Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:31

[Edit Apple: quote met kwetsende vergelijking verwijderd]

Daar zit precies jou kronkel; een ieder die LDR traint, doet dit vanuit een klassieke basis en die klassieken worden absoluut niet vernietigd! Het systeem dat de klassieken ontwikkelden wordt alleen verder uitgewerkt en verfijnd.

Lusitana"]
en elke keer als er een gek opstaat die wat nieuws uitvind om een paard tot iets te dwingen, moeten we maar moderniseren en moeten de regels aangepast?
[/quote]

Ten eerste worden LDR-getrainde paarden niet meer tot iets gedwongen dan klassiek getrainde paarden, simpelweg omdat een paard niet te dwingen is tot fijne dressuur.
Ten tweede is LDR niet iets wat pas enkele jaren in opkomst is, en zeker niet iets dat door één gek bedacht is. Bovendien hoeven de regels er niet voor aangepast te worden.

[quote="Lusitana schreef:
In Amerika had je vroeger (ik weet niet of dat nog zo is) rijbaanen met afgerondde hoeken. Wel zo makkelijk, je gebruikt de hoek toch niet... Dat is dus een aanpassing die volgens mij gewoon niet kan omdat het de rijkunst ondermijnt, net als een trainingsmethode als LDR .

Wie gebruikt de hoeken niet? Juist klassieke ruiters rijden héél ver de hoeken in. Maar iemand die de hoeken niet gebruikt, daarvan kan je om die reden niet zeggen dat ie niet met rijkunst bezig is.Diegene kan z'n paard net zo goed en fijn aan het lopen hebben. Net als dat iemand die LDR traint ook met rijkunst bezig is.
Slecht rijden kan in elk systeem, goed rijden ook!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:05

Lusitana"]
Ik ga er niet van uit dat mensen moeten doen wat ik vind, maar dat mensen moeten nadenken over waar ze mee bezig zijn. Als je nadenkt over LDR, moet je toch tot de conclusie komen dat het nergens goed voor is en zelfs schadelijk kan zijn.
[/quote]

Nee, JIJ bent tot die conclusie gekomen, en een heleboel anderen ook. Maar dat betekent niet dat IEDEREEN tot die conclusie moet komen. Of dat iedereen dat even zwaar vindt tellen als jij.

JIJ vindt de argumenten zo belangrijk dat je een afweging maakt over hoe te rijden. Maar anderen merken voordelen aan LDR die misschien wel zwaarder tellen, in hun situatie.

Tsja, daarin moet iedereen vooral een eigen afweging maken.

[quote="Lusitana"]
Verder gaat de dressuur tegenwoordig vreemd genoeg gepaard met slijtage, wat ik vroeger helemaal niet zag. Dat is voor mij onderbouwing genoeg voor mijn gedachtengang.
[/quote]

Als dat voor jou genoeg is: mooi.
Aangezien ik nog niet lang genoeg op de wereld rondloop om dat uit eigen ervaring te kunnen beoordelen, moet ik mijn oordeel nog even opschorten. In elk geval vind ik jouw onderbouwing niet genoeg om dat aan te nemen. Ik blijf nog even onbeslist.

[quote="Lusitana schreef:
Ik zou zeggen lees wat TS zegt in het begin, reageer daar op, ipv ouwe koeien uit de sloot te halen met mij.

Ik heb het idee dat de TS vooral bevestiging wil horen van een vooroordeel. Ik ben meer geinteresseerd in een wat sterkere onderbouwing van dat slachtverhaal. "Algemeen bekend" is ook zo van horen zeggen he?

(Edit: woordje vergeten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:44

Ik vind het ook erg frappant dat dat slachtverhaal plus de site van Therese het enige argument is dat tot in de treure uitgekauwd wordt.

Alsof Therese nu ineens de absolute waarheid verkondigd Verward

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:47

Aimee schreef:
Goldstar; wat wil je eigenlijk duidelijk maken met die afbeeldingen?

