Pelhambit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:17

Ik wil nog even iets toevoegen aan de hefboomwerking met de teugels op de gewone ring. Je hebt nagenoeg geen hefboomwerking omdat het mondstuk gelijk aan de eerste ring, en dus de teugels zit. De ring voor de bakstukken zit wel iets hoger, maar dit geeft bijna geen hefboomeffect als je de teugels aanneemt.
De tweede ring geeft dus wel hefboomeffect omdat de teugels dan niet gelijk zitten met het mondstuk.
Heb het ff geprobeerd Haha! (niet bij mijn paard trouwens, ben momenteel even paardloos...)
In de divoza gids staat trouwens ook dat met de teugels op de eerste ring een normale inwerking word verkregen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:21

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 07:54

Ik denk dat het ook wel verschil maakt dat de ring waar het mondstuk aan vast zit bij de pessoa kan draaien door het mondstuk zegmaar, als een watertrens. Dat kan bij de pelham niet.
Ik moet zegen dat ik ook niet zoveel op heb met divoza hoor... Haha!
Maar toch...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:54

daardoor wordt een pessoa juist zachter, je vermindert de hefboom een beetje Knipoog
Ik was iig erg blij ermee vandaag, Pablo dreigde een paar keer de crosstraining in Grand National stijl te doen Haha!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:35

Ik snap niet hoe je daarmee de hefboom vermindert... Leg uit Haha!
Wat ik op foto zie is dat de extra ringen tegen het mondstuk aankomen doordat je de teugels aanneemt. Dat vanaf de foto gezien de bovenste ring van het bakstuk naar links/achteren gaat, en de extra ringen aan de onderkant naar recht/boven tegen het mondstuk aan. Dus eigenlijk een soort hefboomeffect de andere kant op... Of ben ik nou erg blond? Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:34

mss ontstaat het misverstand omdat ik uitga van een teugel aan de bitring. Scheelt dat?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:21

Aan de gewone bitring bedoel je, zoals op de foto? Daar ging ik van uit...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:00

Volgens mij zit het zo:

Bij extra druk op de teugel, kantelt de bitring naar achteren en dus de ring van het bakstuk naar voren. De kracht achter de oren neemt toe daardoor. Bij een vaste verbinding aan het mondstuk (zoals dus een pelham, en in minder mate ook een bustrens maar die heb ik nog nooit gezien bij pessoa, ik zeg niet dat die er niet zijn) kantelt het bit dus ook nog eens mee, bij een watertrens draait die bitring dus door het mondstuk heen en blijft het bit dus rustiger liggen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:25

Bet het met Lielle eens, en pelham kantelt echt in de mond en werkt daardoor in en een pessoa geeft voor een gedeelte meer druk op het kopstuk en kantelt beperkt.
Dat is voor mij het voornaamse verschil tussen pelham en pessoa (en voor mij reden om voor een pessoa te kiezen)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:51

Gertrud Jetten - het paard, het bit en de ruiter Aanrader

blz 97
De Pelham
..
Het is namelijk onmogelijk om de inwerking van de bovenste teugel (de 'trensteugel') te scheiden van de onderste (de 'stangteugel') en dat maakt de pelham tot een onduidelijk bit voor zowel paard als ruiter. Dat betekent niet dat de pelham een onbruikbaar bit is, want dat is beslist niet het geval.

..

blz 99
Doordat de pelham altijd met twee teugels tegelijk wordt gereden vindt de ene inwerking nooit plaat zonder de andere;p het blijft altijd een combinatie. Daardoor blijft de pelham voor het paard altijd iets vaags en onduidelijks houden en is het ook voor de ruiter moelijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen de trens- en de stangwerking.

..
Passen
De pelham past (en bevalt) vooral paarden erg goed die een korte mondspleet en weinig plaats in hun mond hebben. Deze paarden hebben niet genoeg ruimte voor de stang en trens en zijn dan met een pelham beter af.

