Tips voor hoef katrol

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:29

Cassidy schreef:
Dus VValar: als je het vertellen over AdB "verhaaltjes rondstrooien vindt", als je bewust informatie achterhoudt die het leven van het paard zouden kunnen redden....waar ben je dan mee bezig? Je kunt AdB mogen of niet, je kunt overtuigd zijn of niet: als een echte tegenstander van AdB aan iemand het advies kan geven om het met die methode te proberen, stijgt hij boven zichzelf uit en is hij echt professioneel bezig.

Laat ik het eens anders vragen. Wanneer vinden jullie het rijden op een rhko paard een goed plan, en wanneer zouden jullie zo'n paard wegbrengen? Zit naar dan überhaubt nog verschil in?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:32

guusje schreef:
klomp schreef:

Revalideren doet pijn....

ik kan me voorstellen dat mensen het idee van pijn bij revalidatie niet erg prettig vinden, maar vergeet niet dat ook mensen revalideren met pijn. soms moet je er gewoon even doorheen voordat er resultaat uit voort komt. kijk maar naar mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad en dan d.m.v revalidatie weer op de been komen. ook dit gaat met veel pijn gepaard. kijk maar naar mensen met bijv. dystrofie. dit is een erg pijnlijk iets. normaal mocht je niets meer doen met dystrofie en alle bewegingen waren zo pijnlijk dat dit niet te beschrijven is. dokters wisten eigenlijk geen genezing ervoor. totdat iemand een nieuwe methode uitvond dat je juist wel moest bewegen en de therapie ging nou niet bepaald zachtaardig. er was bijv. iemand met dystrofie in zijn enkel en zou nooit meer kunnen lopen. deze persoon werd toen behandelt met behulp van deze nieuwe therapie en de enkel werd met grote kracht bewogen en moest de persoon in kwestie hard met zijn voet op de grond stampen. deze persoon is volledig genezen, maar had inmense pijnen tijdens de therapie maar zegt dat alle pijn het waard was voor de genezing. dit wordt al een lang verhaal, maar is enkel even om aan te geven dat je soms behoorlijk wat moet doorstaan om genezing te bereiken.
[/quote]
[/quote]
[/quote]

mooi voorbeeld klomp
[/quote]

dank je...ik ken veel mensen die dystrofie hebben en weet hoe pijnlijk deze revalidatie manier is...zit zelf in de zorg...maar mensen kunnen weer lopen en dan zijn ze de pijn al gauw weer vergeten en kunnen eindelijk weer normaal functioneren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:33

Wat betreft de kreupelheid en het aan het werk zetten van het dier: Het zal altijd een persoonlijke keus zijn tussen wat de een wel acceptabel vindt en de ander niet. De grens tussen wat wel en niet meer kan is erg vaag. Ik geef dan ook toe dat het risiko aanwezig is dat je doorschiet en te lang doorgaat. Uiteindelijk blijft het een afweging, die heel persoonlijk is. Maar om nu generaliserend te gaan walgen van mensen die proberen het rijtechnisch op te lossen vind ik toch echt niet kunnen.

Als een paard op één been kreupel is, is het een heel ander verhaal dan dat hij helemaal geen voet meer kan verzetten. Sommige paarden met HKO die een tijdje op het land lopen gaan na verloop van tijd ook weer rad lopen...heb je dan te maken met HKO/slijmbeursontsteking/overbelasing of een rugprobleem? Had dat paard dan ook maar dood gemoeten?

youngster

guusje schreef:
Het ligt er natuurlijk aan bij wat voor een kreupelheid je je paard blijft doorrijden.
Bij de meeste gevallen wordt de kreupelheid veroorzaakt door de scheefheid en dan is rechtrichten de enige oplossing.

En essie79, ouders nemen voor hun kleine kinderen toch ook de beslissing of ze het kind laten opereren???? Niemand wil pijn , maar het is voor hun eigen bestwil.

Je gaat een paard toch niet in laten slapen omdat het revalidatieproces te pijnlijk is. Dat noem ik pas dom en dierenmishandeling.

jij vind het dus zieliger dat een paard een spuitje krijgt dan als hij maanden of misschien wel jaren door zijn eigen pijn heen moet lopen omdat de ruiter hem daartoe dwingt... Nou sorry maar dat gaat er bij mij niet in..
Een paard zit er echt niet over in hoor dat hij dood gaat, de mens wel.. Oftewel, wij stellen onszelf weer eens voor op het belang van het paard..egoistisch noem ik dat.

essie79

guusje schreef:
Het ligt er natuurlijk aan bij wat voor een kreupelheid je je paard blijft doorrijden.
Bij de meeste gevallen wordt de kreupelheid veroorzaakt door de scheefheid en dan is rechtrichten de enige oplossing.

