarin dat voorstanders van de klassieke rijkunst maar al te graag het LDR-gebeuren onderuit zien gaan terwijl LDR-voorstanders geen reden hebben om hun werkwijze te verdedigen, noch om de klassieke rijkunst onderuit te halen. LDR-voorstanders zijn ondertussen wijzer geworden en weten dat als zij de voordelen hier op gaan sommen, zij alleen maar tegenreacties krijgen die beweren dat hun bevindingen op onwaarheden berusten.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:29

Ik ben zowieso benieuwd naar degenen die negatief staan tov LDR of zij uberhaupt wel eens een volledige training hebben gezien/gevolgd om er een mening over te kunnen hebben?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:33

ik niet, durf ik eerlijk te bekennen. Ik ben meer springruiter. Maar dan nog, dat wil niet zeggen dat je daar over kan oordelen misschien volgens jullie, maar moet je dan perse GP ruiter zijn om dat te kunnen bepalen?? Maar ik verwacht wel dat dit extreme zoals de TS bedoelt zelfs een LDR-voorstander niet goedkeurt... en even voor de duidelijkheid, zoals bijv. Wouter24 zijn paard voorstelt, zie je toch een verschil of niet?? Het paard loopt wel achter de LL maar niet compleet met kin op borst rondgetrokken in de krul... dat verschil, dat is het probleem en daar wordt LDR op aangekeken volgens mij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:35

Tyrza schreef:
Ik ben zowieso benieuwd naar degenen die negatief staan tov LDR of zij uberhaupt wel eens een volledige training hebben gezien/gevolgd om er een mening over te kunnen hebben?

Eh, het gaat hem nu toch om de voordelen ervan? Niet om de tegenstanders? Dus waarom het over hen hebben?
(ook aan Aimee gericht)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-05-05 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:36

Citaat:
ik niet, durf ik eerlijk te bekennen. Ik ben meer springruiter. Maar dan nog, dat wil niet zeggen dat je daar over kan oordelen misschien volgens jullie, maar moet je dan perse GP ruiter zijn om dat te kunnen bepalen?? Maar ik verwacht wel dat dit extreme zoals de TS bedoelt zelfs een LDR-voorstander niet goedkeurt... en even voor de duidelijkheid, zoals bijv. Wouter24 zijn paard voorstelt, zie je toch een verschil of niet?? Het paard loopt wel achter de LL maar niet compleet met kin op borst rondgetrokken in de krul... dat verschil, dat is het probleem en daar wordt LDR op aangekeken volgens mij.

Nee hoor, tuurlijk hoef je er geen hogeschool voor hebben gevolgd om te weten hoe de vork in de steel zit.

Zoals ik in een eerdere post al vermeldde is dat lage en diepe een onderdeel van de training.

En dat vergeten een hoop mensen, waardoor zij denken dat juist die houding de essentie van de training zou zijn Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:40

Jah, maar dat is wat anders dan achter de LL in mijn ogen waar we het nu over hebben. Ik rijd mijn paard ook weleens wat lager en dieper, maar wel met ruimte...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:43

ik sta hier hier dubbel tegenover..
zeker door de opmerking van Tyrza.
Ik heb idd nooit een training meegemaakt en ik denkd at dat zeker wel veel uitmaakt bij het geven van een mening. Bij mij tenminste dan. Ik moet wel toegeven dat ik deze foto's er niet erg prettig uit vind zien, maar hierbij zie ik liever een filmpje waar duidelijk op te zien is dat de ruiter het paard ECHT naar beneden trekt en waar het paard in zijn geheel op te zien is. Dit zijn natuurlijk momentopnamens die gemaakt zijn tijdens een normale training en ja, niet iedere (top)ruiter is altijd even secuur met zijn/haar teugel/kuit/zithulpen. Er zijn natuurlijk altijd geinteresseerden in de buurt of langs de baan die foto's of evt filmpjes maken en daar de mindere momenten van de training van plaatsen op het internet. Zwart maken van de ruiter dus. Daar kan ik helemaal niet tegen. En mocht ik ooit eens een training echt meemaken bij zo'n ruiter.. zal ik daar zeker bij aanwezig zijn.
Uitermate interessant deze discussie, ik blijf het even volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:08

Het voordeel van achter de loodlijn volgens:

Denoix & Pailloux, Physical Therapy and Massage for the Horse
2e editie, 2001
Manson Publishing Ltd, London

P194-195

Trunk

As a rule, lowering the neck causes flexion of the thoracic spine, simultaneously stretching and elongating the area above the vertebral axis and causing an increase in work in the abdominal muscles below it. However, the constraints and effects vary if the hindquarters are either simultaneously engaged or not.