...

blz 103
Geschiktheid
Ondanks de per definitie onduidelijke werking van de pelham reageren veel paarden er heel goed op. En niet alleen zijj; ook veel ruiters zijn heel tevreden met dit bit.
..
De pelham is een prima bit voor een paard dat niet van het trekken en knijpen van een trens houdt en een ruiter heeft die graag met een voortdurend teugel contact wil rijden. Ook is de pelham erg geliefd bij ruiters die het prettig vinden om de hefboomwerking van de pelham 'achter de hand' te hebben en/of het omgaan met de stang en trens te moeilijk vinden.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:38

Kijk, dat maakt het een en ander duidelijk Knipoog
Alleen zie ik op jou foto dat de pessoa de andere kant op kantelt als je beschrijft...
Ik moet zeggen dat ik dit een van de weinige beschaafde discussies vind op bokt Haha!
Waar dus niet met verwijten word gegooid enzo, en mensen afgekraakt worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:15

dat klopt. Toch is dat niet de gewone werking, verrgelijk maar met de werking van een s&t. ik zal eens even tussen mijn sgw foto's snuffelen of ik er een heb met een echte ophouding *LOL*

Als je die foto trouwens goed bekijkt zie je dat het bakstuk ook wat los hangt, misschien komt het daardoor Verward

En idd, leuke discussie zo! Die is er trouwens nu ook op MD, over bekappen.

/edit
hier een beetje
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... /oxer2.jpg

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:20

Ann schreef:
@Satine

Wat voor takken van paardensport beoefen je dan op het moment? En op wat voor niveau?

Deze vraag was dus denk ik omdat ik het een voordeel vond om een pelham te kunnen gebruiken bij alles wat ik met mijn paard doe. In tegenstelling tot de stang en trens.

Dressuur: niveau: Quote uit ander topic:
Citaat:
Zo gaan appuyeren in draf en galop naar links heel goed, maar rechts nog moeilijker. Zo ook met wending om achterhand. Zelfs begin naar galoppirouette is gemaakt op de linkerhand. Ook verzamelen gaat heel goed, terwijl strekken dan weer een probleem is. Contragalop gaat heel goed, de wissels als hij zin heeft. Eenvoudige wissels heel goed altijd. Overgangen halt of stap/galop en omgekeerd zeer goed.
...appuyeren/travers/schouderbinnenwaarts/... galopwissels..
Dus zo niveau M/Z denk ik, maar ik rijd geen wedstrijden.

Springen: voor de afwisseling en op cursus.

Cross: elk jaar een keer of twee, als er in de buurt eentje staat opgebouwd, gewoon als afwisselende training.

Conditie/galoptraining: elke week ongeveer 1 keer.

Endurance: start normaal gezien deze zomer voor de eerste keer.

Tja, en dan doen we nog wat werk aan de longe, lange lijnen, soms zelfs wat VD of zo, maar uiteraard zou ik hiervoor geen pelham willen gebruiken.

Ik heb op de laatste pagina van deze discussie inderdaad wel wat argumenten gehoord om toch voor stang en trens te kiezen. O.a. het onduidelijk zijn voor het paard.
Maar dan zit ik met een probleem als ik endurance ga starten, hij is namelijk niet te houden als er een paard voorbij gaat, en ik train hem al 7,5 jaren (hij is nu bijna 10), dat is een probleem dat nooit meer over gaat. Dat is gewoon zijn karakter. Verder is hij zalig rustig in het verkeer en overal, maar hij wil voorop. Voor iedereen. Dus dan misschien toch maar S&T voor dressuur doen, maar dan pelham (dubbel gebroken gaat mijn voorkeur naar uit) voor buitenrijden in groep en endurance.
Uiteraard wil ik alleen het beste voor mijn paard, maar om nu onnodig in de kosten te gaan vallen, dat vind ik ook niet nodig, het is zo al duur genoeg. Daarom vind ik deze discussie heel erg leerrijk.