Heb je het - na de toelichting - begrepen ?
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 12-01-05 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:06

QQQQ schreef:
Tegenwoordig is er lekker veel discussie over het al dan niet achter de loodlijn rijden van je paard. In extreme gevallen noem je het LDR (laag-diep-rond) en anders gewoon achter de loodlijn.

FEI reglementen zijn duidelijk. Paard moet met de neus vóór de loodlijn lopen. Na druk van professionele ruiters is hier “of òp de loodlijn” aan toegevoegd, iets waar klassieke trainers als van Loon fel tegen geprotesteerd hebben. FEI reglement is geschreven met de klassieke richtlijnen als fundament.

Veel van de huidige topruiters trainen hun paarden mbv LDR. Opvallend is het aantal paarden dat zelfs in de wedstrijden op het hoogste niveau met uitzondering de neus voor de loodlijn houden. Vrij consequent blijven de neuzen achter de loodlijn (pol ook meestal niet hoogste punt) en mag je blij zijn als de neus eens aan de loodlijn komt. De jury maalt er niet naar.

Nu komt de vraag van een deel van de huidige top om die regel “voor de loodlijn” maar te schrappen. Rede heeft iets weg van “onze paarden zijn dè toppaarden. Ze zijn zó goed getraind en zo gespierd dat ze niet voor de loodlijn kùnnen lopen!”. Dit klinkt als turners die zeggen:”Wij zijn zo goed en springen zo hoog, dat we niet binnen de lijntjes kùnnen blijven, dus dat mag niet meer afgestraft worden.”

Met de kap die erop getraind wordt (we kijken even alleen naar hals ontwikkeling) maakt een paard veel indruk. Het zou kunnen dat ie daardoor fysiek niet meer in staat is die neus eruit te krijgen. Het kan ook puur aan de ruiter liggen, maar aangezien die zo kundig zijn, gaan we er maar vanuit dat daar het probleem niet zit.

Is zo’n zware halsontwikkeling dan wel gunstig? We willen met dressuur goed ontwikkelde, elegante soepele paarden maken. Vergelijkbaar met turners, of Martial Arts meesters. Met functionele bespiering, niet persé dikke bespiering. De extreme halzen die men tegenwoordig zo beloont in de dressuur hebben meer weg van bodybuilding: Spieren voor de show! Dik, maar niet persé krachtig en functioneel, nee, ze zitten vaak in de weg. Zit de dikke, met LDR getrainde hals het paard dusdanig in de weg dat die neus er niet meer uit gereden kan worden? Zo ja: Is het paard dan wel zo atletisch als wij het willen hebben? Zo nee: waarom is het dan zo onmogelijk de neus er tijdens de wedstrijden uit te rijden?

Paarden zijn wat veranderd, door dressuurgerichte fok etc, maar niet dusdanig dat dit het verschil verklaard. Er zijn ook ruiters die het wel voor elkaar krijgen, maar die scoren toch vaak opvallend lager (op elk niveau). Rijden die per definitie slechter of lopen ze gewoon wat achter op de mode?

Je zou natuurlijk gewoon hier op antwoord kunnen geven/op in kunnen gaan, ipv van mij altijd maar proberen te pakken op wat dan ook. Ik ben even op een andere site over dressuur. Ajuu

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:08

zie mijn punt-voor-punt reactie waar nog geen reactie van Qusitana Knipoog op is gekomen (geintje *LOL* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:11

Het leuke is dat Therese Sandin afgezien van haar internetsite niet echt wat doet. Ze is niet actief in de wedstrijdsport. Datzelfde geldt heeeeel toevallig ook in behoorlijke mate voor de mensen die op bokt altijd met dit soort topics aankomen. Daarom vraag ik me dus altijd af: wat voor referentiekader hebben die mensen eigenlijk? Heb je überhaupt wel een idee wat er komt kijken bij de (internationale) sport. Volgens mij niet echt Lips are sealed

En de beste stuurlui staan dus nog altijd aan wal.

Als jullie nou eens wat minder banketstaaf en wat meer gaan rijden word het misschien nog eens wat

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:38

GoldStar schreef:
Heb je het - na de toelichting - begrepen ?