Without engagement

Effects on the vertebrae and vertebral ligaments
Lowering brings about the separation of the spinous processes along the length of the thoracic spine; as this is an analgesic posture for horses suffering from OSP therefore constitutes an effective physiotherapeutic treatment regime for this condition. The strong traction exerted by the nuchal ligament on the very high spinous processes at the withers causes a parallel flexion along the thoracic spine, particulairly between T6 and T10. This vertebral curve, as our research since 1984 has shown, occurs in the area of the saddle, directly below the rider. It helps bring about an elevation of the back and facilities carrying the weight of the rider, wich is of particular benefit to young horses wich have not developed the musculature to bear this load.

Effects on the muscles of the back
Lowering the neck influences the muscles and ligaments situated above the vertebral axis as far as the thoraco-lumbar junction. The vertebral curve also induces stretching of the powerful erector spinae group and of the juxtavertebral muscles wich lengthen as a result. As this improves the effectiveness of muscular contraction, it is of obvious interest to trainers. The stretching has the additional benefit of containing secondary reflex contractions which are associated with numoerous back problems such as OSP and arthrosis of the dorsal synovial joints.

With engagement

Benefits are as described above. However, constraint on flexion at both extremities of the spinal column presents additional benefits. Engagement increases the flexion of the thoraco-lumbar vertebral bridge so effectively that the biomechanical consequences are more pronounced.In the thoracic region, the separation of the spinous processes, the vertebral curve beneath the rider and the stretching of the erector spinae and juxtavertebral muscles are further intensified. As the tensioning of the supraspinous ligament reduces the possibilities for flexion of the lunbar spine, the following positive modifications occur:
· Muscular.
For the hindlimbs to be engaged, the abdominal muscles must work harder to counter the effect of the non-stretching of the ligament in the lumbar region. This helps to promote their development. The muscles can be divided into two groups: (i) the straight and oblique muscles of the abdominal wall and (ii) the psoas and iliac muscles on the ventral side of the vertebral column.
· Vertebral
During flexion and extension there is forward stretching of the supraspinous ligament produced by the traction of the nuchal ligament; There is also backward stretching produced by the abdominal muscles. This helps make the spine more supple.

· Limitations placed on flexion of the lumbar spine are compensated by lateral flexion and rotation.
As we have already seen in Chapter 2, these movements chiefly involve the lower thoracic spine; they are of little importance in the lumbar and lumbo-sacral areas. The muscles involved in acting on the latter are essentially the oblique internal and external muscles in the abdomen and the juxtavertebral muscles. The combination of movements and the muscular interventions associated with them when the horse is worked with the neck lowered contribute to the increased mobility of the column in all directions.

P 195

Lumbo-sacral joint

Research carried out at the Veterinary School of Lyon on horses in competition indicates that lowering the neck is accompanied by a reduction in lumbar mobility, but that increased involvement in flexion by the lumbo-sacral joint when the hindquarters are engaged helps to offset this. The increase in lumbo-sacral flexion has the following benefits for equitation:

· The joint becomes more supple as a result of the continued muscular tension
· Assisted by a downward tilting of the pelvis, traction is exerted on the powerful erector spinae muscles (rearwards) and on the mid-glutual muscles (forwards)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:14

Dat gaat dus over "lowering the neck", het naar beneden brengen van de hals. Voorwaarts neerwaarts dus, al of niet met verzameling, begrijp ik eruit. Ik zie er geen achter de loodlijn in, maar misschien ligt dat wel aan mij. Lees er misschien over heen. Moet ik het nog eens op mijn gemak doornemen... (dus niet meteen boos worden)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:16

Pfff.... is nog niet al een stuk Lachen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:20

de schrijvers spreken wel degelijk van achter de loodlijn. Dit hoofdstuk word geillustreerd met foto´s van springruiters die zeer diep werken.