En essie79, ouders nemen voor hun kleine kinderen toch ook de beslissing of ze het kind laten opereren???? Niemand wil pijn , maar het is voor hun eigen bestwil.

Je gaat een paard toch niet in laten slapen omdat het revalidatieproces te pijnlijk is. Dat noem ik pas dom en dierenmishandeling.

Ga je weer dieren met mensen vergelijken? Dat slaat zowiezo al nergens op.
Er zijn trouwens ook ouders die met dit probleem rondlopen als ze een chronisch zieke baby hebben die veel pijn heeft omdat ze dat geen menswaardig leven vinden..

Voor wie zijn bestwil is het eigenlijk? Voor het paard of voor jou?
Ik vind het egoistisch want het is wel duidelijk dat het voor jezelf is.
Of denk je echt dat jouw paard een keus kan maken tussen leven en dood?
NEE, dat moet jij voor hem doen, maar je dicht hem menselijke gevoelens toe en daarom moet het beest doorleven.
En de slager lijkt mij geen dierenmishandeling, daar voelt hij niks van hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:34

VValar schreef:
Laat ik het eens anders vragen. Wanneer vinden jullie het rijden op een rhko paard een goed plan, en wanneer zouden jullie zo'n paard wegbrengen? Zit naar dan überhaubt nog verschil in?

Keuze is heel persoonlijk, grens tussen wegbrengen en in training zetten heel breed en heel grijs. Ik zou het paard moeten zien om te beslissen wat ik zou doen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:35

Hermesdeux schreef:
Ja, maar ik praat wel over langere periodes...kan jou paard oud worden ermee? En ik ga mijn paard het niet aandoen om nog extra pijn te lijden. Nee hoor,
als ik later reuma of bedlegerig dan mogen ze mij ook een spuitje geven

! Ga niet wachten tot mijn hart ermee ophoudt door plafonds te bekijken... wat dat betreft ben ik wel eerlijk naar dieren...

Beetje off topic maar moet het wel kwijt. Kennelijk heb je hier zelf of in je nabije omgeving niet echt mee te maken, want dan zeg je dat niet. Dit overkomt je, maar dan ga je echt niet over nadenken dat je het oplost door een spuitje te krijgen??? Koe Belachelijk Boos! . Spreek maar eens met dit soort mensen, die proberen nog wat van hun leven te maken en zullen alles behalve een spuitje willen hebben. Die hebbwen nog wensen en willen het als kan nog uit laten komen. Als je gehandicapt kind hebt of krijgt, zeg je dan ook-> geef maar spuitje? Hamer Stoom uit je oren Nou ik niet! Hoe moeilijk het ook zal zijn en zal worden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:38

Gelukkig kunnen we voor dieren die keuze wel maken.. en ik zal nooit maar dan ook nooit op mijn paard gaan rijden als hij kreupel is.. Ook al komt dat doordat ik hem zogenaamd in de kreukels heb gereden.. Als een paard kreupel loopt heeft hij PIJN.. en daar ga je een paard NIET doorheen rijden.. Dat is wel het meest belachelijke wat ik ooit gehoord heb

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:39

klomp schreef:
dank je...ik ken veel mensen die dystrofie hebben en weet hoe pijnlijk deze revalidatie manier is...zit zelf in de zorg...maar mensen kunnen weer lopen en dan zijn ze de pijn al gauw weer vergeten en kunnen eindelijk weer normaal functioneren.

Je kunt dieren nooit met mensen vergelijken. Doe je dat wel, dan is dit pure vorm van dierenmishandeling.

Bets schreef:
Beetje off topic maar moet het wel kwijt. Kennelijk heb je hier zelf of in je nabije omgeving niet echt mee te maken, want dan zeg je dat niet. Dit overkomt je, maar dan ga je echt niet over nadenken dat je het oplost door een spuitje te krijgen??? Koe Belachelijk Boos! . Spreek maar eens met dit soort mensen, die proberen nog wat van hun leven te maken en zullen alles behalve een spuitje willen hebben. Die hebbwen nog wensen en willen het als kan nog uit laten komen. Als je gehandicapt kind hebt of krijgt, zeg je dan ook-> geef maar spuitje? Hamer Stoom uit je oren Nou ik niet! Hoe moeilijk het ook zal zijn en zal worden.