Na de toelichting heb ik je intensie begrepen ja.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:40

Zep schreef:
Als jullie nou eens wat minder banketstaaflen en wat meer gaan rijden word het misschien nog eens wat

Dan komen jullie er misschien nog wel eens achter dat het LDR trainen jullie nog goed van pas kan komen en daarmee dat een aantal posters hier geen kul hebben geschreven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:58

Aimee schreef:
Dan komen jullie er misschien nog wel eens achter dat het LDR trainen jullie nog goed van pas kan komen en daarmee dat een aantal posters hier geen kul hebben geschreven.

Ach ja, ik heb zelf goede ervaringen met het klassiekere rijden (voor hoever LDR geen klassiek is dan he??) en zou niet graag veranderen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:02

Het vergelijken met Hitler werkt onnodig polariserend en kwetsend. Ik heb de oorspronkelijke opmerking verwijderd en wat reacties direct daarop.

Als het gaat om indoctrineren en een hoop volgelingen achter zich scharen dan zijn er genoeg voorbeelden te vinden die minder beladen zijn.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:04

Zep schreef:
Het leuke is dat Therese Sandin afgezien van haar internetsite niet echt wat doet. Ze is niet actief in de wedstrijdsport. Datzelfde geldt heeeeel toevallig ook in behoorlijke mate voor de mensen die op bokt altijd met dit soort topics aankomen. Daarom vraag ik me dus altijd af: wat voor referentiekader hebben die mensen eigenlijk? Heb je überhaupt wel een idee wat er komt kijken bij de (internationale) sport. Volgens mij niet echt Lips are sealed

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat die mensen niet in 'de' wedstrijdsport te vinden zijn omdat ze het erg oneens zijn met die wijze van rijden?
En begrijp ik je goed als je zegt dat ruiters die niet actief zijn in 'de' wedstrijdsport niet echt iets doen? Mmmm... bijzonder standpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:13

waarom zie ik dit topic nu pas?
Sjee, moet ik de hele zooi door gaan lezen.
Of zijn we weer net zo ver als altijd?

En word LDR weer vreselijk gemixed met 2 cm acher de LL, tijdens losrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:16

Kaya: het gaat mij erom dat men niet mee wil doen, maar er wel op loopt af te geven dat we het met z'n allen zo vreselijk fout doen.

Laat dat dan ook even achterwege en blijf gewoon lekker in je eigen achtertuin jezelf helemaal geweldig vinden.

Ik denk soms dat de wedstrijdsport gewoon een beetje te confronterend is voor sommigen.

Overigens heb ik her en der wat rondgevraagd en nog niemand kunnen vinden met een praktijk ervaring met Theresa Sandin.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:55

Je zou het ook anders kunnen zien: iemand probeert ruiters bewust te maken van iets (ik ken de hele Theresa niet). Dat spreekt jou niet aan, dus laat je het zo, lijkt mij.
Om nou zo onvriendelijk te praten van 'afgeven op' en 'in je eigen achtertuin jezelf geweldig te vinden' is toch helemaal niet nodig? Volgens mij hoeft men ook helemaal niet zo in de verdediging te schieten - gewoon lezen of niet als het je niet aanstaat. Of, als men het de moeite waard vind de eigen mening duidelijk te maken, dan heeft dat meer waarde en kracht als men die duidelijk uitlegt zonder 'hij of zij vindt dat DUS is het zo en/of DUS vind ik dat ook' en zonder denigrerende opmerkingen. Antwoorden kunnen gelezen worden zoals ze er staan of kunnen de grond in geboord worden om een verkeerde lettergreep, waardoor de waarde van de gedachtenwisseling naar beneden wordt gehaald. Zonde, toch? Ik vind het leuk en leerzaam om dit soort gedachtenwisselingen te lezen. Jammer dat het soms op zo'n toon moet gaan. Als je geen wedstrijden rijdt kun je en weet je dus niets en moet je je mond houden. Dat lijkt me niet een waardevolle opmerking en dat vind ik jammer.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:57

RK: gewoon 1e post lezen en daar op reageren. De rest ken je wel Knipoog

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:07

Zep"]
[quote="GoldStar schreef:
De nek/onderkaak is in de LDR houding niet ontspannen. De spieren die los en soepel zouden moeten zijn staan zo strak, als aangespannen staalkabels. Hoe komt daar een fijne subtiele inwerking doorheen ? waar baseer je dit in hemelsnaam op?