Voor mij zijn de voor en nadelen meer dan duidelijk. Ik heb verder geen zin in zinloze discussies met mensen die menen alles beter te doen maar nog nooit een deuk in een pakje boter hebben gereden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:30

Sorry hoor, maar misschien kun je dan die zinnen eruit halen die over achter de loodlijn spreken, want ik kan het echt niet vinden.
Flexion is buiging, engagement is verzameling. misschien is het artikel dan niet zo duidelijk zonder foto´s?
Luister, je hoeft helemaal geen discussie aan te gaan en het gaat er ook niet om of mensen al of niet een deuk in een pakje boter kunnen rijden, Kafue vraagt gewoon om de voordelen van het extreem achter de LL rijden en daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Helemaal niks om je druk over te maken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:31

Zep schreef:
de schrijvers spreken wel degelijk van achter de loodlijn. Dit hoofdstuk word geillustreerd met foto´s van springruiters die zeer diep werken.

Voor mij zijn de voor en nadelen meer dan duidelijk. Ik heb verder geen zin in zinloze discussies met mensen die menen alles beter te doen maar nog nooit een deuk in een pakje boter hebben gereden.

Toch persoonlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:37

Als je praat met iemand als Q die niet kan en wil begrijpen dat het extreem rond rijden van een paard van achter uit begint, is elke discussie zinloos en die energie kan ik beter besteden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:41

Dan ga ik nog eens even teruglezen voordat ik verkeerde conclusies trek...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:56

Zep schreef:
Als je praat met iemand als Q die niet kan en wil begrijpen dat het extreem rond rijden van een paard van achter uit begint, is elke discussie zinloos en die energie kan ik beter besteden.

Absoluut waar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:59

Ik heb het evrdere topic niet bijgelezen, maar van de bovenenste foto's gruwel ik echt. Dat is IMO geen LDR rijden maar in de krul sleuren. Ik ben zowel voor bepaalde dingen iun de klassieke methode als voor dingen in het LDR rijden en dnekt dat verschillende methoden verschillende paarden zullen passen. Beide meot het niet ontaarden in het als doel hebben hem ingebogen te laten lopen of je paard in de krul sleuren. Gewoon met een zachte hand rijden en kijken wat je paard aangeeft als prettigere methode.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:34

Kafue schreef:
En wat jullie er dan van vinden dat paarden die met weggedrukte rug lopen toch hooggeplaatst worden in de wedstrijden.

Hier wilde ik nog wel even op reageren.
Ik heb meegeholpen op de CHE waar ze dressuurrubrieken hadden van de zz-licht t/m de GP maar de paarden die te opgekropt liepen met een weggedrukte rug werden hier zeker meteen op aangepakt mbt de punten. Neusje moest er uit!
Wel merkte ik dat er een jurylid was dat hier minder streng op jureerde dan de 2 anderen, maar het commentaar kwam iedere keer terug bij diverse LDR gereden paarden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 22:26

Nog steeds is het geen aanval op, enkel de vraag wat ishet voordeel van het extreem achter de loodlijn rijden van paarden. Ik stel mijn paard ook in gradaties in, maaltje hals strekken, oppakken , arbeidshouding, verzamelde houding weer uit de hand laten kauwen van de teugel en dergelijke.
Activeren van de achterbenen ze meer laten optillen en dergelijke gebeurd bij ons door de overgangen en dergelijke maar natuurlijk ook met zit en been zwaar werk dus.
Maar mischien zie ik het wel helemaal verkeerd en zouden de paarden bij ons ook beter eens een maal extreem achter de LL gesteld kunnen worden zodat ik meer gebruik van het achterbeen en dergelijke krijg.

Vandaar dat ik me dat afvraag en de voordelen wilde horen en zegge en schrijve een of twee rijders van het LDR geven voordelen aan maar rijden zelf niet zo extreem.
De andere voorstanders van LDR voelen zich in hun eer aangestast en vinden dat ik en de mensen die benieuwd zijn naar jullie waarom het een voordeel is af en toe zo te rijden aanvallen doen omdat we klassiek rijden.
Mag ik u er echter aan herinderen dat het LDR slechts een deel van de training behoort te zijn en de rest onder het genre klassiek valt. En de wedstrijden die gereden worden nog steeds klassieke dressuur heten.

Ik ben in ieder geval benieuwd en niet veroordelend. Kom eens met argumenten waarom het zo is.
Mijn argument tegen is dat ik er het nu niet van inzie een paard zo diep te rijden achter de LL terwijl hij in de wedstrijd ervoor moet.