Spuitje geven is zo zielig nog niet. Alhoewel het heel verdrietig is. Mensen zouden wat meer voor hun paarden over moeten hebben, als ik dit zo lees. Een gehandicapt kind en een paard kun je natuurlijk niet vergelijken, dat is te belachelijk voor woorden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:44

Bets schreef:
Hermesdeux schreef:
Ja, maar ik praat wel over langere periodes...kan jou paard oud worden ermee? En ik ga mijn paard het niet aandoen om nog extra pijn te lijden. Nee hoor,
als ik later reuma of bedlegerig dan mogen ze mij ook een spuitje geven

! Ga niet wachten tot mijn hart ermee ophoudt door plafonds te bekijken... wat dat betreft ben ik wel eerlijk naar dieren...

Nee helemaal niet. Ik heb genoeg meegemaakt in mijn omgeving, genoeg om te weten dat ik dat later wil als ik weet dat ik overlijd met pijn!! En ik spreek hier niet over een gehandicapt kind. Ik heb het over ziekten.

Waarom is een paard dan een edel dier en is het enige dier waarvan de lichaamsdelen hetzelfde als de mens worden benoemd?? Sorry, maar inderdaad als paarden geen spuitje kregen omdat dit bij mensen verboden is...heeft VValer inderdaad gelijk...!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:44

Cassidy schreef:
Keuze is heel persoonlijk, grens tussen wegbrengen en in training zetten heel breed en heel grijs. Ik zou het paard moeten zien om te beslissen wat ik zou doen.

Daar zit het probleem nu juist. Bij de meeste mensen ontbreekt ook maar elk inzicht om deze juiste keuze te kunnen maken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:45

youngster schreef:
Gelukkig kunnen we voor dieren die keuze wel maken.. en ik zal nooit maar dan ook nooit op mijn paard gaan rijden als hij kreupel is.. Ook al komt dat doordat ik hem zogenaamd in de kreukels heb gereden.. Als een paard kreupel loopt heeft hij PIJN.. en daar ga je een paard NIET doorheen rijden.. Dat is wel het meest belachelijke wat ik ooit gehoord heb

nee een paard afmaken door het geen wat jij verkeerd zou hebben gedaan...dat zou wel eerlijk zijn?? goede begeleiding is dan al iets wat je als ruiter voorop moet stellen. er is helaas te veel onkunde waardoor dit soort dingen het gevolg zijn. als daar nou eens op gelet werd dan hadden veel paarden er meer baat bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:47

VValar schreef:
Cassidy schreef:

Daar zit het probleem nu juist. Bij de meeste mensen ontbreekt ook maar elk inzicht om deze juiste keuze te kunnen maken.

Dus daarom ieder paard met kreupelheden meteen maar een spuitje? Want dat is in principe het alternatief (even heel kort door de bocht).
Stel dat je een paard op het land zet, paard komt er rad vanaf. Wordt weer scheef gereden, twee dagen later weer kreupel...einde oefening?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:48

klomp schreef:
youngster schreef:

nee een paard afmaken door het geen wat jij verkeerd zou hebben gedaan...dat zou wel eerlijk zijn?? goede begeleiding is dan al iets wat je als ruiter voorop moet stellen. er is helaas te veel onkunde waardoor dit soort dingen het gevolg zijn. als daar nou eens op gelet werd dan hadden veel paarden er meer baat bij.

Zeg ik dan ergens dat ik een paard gelijk een spuitje geef?? Nee dus gaarne mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gebruik..
Ik zeg alleen dat ik nooit op een paard ga zitten die zo kreupel loopt.. dat is heel wat anders denk ik zo..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:48

youngster schreef:

Always and never are two words you should always remember never to use. Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:49

VValar schreef:
klomp schreef:

Je kunt dieren nooit met mensen vergelijken. Doe je dat wel, dan is dit pure vorm van dierenmishandeling.

dit is geen vergelijking voor mij. ik heb dit enkel opgeschreven omdat mensen kunnen praten in tegenstelling tot paarden. dit was dus enkel om te laten weten dat pijn vaak gepaard gaat met revalidatie. of dat nu om een mens gaat of een paard...pijn =pijn

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:50

en een mens gaat iets anders om met pijn dan een paard..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:51

youngster schreef:

klomp schreef:

Zeg ik dan ergens dat ik een paard gelijk een spuitje geef?? Nee dus gaarne mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gebruik..
Ik zeg alleen dat ik nooit op een paard ga zitten die zo kreupel loopt.. dat is heel wat anders denk ik zo..

sorry dan heb ik je verkeerd begrepen...mijn excuus Bloos
[/quote]
[/quote]

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:52

oke Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:52

youngster schreef:
en een mens gaat iets anders om met pijn dan een paard..

enkel omdat wij ons kunnen uiten door te praten

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:54

youngster en essie79 , bij de revalidatie van paarden van kreupele paarden door scheefheid hebben de paarden voornamelijk spierpijn en de eventuele pijn die ze hadden door de overbelasting van de scheefheid wordt direct weggenomen door het rechtrijden.