Ik denk dat G* verwijst naar de voorbeeldfoto's die geplaatst zijn. Als je naar die foto's kijkt, komt een normaal denkend mens toch tot de conclusie dat dat niet de bedoeling kan zijn. Wat is daar mis mee ?
-
Als je begrijpt waarmee je bezig bent, dan zou het voor een ervaren ruiter of amazone toch heel eenvoudig moeten zijn om bij dit topic te blijven en aan te geven wat de voordelen van LDR zijn. Het is veel gemakkelijker om het met LDR eens te zijn, er in mee te gaan, achter de kudde aan te lopen, niet na te denken enz. Als mensen kritisch zijn, vragen stellen, meer willen weten en begrijpen, wat is daar zo beangstigend aan ? Als je je wedstrijdvak verstaat, probeer het dan eens uit te leggen, dat is positief.
-
Er zijn ruiters die voortreffelijk dressuur rijden, maar die beslist niet aan de wedstrijdsport willen deelnemen. Zijn ze daarom slechter dan een wedstrijdruiter ? Het feit dat iemand wedstrijden wint of winstpunten haalt is heel leuk, maar het is beslist geen garantie dat er voor het paard op de meest goede manier is gereden. Dat is een heel ander verhaal .... en in dat opzicht beginnen de wegen te scheiden.
Als dressuur echt kunst is, is er geen sprake van wedstrijd. Een kunstenaar gaat geen wedstrijd aan, hij of zij laat mensen van zijn / haar werk genieten. Sport en ook de dressuur-sport heeft een hele andere betekenis, tegenwoordig in deze tijd....

Leg de voordelen van LDR nou eens uit, vanuit de wereld van een echte wedstrijdamazone. Je kan er alleen maar meer respect door krijgen. Misschien lastig voor een doener of praktijk ruiter, maar als je iets beheerst, kun je het eenvoudig en duidelijk uitleggen. Vingers aflikken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:09

Nou is dat gezeur over taal en 'jij zei' en lettergreepje hier en daar verkeerd wel irritant soms. Maar ik denk dat 'men' (en dat is heel algemeen, niet voor iemand in het bijzonder) wel wat zorgvuldiger mag zijn in omschrijven en beargumenteren. Soms is het niet duidelijk of iets een feit is of een mening. Als er dan op door wordt gevraagd roept dat al snel een negatieve reactie op.

Daarbij is 'aanbidden' en 'blindelings volgen' natuurlijk nooit goed. Maar iemands ervaring speelt WEL mee. We kunnen allemaal een hele mooie website maken, maar dat maakt de beweringen die er gedaan worden nog niet waar. Iemand die de OS heeft gewonnen komt dan betrouwbaarder over dan zomaar iemand waar verder weinig van bekend is.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:11

Dit is een déjà vu ervaring, is dit topic niet in alle hevigheid een tijd geleden al voorbij gekomen ? ook met het (on)nodige naam noemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:16

Tact"]
Ik denk dat G* verwijst naar de voorbeeldfoto's die geplaatst zijn. Als je naar die foto's kijkt, komt een normaal denkend mens toch tot de conclusie dat dat niet de bedoeling kan zijn. Wat is daar mis mee ?
[/quote]

In elk geval dat je nu iedereen die het niet met jou eens is, 'niet weldenkend' noemt. Dat kan nooit een goede basis zijn voor een open discussie.

[quote="Tact"]
Als je begrijpt waarmee je bezig bent, dan zou het voor een ervaren ruiter of amazone toch heel eenvoudig moeten zijn om bij dit topic te blijven en aan te geven wat de voordelen van LDR zijn.
[/quote]

Waarom zou je verwachten dat iemand dat nog uit gaat leggen? Er lijkt niemand naar te luisteren.