En over de fijne discussie: inderdaad dat vind ik nu ook! Maar misschien een reden: penny's weten misschien niet wat een pelham is dus moeien zich niet? Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:35

je mag volgens mij ook endurance op s&t starten, dus dat kun je ook overwegen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:55

Of gebruik anders een pessoa tijdens de endurance en rijd verder met S&T.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:56

en springen/cross op trens of evt pessoa.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:03

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Met pelham starten bij endurance lijkt me minder ingewikkeld Tong uitsteken dan met S&T. En lijkt mij iets vriendelijker (door voornamelijk op bovenste teugel te rijden) dan pessoa. Tenzij ik natuurlijk ook twee teugels aan mijn pessoa maak...
Ik ga er nog eens goed over nadenken, over 1 of 2 weken kom ik toch pas weer in de ruitershop.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:21

De tweede foto maakt het idd duidelijker. Dan zie je ook de hefboomwerking idd, aan de gewone ring. Kijk, zo leer je nog eens wat Haha!
Wat een prachtige foto's trouwens!

Minou

Re: Pelhalmbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:28

vamp schreef:
ik vroeg me ook al af of het goed was om met zo'n bitje te rijden.
natuurlijk ieder paard is anders, maar zij heeft al bij zovele vooruitgang geboekt, mede door zo'n bitje.
er staat trouwens wel heel duidelijk in dat boek dat alleen ruiters met een rustige hand ermee mogen rijden, en altijd met twee teugels eraan. verder gaat ze er ook uitgerbreid op in hoe je je handen moet houden ( licht laten trillen) en dat ik denk dat op zon manier het paard er niet veel last van heeft.

nu is mijn paard wel heel licht in zijn mond, dus denk ik dat ik er ( nog) niet aan ga beginnen, maar voor sommigen best de moeite waard om het eens te proberen denk ik!

ik ben het helemaal met je eens deze bitten mogen niet door jan en alleman gebruikt worden, maar ik heb zelf hele goede ervaringen met dit bit en uhm riant ik heb drie heel normale paarden dus vind dat niet echt een leuke opmerking.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:01

Hallo allemaal.

Ik heb zelf ook met Pelhambit gereden. de reden hiervan was, dat mijn paard totaal geen respect had voor mijn zus en mij.
niet qua dressuurmatig, maar puur rennen en bokken dat het gewoon levensgevaarlijk werd. mijn zus heeft al eens half in de kantine gelegen (door de ruit heen) en is over de bakrand heengegaan. wij konden niet eens meer opstappen. dus hebben haar eerst een half jaar lang gelongeerd voor we erop gingen, maar ze was nog steeds te fris. toen hebben wij op advies van de manege eigenaar een pelham gebrobeerd. ons paard reageerde er super op. wij hebben wel onder begeleiding met dit bit gereden. dit bit was voor ons puur de noodrem. zij ging eerst keihard rennen en daarna bokken.

Ik vind ook, dat niet jan en allerman er mee moet rijden als het niet nodig is, want ik vind dat dit bit niet bedoeld is om je paard naar beneden te rijden, toch zie ik liever een iets scherper bit dat je ontspannen rijd, dan een terns waar je de hele tijd aan loopt te sleuren.

ik denk dat een pelham een scherpere inwerking heeft dan pessoa, want met B springen mag je wel met Pessoa starten, maar zeker niet met Pelham. als je een pelham met pelham riempjes rijd dan heeft dit een mindere inwerking dan als je teugel aan de schaar zelf bevestigt.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:17

poes schreef:

Daarom vind ik een pessoabit nog slechter dan een pelham: het is gebroken plus er hangt
geen
kinketting aan die de werking van de hefboom wat kan tegenhouden als dat nodig is. Zo kun je de hefboom gewoon veel te ver naar achter trekken. Maar we hadden het hier over een pelham Knipoog

En ik zeg niet dat een peelham een slecht bit is, ik denk gewoon dat het een erg scherp bit is, en dus voorzichtig gehanteerd moet worden en niet automatisch bij elkaar paard moet bovengehaald worden.