Dat revalidatieproces duurt niet zo lang, in de extreemste gevallen een maand.

en ik dicht paarden geen menslijke gevoelens toe, maar elk zoogdier kan pijn lijden en als ik weet dat die pijn over een maand weer weg is dan neem ik die beslissing voor mijn paard, zodat ie daarna nog jarenlang een fijn en pijnloos bestaan heeft.

mijn merrie kon ook niet meer het ene been voor het andere verzetten, maar nu is ze weer helemaal zuiver. En als ik naar haar kijk als ze lekker door de wei scheurt en met de andere paarden dolt dan ben ik blij dat ik haar heb laten revalideren en haar geen spuitje heb gegeven.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:54

klomp schreef:

Dat is dubbel sneu voor het dier.
Eerst rijd je hem de vernieling in en omdat de ruiter dan opeens het licht heeft gezien moet hij weer goed worden gereden en dan moet het paard maar begrijpen dat revalideren pijn doet en dat dat vanzelf weer over gaat.
Dat zal dat beest aan zijn reet roesten?!

Ik zeg niet dat je het paard bij het minst of geringste naar de slager moet brengen, alleen ik vind dat mensen zich meer in het dier moeten verplaatsen ipv obv van hun eigen gevoelens die keuze gaan maken.
Daar is het dier altijd meer bij gebaat namelijk.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:55

klomp schreef:
nee een paard afmaken door het geen wat jij verkeerd zou hebben gedaan...dat zou wel eerlijk zijn??

En dan krijg je dit soort opmerkingen weer.... Wat moet er bij jullie nog gebeuren om in te zien dat niet alle kreupelheden door de ruiter ontstaan? Werkelijk, zo hypocriet!

Cassidy schreef:
Dus daarom ieder paard met kreupelheden meteen maar een spuitje? Want dat is in principe het alternatief (even heel kort door de bocht).
Stel dat je een paard op het land zet, paard komt er rad vanaf. Wordt weer scheef gereden, twee dagen later weer kreupel...einde oefening?

Dat een kreupel paard bij mij meteen een spuitje krijgt heb je mij nooit horen zeggen. Er zijn wel meerdere alternatieven voordat je er definitief een eind aan maakt. Niet alle paarden zet je immers kreupel op het land, waarna ze er weer rad vanaf komen. En niet alle kreupelheden worden veroorzaakt door verkeerde training. Heel logisch allemaal (alhoewel het voor sommige schijnbaar zeer ingewikkeld is).

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:56

OMG wat een discussie weer (en de zoveelste al Rolleyes).

Ik heb een hele (vind ik zelf) simpele mening: op een kreupel paard moet je niet rijden. Als je hem zelf dan nog eens kreupel hebt gereden, zou ik er helemaal vanaf blijven maar eerst zorgen dat hij in orde komt.

Heeft een paard rhko, maar geen pijn en is hij zo rad als ieder ander gezond paard? Lekker rijden! Is hij niet rad, heeft hij pijn, niet gaan knoeien met goeroe's als ADB die zeggen dat HKO niet bestaat maar gun je dier een respectabel leven of een respectabele dood. Maar ga niet uit egoisme door met rijden, of wat voor reden dan ook. Een paard kan niet praten zoals mensen en zeggen dat het pijn doet. JIJ als baas moet ervoor zorgen dat je de situatie goed onderzoekt en dan een besluit nemen.
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 18-03-05 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:56

Wat ik me afvraag he.. AdB is een trainer, maar GEEN dierenarts.. Hoe kan hij dan zo stellig beweren dat er niks te zien is op de foto

Oh en btw ik heb ook 2 lessen van hem gehad met mijn pony, maar in plaats dat ze meer aan het bit ging lopen, kwam ze er tegenin, en kon ik haar niet op het achterbeen krijgen zonder dat ze haar hoofd bij mij op schoot legde, en dus van het achterbeen afliep.. Oftewel ze ging veel slechter lopen dan dat ze aan het begin van de les liep, maar AdB zag ik mij wel een 2de Anky.. Gestoord