[quote="Tact"]
Het is veel gemakkelijker om het met LDR eens te zijn, er in mee te gaan, achter de kudde aan te lopen, niet na te denken enz.
[/quote]

Hier op Bokt lijkt het me eerder andersom. Ik ben nog geen fanatieke promotende LDR-fans tegengekomen, maar wel heel wat fanatieke anti-LDR-fans.

[quote="Tact schreef:
Als mensen kritisch zijn, vragen stellen, meer willen weten en begrijpen, wat is daar zo beangstigend aan ?

Dat vraag ik me ook af. Maar het slachtverhaal is nog niet echt uitgelegd, dus op z'n mijn zijn de wel-LDRders niet anders dan de niet-LDRders

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:17

Tact schreef:
Leg de voordelen van LDR nou eens uit, vanuit de wereld van een echte wedstrijdamazone. Je kan er alleen maar meer respect door krijgen. Misschien lastig voor een doener of praktijk ruiter, maar als je iets beheerst, kun je het eenvoudig en duidelijk uitleggen. Vingers aflikken

Aan je aantal posts te zien ben je hier nieuw, maar dit onderwerp is meerdere malen uitgebreid ter sprake gekomen. LDR is tot in details uitgelegd, zowel hoe het in theorie zou moeten werken als hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Even zoeken dus en je hebt je antwoord!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 23:19

Aan de andere kant heeft iemand die de OS wint wellicht niet de tijd om alle achtergronden goed op een rijtje te zetten en mogelijk ook niet het vermogen om er een zinnig begrijpelijk verhaal van te schrijven. Ik denk dat iedereen in staat moet zijn om van de info van een site als die van Theresa zelf te wegen. Het wordt hier veel als referentie aangehaald, omdat het een van de weinige sites is waar zoiets zo duidelijk staat aangegeven. En dat is toegankelijker dan refereren naar een boek dat niet iedereen heeft liggen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:23

Tja Q, jij haalt dus graag je info van een site. Een site van iemand die je niet kent, waarvan je weinig weet, maar die wel wat schrijft wat in jou straatje past.
Ik baseer me liever op informatie die ik krijg van mensen die ik ken, waarvan ik weet wat ze kunnen, waar ze de info vandaan halen, op welke manier ze die verkregen hebben en waar ik het zelf terug kan vinden. Die mensen vertellen mij héle andere dingen dan die site van Theresa.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:27

Zep"]
[quote="GoldStar schreef:
De nek/onderkaak is in de LDR houding niet ontspannen. De spieren die los en soepel zouden moeten zijn staan zo strak, als aangespannen staalkabels. Hoe komt daar een fijne subtiele inwerking doorheen ? waar baseer je dit in hemelsnaam op?

Kijk even naar de foto's die geplaatst zijn, dat is duidelijk genoeg. Er zijn ook een aantal tekeningen geplaatst, waarin LDR wordt toegelicht. Voor die 4 tekeningen geldt de opmerking niet. Dus alleen de foto's en het schema met daarin opgenomen alle krachten die in de hals werken als het paard in die houding komt.

De bedoeling van het topic dat gestart is, is duidelijk. Het positieve van LDR is er nog steeds niet uitgekomen. Ik zou best van iemand uit de wedstrijdsport willen horen, hoe die er over denkt. Dus niet roepen "het is goed", "het is een nieuwe ontwikkeling" enz. Leg het eens uit. Als je iets beheerst en begrijpt, kun je het eenvoudig uitleggen. Als je het niet kan uitleggen, doe je alleen maar iets wat je niet begrijpt, maar wel kan en misschien wel resultaat oplevert. Iemand die autorijdt, weet vaak ook niet hoe de auto technisch werkt. Daar is op zich niets mis mee.

Er lopen in Nederland echt nog wel mensen rond die iets van paardrijden afweten, er over kunnen praten en ook nog goed kunnen rijden. Ook als ze niet meer actief zijn in de wedstrijdsport.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 23:27

Ik neem niet klakkeloos aan wat iemand schrijft. Wie dan ook.
De beargumentering van Theresa is logisch en goed te volgen, duidelijk. Wie maakt er een pro-LDR site die net zo duidelijk is?