Pfoe, onderschat de werking van een kinketting niet zeg,
Die pessoa (ik vind dat ook een akelig bit trouwens) mag dan wel geen kinketting hebben, als hij doorslaat trek je alleen de mondhoeken op.
Absoluut geen pretje en kan volgens mij ook erg pijnlijk zijn, maar trek je hard aan een schaarbit met kinketting, dan krijg je een notekrakereffect op de onderkaak. Ook al niet fijn. Er zijn paarden die op die manier hun onderkaak gebroken hebben. Huilen Boos!

Een pelham is absoluut een bruikbaar bit, maar met twee teugels en in de handen van mensen die weten wat ze doen.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:35

idje schreef:
poes schreef:

Daarom vind ik een pessoabit nog slechter dan een pelham: het is gebroken plus er hangt
geen
kinketting aan die de werking van de hefboom wat kan tegenhouden als dat nodig is. Zo kun je de hefboom gewoon veel te ver naar achter trekken. Maar we hadden het hier over een pelham Knipoog

En ik zeg niet dat een peelham een slecht bit is, ik denk gewoon dat het een erg scherp bit is, en dus voorzichtig gehanteerd moet worden en niet automatisch bij elkaar paard moet bovengehaald worden.

Pfoe, onderschat de werking van een kinketting niet zeg,
Die pessoa (ik vind dat ook een akelig bit trouwens) mag dan wel geen kinketting hebben, als hij doorslaat trek je alleen de mondhoeken op.
Absoluut geen pretje en kan volgens mij ook erg pijnlijk zijn, maar trek je hard aan een schaarbit met kinketting, dan krijg je een notekrakereffect op de onderkaak. Ook al niet fijn. Er zijn paarden die op die manier hun onderkaak gebroken hebben. Huilen Boos!

Een pelham is absoluut een bruikbaar bit, maar met twee teugels en in de handen van mensen die weten wat ze doen.

Dat met die onderkaak is absoluut waar, maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet. En het is de bedoeling dat je met dit bit fijne hulpen geeft en niet loopt te sjorren of trekken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:47

Lielle schreef:
Volgens mij zit het zo:

Bij extra druk op de teugel, kantelt de bitring naar achteren en dus de ring van het bakstuk naar voren. De kracht achter de oren neemt toe daardoor.

Nee, dat is niet waar... De druk in de mondhoeken neemt toe. Eh.. hoe leg ik dat nu weer uit Haha! .

Ik ga het proberen....
Een kinketting voorkomt dat het bit wordt opgetild door de bakstukken een kinketting houd het bit op zijn plaats.

Als ik geen kinketting gebruik (pasoabit) en ik trek aan de teugels dan gaan de scharen naar achteren. De bovenste ringen gaan naar voren (hefboom). Doordat er geen kinketting is gaat het bit naar boven richting mondhoeken. Er komt wel wat druk achter de oren, maar de druk in de mondhoeken is vele malen groter. Omdat de mondhoeken veel gevoeliger zijn. Een kinketting voorkomt dat er druk komt in de mondhoeken en verplaast de druk naar de tong (ongebroken bit) of lagen (gebroken bit).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:52

volgens mij nemen ze beide toe Knipoog Bovendien rijd ik met de teugels aan de gewone bitring (niet aan de scharen) dus de hefboomwerking is beperkt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:15

Met een vorig paard van mij heb ik ook een Pelham gebruikt. Hij vloog dwars door de trens heen buiten en nadat we een paar keer flink onderuit waren gegaan dankzij zijn scherpe bochten in volle galop had ik het gehad.

Op advies van mijn toenmalige instructeur heb ik dat bit gekocht. De eerste keer dat ik er mee naar buiten ging vloog hij weg en maakte ik een niet eens zo zware ophouding. Het was meteen over en ik heb sindsdien altijd met een lange teugel buiten gereden en dat is bijna tien jaar perfect gegaan. In de bak reed ik hem met een trens en dat ging ook steeds beter, juist omdat ik buiten niet meer zo hoefde in te werken. Buiten hoefde ik die trens er niet in te hangen, daar maakte hij meteen misbruik van.

Ik vond het een fijn bit voor dat paard in die situatie maar het paard leeft niet meer helaas en het bit hangt sinds zijn dood al 13 jaar ongebruikt in de kast.