Dus nogmaals waarom.
Enne hoezo hebben jullie het toch altijd over een deuk in een pakje boter rijden?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:32

Lees eens terug naar mijn posts, dan komt overeen met het engelstalige stukje wat Zep gepost heeft! Ook ik zorg er op deze manier voor de de wervels van Nobi soepel en beweegbaar blijven en dat is een voordeel waar heel veel mensen overheen lezen!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:40

Iris82 schreef:
Ik heb meegeholpen op de CHE waar ze dressuurrubrieken hadden van de zz-licht t/m de GP maar de paarden die te opgekropt liepen met een weggedrukte rug werden hier zeker meteen op aangepakt mbt de punten. Neusje moest er uit!
Wel merkte ik dat er een jurylid was dat hier minder streng op jureerde dan de 2 anderen, maar het commentaar kwam iedere keer terug bij diverse LDR gereden paarden.

Sorry, maar ik snap je opmerking niet zo. Welk punt wil je maken?

Een paard dat achter de loodlijn loopt kan dat zowel met weggedrukte rug doen als met een goed ruggebruik.
De opmerking:"Neus moet er uit" kan dus imo alleen slaan op het feit of een paard achter de loodlijn loopt, niet op het gebruik van de rug.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 22:56

benangelique schreef:
Lees eens terug naar mijn posts, dan komt overeen met het engelstalige stukje wat Zep gepost heeft! Ook ik zorg er op deze manier voor de de wervels van Nobi soepel en beweegbaar blijven en dat is een voordeel waar heel veel mensen overheen lezen!

Sorry dat klopt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:01

Aqua8horse schreef:

Mijn paard heeft een scheef bekken en zou eigenlijk geslacht worden. Nu ik haar in training heb gaat het erg goed. We werken nu voorzichtig aan het piafferen met een trensje. Als er geen impuls, schwung en tact zou zijn, is dat onbegonnen werk.

mijn paard is afgekeurd voor de sport, oorzaak: scheef bekken, wat hij al jaren heeft en vele te laat is ontdekt ondanks vele onderzoeken

ik rij hem weer, na 3 behandelingen van steffi vd laarse, weet je hoe hij het beste los komt en los blijft en achter echt goed ondertreed: als ik heel even met lang&laag begin en dan verder ga met LDR!

neusje eruit en wat meer oprichten daar rijden we natuurlijk ook naartoe, maar eerst echt laag diep en rond(nadat we lang en laag ff zijn opgewarmd)

vandaag vroeg een clubgenoot aan mn moedr of ik afgelopen zondag ook op wedstrijd was geweest, kan je nagaan hoe goed en zuiver hij weer loopt(Z1 was ons oude niveau en mn clubgenoten weten welk niveau we waren).....ook hij had een enkeltje slacht boven zn hoofd hangen zo beroerd liep hij....nu met LDR is hij zuiver!

ieder heeft zijn eigen manier, ik ben voor iedereen blij als zij of haar paard het supergoed doet, ongeacht hoe de ruiter traint(mits het op eenn eerlijke manier gaat uiteraard) maar LDR is echt niet per definitie slecht

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:03

Het LDR is gewoon erg moeilijk te beoordelen als je nog nooit een training hebt gezien van een ruiter die er ook werkelijk resultaat mee boekt. Natuurlijk zijn die foto's verre van prettig om te zien, vooral omdat er naast stang en trens soms ook nog een hulpteugel strak bij zit. Ik denk verder wel dat er zulke dingen gebeuren op allerlei stallen met allerlei trainingsmethodes/disciplines. Jammer dat er hier maar weinig mensen zijn die echte duidelijke voordelen kunnen noemen. Ik denk wel dat als je de wedstrijdresultaten bekijkt dat deze voor zich spreken.
Ik heb wel het idee dat anky+leerlingen in bepaalde punten duidelijk uitblinken en dat dit waarschijnlijk ook met de trainingsmethodes te maken heeft. Het probleem van LDR is dat het veelste vaak op een foute manier wordt nagedaan, en er niet naar de rest van de trainingsaspecten wordt gekeken.
Ik rijd zelf duits/klassiek hoe je het ook wilt noemen dus wel laag maar met neusje er (meestal) uit. Het enigste voordeel dat ik tot nu toe aan wat dieper instellen heb gemerkt, dat als mijn paard erg kijkerig is ik hem zo makkelijker ergens langs krijg, het controle aspect dus. Dat kan wel alleen als hij daarvoor fijn in de aanleuning was en ik hem dus in een seconde weer opgericht heb, met een beetje been en een halve ophouding.
Ik heb niet het idee dat mijn paard dan meer zijn rug oprekt dan dat wanneer hij zijn nek "laat vallen" met voorwaarts-neerwaarts rijden.